Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 01:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Udlandet
Hey alle.

Jeg ved mange af jer vil kunne komme med gavnlig viden til hjælp til noget forskning jeg hjælper til med i min enhed på rigshospitalet.

Primært går det ud på at undersøge hjernen hos menesker efter intagelse af MDMA. Jeg vil ikke sige for meget om det da det kan påvirke jeres svar på nedestående spørge skema.

Men hovedsagen er at vi har brug for forsøgs personer, og at i vil blive kontaktet hvis i har en passende profil. Alt information bliver behanlet fortroligt så tøv ikke med at svare, eller send evt en pm til mig så forklare jeg det gerne mere i dypden.

http://nru.dk/drugstudy/

Mvh Future / Mikael

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Østjylland
Godt nok bor jeg langt væk, men har da udfyldt og sendt en formular pr. mail.. Så kan det da bruges til noget statistik el.lign.

Held og lykke med projektet.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland/Hundested
Wow, det må jeg nok sige, det her kunne være interessant, jeg læser selv en del om stoffers effekt og påvirkning af den menneskelige hjerne, så den test den tager jeg helt klart :)
Det ville være et spændende projekt at deltage i, "count me in"

Kermit_dk

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg er ved at skrive på skemaet, så jeg er også med.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Jeg læste først lige posten nu, har sendt dem et udfyldt skema tilbage og er villig til at medvirke i undersøgelser.
Er der nogen herfra der er blevet udvalgt til undersøgelser ?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Crazy Horse aka. Schotty skrev:
Jeg læste først lige posten nu, har sendt dem et udfyldt skema tilbage og er villig til at medvirke i undersøgelser.
Er der nogen herfra der er blevet udvalgt til undersøgelser ?

Jeg har ihvertfald ikke fået nogen mail, eller nogen opringning :( men går og håber på det :) :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ålborg
jeg har lige fået mail idag om at rekrutteringen kørte indtil nytår og at de ikke på nuværende tidspunkt kunne sige om jeg var med eller ikke, men de ville kontakte mig senere

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Yes baby... Den har jeg også fået... :lol: :lol:

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Danmark
nogen der har hørt noget videre om det?

Medlem

Jeg ved der stadig arbejdes på sagen.

Der er ventetid på flere forskellige ting atm.

Kommer tid kommer råd :D

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg har ikke hørt noget fra dem, men det er nok fordi jeg tager for lidt MDMA og for meget psykedelika :lol:

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
ville lige høre om de snart er ved at ha fået afsluttet denne undersøgelse og hvor man ka se den når den er færdig.. hvis nogen sku vide det? :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Rodnet
confusion - De er stadig fuldt igang, var inden og tale med en af dem for en lille til to måneder siden. bare en lille hyggesnak. men fik afvide at jeg, samt alle andre der har deltaget i projektet ville få en e-mail eller ligende hvis det ville blive publiseret i et tidsskifte som eks. sience. eller anden offentlig udgivelse, eks. statestikker ville man også få nogle tilbage meldinger for.

Har ikke så meget info, men kun hvad jeg fik fortalt af den flinke pige.

Titel:
Medlem

Hey.

Ting tager tid i videnskab, selve indsamlingen af data går langsomt, maximalt kan der skannes en person per uge. Det har desuden været besværligt at få lige de rigtige personer til forsøgene, det er nødvendigt med en meget homogen gruppe af stofbrugere for at kunne lave ordenlige konklusioner.

Fx er det ikke godt hvis en person i gruppen af brugere også har røget 30 cigaretter om dagen og andre er ikke rygere, heller ikke hvis nogle drikker meget og andre slet ikke. Hvis alle oven i de bruger stoffet også bruger et andet stof bliver det også svært at tildele evt fund til brugen af det ene i forhold til det andet.

Når så alle er blevet skannet skal der lavet statestik på de meget store data mængder sådan en skanning indeholder, det tager også tid. Og til slut skal hele artiklen jo skrives. Når den er færdig er det slet ikke sikkert at nogen vil trykke den i deres tidsskrift uden at man enten laver flere forsøg eller laver om på de statistiske metoder.

Det er derfor ikke unormalt at der går flere år fra start til at resultaterne publiseres.

Håber det giver lidt mening.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: In the middel of nowhere? - wtf? I am in the middel of nowhere?
future skrev:
Hey.

Ting tager tid i videnskab, selve indsamlingen af data går langsomt, maximalt kan der skannes en person per uge. Det har desuden været besværligt at få lige de rigtige personer til forsøgene, det er nødvendigt med en meget homogen gruppe af stofbrugere for at kunne lave ordenlige konklusioner.

Fx er det ikke godt hvis en person i gruppen af brugere også har røget 30 cigaretter om dagen og andre er ikke rygere, heller ikke hvis nogle drikker meget og andre slet ikke. Hvis alle oven i de bruger stoffet også bruger et andet stof bliver det også svært at tildele evt fund til brugen af det ene i forhold til det andet.

Når så alle er blevet skannet skal der lavet statestik på de meget store data mængder sådan en skanning indeholder, det tager også tid. Og til slut skal hele artiklen jo skrives. Når den er færdig er det slet ikke sikkert at nogen vil trykke den i deres tidsskrift uden at man enten laver flere forsøg eller laver om på de statistiske metoder.

Det er derfor ikke unormalt at der går flere år fra start til at resultaterne publiseres.

Håber det giver lidt mening.

Jeg glæder mig ihvertfald til hvad resultatet bliver :D

Det lyder super spændende..

men undskyld, hvordan har man kunne skrive alle de SSP-foldere osv, og alt det propaganda man har kunne få afvide i årenes løb med hvor skadeligt dit og dat er - især ecstasy/mdma osv - hvordan har de kunne tage den konklussion hvis der engentlig ikke er blevet forsket særlig meget i det.

og hvorfor skulle den her test være bedre - og hvis den blir - hvem siger så at nogen ikke går ind og siger at "sådan må man ikke skrive, fordi det kan opfordre folk til at tage det, når det ikke er mere skadeligt" - så der bliver lavet lidt om, så vi i realiteten ikke kan bruge denne undersøgelse alligevel?

- Det var bare mine ord :lol:

Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Peakeye skrev:
men undskyld, hvordan har man kunne skrive alle de SSP-foldere osv, og alt det propaganda man har kunne få afvide i årenes løb med hvor skadeligt dit og dat er - især ecstasy/mdma osv - hvordan har de kunne tage den konklussion hvis der engentlig ikke er blevet forsket særlig meget i det.

Hvad får dig til at tro, der ikke er det? En pubmed søgning på MDMA giver over 2500 hits og over 10 er nye publikationer på vej. Hvis du søger lidt på sitet vil du se, at nogle af de publikationer, som Sundhedsstyrelsen baserer deres kampagner på, er dårlig forskning. Forsøgene hænger simpelthen ikke sammen med konklusionerne. Jeg mener, yeti har skrevet en god dementi somewhere.

Peakeye skrev:
og hvorfor skulle den her test være bedre - og hvis den blir - hvem siger så at nogen ikke går ind og siger at "sådan må man ikke skrive, fordi det kan opfordre folk til at tage det, når det ikke er mere skadeligt" - så der bliver lavet lidt om, så vi i realiteten ikke kan bruge denne undersøgelse alligevel?

Det sker sjældent, at en publikation giver ophav til et nyt paradigme. Som regel kan man nøjes med at modificere det gamle. Det har ikke noget at gøre med at det er bedre end den ældre forskning. Hele problemstillingen som artiklen behandler samt konklusionen skal ses i lyset af tidligere forskning. Og der er altså ikke nogen som siger, at man ikke må skrive, at MDMA er mindre skadeligt end hidtil troet, hvis det er det som dataen påviser, men det kan være svært at få noget publiceret hvis det er for kontroversielt.

Jeg er sikker på at future har noget mere specifikt at tilføje, så lad mig ikke stjæle rampelyset mere.

Titel:
Medlem

Peakeye skrev:

Som skrevet er der forsket meget i MDMA, primært i gnavere hvor det er meget nemt at give en bestemt dosis over en bestemt periode, og man er sikker på de ikke tager i byen i weekenden og ryger og drikker sig til bevidstløshed. Det er der problemet oftes ligger med forskning af rusmidler i mennesker, INGEN der har taget mdma uden at have indtaget et eller andet stof, det kan være nikotin og alkohol, eller hovedpine piller eller cokain og hash. Derfor er det meget vitigt at man har en kontrol gruppe som eneste forskeld fra gruppen man undersøger er brugen af MDMA. Og det er ret svært at samle nok personer i hver gruppe.

Peakeye skrev:
hvem siger så at nogen ikke går ind og siger at "sådan må man ikke skrive, fordi det kan opfordre folk til at tage det, når det ikke er mere skadeligt" - så der bliver lavet lidt om, så vi i realiteten ikke kan bruge denne undersøgelse alligevel?

Konklusionen bliver dannet ud fra en mængde data som ikke er til at manipulere (mm man bryder loven), hvis data viser en ting er det altså ikke muligt at sige noget andet, og ingen kan komme og sige at vi ikke kan vise resultatet. Det eneste problem kan være (som sagt før) at tidskrifterne ikke vil publisere resultatet, men hvis forskningen er gjort godt så er der ingen der kan sige noget til det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]