Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 22:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Last call
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
¨Godmorgen...

Jeg kan ikke sove mere.
Det lød stenet, men sandt. Jeg kan simpelthen ikke falde i søvn mere. Jeg klarer dagen på minimal søvn og plet sover så i løbet af dagen. Det er fucked up og jeg kan seriøst ikke klare det. Jeg er en aktiv håndboldspiller, og får derved masser af motion.

jeg ryger cannabis på noget nær daglig basis, men det har jeg gjort on/off de sidste tre år og jeg er overbevist om det ikke er derfor.
Til gengæld er jeg måske lidt psykisk ustabil for tiden..

Kan den psykiske tilstand virkelig påvirke søvnen så kraftigt?

Jeg søger råd og erfaring, men indlæg om jeg skal starte på sovemedicin er unødvendige da det aldrig kommer til at ske.

på forhånd tak.

mini

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Hvis det irriterer dig så meget, og du siger, det ikke skyldes dit cannabis forbrug, så kontakt dog en læge. Du har jo intet at skjule.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jamen det er true.. no doubt.
men kender du den der tilstand hvor man bare ikke føler jeg har tid til at gå til lægen.
Ved godt det er noget pis, men sådan har jeg det. Er sikker på jeg ville aflyse aftaler hos lægen mange gange før jeg fik taget mig sammen til at komme derop.

Derfor postede jeg lige en tråd

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Men gør det, for dit eget bedste, din hverdag afhænger af det, så derfor bør du nedpriotere dine andre ting, bare for en dag.

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Fis i en hornlygte! Hvis du har tid til at læse herinde har du sgu også tid til at gå til lægen. At det så måske er en smule overilet er en anden sag. Hvis du virkelig selv mener at du er psykisk ustabil skal du selvfølgelig tale med nogen om det, evt. din læge, men det kunne godt lyde som om du leder efter en forklaring på dit pludselige søvnbesvær.

Anyways, flere herinde har eksperimenteret med melatonin som hjælp til regulering af døgnrytmen, dog så hvidt jeg husker med svingende resultater. Søg og du skal finde.

Ellers findes der jo den gode gamle urt Baldrian, som kan drikkes som the inden man går i seng. Baldrian kan købes hos matrialisten, på apoteker og i helsekostforretninger.

Hvad med dine kostvaner? Spiser eller drikker du meget sukker? Hvor sent spiser du i forhold til hvornår du går i seng? Og ryger du fede umiddelbart før du går i køjen? Ved at regulere dine vaner kan du prøve at se om det får indflydelse på dit søvnbesvær.

Og et sidste velmenende råd er (SURPRISE) at det mens du oplever et søvnproblem, der er så stærkt at det virkelig generer dig i det daglige, nok er en god idé at lægge hashen væk.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Fis i en hornlygte.. haha.. fair.

Men så lad os antage jeg er en kæmpenar der altså ikke får gået til lægen. Også fordi jeg om 8 timer skal til bruxelles på højnivauestur.

Jeg spiser og drikker som jeg skal. jeg har dog indtaget utrolig meget sukker de seneste dage.. Men synes bare ikke jeg har oplevet noget lign før ved for megen indtagelse af sukker.

Og jeg ryger når jeg ikke er skæv. Ryger ikke nødvendigvis før jeg går direkte i seng.. problemet er jo også netop at jeg ikke går i seng.

men jeg vil da lige give de forskellige ting en tur i søgemaskinen.. takker

mini

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Mini-krøl skrev:
jeg har dog indtaget utrolig meget sukker de seneste dage..

problemet er jo også netop at jeg ikke går i seng.

Hvis man er et meget fysisk sundt individ, som ikke har så stort et søvnbehov fra naturens side, kan det godt blive et problem, hvis noget går en på.

Grunden til at du ikke går i seng, er måske den følelse af at du ikke har fået gjort det du skulle. Det kender jeg i hvert fald.

Du bliver bare nødt til at gå i seng! Eller finde ud af hvad det er du skal have ændret.

Ellers, drik noget kamillete og æd nogle baldriankapsler, og drop sukkeret.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: P-p-på t-t-toppen af ddd-d-den store s-s-s-sssnotklat..
Jeg har i lang tid haft præcis det samme problem som dig, og jeg røg derfor hash for at kunne sove. Jeg mente ikke jeg kunne sove, hvis jeg ikk' røg en fed inden sengetid.

Er nu stoppet med hverdagsrygningen, og har stadig problemer med at sove, men mit råd er, at stille og roligt skifte fra at måske ryge 1 gram hash til at drikke 6 pilsnere, og så trappe ned på pilsnerne, da det er lidt sværere med rygeren..

Nu kan jeg godt falde i søvn, stadig alt for sent, men det er bedre end at ligge og vende og dreje sig i 4 timer og så få 2-3 timers søvn.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Grunden til du spiser mere sukker er fordi du har sovet lidt og så har du en større trang til sukker. Kan dog ikke helt huske hvorfor

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Et råd som er svært at forklare er at varm mælk med honning virker! Jeg vil faktisk mene at det virker lige så stærkt som melatonin.

Hilsen Fanny

Titel: Re: Last call
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngby
Mini-krøl skrev:

Til gengæld er jeg måske lidt psykisk ustabil for tiden..

Kan den psykiske tilstand virkelig påvirke søvnen så kraftigt?

Det kan den nemt.
hvordan psykisk ustabil?
mit gæt, ud fra de sparsomme oplysninger du har givet
ville være at du mugeligvis har en mild mani,
det er et tybisk træk at man får søvnproblemer og køre et par geer højre end normalt.
bare et gæt
prøv at søg på det.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Fanny skrev:
Et råd som er svært at forklare er at varm mælk med honning virker! Jeg vil faktisk mene at det virker lige så stærkt som melatonin.

Hilsen Fanny

Mælken indeholder tryptofan der fremmer søvn og forbedrer søvnkvaliteten.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Hvilket mælk vil være bedst til formålet?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Phony Orphant skrev:

Mælk fra din mor! Men sødmælk fra ko vil nok være den bedste substitut.
Jeg tror ikke at den søvndyssende effekt af mælk skyldes indholdet af tryptofan så meget som at vi er konditionerede fra fødslen til at lun mælk = tryghed. Der er masser af fødevarer som indeholder tryptofan i højere mængder, men som ikke sådan lige virker lige så søvndyssende på mig som varm mælk.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

En banan, et lille stykke brød og en stor kop varm mælk+o'boy i micro-ovnen.. børste tænder. Hej seng, vi er gode buddies :D

Tænk i billeder og mindre med lyd og indredialog(gør den stener og langsom hvis den bruges), er også et tip. lad hjernen flyde afsted med dig. Først tænk i stikord til hvad det skal handle om. F.eks Natur -> Store træer -> fugle -> Ørn på jagt eller Mørk skov -> træhytte -> stearinlys -> gennemsigtig kjole -> jessica alba etc. Hvis du har svært for at tænke i billeder, start langsomt og tilføj flere lag. Lamme ligegyldige detaljer som hjernen affyre spontant, det er yderst overraskende og jeg har personligt gjort min hverdag meget mere intressant pga. denne relativt nye vane. Man bliver bedre og til sidst flyder grafikken ud i kæmpe harmoniske følelser. Billeder bliver til bevægelser og det går hen og bliver længere og længere videoklip som man kan vende tilbage til. Et mærkværdigt trick til at minde kroppen om at det er tid til at sove, vel og mærket du kun bruger den med hovedet på puden.

Når der skal soves burde tingene i dit hoved heller ikke være følsespræget, Især ikke skam eller angst etc. Tænk derfor outside dit eget liv. Fantasien er der.
Før du ved det kører fantasien over i en psykodrøm og man snorker som en baby :D

Ikke sikker på om dette shit hjælper overhovedet, bare sådan det virker for mig hehe

Titel:
Medlem
Brugeravatar

hey... tak fora alle jeres svar. Er lige kommet hjem fra en to-dags tur til bruxelles hvor jeg den første dag ikke ku sove as usual men den anden dag ingen problemer havde da jeg var pisse hamrende fuld. Damn belgiske øl giver hovedpine..

Med psykisk ustabil mener jeg faktisk præcis hvad nogen af jer andre også skriver. At der er mange ting jeg ikke har fået klaret. Bruger faktisk en rigtig stor del af min hverdag på at tænke over al mulig shit jeg skal ha taget mig af.

Mht. sukkeret ved jeg ikke umiddelbart hvordan jeg skal stoppe. Er der et forum for sukkermisbrugere :wink:

men tak for svarene. de er helt sikkert brugbare..

mini

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Prometheus skrev:
Phony Orphant skrev:

Mælk fra din mor! Men sødmælk fra ko vil nok være den bedste substitut.
Jeg tror ikke at den søvndyssende effekt af mælk skyldes indholdet af tryptofan så meget som at vi er konditionerede fra fødslen til at lun mælk = tryghed. Der er masser af fødevarer som indeholder tryptofan i højere mængder, men som ikke sådan lige virker lige så søvndyssende på mig som varm mælk.

Der er nu forsket i det, men dine anekdoter er selvfølgelig mere overbevisende :D

I øvrigt behøver det ikke at være sødmælk. Minimælk med et lavt fedtindhold skulle kunne gøre det samme.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
dankdawg skrev:
Der er nu forsket i det, men dine anekdoter er selvfølgelig mere overbevisende :D

Jeg kan høre at du lægger op til en god og overbevisende reference. Jeg glæder mig til at læse artiklen. Jeg har selv nogen i ærmet som ikke er enige, men dig først.
dankdawg skrev:
I øvrigt behøver det ikke at være sødmælk. Minimælk med et lavt fedtindhold skulle kunne gøre det samme.

Jeg vil mene at det høje fedtindhold i sødmælk bidrager til mæthedsfølelsen, aktiverer det parasympatiske nervesystem i højere grad, og gør det nemmere at sove.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Det er flere år siden jeg har læst om det. Til gengæld er det noget jeg har set referet mange steder. Du kan evt. selv søge på det hvis det er så vigtigt for dig :)

Titel:
Insane psychedelia user!

dankdawg skrev:
Det er flere år siden jeg har læst om det. Til gengæld er det noget jeg har set referet mange steder. Du kan evt. selv søge på det hvis det er så vigtigt for dig :)

:) Det er vigtigt for mig at folk ikke reciterer ammestuehistorier og kalder det for videnskab. Og at komme med en hvilken som helst påstand og sige til folk at de bare kan lede efter referencer på det selv, er mildest talt uhøfligt. Det var dig som bragte forskning og videnskab ind i diskussionen, og det fungerer ikke uden referencer. Man kan finde mange halvgamle og underlødige referencer på det, men nyere forskning peger i en anden retning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]