Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 01:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej igen allesammen! Jeg er tilbage på boardet. Vi lever og lærer og har desværre tit for travlt med en af delene til at passe alle de bekendtskaber holder af, og psy.dk har jo så været en af dem for mig. Der er masser af nye ansigter og en del gamle, hvilket glæder mig ;)

Grunden til at jeg skriver er egentligt at en af mine gode veninders sambo, der selv er rekreativ stofbruger og "on the level", er journalist for Tjeck (ja, det der nederen gymnasieblad) og prøver derigennem at påvirke det elendige syn på rusmidler som medierne og regeringen skaffer. Han vil lave en artikel om unge mennesker der både bruger stoffer rekreativt og har arbejde, skole og deslige i orden, og som kan passe venner, familie/kærester og har overskud. Her er hans invitation:

Citat:
Hejsa,

Som aftalt får du her et par ord om min idé.

Når medierne skriver om euforiserende stoffer, er det som regel med vægt på, hvor farligt det er. Aldrig eller sjældent handler det om, at man godt kan have et rekreativt forbrug af stoffer uden at smadre sit liv.

Derfor vil jeg gerne finde en gruppe unge, der ved siden af et liv med studier/arbejde, engang imellem søger oplevelser i det psykedeliske univers. Det er selvfølgelig optimalt, hvis alle står frem med navn og billede, men givet sagens natur, er der mulighed for anonymitet.

Jeg forestiller mig at være med, når I skal trippe og skrive en reportage om hele turen. Ved siden af skal der være en baggrundsartikel, hvor jeg både kommer bagom om, hvordan narkotikalovgivningen er blevet til, rationalet bag og en række eksperter, der forholder sig.

Spørger man misbrugsekspert Henrik Rindom, overdriver medierne ofte. Han mener for eksempel at ecstasy burde være lovligt, så brugerne er sikre på, at de får kvalitet og ikke en blanding med rottegift. Han er lidt forsigtig med at udbrede sig om det, men hans holdning deles af flere andre eksperter. Blandet andet Peter Ege, der er rådgiver for Københavns Kommune i narkotikaspørgsmål.

Den overordnede vinkel er altså at problematisere narkotikalovgivningen og samtidig vise, at langt fra alle narkotika-brugere er misbrugere.

Håber nogle af dine venner er positive. Jeg giver gerne en kop kaffe (eller det der er værre), hvis I har lyst til en sludder. Jeg har kontor på Istedgade.

I kan naturligvis sikres total anonymitet, selvom det ville være mega sejt hvis man tør stå frem med navns nævnelse.

(hans navn og kontaktinfo er fjernet af logiske årsager, man kan nå ham gennem mig i denne tråd)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvis jeg lige kan få nogle flere oplysninger om hvordan og hvorledes. Bor desværre på fyn.

Thias, du kan evt. sende en mail, hvis det er.

Titel:
Medlem

ja jeg vil også meget gerne hjælpe vis jeg kan, har det på samme møde send en mail, så jeg få mere info og finde ud af hvordan hvor ledes.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Men er det forresten særligt angående psykedeliske, eller er det bare generelt?

Det ville IMO klart være fedest med psykedeliske, eftersom de er så glemt/gemt efter hippie/flippertiden.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: 4300 - holbæk
Lyder som en fed idé, kunne være rart at få gang i en debat om at stoffer ikke bare er død og ødelæggelse

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Hermed en advarsel til alle, der overvejer at deltage i dette arrangement.

Husk på hvad det kan have af konsekvenser for dig hvis du deltager i et sådan interview med navn, billede og det hele. Det er ikke nødvendigvis lutter lagkage at blive genkendt af gud og hvermand som "ham narkomanen".

Medlemmer herindefra har i tidernes løb stillet op til forskellige interviews i forskellige medie, og i størstedelen af tilfældende har udfaldet været mindre heldigt. - Journalisten lyder fornuftig nok osv., men udvis forsigtighed... stil som minimum krag om at få lov til at se den færdige artikel før den bliver publiceret.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Nu tror jeg heller ikke lige And havde tænkt sig at stå frem, mon ikke han foretrækker at være anonym.

Men du har helt ret i, at man skal passe på. :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ville forfærdelig gerne, men skal ikke risikere noget, ked af det Tias :?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

No worries. Man er som nævnt garanteret total anonymitet, og jeg ville heller aldrigt deltage med navns nævnelse. Det jeg mente med mit indlæg var bare at det giver et mere respektabelt og troværdigt billede hvis man har godt job, uddannelse, kæreste m.v. og så samtidigt står frem med navn uden at lade sig skræmme af konsekvenserne, men der er jo i allerhøjeste grad konsekvenser!

Som Andreas siger har størstedelen af vores medlemmer der har turdet stå frem været eksponeret på en meget negativ måde. Jeg synes dog denne person virker som 100% on the level udfra hans mange oplevelser med psykoaktive stoffer på et rekreativt plan - Som journalist med kreativ kontrol på Tjeck kan han, som jeg ser det, i allerhøjeste grad være med til at påvirke diskursen omkring rekreativt stofbrug i en positiv retning.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Personligt ville jeg se det som noget af et thrill at stå frem med fuldt navn og adresse :D

Ej, folk må da gerne vide at jeg hedder Anders og tager svampe. Når alt kommer til alt; hvormange læser lige Tjeck? både mht. påvirkelse af diskursen vedr. disse psykedeliske stoffer, samt eventuelle repræsalier.

Dog så jeg helst, at "interviewet" eller hvad man nu skal kalde det, foretages efter prima juni, men det er vel bare formaliteter.

Men vedr. repræsalier/konsekvenser, hvilke nævneværdige er der så?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Repressalier kan jeg ikk sige noget om, konsekvenser er vel blot at alle der læser Tjeck ved hvorn du ser ud og hvad dit navn er?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tias skrev:
Repressalier kan jeg ikk sige noget om, konsekvenser er vel blot at alle der læser Tjeck ved hvorn du ser ud og hvad dit navn er?

Tja, det kan jeg oprigtigt talt ikke se noget "farligt" i, så kom med nogle nyheder vedr. projektet!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Probelemt kunne være at når du om 5 år vil have et arbejde, så husker fyren du sidder overfor at han har set dig i tjeck og beslutter at sådan en narkoflipper gider han ikke ansætte! Alternativt kan det være at naboerne eller din morfar pludselig ikke synes du er helt den flinke dreng de altid har synes du var!
Rent personligt vil jeg hellere ikke se bort fra den mulighed at loven en dag bliver så fucked at de begynder at dømme med tilbagevirkende kraft.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

hamp skrev:
Probelemt kunne være at når du om 5 år vil have et arbejde, så husker fyren du sidder overfor at han har set dig i tjeck og beslutter at sådan en narkoflipper gider han ikke ansætte!

Helt ærligt; hvor store er chancerne lige for det?
Med hensyn til venner og bekendte står jeg da ved det, og kan til enhver tid forklare hvorfor jeg gør det.

Men det skal da også siges, at jeg klart nok først siger endeligt "ja" efter visse forhandlinger.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]