Mungojohn skrev:
Mit eneste klagepunkt går på, at jeg finder at moderatorerne er meget strenge, og slår unødigt hårdt ned på f.eks "irrelevante" indlæg og mindre fejltagelser. Jeg ser f.eks folk få slettet indlæg fordi de efter en eller anden udefinérbar målestok ikke er "interessant nok", og jeg ser folk få et ordentligt hak i tuden fordi de spørger om et emne, der støder op til et der har været behandlet før, for lang tid siden.
Modereringen var efter min mening for afslappet op til ca. deromkring hvor du kommer på sitet. Vi var ved at drukne i l*rt (som ThirdEyeFlood så poetisk skriver). Jeg synes at sitet virker mere strammet op og på alle måder bedre nu. Enhver der interesserer sig for information om stoffer, harm reduction og de politiske aspekter af vores rusmiddelpolitik kan nu deltage langt mere effektivt i disse debatter. Folk der vil andet, må smutte et andet sted hen (er det et problem?)
Det er naturligvis beklageligt, at du ikke personligt kan gennemskue den målestok, som moderatorerne arbejder efter. Det er en længere diskussion og et eller andet sted beror det jo på et skøn (så forvent ikke at du nogensinde får en checkliste at se - selv om det vist burde stå krystalklart for enhver, at forhandlerlinks og køb/salg af narko fandenlynemig ikke er tilladt på psychedelia).
En vigtig komponent i modereringen er desuden, at stoffer er et ufatteligt komplekst emne i et meget fjendtligt politisk klima, og det betyder at kursen må være stram. Kendsgerningerne er, at der altid vil være en masse brugere, som ikke har gennemtænkt de politiske konsekvenser af at åbne op for en masse uheldigt indhold. For dem vil deres fejl sikkert virke "små og ubetydelige", og grunden til admins reprimande vil måske virker uforståelig fordi præmisserne er ukendte for overtræderen.
Hvor en ny bruger måske tænker "sheesh, slap dog af ... det var da bare xxxxx", så vil en admin oftere tænke "FÅRG da ... hvis det der får lov til at fortsætte, så er der nogen, der laver en useriøs, fordrejet artikel i Ekstrabladet, og inden vi får os set omkring kræver den offentlige mening at politet stiller med en dommerkendelse, beslaglægger hardware og filer hos vores ISP, registrerer samtlige brugere, deres IP adresser og deres navne og adresser i det virkelig liv, og selv om vi ikke har gjort det mindste galt, så skal vi nu have uger og måneders nedetid og juridiske tovtrækkerier i en politisk betændt sag, hvor politi og anklager vil gøre alt for ikke at tabe ansigt. Bagefter må man så bruge tid og penge på at finde en ny ISP - og måske kæmpe mod et civilt søgsmål, hvor ISP'en forsøger at trække penge ud af psy til at dække deres udgifter til alle de andre kunders webhoteller, der lå på samme hardware som psychedelia.dk."
Så hellere et par tøsefornærmede brugere

(PS: jeg er ikke selv moderator, men jeg er én af dem, der har argumenteret for at linierne blev trukket skarpere op.)