Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 09:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Ja jeg leder efter en fortolkning eller bare et eller andet der giver bedre forståelse af bogen. Jo mere jo bedre fordi jeg har tænkt mig at bruge den i skolen. Håber nogen har et eller andet :D
Jeg Har selvfølgelig taget alt hvad Wikipedia havde at byde på men jeg synes jeg mangler noget mere :D

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Filmen af samme navn er en udemærket fortolkning af bogen. og noget nemmere at gå til.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
BisMann skrev:
Filmen af samme navn er en udemærket fortolkning af bogen. og noget nemmere at gå til.

Jeg synes ikke man kan kalde filmen for en decideret fortolkning af bogen andet end i filmsammenhæng, hvor jeg dog ville bruge ordet 'filmatisering'.
En egentlig fortolkning som det normalt kendes fra dansktimer og den slags tror jeg ikke man skal bruge tid på at lede efter, den slags forfatter var HST ikke. Han var først og fremmest journalist og observerede, så selvom bogen er fiktion, så står der alt i den der skal. Den er et kritisk blik på USA og mange af dets såkaldte herligheder og dobbeltmoral, men sat i en ekstrem ramme der hjælper til at sætte temaet i perspektiv.
Og så er der en følelse af at han egentlig beskriber en tur han meget gerne ville prøve men inderst inde godt vidste at hverken han eller nogen anden ville kunne holde til.
Den er skrevet i hans storhedstid, hvad angår narko-indtagelse, året efter da han skrev "Fear and Loathing on the Campaign Trail '72" var han (relativt) clean.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maryland State Senate
Hvilket niveau taler vi om og hvor meget tid og plads har du til rådighed?

Hvilke vinkler interesserer du dig for, historisk/kultur/personer/narativ/sprog, fakta vs. fiktion dikotomien, New Journalism?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
DeHades skrev:
BisMann skrev:

Jeg synes ikke man kan kalde filmen for en decideret fortolkning af bogen andet end i filmsammenhæng, hvor jeg dog ville bruge ordet 'filmatisering'.
En egentlig fortolkning som det normalt kendes fra dansktimer og den slags tror jeg ikke man skal bruge tid på at lede efter, den slags forfatter var HST ikke. Han var først og fremmest journalist og observerede, så selvom bogen er fiktion, så står der alt i den der skal. Den er et kritisk blik på USA og mange af dets såkaldte herligheder og dobbeltmoral, men sat i en ekstrem ramme der hjælper til at sætte temaet i perspektiv.
Og så er der en følelse af at han egentlig beskriber en tur han meget gerne ville prøve men inderst inde godt vidste at hverken han eller nogen anden ville kunne holde til.
Den er skrevet i hans storhedstid, hvad angår narko-indtagelse, året efter da han skrev "Fear and Loathing on the Campaign Trail '72" var han (relativt) clean.

Lige præcis! :)
Hvis du ønsker at perspektivere til nogle af hans andre værker, så er "The Rum Diary" eller "Fear and Loathing on the Campaign Trail '72" begge ret gode. The Rum Diary er nok den mest atypiske, hvor '72 er meget journalistisk, hvilket ikke gør den mindre god.

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Bogen var mere eller mindre genreskabende for det der er kendt som gonzo-journalistiskken. http://en.wikipedia.org/wiki/Gonzo, som kan ses som en slags undergenre for 'new journalism'. Dette var en pokkers populær vinkel blandt mange unge opgaveskrivere da jeg gik i gymnasiet. Men der er, som andre også har været inde på, mange forskellige måder at gribe det an på. Hvad har du selv af overvejelser?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
For at forstå en tekst eller roman til fulde er det ofte nødvendigt, at forstå hvem der skrev den og i hvilken tid(i forfatterens liv og historisk) den er skrevet. Herefter ville jeg forsøge at finde hvilke emner, problemstillinger og miljøer der beskrives og hvordan de kan perspektiveres til tiden og forfatteren. På hvilke sider ligger forfatterens sympati og hvordan ses dette? Du kan også se på hvilke "redskaber" forfatteren bruger, til at skildre miljøer og stemninger igennem bogen(Hvilket er en stor del af det gonzo-journalistiken går ud på svjv). Gonzo-journalistiken følger ikke nødvendigvis en autentisk fortælling, men det betyder ikke, at der ikke er nogen mening med historien.

For mig at se ville en analyse af bogen bestå i en beskrivelse og redegørelse af de stemninger og miljøer man møder i bogen, hvilke redksaber forfatteren bruger hertil, og en perspektivering til samtiden/forfatteren.

Det er i hvert fald sådan jeg ville gribe opgaven an.

Senest rettet af Scented 25 jan 2008 14:48, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, man kan vel sige at denne bog ikke kan fortolkes, kun analyseres.

Titel:
Ja det er et projekt vi lige er startet på så jeg er først lige igang med at lave nogen problemstillinger. Håbede at der var nogen der kendte en side hvor der bliver gået lidt i dybten af bogen. Det er et projekt hvor jeg skriver både om Hunter s thompson og gonzo journalistik. Og som valg litteratur valgte jeg så at skrive om Fear and loathing in las vegas. Vi har 5 uger til projektet så jeg vil gerne ha en masse jeg kan gi mig i kast med.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psylvester skrev:
Ja det er et projekt vi lige er startet på så jeg er først lige igang med at lave nogen problemstillinger. Håbede at der var nogen der kendte en side hvor der bliver gået lidt i dybten af bogen. Det er et projekt hvor jeg skriver både om Hunter s thompson og gonzo journalistik. Og som valg litteratur valgte jeg så at skrive om Fear and loathing in las vegas. Vi har 5 uger til projektet så jeg vil gerne ha en masse jeg kan gi mig i kast med.

Så synes jeg du skal gemme teksten fra scented's post, der står faktisk alt hvad du skal bruge :)

Titel:
Ja det var ihvertfald noget jeg kunne bruge til noget :D takker

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
fortolk den da selv i stedet for at lede efter sider med fortolkninger for dig.... :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Mr.Ambient skrev:
fortolk den da selv i stedet for at lede efter sider med fortolkninger for dig.... :roll:

Tror bare manden/drengen leder efter inspiration til hvordan han skal gribe en analyse an, ikke at få et færdigt produkt han kan skrive af efter.... Selv :roll: (tyv tror hver mand stjæler :P)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]