Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 09:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Flueknepper kongen

Kære Psychedelia-medlemmer.

Som vi nok allesammen har opdaget, er et af de fremmeligste råd til at minimere mulig skade ved MDMA-indtag en ordentlig slat antioxidante vitaminer, især div. B-vitaminer og C-vitamin.

Selvom effektiviteten af dette (og MDMA's toksicitet i øvrigt) er tvivlsom, vil jeg gerne have lov til at komme med en helbredsadvarsel forbundet med dette store forbrug af antioxidanter.

På trods af vi har fået tudet ørerne fulde med, at antioxidanter er nøglen til alt i medierne (og til dels også herinde), har antioxidanter i for store mængder nemlig en utroligt skadelig virkning på kroppen, nærmere bestemt immunsystemet.

Når mikrober af én art (vira, bakterier etc.) formår at gennemtrænge kroppens ydre forsvar (dvs hud, m.m.) er de første type hvide blodlegemer, der ankommer typisk de såkaldte neutrofile granulocytter.

Deres forsvarsmekanik er simpel og uhyre effektiv - de producerer i én stor eksplosion en meget stor mængde oxygenradikaler, som oxiderer bakterier, vira (og omkringliggende væv - derfor man får ondt i halsen af forkølelse fx) og derved slår dem ihjel.

Der er primært tale om superoxider, som er utroligt reaktive oxygenradikaler.

Problemet opstår, når 1) ens immunforsvar i forvejen er svækket pga anvendelse af et sympatomimetikum som MDMA og 2) ens serum er spækket med antioxidanter.

For antioxidanterne er - hvilket næsten er givet i deres navn - i stand til at reducere disse giftige, men nyttige, oxygenradikaler. Derved formår kroppen ikke i tilstrækkelig grad at undertrykke infektionen (eller cancer, for den sags skyld) og så er der et langt større potentiale for, infektionen bliver alvorlig.

Derfor, tænk jer om, inden i hælder antioxidanter i jer for at få lidt bedre samvittighed med jer selv.

-Levose

Edit:
KILDER:
http://www.blackwell-synergy.com/doi/pd ... .d01-365.x

Titel:
Insane psychedelia user!

De hyppigst anvendte antioxidanter, f.eks. ascorbinsyre (vitamin C) er i forvejen vandopløselige, så størstedelen af det man ikke har brug for bliver alligevel udskilt i urinen.

Men overdrevet dagligt indtag, som det du nævner, er selvfølgelig ikke smart...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Hvor store mængder snakker vi om?

Er det f.eks. farligt at drikke ti kopper grøn te om dagen?

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Treasure skrev:
De hyppigst anvendte antioxidanter, f.eks. ascorbinsyre (vitamin C) er i forvejen vandopløselige, så størstedelen af det man ikke har brug for bliver alligevel udskilt i urinen.

Er det ikke netop ascorbinsyre der er lavet forsøg med i amerikanske fængsler, hvor de indsatte indtog ret store mængder dagligt? Så vidt jeg husker (de 30 sekunder jeg ledte efter en kilde kastede ikke noget af sig), medførte det ikke ubetinget en helbredsrisiko?

Titel:
MEGATRON

Cubensis skrev:
Er det f.eks. farligt at drikke ti kopper grøn te om dagen?

Ja for fanden! Te aka. bøssejuice øger homohormonproduktionen i mænd og ved længerevarende brug kan det gøre dig til numserytter!!

Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Du drikker altså en del?

Titel:
Insane psychedelia user!

Flak skrev:
Treasure skrev:

Er det ikke netop ascorbinsyre der er lavet forsøg med i amerikanske fængsler, hvor de indsatte indtog ret store mængder dagligt? Så vidt jeg husker (de 30 sekunder jeg ledte efter en kilde kastede ikke noget af sig), medførte det ikke ubetinget en helbredsrisiko?

Jeg har selv lige søgt lidt på det og har heller ikke kunne finde noget. Vitamin C som sådan er ret uskadeligt. Store doser over lang tid kan hos nogen give forskellige symptomer (udslæt, diarré, hovedpine mm.) men der snakker vi også doser over 5 g pr. dag forløbende over måneder. Det er langt værre med fedtopløselige vitaminer som f.eks. Vitamin E (tocopherol).

Jeg synes ikke der er nogen grund til at skabe panik over at folk tager et par vitaminpiller efter de har taget MDMA. Man skal op i ret høje doser med de fleste vitaminer før der sker toxiske reaktioner og de fleste kosttilskud/vitaminpiller indeholder ret beskedne mængder i forhold til hvad der er toxisk dosis. Melatonin er i øvrigt også en antioxidant og kan hjælpe til at genoprette søvnrytmen. Så der kan man slå to fluer med ét smæk.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Som Treasure også er inde på, vil jeg antage at det er mere hjælpsomt end skadeligt, lige at nuppe evt. 1g C vitamin ovenpå en MDMA tur, hver anden måned eller sjældnere.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Mener også at ha læst B og C vitaminer tisses ud, altså dem der er i overskud.. så der burde vel egentlig ik være noget farligt i det

Titel:
Insane psychedelia user!

B-vitaminer er heller ikke farlige at indtage for immunsystemet, da de ikke besidder nogen antioxidativ effekt. Ascorbinsyre oxideres til dehydroascorbinsyre, men B-vitaminere fungere blot som forstadier til co-enzymer, der kobles til enzymer i stofskiftet f.eks. NADH (niacin), FADH (riboflavin), PP (pyridoxin/pyridoxal) mm.

Det er faktisk ret skægt, at overindtag af B-vitaminer giver en næsten fluorescerende gul urin :lol:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Treasure skrev:

Det er faktisk ret skægt, at overindtag af B-vitaminer giver en næsten fluorescerende gul urin :lol:

Ja tak, det har jeg vist fundet ud af.. det ka se ret vildt ud med den gule farve. Som jo må være tegn på, at det overflødige bare er blevet tisset ud.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Levose> Jeg tror der skal virkelig store mængder antioxidanter til før der kan spores en negativ effekt på immunsystemet. Og jeg vil til enhver tid hellere udsætte mig selv for en marginalt større risiko for at fange en infektionssygdom, end at have en unødvendig hævet risiko for oxidativ skade på grund af et stof jeg har taget. Nu er det godt nok også meget sjældent jeg tager stimulanser hvor det er rigtigt relevant, men de få gange i året det bliver til, har jeg ingen problemer med at tage et halvheftigt C-vitamins-tilskud. Det ER trods alt midler som bliver solgt OTC på apotekerne, og hvor det anbefales at tage daglige høje doser; anbefalet daglig dosis af C-long depottabletter med C-vitamin er f.eks. 500 - 1000 mg.
Artiklen du henviser til er baseret på in vitro forsøg med neutrofiler, og er nogenlunde interessant. Men jeg ville nu meget hellere se et studie som påviste at der in vivo var en forøget infektionsrisiko eller markant forværring af en i forvejen etableret infektion ved indgift af C-vitamin.
Der er efter min mening ikke megen grund til at betvivle den gavnlige effekt af moderate doser antioxidanter i forbindelse med MDMA og andre amfetaminer. Denne nyere artikel fra Toxicology gør i hvert fald et godt slag for konceptet: Ito et al - Differential effects of the ascorbyl and tocopheryl derivative on the methamphetamine-induced toxic behavior and toxicity.
Hvis du gerne vil have underbygget det yderligere, skal jeg gerne lede efter flere referencer, jeg er ganske sikker på at de er derude.
Edit: Jeg faldt også lige over dette abstract (nogen som har adgang til hele artiklen?), som påviser af MDMA-brugere har signifikant lavere niveauer af blandt andet C-vitamin og E-vitamin i serum: Zhou at al - 3,4-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA) abuse may cause oxidative stress and potential free radical damage.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Prometheus skrev:
Jeg faldt også lige over dette abstract (nogen som har adgang til hele artiklen?), som påviser af MDMA-brugere har signifikant lavere niveauer af blandt andet C-vitamin og E-vitamin i serum: Zhou at al - 3,4-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA) abuse may cause oxidative stress and potential free radical damage.

Den ligger på erowid.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
ThirdEyeFlood skrev:
Den ligger på erowid.

Ah, tak.
:) Imponerende at de har kunnet finde en kohorte på 120 personer som har taget MDMA dagligt i mindst en måned - så tror da Fanden at deres værdier er en anelse forskruede.

Titel:
Medlem

Altså nu er der forhåbentlig ikke noget i vejen med at man tager 1 Omnimin hver morgen? Det skal vel også ses i forhold til ens aktivitetsniveau?

Biosym Omnimin skrev:
1 tablet indeholder:

Vitamin A: 750 mcg
Vitamin B1: 10 mg
Vitamin B2: 10 mg
Niacinamid (B3): 15 mg
Pantothensyre (Ca-pantothenat): 15 mg
Vitamin B6: 20 mg
Folinsyre: 200 mcg
Biotin: 100 mcg
Vitamin B12: 4,5 mcg
Vitamin C: 250 mg
Vitamin D: 3,75 mcg
Vitamin E (d-alfa-tocopherol): 105 mg
Vitamin K (Phylloquinon): 100 mcg
Calcium: 100 mg
Magnesium: 50 mg
Jern (aminosyrechelat): 5 mg
Silicium: 10 mg
Zink (Picolinat/chelat) : 10 mg
Mangan (aminosyrechelat): 2,5 mg
Kobber (aminosyrechelat): 1 mg
Molybdæn: 75 mcg
Selen (aminosyrechelat): 62,5 mcg
Chrom (picolinat): 62,5 mcg
Jod: 75 mcg
Vanadium: 50 mcg
Bor: 1 mg

Øvrige stoffer: Majsstivelse, cellulose, siliciumdioxid, magnesiumstearat, magnesiumsilikat.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Treasure skrev:
B-vitaminer er heller ikke farlige at indtage for immunsystemet, da de ikke besidder nogen antioxidativ effekt. Ascorbinsyre oxideres til dehydroascorbinsyre, men B-vitaminere fungere blot som forstadier til co-enzymer, der kobles til enzymer i stofskiftet f.eks. NADH (niacin), FADH (riboflavin), PP (pyridoxin/pyridoxal) mm.

Muligvis ikke, men overdrevet indtag (over 200-300 mg.) af B6 (Pyridoxin) kan skade de perifere nerver og give føleforstyrrelser (neuropati).

Kilde: Labelen på mit glas med meget kraftige B-vitaminer. :)

Og ja, det er pænt funky med UV-urin. :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]