Halugenlampe skrev:
Der er jo en alder hvor ethvert argument indeholdende "vent til du bliver ældre, knægt" medfører en trodsig reaktion. Naturligt nok, for i den alder findes der jo kun nutid. Det er egentligt positivt for det tyder jo på en lyst til at erhverve erfaring på egen hånd. Udgangspunktet for enhver lille vismand. Der er jo bare lige det at visse erfaringer kan være yderst dyrekøbte, deriblandt erfaringer med psykedelika.
Normalt er de fleste brugere herinde gode til at nævne det, når de fortælle om en oplevelse som er baseret på et indtag af stoffer, eller i omstændigheder som gør at det må anses for utilrådeligt for andre at gøre det efter. men; "Advarsel, dårlig HR!!" læses af mange som; "2 hot 2 handle" eller "Denne kvinde kan kneppe dig til døde".
Et site som psy har en ufattelig svær opgave pga. den kultur, den er opstået i. Én ting er selv forbudet og den latterlige propaganda: den har i den grad undergravet enhver fornuftsbaseret dialog på området. Jeg bruger ofte det billede, at der er en høj, tyk mur med propaganda, hvor der er en masse skilte med "Here be dragons". I realiteten er dem, der alligevel går over på den anden side af muren prisgivet, for de ser hurtigt at der jo vitterligt ikke er drager, og så mister de tilliden til alt .... og så ryger alt for mange direkte i de luskede huller nede under græsset.
Der er også en udbredt druk-kultur, som er lidt speciel. Danskerne drikker til de falder om. Alle deres modeller for beruselse er én om samme "drink 'til you drop". Der er ølkort og shots-spil - som om folk har SVÆRT ved at blive fulde, hvis de bare drikker normalt, eller hvad?!
Men det er en social sammenhæng som det massive flertal end ikke overvejer at tænke kritisk over. For hvad er alternativerne? De fleste har jo ingen. Samtidig er et af de dystre alternativer, at man bliver udstødt socialt - eller i hvert fald ikke kommer så højt op på rangstigen - hvis man ikke drikker igennem. Der er undersøgelser der viser, at de unge i høj grad drikker som de gør - altså i den uansvarlige ende af skalaen - simpelthen fordi det er en måde at sende et dyrt signal til vennerne om, at de er loyale mod dem og ikke de formanende forældre. Kort sagt: ungdommens rebelske sind.
Jeg kan ikke se, at psy ødelægger noget på ovennævnte punkter, men hvad gør vi konkret?
Well, jeg indrømmer at mit udbrud i den anden tråd måske var mindre konstruktivt, men der har i den grad bredt sig en "det er sejt at tage stoffer i store doser" her på boardet, og folk er i færd med at slæbe deres druk-kultur ind på et område, hvor det kan være ganske farligt.
Man kan vel blot forsøge altid at markere, at der er forskel på stoffer, og at det kan være overordentligt farligt at bringe sine drukvaner til anvendelse på diverse stoffer - herunder psykedelika. Der er farer, men de har bare et helt andet udseende end folk regnede med. Vi kan vel bare prøve at pege på disse
faktiske farer og så håbe at læseren bliver dygtigere til at undgå dem.
Ting som høj-dosis trip kan være svære at formidle til folk med dødsdruk-vaner. De vil altid have en tendens til at tro, at det er "sejt" at tage store doser. Det er ærgeligt, for hvem er egentlig imponerede over det? Er det virkelig imponerende og tage et 6 gram SN trip i en alder af 15-16 år og så redde sig et bad trip, der i 1-2 år ødelægger ens evne til overhovedet at trippe, fordi man stadig kan blive bange ved at tænke på den dårlige oplevelse? Nej, det er det vel ikke, men de her accept-søgende unge aner jo ikke, at f.eks. svampe IKKE fortjener at blive indtaget som om de var bajere.
...nå jeg er løbet tør for tid. Fed tråd dog! Vil helt sikkert vende tilbage og diskutere mere