Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 01:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Nu har jeg efterhånden været her et stykke tid som aktivt medlem, og endnu længere som iagttager, og jeg synes at have bemærket et par ting omkring moderatorernes måde at styre sitet på, som jeg gerne vil kommentere.

Men lad mig, for god ordens skyld, sige at dette ikke er ment som et angreb på sitet eller dets "bagmænd", da jeg nyder meget at bruge det, og generelt er godt tilfreds med det.

Mit eneste klagepunkt går på, at jeg finder at moderatorerne er meget strenge, og slår unødigt hårdt ned på f.eks "irrelevante" indlæg og mindre fejltagelser. Jeg ser f.eks folk få slettet indlæg fordi de efter en eller anden udefinérbar målestok ikke er "interessant nok", og jeg ser folk få et ordentligt hak i tuden fordi de spørger om et emne, der støder op til et der har været behandlet før, for lang tid siden.

Nu har jeg selv været moderator på et relativt aktivt forum før i tiden, og jeg ved hvor irriterende det kan være når "brugerne ikke tænker sig om før de skriver", men det er også min oplevelse at det kun bliver værre hvis man lader sig irritere over det. Så det er egentlig ikke så meget en klage, som en henstilling om at moderatorerne lige tager den en smule med ro.

Og igen, her på falderebet, tak for et fedt forum!

Titel:
Medlem

Man skal jo trække en grænse, for at opretholde en nogenlunde kvalitet på forummet. Det er tit frustrerende at skulle skimte totalt ligegyldige posts igennem, om et ellers spændende emne.

Titel:
Medlem

jeg er ening, elsker og forumet selv om jeg ikke har været i her så land tid.
jeg har selv oplevet det, da jeg kom til af lave en fejl som self helt ikke skal ske, men det kan det jo. og moderatoreren skriv til mig af han ville næsten med glæde slette min bruger, også det er lidt hurtigt når det er første fejl man lave.

som man siger er det menneskeligt af fejle, men guddomliget af tilgive.

men som min kære ven Mungojohn siger er det ikke et angreb vi gøre, det er bare vigtigt af vi siger vores menig om de ting som vi syns måske er ldit forkerte.

Titel:
Medlem

grappa_zappa skrev:
Man skal jo trække en grænse, for at opretholde en nogenlunde kvalitet på forummet. Det er tit frustrerende at skulle skimte totalt ligegyldige posts igennem, om et ellers spændende emne.
Jo, men det er bare ærgerligt når "bekæmpelsen" af et problem er en større irritation for brugerne, end problemet oprindeligt var.

(Her er det så meget nemt at drage en parallel til den vestlige stofpolitik :wink: )

Titel:
Medlem

Jeg har selv fået et par posts slettet og ser intet galt i det.

Moderatorer har før forklaret hvorfor post forsvinder og tråde bliver låst. Det er for at opretholde en god standard og for at medvirke til hele sitets seriøsitet udadtil. Derfor blev fuckforummet også lukket?

Det her er et HR forum med info om psykedeliske stoffer. Ikke et venneforum, datingsite, etc. At folk så kan blive gode venner herinde alligevel, er selvfølgelig kun godt. Men selvfølgelig skal det være saglig information der er i højsædet.

Senest rettet af zappa 05 mar 2008 11:11, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg synes generelt at det er iorden.
Jeg har også fået et par posts slettet, og ser intet galt i det, da de posts ikke har vaeret hverken med vigtig info eller personlig "vaerdi".
Jeg taenker mere at det må vaere hårdt for en mod. konstant at skulle redigere indlaeg, pga. nye brugeres manglende forståelse for boardet.

Men uden, så ville forummet flyde over med mere eller mindre irrelevante posts om KEX og mystisk kvalme efter en uges hård stimulansfest.. når jo, det goer her jo allerede!
Så over vej hvis der ikke blev modereret!!!

Alt i alt er det her et smadder godt forum med, for det meste, saglig information.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Citat:
Kommentarer til modereringen hører hjemme i PM - Hvis du er utilfreds med en bestemt moderator-handling, er vi(moderatorgruppen) altid villige til at genoverveje beslutningen, men undlad venligst at tage det op i det offentlige forum, skriv i stedet en privat besked til den pågældende.

Dette gælder stadigvæk...

Nazi moderering er desværre nødvendigt for at boardet ikke skal drukne i lort og ligegyldigheder, og en ekstra stram linje er indført i forbindelse med Fuck-forummet blev lukket, da vi ikke ønsker de andre fora skal synke ned på det niveau. Der er bred enighed blandt de gamle medlemmer om en hård linje så den vil ikke blive ændret.
Hvis et indlæg bliver slettet er det som regel fordi det enten ingen relevans har for emnet, er en gang mudderkastning, eller på anden vis er i strid med regelsættet og retningslinjerne. Der kan selvfølgelig være undtagelser og hvis nogen føler deres indlæg uretmæssigt er blevet slettet er de meget velkomne til at kontakte en moderator el. admin og klage. Når der bliver slettet indlæg er det ikke for at genere folk, men for at højne niveauet, og de bliver typisk fulgt op med en PM til vedkommende med en forklaring på hvorfor, i håb om at det har en opdragende effekt og resulterer i bedre indlæg i fremtiden.

Heil!

Titel:
Medlem

ThirdEyeFlood skrev:
Citat:
Kommentarer til modereringen hører hjemme i PM - Hvis du er utilfreds med en bestemt moderator-handling, er vi(moderatorgruppen) altid villige til at genoverveje beslutningen, men undlad venligst at tage det op i det offentlige forum, skriv i stedet en privat besked til den pågældende.

Dette gælder stadigvæk...
Jeg kender godt reglerne, og har selvfølgelig overvejet dette før jeg skrev indlægget. Jeg blev bare enig med mig selv om at det ikke giver nogen mening at skrive PM'er til ALLE mods, og jeg ser intet galt i at drøfte det åbent når det er moderatorernes generelle indstilling jeg gerne vil have en debat om.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Et minimum for at kritisere mods må vel være at man har været her mere end et par måneder... :roll:

Titel:
Medlem

jeg har og læst reglerne, men jeg syns også det var i problem.
og det med man skal havde være her en måndre, syns jeg ikke er rigtigt jeg kan da ikke bare sidde i en måndre og bare kigge på.

man må vel skrive noget for at lære noget, og regler og regler men jeg må sige jeg tør ikke skrive til dem, når de næsten siger de vil smide mig ud fordi jeg kom til at lave en lille fejl. så derfor valgte vi at lave den her tråd.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mungojohn skrev:
Mit eneste klagepunkt går på, at jeg finder at moderatorerne er meget strenge, og slår unødigt hårdt ned på f.eks "irrelevante" indlæg og mindre fejltagelser. Jeg ser f.eks folk få slettet indlæg fordi de efter en eller anden udefinérbar målestok ikke er "interessant nok", og jeg ser folk få et ordentligt hak i tuden fordi de spørger om et emne, der støder op til et der har været behandlet før, for lang tid siden.

Modereringen var efter min mening for afslappet op til ca. deromkring hvor du kommer på sitet. Vi var ved at drukne i l*rt (som ThirdEyeFlood så poetisk skriver). Jeg synes at sitet virker mere strammet op og på alle måder bedre nu. Enhver der interesserer sig for information om stoffer, harm reduction og de politiske aspekter af vores rusmiddelpolitik kan nu deltage langt mere effektivt i disse debatter. Folk der vil andet, må smutte et andet sted hen (er det et problem?)

Det er naturligvis beklageligt, at du ikke personligt kan gennemskue den målestok, som moderatorerne arbejder efter. Det er en længere diskussion og et eller andet sted beror det jo på et skøn (så forvent ikke at du nogensinde får en checkliste at se - selv om det vist burde stå krystalklart for enhver, at forhandlerlinks og køb/salg af narko fandenlynemig ikke er tilladt på psychedelia).

En vigtig komponent i modereringen er desuden, at stoffer er et ufatteligt komplekst emne i et meget fjendtligt politisk klima, og det betyder at kursen må være stram. Kendsgerningerne er, at der altid vil være en masse brugere, som ikke har gennemtænkt de politiske konsekvenser af at åbne op for en masse uheldigt indhold. For dem vil deres fejl sikkert virke "små og ubetydelige", og grunden til admins reprimande vil måske virker uforståelig fordi præmisserne er ukendte for overtræderen.

Hvor en ny bruger måske tænker "sheesh, slap dog af ... det var da bare xxxxx", så vil en admin oftere tænke "FÅRG da ... hvis det der får lov til at fortsætte, så er der nogen, der laver en useriøs, fordrejet artikel i Ekstrabladet, og inden vi får os set omkring kræver den offentlige mening at politet stiller med en dommerkendelse, beslaglægger hardware og filer hos vores ISP, registrerer samtlige brugere, deres IP adresser og deres navne og adresser i det virkelig liv, og selv om vi ikke har gjort det mindste galt, så skal vi nu have uger og måneders nedetid og juridiske tovtrækkerier i en politisk betændt sag, hvor politi og anklager vil gøre alt for ikke at tabe ansigt. Bagefter må man så bruge tid og penge på at finde en ny ISP - og måske kæmpe mod et civilt søgsmål, hvor ISP'en forsøger at trække penge ud af psy til at dække deres udgifter til alle de andre kunders webhoteller, der lå på samme hardware som psychedelia.dk."

Så hellere et par tøsefornærmede brugere ;) :P

(PS: jeg er ikke selv moderator, men jeg er én af dem, der har argumenteret for at linierne blev trukket skarpere op.)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Enig med Malkavian.

Jeg synes stadig at måden forummet kører på er lidt slapt, men sådan vil det nok altid være når man har at gøre med stofbrugere, der ikke har noget imod at afvige fra reglerne. Ikke at jeg siger at forummet er kaos (længere). Men flere brugere (inkl. mig). Bliver tit revet med og skriver noget ligegyldigt lort, ingen kan bruge til noget. Husk at alt hvad der bliver skrevet bliver gemt, så der kan søges efter det senere, og søgningen bliver lettere hvis der er mindre lort man skal igennem. Og derved får vi flere til at søge deres info selv.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Op i dig... HÆHÆHÆ
Jeg er delvist enig med OP.

For lidt tid siden lavede jeg et topic i cannabis generelt hvor jeg spurgte hvorfor man aldrig høre folk sige at de ryger det på pibe, det blev lukket et par minutter efter og en time efter var det slettet. Der var åbenbart ikke nok indhold i mit indlæg :shock:

At holde sig til topic er selvfølgelig en nødvendighed, men at slette indlæg fordi de er for korte eller lign. er for meget efter min mening.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

fe_faqet skrev:

For lidt tid siden lavede jeg et topic i cannabis generelt hvor jeg spurgte hvorfor man aldrig høre folk sige at de ryger det på pibe, det blev lukket et par minutter efter og en time efter var det slettet. Der var åbenbart ikke nok indhold i mit indlæg :shock:

At holde sig til topic er selvfølgelig en nødvendighed, men at slette indlæg fordi de er for korte eller lign. er for meget efter min mening.

162 hits hvis man søger på "pibe", 6 sider skulle da være tilstrækkelig info om pibe?
Det ville selvfølgelig være nemmere at læse igennem hvis der var 2 sider, og alle trådende havde relevans for emnet.
Du kan godt se hvor jeg vil hen, ikk'?

Titel:
Medlem

Phony Orphant skrev:
fe_faqet skrev:

162 hits hvis man søger på "pibe", 6 sider skulle da være tilstrækkelig info om pibe?
Det ville selvfølgelig være nemmere at læse igennem hvis der var 2 sider, og alle trådende havde relevans for emnet.

Jeg spurgte om hvorfor folk ikke kan lide at ryge på pibe, har igen søgt på "pibe" i cannabis forummet og langt det meste der kommer er bare forslag til forskellige rygemetoder... Jeg har søgt.

Titel:
Medlem

gravko skrev:
Et minimum for at kritisere mods må vel være at man har været her mere end et par måneder... :roll:
Og et minimum for at kommentere på et indlæg burde være at man læser det. Jeg skriver jo at jeg har været her et godt stykke tid som iagttager, samt at jeg i øvrigt ikke har været her et par måneder (som aktiv bruger), men tættere på 5 måneder.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

fe_faqet skrev:
Phony Orphant skrev:
fe_faqet skrev:

Jeg spurgte om hvorfor folk ikke kan lide at ryge på pibe, har igen søgt på "pibe" i cannabis forummet og langt det meste der kommer er bare forslag til forskellige rygemetoder... Jeg har søgt.

Hvem siger folk ikke kan li' at ryge pibe? Og mener du pibetobak, så er det nok en idé at søge efter det istedet, hvis du ikke mener pibe med hash i ;) Vi er jo på et narkoboard, og det siger sig selv at flere folk herinde foretrækker en pibe hashish, end en med pibetobak.

Titel:
Medlem

Phony Orphant skrev:
fe_faqet skrev:
Phony Orphant skrev:
fe_faqet skrev:

Hvem siger folk ikke kan li' at ryge pibe? Og mener du pibetobak, så er det nok en idé at søge efter det istedet, hvis du ikke mener pibe med hash i ;) Vi er jo på et narkoboard, og det siger sig selv at flere folk herinde foretrækker en pibe hashish, end en med pibetobak.

Jeg mener pibe med cannabis i selvfølgelig. Jeg synes aldrig folk siger ting som "så gik vi hjem til mig og røg noget pibe". Jeg synes også folk tit taler negativt om pibe, kan dog ikke lige komme i tanker om et eksempel på dette.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

fe_faqet skrev:

Jeg nægter personligt at sige det mindste om en sag, der er umulig at kende noget til. Dette er et eksempel på et indlæg, der burde slettes, fordi den slags enkeltsager skal løses mellem forurettede og admin i PM.

Kender du den regel?

Spørgsmålet er lettere retorisk, da reglen jo netop er blevet gentaget i netop denne tråd. Virker det som en mærkelig regel? Well, så tænk på den dynamik, der vil udrulle sig, hvis du fortsætter med at kværulere over din slettede tråd (med argumenter som ingen på forum har mulighed for at forholde sig til eller undersøge). Næste skridt er jo, at Moderator går ind i debatten, og så kan vi alle lægge ører til endeløs mudderkastning mellem parterne om hvad der er fair, hvem der sagde hvad og hvornår, osv osv. Og så kører toget derudaf med sin egen syge logik, og jo flere indlæg der kommer og jo flere der bliver involveret i denne essentielt hamrende ligegyldige diskussion, jo mindre plads er der til at diskutere stofferne, virkninger, bivirkninger, HR osv. Resultatet er irrelevant støj, der bevæger diskussionerne væk fra selve forummets formål.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

fe_faqet skrev:
Jeg mener pibe med cannabis i selvfølgelig. Jeg synes aldrig folk siger ting som "så gik vi hjem til mig og røg noget pibe". Jeg synes også folk tit taler negativt om pibe, kan dog ikke lige komme i tanker om et eksempel på dette.

jeg ryger selv pibe, røg pibe så sent som i går, og jeg eeelsker det. Andre folk bryder sig vel enten ikke om det pga. smagen eller det relativt store spild der opstår ved at ryge på pibe da man brænder meget mix af på een gang. Var det svar nok? Ellers tager vi den i PM (som vi IMO skulle for 3 posts siden).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]