Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 15:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Hej alle psykonauter og psykedeliske gartnere. :D

Er der nogle af jer, der har nogle erfaringer med flydende medier, som de vil dele, med os andre :?:

Kan man f.eks starte et grow i det :?:

Hilsen Flimmer

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Kan man f.eks starte et grow i det :?:

Fandt noget selv. :roll:
http://www.shroomery.org/62/Liquid-Growth-Medium
Men jeg vil stadigvæk gerne høre, om nogle har prøvet det :?:

Hilsen Flimmer

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Har du kigget på Adam Gottliebs bog "psilocybin production" der omhandler fremstilling af psilocybin udfra mycelie.
Bogen kan købes for ca. 75 kr. hos din lokale entheogene forhandler

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kaktus Klausen skrev:
Har du kigget på Adam Gottliebs bog "psilocybin production" der omhandler fremstilling af psilocybin udfra mycelie.
Bogen kan købes for ca. 75 kr. hos din lokale entheogene forhandler

Nej det har jeg ikke, den må jeg ud og købe.

Hilsen Flimmer

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Det er meget normalt at bruge næringsberiget væske. Det bruges primært til at give sporene et forspring, så de når at danne mycelie, i stedet for ren sporeopløsning.

søgning på www.Google.com gav dette billede
http://www.shroomery.org/6190/oldimages-3381-29219-jpg

Fandt også lige bogen:
http://dmt-nexus.com/doc/Psilocybin%20Production.pdf

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

En P. cubensis sporeopløsning i trykkogt demineraliseret vand "glemt" ved 25 grader, en uges tid :wink:

Billede

Senest rettet af Flimmer 29 feb 2008 21:16, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Rent vand? Ser dejligt ud!

Senest rettet af A.Z.BEST 01 mar 2008 12:57, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Hejsa

Jeg kan se det meste af tråden er lidt gammel. Men her kommer lige et par noter alligevel...

Jeg har for nyligt fulgt en tilsvarende guide også på shroomery:
http://www.shroomery.org/9145/Liquid-Culture-Basics

Brugte 2 spiseskefuld medium spraymalt og 2 spiseskefuld dextrose til en liter vand (købes hos en ølhobbybutik). Steriliserede ved kogning/dampning i 25 minutter (ellers bliver det hurtigt alkoholisk), og sprøjtede 1-2 ml sporeopløsning i hvert glas. Lod det stå en uges tid i en kasse på mit varmeapparat (hvor temperaturen var ca. 25-30 grader) hvorefter jeg kiggede til det, og der var mycelievækst i alle glassene. Nogle af dem fine hvide rhizomer på overfladen i andre goble-agtigt snot nede i glasset, ligesom i Flimmers "glemte" glas, bare større.

Hvis det skal være mere professionelt kan man selvfølgelig sætte det på magnetomrører eller ryste det hver dag. Det kan sandsynligvis løse det problem jeg løb ind i: Da jeg skulle bruge det havde jeg ikke nogen kanyle, der var bred nok til at suge noget af det op, fordi der næsten kun var gigantiske klumper, og måtte derfor bruge en ske til at fiske myceliet op med. Dette burde vel egentlig være ok, så længe man bruger en "glovebox", hvilket jeg gjorde, og desuden sørger for ikke at tage alt for meget sukkervand med. Men for mig endte historien nu ikke lykkeligt, sandsynligvis fordi det valgte medium var fuglefoder, som jeg - imod alle fornuftige menneskers råd - havde forsøgt at sterilisere uden trykkoger. Inden det hele endte med, at de forkerte gevækster begyndte at vokse, observerede jeg dog rigtig hurtig kolonisering fra nogle af de store mycelieklumper.

Har gang i en ny omgang nu - så må vi se hvordan det går - denne gang vil jeg ikke forsøge mig med fuglefoder men bare ganske almindelige kager. Og vil derudover ryste det lidt mere + skaffe en bred kanyle.

Angående Adam Gottlieb's idé om helt at holde sig til flydende medier, så er den gængse holdning, tror jeg - i hvert fald i de tråde jeg har læst rundt omkring det bla. på shroomery og mycotopia - at indholdet af interessante stoffer i det flydende mycelie er så lavt, at det ikke er interessant. Nogen burde selvfølgelig prøve det i praksis - det har jeg ikke læst om nogen der har.

Om Shanti

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vores alle sammens almægtige og alvidende limsten (Kaktus Klausen) :lol: Fortalte at han lægger et glasskår i glasset. Det findeler så myceliet, når man ryster det :D

Og en lille of topic ide.
Når nu det er så hulens svært at dyrke SN. Kunne man jo sætte SN spore på vand, lade det gro til der er synligt mycelie og så dryppe det ned i nogle Mose-Bunke (Deschampsia caespitosa) tuer, på nogle afgræssede marker.
Self. i tuer hvor man aldrig har fundet SN i :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Flimmer skrev:
Vores alle sammens almægtige og alvidende limsten (Kaktus Klausen) :lol: Fortalte at han lægger et glasskår i glasset. Det findeler så myceliet, når man ryster det :D

Når nu det er så hulens svært at dyrke SN. Kunne man jo sætte SN spore på vand, lade det gro til der er synligt mycelie og så dryppe det ned i nogle Mose-Bunke (Deschampsia caespitosa) tuer, på nogle afgræssede marker.

Lyder som en utroligt god idé! 8)

Titel:
Dedikeret medlem

Flimmer skrev:

God idé. Men jeg tror ikke man slipper for at ryste det ret ofte. Måske er det også en idé ikke at lave opløsningen alt for næringsrig. Det kunne være at myceliet bliver lidt mindre solidt så?! Til gengæld får du svært ved at fange nogen af mycelieklumperne i dit "glemte" glas med en kanyle, der er alligevel for lidt næring.

Jeg vil forsøge mig med et flydende medie + rockwoolstykker i glasset indenfor de næste par måneder. Hvis det er muligt kan man vel få tilnærmelsesvist lige så hurtig myceliedannelse + slippe for at det bliver så splattet. Det udelukker selvfølgelig kanylebrug med mindre man har den slags man bruger til insemination i landbruget. ;-) Men jeg vil bare blande det i kogeposer i min glovebox.

NB bare en tanke, ikke en afprøvet eller gennemtænkt "tek" :)

Flimmer skrev:

Jeg tror de små snotklatter er ret lette ofre for diverse skadedyr og bakterier i et ikke-sterilt miljø. Men det er da et forsøg værd, hvis man alligevel er på marken, og er garanteret mere effektivt end sporer.

Om Shanti

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Om Shanti skrev:
Til gengæld får du svært ved at fange nogen af mycelieklumperne i dit "glemte" glas med en kanyle, der er alligevel for lidt næring.

Nej, det er absolut ikke svært at fange myceliet. Billedet er taget efter jeg har rystet glasset. Myceliet bundfældes efter et par timer og så ved vi jo nok, hvor det kan fanges :wink:

Titel:
Dedikeret medlem

Flimmer skrev:
Om Shanti skrev:
Til gengæld får du svært ved at fange nogen af mycelieklumperne i dit "glemte" glas med en kanyle, der er alligevel for lidt næring.

Nej, det er absolut ikke svært at fange myceliet. Billedet er taget efter jeg har rystet glasset. Myceliet bundfældes efter et par timer og så ved vi jo nok, hvor det kan fanges :wink:

Der kan man bare se. I den opløsning jeg har haft har der ikke været nogen bundfældning, klumperne har bare været spredt over det hele. Og altså ikke nogen synlig forskel i massefylde.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Billede

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nede på hjørnet
F.eks honning, er mindst ligeså godt som dextrose, maltekstrakt og andet gejl ...ca en te-ske-spids til 1dl vand
Og som nævnt ovenfor kan man med fordel smide et par glasskår ned i væsken(før det koges) så når myceliet har gennemvokset hele væsken i løbet af 1-2uger(ryst det i smadder engang i mellem så går det hurtigere) ryster man glassset(som er af den lave type så nålen kan nå helt ned til bunden og få det hele med) som en sindsyg så myceliet flænses i småstykker og let kan suges op gennem den tykkeste sprøjtespids man kan få fat i 1,5-2mm(ellers stopper det nålen til og er umuligt at få suget op)..
Det er lidt smart at lave to huller i låget til glasset/beholderen og dække dem til med sportstape,tyvek eller andet åndbart materiale der tåler trykkogning...et til inokulering/opsugning af myc. - og et som udligner det vakuum som opstår ved opsugning af resultatet...
Billede
Billede

Til kager,poser,nye liquid cultures, til pynt...1ml ell.2 er nok.
Husk at sprit alle overflader og nåle af før og efter kontakt.
Opbevares i køleskab mellem brug. skriv dato og strain etc på.

Hilsen svampe bob

Titel:
Dedikeret medlem

Tak for gode råd Svampe Bob.

Jeg forudser en stigning i honningforbruget for enkelte entusiaster, da plastikbøtterne også er blevet testet trykkogertolerante af A.Z.Best. :)

Et par uorganiserede anekdoter om flydende medier med mere:
Jeg kan melde at jeg som tidligere nævnt lavede en ny omgang flydende kultur uden sten (EDIT eller glas!) eller særlig meget ryst - lod det bare stå ved ca. 25 grader. Efter 10 dage hældte jeg det resterende sukkervand fra, skyllede myceliet og samlede det hele i lidt frisk aftappet vandhanevand i et ca. 0,35l syltetøjsglas, som jeg satte i køleskabet. Glassets indhold lignede lidt sådan noget blæver som haletudsedæg i en vandpyt - dog lidt mindre tyk substans. Havde ikke noget rockwool ved hånden, så dén idé fik jeg ikke afprøvet.

Grunden til, at jeg skyllede det var for at være helt sikker på, at der ikke var noget sukker tilbage som ville begynde at gære - hvilket der sikkert ikke er den store risiko for når det står i køleskabet, men alligevel. (Havde jeg ventet lidt længere havde myceliet muligvis spist det hele).

Har igen bare fisket det op med ske inde i en glovebox, og det virker fint - de tidligere forureningsudbrud jeg har haft skyldtes helt sikkert at jeg pga manglende trykkoger ikke kunne sterilisere mediet (fuglefrø) godt nok. Brune ris eller vermiculite+kværnede brune ris er jo ok uden trykkoger. Det er besværligt at bruge glas på den her måde - kogeposer er helt klart at foretrække. Til sidst folder jeg toppen af dem en enkelt gang og stikker denne spids igennem et toiletpapirrulle-rør - det lader til at give lige præcis så meget luft som er nødvendig.

Ikke at det skal fremstilles som nogen super 'tek' overhovedet, der er mange fordele ved sprøjter, særligt hvis man ikke har en glovebox og/eller hvis man bruger glas er risici for forurening langt lavere ved sprøjter. Men hvis man vil slippe for sprøjterne kan det altså lade sig gøre.

Mit næste projekt er at klone diverse spise-/medicinske svampe fra det nærmeste supermarked. Nok østershatte til at starte med, da de vist ikke behøver hestepærer som fx. champignon, men kan vokse på halm eller aviser. Har tænkt på bare at smide små stykker indvendig svamp skåret ud med en skalpel direkte i et flydende medie!? Eller er agar bedre - i forhold til hvor relativt mere besværligt det lader til at være? Derefter vil jeg forsøge at starte svampen på almindelig pf-tek vis med brune ris+vermiculite. Og så pasteurisere noget halm at blande de koloniserede kager op med. Hvad siger eksperterne til det?

Beklager hvis det er et groft brud på reglerne at diskutere ikke-psykedeliske svampe her.. ;) Men måske diskussionen kan have en vis generel relevans?

I parentes bemærket er det sjovt, at det er 10 gange nemmere for en begynder at komme igang med cubensis dyrkning end med spisesvampe.. Forstået på den måde, at det vrimler med info og sporeforhandlere osv.. Så vidt jeg kan se, er dette internetforum det eneste rimeligt aktive indenfor svampedyrkning overhovedet, i Danmark. På fx svampe.dk har der knap været en håndfuld indlæg om svampedyrkning de sidste par år!

Gode ønsker/
Om shanti

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Om Shanti skrev:
Jeg forudser en stigning i honningforbruget for enkelte entusiaster, da plastikbøtterne også er blevet testet trykkogertolerante af A.Z.Best. :)

Hehehe ja, det er gode nok! ;]
Tjek dine pb igen! :)

Oh! Jeg har lige fundet et glas med frøæg i køleskabet :)
Billede
Har haft ret gamle sporer så ikke alle er kommet til livs, så det ligner lidt frøæg, men virker fint :). Har brugt Lys Sirup (ca. 4%) til at lave denne medie.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvad er fordelen ved at opstarte growet således, fremfor klassisk PF-Tek?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fordelen er, at du sprøjter levende mycelie ned i kagerne, så det har et stort forspring, fremfor diverse spore, der vil spire efter 3-7 dage.
Det er self. en forudsætning at din sporeopløsning ikke er kontamineret med andre svampe.

Titel:
Dedikeret medlem

And skrev:
Hvad er fordelen ved at opstarte growet således, fremfor klassisk PF-Tek?

Som Flimmer skriver. Derudover kan du med et par dryp sporeopløsning fremavle rigtig meget mycelie i flydende medie. Så det kan også være en måde at spare på sporer, hvis de er knappe. Måske er det også en mere langtidsholdbar løsning til opbevaring!?

Mht den skovlemetode jeg beskrev ovenfor, så er der ikke nogen speciel fordel ved det. De fleste vil nok finde Flimmers og SvampeBob's anvisninger om mycelie i sprøjte betydeligt mere effektive ift. hvor meget mycelie man bruger for at opnå det samme, og bedre mod forurening. Til gengæld får man så lidt besvær med at gøre mycelie og sprøjte klar. Jeg er bare ikke glad for nåle, slet ikke i en trang lille glovebox. Og fordelen ved plastikposer er først og fremmest at de ikke skal gøres rene. :) Men der er ikke noget der forhindrer dig i, at stikke en nål i en plastikpose, selvfølgelig. Alt i alt er det vist, hvad man kalder smag og behag.

Jeg kunne også tænke mig engang at dyrke på spaghetti. Ikke fordi jeg tror det er bedre, bare for sjov. :-) Inspireret af denne her tråd, hvis man læser tysk:
http://www.zauberpilz.com/forum/index.p ... eadid=7495

Hilsner
Om shanti

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]