Advarsel: Lang post som er mestendels irrelevant for topic
dankdawg skrev:
Samtidigt kan du lige vise mig forskningen i sødmælks overlegenhed i forhold til fedtfattig mælk i forhold til søvn, og også den forskning der viser den psykologiske sammenhæng mellem et glas mælk før sengetid og bedre søvn. Den må jo findes, da du ikke kommer med en hvilken som helst påstand.
Bemærk at jeg skriver "jeg mener" og "jeg tror" ud for alle hypoteser som mest står for egen regning, og som jeg ikke har tænkt mig at underbygge med referencer. Jeg vover mig i hvert fald ikke ud i at skrive at forskningen viser det og det, uden at have en solid reference på hånden. På den måde giver man ikke det fejlagtige indtryk at det er vedtaget faktum at sådan hænger tingene sammen. Så nej, jeg kommer bestemt ikke med en hvilken som helst påstand - men jeg er da ikke bleg for at lufte lidt egne tanker i form af hypoteser.
Mht. sødmælk i forhold til fedtfattig mælk: Det er velkendt (dermed sagt at jeg ikke gider finde en reference til en grundlæggende lærebog i fysiologi) at indtagelse af et kalorierigt måltid aktiverer det parasympatiske nervesystem, og giver en følelse af træthed fordi fordøjelsen skal bruge ressourcer til at fordøje. Alle kender vist følelsen af hvor lækkertræt man kan være efter en tung middag. Jeg skal ikke kunne sige om forskellen på 4-5 gram fedt, fra et glas minimælk til sødmælk gør noget som helst, derfor ikke fremlagt som faktum at sødmælk virker mere søvndyssende end minimælk.
Mht. den psykologiske forklaringsmodel, er det selvsagt noget det er svært at lave studier på, og jeg lægger da heller ikke på nogen måde op til at underbygge mine hypoteser. Men når man ser på hvad der er i mælk, er der stor enighed om at rent fysiologisk er der ikke noget tilstede i mængder som kan have en mærkbar søvndyssende effekt (se forklaring nedenfor mht tryptofan). Dog er det et velkendt og ofte benyttet råd verden over, så der må være et eller andet som virker. Jeg mener at en psykologisk forklaringsmodel virker mest plausibel.
Nogen har også hypotetiseret at indholdet af melatonin i mælk kunne have en effekt på søvnen, dette indhold er dog meget lavt.

Et mejeri har på dette grundlag lanceret
Night Time Milk, som er malket fra køerne om natten, og dermed skulle have et højere indhold af melatonin. Jeg skal ikke kunne sige om forskellen er stor nok til at man kan påvise en effekt, men indholdet er i hvert fald ret lavt i "almindelig" komælk; 5-25 pg/ml ifg.
Jouan et al.: Hormones in bovine milk and milk products: A survey. Dette ligger ret langt fra de doser som har klinisk påvist effekt med realistiske mængder mælk.
dankdawg skrev:
Det er bestemt muligt at der er sket noget siden sidst. Du kan evt, belære mig. Jeg er åben.
Når man tager ren L-tryptofan, som ikke er bundet som protein, og derfor bør være lettere tilgængeligt for kroppen meget hurtigere, skal man op i ret høje doser før man klinisk kan påvise en effekt, omkring 1 gram. I et glas mælk á 200 ml er der omkring 150 mg tryptofan, og denne er bundet som protein, som kun langsomt frigives. Desuden, og vigtigere, er der lavet studier som viser at indtag af måltider med højt indhold af protein, og relativt lavt indhold af kulhydrater - som mælk og andre mejeriprodukter - faktisk medfører et signifikant FALD i serumkoncentrationen af tryptophan. Se f.eks.
Wurtman et al.: Effects of normal meals rich in carbohydrates or proteins on plasma tryptophan and tyrosine ratios. Ifølge denne artikel, vil en kulhydratholdig snack sikkert være mere søvnfremkaldende end den mængde tryptofan som man indtager med proteinerne i et glas mælk. Andre artikler er enige i at kulhydrater (gerne relativt lettilgængelige) er det rigtige at indtage for at facilitere søvn, f.eks.
Afaqhi et al.: High-glycemic-index carbohydrate meals shorten sleep onset.