Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 13:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Yessir, jeg står og skal flytte her om et par dage, i den forbindelse har jeg rodet mig ud nogle forskellige bøger om Feng Shui.
Jeg ved ik' helt hvordan jeg skal foholde mig til det, nogen af de bagvedliggende teorier for praksissen virker logiske, som f.eks. at indrette boligen efter chi'ens energistrømninger og en del om rods stagnerende effekt på de her energistrømninger. Der er også en del om farver (i forhold til kompasretninger), materialer, former og lys som faktisk giver mening og virker til at at have hold i sig (læs: psykologisk).
Dog er der flere steder hvor jeg står af og det hele bliver en smule højt flyvende, især når man begynder at inddrage div. effekter som lykkemønter og skildpadder der skulle have positiv indflydelse på dele af dit liv alt efter hvor du placerer dem ift. 'baguraen'.

Hvad syntes i? Nogen der selv har studeret Feng Shui og evt. ka' fortælle om dens virkninger eller mangel på samme?

Titel:
MEGATRON

Penn & Teller synes i hvert fald det er noget fup:

Penn & Teller - Bullshit - Feng Shui/Bottled Water 1/3
http://youtube.com/watch?v=qMXjZvtp-_s

Penn & Teller - Bullshit - Feng Shui/Bottled Water 2/3
http://youtube.com/watch?v=n1JX4K30jxE

Penn & Teller - Bullshit - Feng Shui/Bottled Water 3/3
http://youtube.com/watch?v=ttpDpWH2U0s

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Jeg skal dælme ikke have noget udefra kommende hokus-pokus system til at bestemme hvordan jeg skal bo!

Der er kontrol nok i det omkringliggende samfund.

Jeg synes, efter 10 år som udeboende, at jeg langt om længe har fået et hjem jeg finder mig rigtig godt til rette i. Men det tror jeg kommer efter mange års roden rundt i diverse møbler, indkøb, udsmidning osv. Altså fordi jeg langt om længe har fået samlet det perfekte redemateriale. Det tror jeg ikke på, at der findes en manual for. Det er sådan noget damebladene vil have en til at tro. (og ja, ja. Jeg ved godt at Fæng Shuæi er oldgammelt og derfor meget klogt, men "chi'ens energistrømninger" hva???!!!)

Godt nytår!

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Nu kender jeg ikke så meget til Feng Shui, men det er vist et eftervist psykologisk faktum, at nogle farver får mennesker til at slappe af (grøn), mens andre får mennesker til at blive anspændte (rød).
Og jeg tror da at et rums indretning kan have utrolig stor betydning for ens psyke.

At man så kalder de psykologiske/videnskabelige begreber for "energier", "chi" og sådan noget lort er jo bare typisk New Age-tåberi.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har ikke læst noget omkring Feng Shui, men jeg synes da bare du skal begive dig ud i det hvis du føler for det. 8)

Tag evt. nogle af de FS-aspekter som du finder troværdige først og se hvordan du har det med det i dit nye hjem - og byg så videre, hvis du synes det har betydning for dig og du kan mærke forskel.

Det er jo trodsalt dit hjem og dig der skal tilbringe mest tid der, så lad være med at ligge for meget i hvad andre folk synes om din indretning.

Jeg gad faktisk godt høre om nogle oplevelser med det, så opdater endelig. :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Feng sheeeuay?

Jeg ser det på samme måde som jeg ser på folk der kan spå ud i fremtiden ved hjælp af kort, en måde at tjene penge på naive folk.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ok, nu har jeg set der Pen & Teller show. Det der med skildpadder er da for fedt! Nu ser jeg det, jeg har levet mit liv på en løgn...

Jeg havde en gang en ven, der købte en vandhane, der ligesom "foldede" på midten. Denne vinkel/knude, gjorde vandet bedre og sundere! Sådan sælger man 10. sorteringsvandhaner fra Polen meget dyrt....

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
At man så kalder de psykologiske/videnskabelige begreber for "energier", "chi" og sådan noget lort er jo bare typisk New Age-tåberi.

Hvorfor er det tåberi, det er jo bare den oprindelige termonologi, der bliver brugt for noget som den vestlige videnskab senere hen selv har erfaret og navngivet, hvad de så kalder det har jeg ingen anelse om men det har sgu sin rigtighed.

Mht til farverne er det ydermere videnskabeligt bevist at de har en psykologisk betydning mht. kompasretning hvilket jo egentlig bekræfter at Feng Shui i praksis ikke bare er noget opdigtet damebladsfnidder men rent faktisk har en virkning.

@Bull Lee: Rolig nu champ, jeg kommer jo ikke og slår dig til plukfisk med den store feng shui bog. Selvfølgelig skal du da ikke lave om på din bolig bare fordi feng shui mener noget andet. Hvis du er nede med din bolig som den er, jamen så bevar den da. Det er du selv herre over!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Zarathustra skrev:

New age-tåberi? Feng shui er nogle tusind år gammelt, så new age er imo en ret dårlig betegnelse for det :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Waffen skrev:
Feng sheeeuay?

Jeg ser det på samme måde som jeg ser på folk der kan spå ud i fremtiden ved hjælp af kort, en måde at tjene penge på naive folk.

Nu kan man faktisk låne bøger om det på biblo og desuden finde en masse gratis information på nettet. Det er hvad jeg har gjort så der er ingen der tjener penge på mig.
Jeg må da indrømme at mange af de forfattere der skriver om feng shui eller driver en konsultationsvirksomhed virker ret naivistiske og til dels dyrker rovdrift på en tusind års gammel praksis der eller var gratis at tilegne sig viden om.
Jeg syntes det sker tit, at en alternativ behandlingsform med rødder længere tilbage end nogen anden vestlig praksis, får et ry som noget "newage hokus pokus" fordi folk fokuserer på dem der udøver det fremfor den oprindelige kilde...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lad mig lige for god ordens skyld slå fast, at mit udfald ikke så meget går på feng shuis eventuelle videnskabelige værdi, men alene var udtryk for, at jeg ikke finder det troværdigt, at udefra kommende regler, skulle kunne diktere bedre, end en selv, hvilken indretningsæstetik der er sund for en selv.

Dernæst synes jeg man skal kalde tingene ved deres rette navn. Hvis man anskuer feng shui som noget religiøst kan man naturligvis ikke tillade sig at latterliggøre det, men hvis man som indretningsarkitekterne i Penn & Teller showet hævder at det er en videnskab, så står man i mine øjne enten med en stor bevisbyrde, eller retten til hån.

(edit) -derudover har det dog altid slået mig, at asiatisk indretning generelt er meget mere behagelig end så mange andre kultures. Måske har de alligevel fat i noget, eller også har jeg bare personligt samme smag som asiater....

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Bull Lee skrev:
Hvis man anskuer feng shui som noget religiøst kan man naturligvis ikke tillade sig at latterliggøre det

Sagtens, de fleste religioner har massere af latterlige påstande/historier osv som ligefrem fortjener at blive latterliggjort.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Waffen skrev:
Bull Lee skrev:
Hvis man anskuer feng shui som noget religiøst kan man naturligvis ikke tillade sig at latterliggøre det

Sagtens, de fleste religioner har massere af latterlige påstande/historier osv som ligefrem fortjener at blive latterliggjort.

Jeg tror vi har forskellige opfattelser af høflighed.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Bull Lee skrev:
Lad mig lige for god ordens skyld slå fast, at mit udfald ikke så meget går på feng shuis eventuelle videnskabelige værdi, men alene var udtryk for, at jeg ikke finder det troværdigt, at udefra kommende regler, skulle kunne diktere bedre, end en selv, hvilken indretningsæstetik der er sund for en selv.

Det kan jo sagtens have en værdi, hvis du ikke opfatter det som regler, men som en slags inspiration i stedet - der er jo ikke nogen der siger at du skal følge alle Feng Shui's "regler" når du har købt din første bog, men derimod læse op på emnet og se om du finder nogle af begreberne interessante.

It's not Scientology dude... 8)

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

yeti skrev:
Zarathustra skrev:

New age-tåberi? Feng shui er nogle tusind år gammelt, så new age er imo en ret dårlig betegnelse for det :P

Den slags Feng Shui vi ser blive populært nu om dage er jo en New Age variant af "oprindelig" Feng Shui.

New Age har jo heller ikke så meget med alderen på noget, New Age betegner da bestemt ikke nye ting som sådan , men mere en ny sammen blanding af de gamle ting.

Desuden, ikke at jeg tror det er der du ville hen, så er alder på noget, vel ikke noget der giver det kredit.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Pas på du ikke kommer til at bo i nogen jordstråler også...

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Cubensis skrev:
Mht til farverne er det ydermere videnskabeligt bevist at de har en psykologisk betydning mht. kompasretning

kilde?

Det der pen & teller er godt nok noget af det sjoveste jeg længe har set.
"The chi is like this yellow ball, it's just moving, bouncing, travelling."

Take a fish kiddin', will ya.

Har i set det med frisøren. ROFLMAO

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Jeg finder altså Penn and Teller en smule augante, de har da nogle pointer ind imellem. Men deres måde at kritiserer på er altså også en gang bullshit. Nogle af deres agumenetr holder på ingen måde vand, og indimellem har man en fonemmelsese af at de ikke ligefrem udvælger de fremmeste og mest vidende mennesker når de interwiewer de forskellige fupmagere. Der er jo fupmagere og idioter inden for alting.
Med hensyn til feng shui, synes jeg selv lidt det er noget pis, der er der sikkert en del rigtigt i det. Men i bund og grund tror jeg man får mest ud af at finde sin egen indretning.
Men go ahead, om ikke andet for eksperimentets skyld, og fordi det udgyder stor respekt at kunne sige: "Jeg kan feng shui." :P

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Cubensis skrev:
Yessir, jeg står og skal flytte her om et par dage, i den forbindelse har jeg rodet mig ud nogle forskellige bøger om Feng Shui.
Jeg ved ik' helt hvordan jeg skal foholde mig til det, nogen af de bagvedliggende teorier for praksissen virker logiske, som f.eks. at indrette boligen efter chi'ens energistrømninger og en del om rods stagnerende effekt på de her energistrømninger. Der er også en del om farver (i forhold til kompasretninger), materialer, former og lys som faktisk giver mening og virker til at at have hold i sig (læs: psykologisk).
Dog er der flere steder hvor jeg står af og det hele bliver en smule højt flyvende, især når man begynder at inddrage div. effekter som lykkemønter og skildpadder der skulle have positiv indflydelse på dele af dit liv alt efter hvor du placerer dem ift. 'baguraen'.

Hvad syntes i? Nogen der selv har studeret Feng Shui og evt. ka' fortælle om dens virkninger eller mangel på samme?

Lige som næsten alt andet alternativt gøgl, så er Feng Shui noget pjat. Indret dit hjem på en måde som du selv føler dig godt tilpas med.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg mener også det er fup. :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]