Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 23:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Kan disse planter dyrkes i Danmark? Kunne godt tænke mig at have et par stykker stående i min have, så er der nogen der har nogle gode råd til hvornår man skal plante dem osv? Jeg har søgt lidt rundt herinde, men synes ikke rigtigt jeg kunne finde noget om dette...

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Thorsted skrev:
Kan disse planter dyrkes i Danmark? Kunne godt tænke mig at have et par stykker stående i min have, så er der nogen der har nogle gode råd til hvornår man skal plante dem osv? Jeg har søgt lidt rundt herinde, men synes ikke rigtigt jeg kunne finde noget om dette...

Pragtsnerle kan købes i stort set alle danske frøhandler og er utrolig nem at dyrke, det er sådan set bare at putte frøene i jorden. Den skal helst have noget at vokse op ad, men en pind kan gøre det. Du kan evt starte den indendørs i løbet af de næste par måneder. HBWR kender jeg intet til men er helt sikker på den i hvert fald kan dyrkes i en potte som du kan sætte udenfor til sommer. Men erowid.org (eller google) har sikkert udførlige instruktioner på engelsk.

God fornøjelse. :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
http://nepenthes.lycaeum.org/Plants/growing.html

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
1000 tak! 8)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Sjovt, skulle til at spørge om det samme, eftersom at jeg fandt en pose med Blå Tragtsnerle i min lokale supermarked. Har dog et par spørgsmål til:

Bag på posen står der at de ikke indeholder farlige alkaloider? Vil det sige at de heller ikke vil producere frø med 'farlige' alkaloider? Læste nemlig på Erowid om dyrkningen af I. tricolor, at det var nogle specielle varianter som skulle bruges (Heavenly Blue skulle især være god, som jeg forstod det). Derudover stod at man ca. kunne høste 850 frø per 1 oz. Men hvor mange oz. (eller gram) får jeg per plante? Altså, ladt os antage at jeg gerne vil have 1700 frø i alt ved høst, hvor mange planter skal jeg så ca. bruge (ved godt det nok er rimelig usikkert, men ville være lækkert at have en smule at gå efter, skal helst ikke være en jungle af rene Morning Glory's ;)).

Håber nogle kan svare på mine spørgsmål, eller lede mig i den rigtige retning, og på forhånd tak.

:EDIT: Hehe, det link fører til et sted præcis den samme artikel som på Erowid! :)
http://www.erowid.org/psychoactives/cul ... gens.shtml

Titel:
Dedikeret medlem

Bærnelin skrev:
Bag på posen står der at de ikke indeholder farlige alkaloider? Vil det sige at de heller ikke vil producere frø med 'farlige' alkaloider? Læste nemlig på Erowid om dyrkningen af I. tricolor, at det var nogle specielle varianter som skulle bruges (Heavenly Blue skulle især være god, som jeg forstod det). Derudover stod at man ca. kunne høste 850 frø per 1 oz. Men hvor mange oz. (eller gram) får jeg per plante? Altså, ladt os antage at jeg gerne vil have 1700 frø i alt ved høst, hvor mange planter skal jeg så ca. bruge (ved godt det nok er rimelig usikkert, men ville være lækkert at have en smule at gå efter, skal helst ikke være en jungle af rene Morning Glory's ;)).

1 ounce er lidt under 30 gram - det er frøenes vægt, ikke hvor meget man kan høste per plante. Jeg har haft et par planter stående for mange år siden som det skal siges at jeg ikke gjorde noget særligt for at passe andet end at vande dem. Har ikke nogen klar erindring om, hvor mange frø, der kom, udover at jeg konkluderede at man ikke skulle dyrke dem for frøenes skyld.

Jeg har aldrig hørt om alkaloidefri tragtsnerle varianter, kun at indholdet varierer meget. Der er tre muligheder; enten passer det ikke, ellers er frøene behandlet så de interessante alkaloider er forsvundet, ellers er det rent faktisk en genetisk særskilt variant, der producerer meget få alkaloider. Hvis det er en af de to første vil du få frø med alkaloider. Men prøv at spørge fabrikanten! Eller køb frø fra en forhandler, der ikke sælger alkaloidefri frø, og som garanterer at frøene ikke er coated med grimme kemikalier, hvilket de godt kan være, hvis de er købt i et supermarked. ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Om Shanti skrev:
1 ounce er lidt under 30 gram - det er frøenes vægt, ikke hvor meget man kan høste per plante.

Ah, troede nu ikke det var hele planten, kun podse eller sådan. Men kan sgu godt se det nu ;)
Tror også jeg leder efter en anden forhandler, de var ikke ligefrem billige.

Vil nu stadig gerne vide hvor mange frø per plante, samt om optimering af mængde.

Titel:
Dedikeret medlem

Bærnelin skrev:
Vil nu stadig gerne vide hvor mange frø per plante, samt om optimering af mængde.

Et skud fra hoften - tror måske mine planter gav max 30-40 frø pr stk. Hvis du tæller kroner og ører kan du selvfølgelig godt få en masse frø, hvis du planter hele din baghave til. Men når du tænker på, at de skal samles sammen og 'poppes' ud af frøkapslerne, osv., så skal du regne med en timeløn, der er lavere end i en kinesisk arbejdslejr, før kan det ikke betale sig at gøre med håndkraft hjemme i haven.

Hvis det er fornøjelsen ved at have et udendørs projekt, der er drivkraften, så forsøg da endelig. Jeg ville nu kun dyrke tragtsnerle for blomsternes skyld. :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
For lige at besvare anden halvdel af emnet; HBWR (Hawaiian Baby Woodrose, Indisk Elefantsnerle). Det er ikke første gang emnet er oppe :)

Men her er nogle ok tråde jeg hurtigt fandt frem:

HBWR : Plantning og andre spørgsmål. http://psychedelia.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=21725
lsa frø plantning http://psychedelia.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=14393
HBWR og MG´s Danske navne!? http://psychedelia.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=21470

Det skal da lige tilføjes at min pottede HBWR er ret medtaget af vinterhiet i vindueskarmen, hvor den desuden har fået lidt ekstra sparepærelys i ny og næ. Jeg regner med at plante nogle flere her i foråret - spiring indendørs, og derefter udplantning i en enorm potte op ad en solvæg udendørs.

Held og lykke med dine egne planter :D

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Lige en sidebemærkning...
MG vokser en del hurtigere end HBWR. Tak til Troldmanden og Halifaxxx for frøene, de er btw spiret samtidigt og gror i samme 50/50 perlite/kompost blanding.:

HBWR
Billede
Billede
Billede

MG
Billede
BilledeBillede
Billede
Billede

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor kraverne vender
Kaktus Klausen skrev:
Lige en sidebemærkning...
MG vokser en del hurtigere end HBWR. Tak til Troldmanden og Halifaxxx for frøene, de er btw spiret samtidigt og gror i samme 50/50 perlite/kompost blanding.

Det var så lidt. :D

Titel:
Her jeg lagde 3 frø ned i vand i går fordi jeg ville prøve at få dem til at spire, men ved en af dem skar jeg en rift ned langs begge sider. Nu er der så sket det at den er vokset til dobbelt størrelse og de 2 andre ser helt normale ud.

Er det et godt tegn eller er frøet dødt?

/ Der må da være nogen der kan sige om det er normalt?

Titel:
Jeg kan lige fortælle at det var den som voksede til det dobbelt som spirede først :D Men eftersom jeg ikke har nogen ledig potte plante deler den lige i tiden plads med en advokado plante hehe.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det kan jeg love dig for at de kan! ;)

Kalder du det for HBWR-planter, Klausen? :P

Her er det spirende monster jeg har stående i vindueskarmen,
men det var først efter 2-3 år jeg plantede den, at den virkelig gik amok!

Argyreia Nervosa (HBWR) ca. 4-5 år gammel:

Billede

Titel: Re:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Dextrose skrev:
Kalder du det for HBWR-planter, Klausen? :P

Mjaaa.... her er den samme hbwr igen, den haler ind på dit monster :D

Billede

for syns skyld mg

Billede