Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 00:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Jeg har i flere år lyttet til en søvn cd når jeg skulle sove - på med høre telefonerne og så bare lade stemmen føre dig en tur ud i en rolig og velafbalanceret tilstand som ender med søvn - og hvis ikke så tager man den lge en gang til.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Prometheus skrev:
dankdawg skrev:
Det er flere år siden jeg har læst om det. Til gengæld er det noget jeg har set referet mange steder. Du kan evt. selv søge på det hvis det er så vigtigt for dig :)

:) Det er vigtigt for mig at folk ikke reciterer ammestuehistorier og kalder det for videnskab. Og at komme med en hvilken som helst påstand og sige til folk at de bare kan lede efter referencer på det selv, er mildest talt uhøfligt. Det var dig som bragte forskning og videnskab ind i diskussionen, og det fungerer ikke uden referencer. Man kan finde mange halvgamle og underlødige referencer på det, men nyere forskning peger i en anden retning.

Det er bestemt muligt at der er sket noget siden sidst. Du kan evt, belære mig. Jeg er åben. Samtidigt kan du lige vise mig forskningen i sødmælks overlegenhed i forhold til fedtfattig mælk i forhold til søvn, og også den forskning der viser den psykologiske sammenhæng mellem et glas mælk før sengetid og bedre søvn. Den må jo findes, da du ikke kommer med en hvilken som helst påstand.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: hasselager
hej Mini-krøl..

jeg kan forstå på dte hele du har nogen svære problemer med at sove som går dig på. og at det muligvis kan skyldes psykiske problemer..

jeg syns mange af de gamle drenge har komme med nogen gode forslag som helt sikkert hjælper..
varm mælk, bladrian også vider..
jeg har selv brugt et varm bad og godnat te med baldrian og alt mulig ande godt i ind jeg skulle sove..

men jeg vil sige vis du har nogen psykisk problemer fortid er det nok vær og undersøge hvad der ligge til baggrund for den. også tage hånd om din problemer og få den løst. for følelse/psyken hænge sammen med kroppen reaktioner.. og det vil påvirke din sove vis din underbevisthed går og slås med noget..

og der er altså ikke noget der er så vigtig du ikke kan gå til læge vis der er noget i vejen.. det er noget med prioter det der er vigtigst for dig.. og det må være og have det godt..

det var i hver fald det valg jeg måtte tage..

håber du får det beder .. kram trold

Titel:
Medlem

Andreas/Saiko-Pod skrev:
Fis i en hornlygte! Hvis du har tid til at læse herinde har du sgu også tid til at gå til lægen. At det så måske er en smule overilet er en anden sag. Hvis du virkelig selv mener at du er psykisk ustabil skal du selvfølgelig tale med nogen om det, evt. din læge, men det kunne godt lyde som om du leder efter en forklaring på dit pludselige søvnbesvær.

Anyways, flere herinde har eksperimenteret med melatonin som hjælp til regulering af døgnrytmen, dog så hvidt jeg husker med svingende resultater. Søg og du skal finde.

Ellers findes der jo den gode gamle urt Baldrian, som kan drikkes som the inden man går i seng. Baldrian kan købes hos matrialisten, på apoteker og i helsekostforretninger.

Hvad med dine kostvaner? Spiser eller drikker du meget sukker? Hvor sent spiser du i forhold til hvornår du går i seng? Og ryger du fede umiddelbart før du går i køjen? Ved at regulere dine vaner kan du prøve at se om det får indflydelse på dit søvnbesvær.

Og et sidste velmenende råd er (SURPRISE) at det mens du oplever et søvnproblem, der er så stærkt at det virkelig generer dig i det daglige, nok er en god idé at lægge hashen væk.

:yeah:

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Citat:
Jeg spiser og drikker som jeg skal. jeg har dog indtaget utrolig meget sukker de seneste dage.. Men synes bare ikke jeg har oplevet noget lign før ved for megen indtagelse af sukker.

Ens indtagelse af sukker kan da også godt have indflydelse på ens søvn?
Ved da fra mig selv, hvis jeg kværner 1½L cola + slik efter klokken 20, så er jeg ret frisk indtil et godt stykke ud på natten :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
siden sidst...

Jeg takker igen for de mange svar. Det er cool man kan bru psy.dk som backup i den slags tider...

Jeg har lagt røgen ret meget på hylden, dette resulterer selvfølgelig i yderligere søvnbesvær men det er jeg nu sikker på ændrer sig om et par dage.

Jeg er ret overbevist om at min psykiske tilstand (det lyder så deprimerende :S) har haft en kæmpe indflydelse på min søvn, eller mangel på samme.

Hvis vi leger at mine problemer da jeg oprettede tråden var 100%, vil jeg sige jeg har fået godt styr på ca 50%. Det kan mærkes.. I den grad.

Jeg sover stadig meget meget få timer, til gengæld sover jeg godt de få timer, og vågner ikke op konstant.
Udover det har jeg lagt min sukkerindtagelse næsten helt på hylden.
Så med mindre det ikke bliver bedre i løbet af denne uge, får lægen ikke et besøg.

mini

Titel:
Medlem

Geografisk sted: hasselager
hej Mini-krøl..

jeg syns det er rigtig positive og hører det går beder og du har fået styr på din problemer..

kram her fra

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Advarsel: Lang post som er mestendels irrelevant for topic
dankdawg skrev:
Samtidigt kan du lige vise mig forskningen i sødmælks overlegenhed i forhold til fedtfattig mælk i forhold til søvn, og også den forskning der viser den psykologiske sammenhæng mellem et glas mælk før sengetid og bedre søvn. Den må jo findes, da du ikke kommer med en hvilken som helst påstand.

Bemærk at jeg skriver "jeg mener" og "jeg tror" ud for alle hypoteser som mest står for egen regning, og som jeg ikke har tænkt mig at underbygge med referencer. Jeg vover mig i hvert fald ikke ud i at skrive at forskningen viser det og det, uden at have en solid reference på hånden. På den måde giver man ikke det fejlagtige indtryk at det er vedtaget faktum at sådan hænger tingene sammen. Så nej, jeg kommer bestemt ikke med en hvilken som helst påstand - men jeg er da ikke bleg for at lufte lidt egne tanker i form af hypoteser.
Mht. sødmælk i forhold til fedtfattig mælk: Det er velkendt (dermed sagt at jeg ikke gider finde en reference til en grundlæggende lærebog i fysiologi) at indtagelse af et kalorierigt måltid aktiverer det parasympatiske nervesystem, og giver en følelse af træthed fordi fordøjelsen skal bruge ressourcer til at fordøje. Alle kender vist følelsen af hvor lækkertræt man kan være efter en tung middag. Jeg skal ikke kunne sige om forskellen på 4-5 gram fedt, fra et glas minimælk til sødmælk gør noget som helst, derfor ikke fremlagt som faktum at sødmælk virker mere søvndyssende end minimælk.
Mht. den psykologiske forklaringsmodel, er det selvsagt noget det er svært at lave studier på, og jeg lægger da heller ikke på nogen måde op til at underbygge mine hypoteser. Men når man ser på hvad der er i mælk, er der stor enighed om at rent fysiologisk er der ikke noget tilstede i mængder som kan have en mærkbar søvndyssende effekt (se forklaring nedenfor mht tryptofan). Dog er det et velkendt og ofte benyttet råd verden over, så der må være et eller andet som virker. Jeg mener at en psykologisk forklaringsmodel virker mest plausibel.
Nogen har også hypotetiseret at indholdet af melatonin i mælk kunne have en effekt på søvnen, dette indhold er dog meget lavt. :) Et mejeri har på dette grundlag lanceret Night Time Milk, som er malket fra køerne om natten, og dermed skulle have et højere indhold af melatonin. Jeg skal ikke kunne sige om forskellen er stor nok til at man kan påvise en effekt, men indholdet er i hvert fald ret lavt i "almindelig" komælk; 5-25 pg/ml ifg. Jouan et al.: Hormones in bovine milk and milk products: A survey. Dette ligger ret langt fra de doser som har klinisk påvist effekt med realistiske mængder mælk.

dankdawg skrev:
Det er bestemt muligt at der er sket noget siden sidst. Du kan evt, belære mig. Jeg er åben.

Når man tager ren L-tryptofan, som ikke er bundet som protein, og derfor bør være lettere tilgængeligt for kroppen meget hurtigere, skal man op i ret høje doser før man klinisk kan påvise en effekt, omkring 1 gram. I et glas mælk á 200 ml er der omkring 150 mg tryptofan, og denne er bundet som protein, som kun langsomt frigives. Desuden, og vigtigere, er der lavet studier som viser at indtag af måltider med højt indhold af protein, og relativt lavt indhold af kulhydrater - som mælk og andre mejeriprodukter - faktisk medfører et signifikant FALD i serumkoncentrationen af tryptophan. Se f.eks. Wurtman et al.: Effects of normal meals rich in carbohydrates or proteins on plasma tryptophan and tyrosine ratios. Ifølge denne artikel, vil en kulhydratholdig snack sikkert være mere søvnfremkaldende end den mængde tryptofan som man indtager med proteinerne i et glas mælk. Andre artikler er enige i at kulhydrater (gerne relativt lettilgængelige) er det rigtige at indtage for at facilitere søvn, f.eks. Afaqhi et al.: High-glycemic-index carbohydrate meals shorten sleep onset.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Mini-krøl skrev:
siden sidst...

Jeg takker igen for de mange svar. Det er cool man kan bru psy.dk som backup i den slags tider...

Jeg har lagt røgen ret meget på hylden, dette resulterer selvfølgelig i yderligere søvnbesvær men det er jeg nu sikker på ændrer sig om et par dage.

Jeg er ret overbevist om at min psykiske tilstand (det lyder så deprimerende :S) har haft en kæmpe indflydelse på min søvn, eller mangel på samme.

Hvis vi leger at mine problemer da jeg oprettede tråden var 100%, vil jeg sige jeg har fået godt styr på ca 50%. Det kan mærkes.. I den grad.

Jeg sover stadig meget meget få timer, til gengæld sover jeg godt de få timer, og vågner ikke op konstant.
Udover det har jeg lagt min sukkerindtagelse næsten helt på hylden.
Så med mindre det ikke bliver bedre i løbet af denne uge, får lægen ikke et besøg.

mini

Hey Mini,

Flyttelse af døgnrytmen kan have omkring en million grunde. Hvor den sværeste er nok psysiske problemer, men hvis du er vandt til at ryge en pind "hver gang du ikke er skæv" er det helt klar en stor grund til det.

Ud fra det jeg læser; Min mening er, at du har nogle problemer (probably med en pige, familie) som du skal ha' ud af verdenen. Kan godt være det lyder harsh, men se om du ikke kan finde en måde hvorpå du ikke har så ondt af dig selv. Hash hjælper helt sikkert ikke til dette, at ryge når du har det sådan, er at dykke ned i en stener, uden at få gjort noget ved problemerne; medvirker kun til en forringet selvtillid.

Mit råd er at du holder med at ryge i noget tid (Som du selv er inde på), måske en måneds tid, eller et par uger. Depending on hvem du ryger med. Hvis du ryger med dig selv, stop en måned. Hvis du ryger med andre, stop to uger. Og derefter prøver af konfrontere.

Første dage vil virke enormt skod, men efter dem vil det give dig overskud til at få bearbejdet hvad der end er galt. Du skriver selv at problemerne er nede på 50%. Men tbh, du ved højst sandsynligt godt hvad løsningen vil være, inderst inde. (med mindre vi snakker om seriøse problem; hvilken jeg ikke tror er sagen her).

Bottomline, Tag og hold dig fra Hash og ALT andet, inkl alkohol i noget tid.
Konfrontér de personer du spekulerer over.
Hvis det er noget "indre" som er problemet, brug noget tid Efter du er ædru, og tænk over det.

Og med hensyn til at falde isøvn, når man er vandt til at være baske eller andet:
Tag et bad - drik en guldøl - ryg en smøg (hvis du gør det) - Tag en spiller - Og så ellers tænk som agjoey forslår. Tving dig self til at gå iseng et par timer inden normalen.

:)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]