Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 21:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hell right now
Ja som sagt har sundhedsstyrelsen eller et eller andet, lavet en undersøgelse, om hvor mange dødsfald der årligt sker med relatation til narko.
Dette var noget jeg så i nyhederne eller på station 2.
Det er dødsfald af folk mellem 15-40 år.
På listen stod Danmark nr. 1 med 15% af de årlige dødsfald var narkorelateret på en eller anden måde.
Det kunne man jo så have sagt sig selv, os i forhold til, hvor lille en befolkning Danmark har.
Det der interresere mig er så, at Holland ligger nederst på listen med kun 3%, (listen er vist på 10 lande).
Hmm kan det have noget at gøre med at dernede er det lovligt at ryge hash, fordi jeg får ALDRIG lyst til at tage stoffer, eller lave kriminalitet når jeg har røget, men derimod når jeg drikker føler jeg en voldsom trang til at indtage noget.
Men hvad tror i?
Er der evt. nogle der har nogle kilder på det?, det kan godt være overstående ikke stemmer helt overens med det rigtige, så ret mig bare. : :!: :shock:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Eller også har det bar noget med mentalitet, samfund osv at gøre.. Folk virker meget mere afslappede dernede.. og ik ligeså hidsige..

Var til Qlimax og oplevede slet ik alle mulige sindsyge typer.. Folk fyrede den bare af og var glade..

Titel: ....
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hell right now
Men synes sgu egentlig også narkotika er blevet mega udbredt blandt ungdommen især til fester.
Hvis man ikke selv har prøvet at indtage noget, er man sikkert blevet tilbudt det, eller kender nogle der har prøvet det.
Hvis man er altså er typen, der godt kan lide at feste og sådan.
Synes sku egentlig det er ret vildt så mange der egentlig tager narkotika i lille Danmark.
Er der andre der har tænkt samme tanke, eller har noget at indvende :?:
Omformulere lig overstående, hmm i Holland er der jo mange, der ryger i stedet for at drikke sig stive, kan det ikke have nogle indflydelse på det?

Senest rettet af Solataris 30 nov 2007 18:55, rettet i alt 2 gange.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Stattion 2's hjemmeside skrev:
Ifølge Sundhedsstyrelsen er de danske tal overvurderet, fordi narkodødsfald i Danmark også inkluderer trafikulykker, hvor der er stoffer involveret. Men ifølge EU's Overvågningscenter for Narkotika gør det ikke den store forskel.

Og der er selvfølgelig kun een ting at sige nu.
Danmark har hårdt brug for Harm-Reduction.

EDIT: Muligheden for at folk i andre lande kan tænke lidt fremad og er opdraget til at sige stop, kan også være en faktor. Det passer også fint i de andre statistikker omhandlende at danmark har det største alkoholforbrug blandt unge mennesker og bla bla bla...

Senest rettet af markogronni 30 nov 2007 19:30, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Geografisk sted: In the middel of nowhere? - wtf? I am in the middel of nowhere?
Petter skrev:
Stattion 2's hjemmeside skrev:
Ifølge Sundhedsstyrelsen er de danske tal overvurderet, fordi narkodødsfald i Danmark også inkluderer trafikulykker, hvor der er stoffer involveret. Men ifølge EU's Overvågningscenter for Narkotika gør det ikke den store forskel.

Og der er selvfølgelig kun een ting at sige nu.
Danmark har hårdt brug for Harm-Reduction.

^^ ja der er sku egentlig ikke så skide meget andet at sige ...

Titel: Re: ....
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Solataris skrev:
Synes sku egentlig det er ret vildt så mange der egentlig tager narkotika i lille Danmark.
Er der andre der har tænkt samme tanke, eller har noget at indvende :?:

Ohh ja!

De unge danskere helt ned til 13-14 års alderen vælter rundt i amfetamin og kokain, uden at tænke over hva de enligt gør ved sig selv! Det er så udbredt at jeg ligefrem vil kalde det en epedemi. Og weekend-narkomanerne er fandeme svære at tale til fornuft.

Jeg tror helt sikkert at det vil komme til at belaste samfundet, hvis det ikke allerede gør det. Folk skal i dyre behandlinger, de er ligeglade med sig selv og alle andre og de kan ikke passe en skole eller et arbejde!

Danskerne er gået AMOK i stimulanserne!! Hvor er det grimt at se på.. :?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus ;)
det er også bare fordi narko er sådan en god løsning på sådan et luksus problem som kedsomhed, hvilket jeg tror unge danskere ganske ofte lider af.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Citat:
Det er så udbredt at jeg ligefrem vil kalde det en epedemi.

Jeg tænker selv konstant den tanke og væmmes ved det! Det er sørgeligt at se på for jeg tror at i takt med det sker der langt større kriminalitet og vold..
Danmarks ungdom er ved at gå helt i hundene.. Jeg er på sidste begyndt at se politi biler hver dag! Hvor jeg for nogle år siden dårligt så en om ugen, og jeg bor i en ret lille by.

Jeg blev også dybt forskrækket da jeg forleden dag skulle se til nogle venner som jeg ikke havde set i laang tid.. Og på et par uger var de blevet, fra at være nogle der ikke kunne finde på at tage stoffer. Til at side hos den lokale pusher og sniffe amfetamin.. MANGE snittet.. Virkelig groteskt..

:(

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Solataris skrev:
Ja som sagt har sundhedsstyrelsen eller et eller andet, lavet en undersøgelse, om hvor mange dødsfald der årligt sker med relatation til narko.
Dette var noget jeg så i nyhederne eller på station 2.
Det er dødsfald af folk mellem 15-40 år.
På listen stod Danmark nr. 1 med 15% af de årlige dødsfald var narkorelateret på en eller anden måde.
Det kunne man jo så have sagt sig selv, os i forhold til, hvor lille en befolkning Danmark har.
Det der interresere mig er så, at Holland ligger nederst på listen med kun 3%, (listen er vist på 10 lande).
Hmm kan det have noget at gøre med at dernede er det lovligt at ryge hash, fordi jeg får ALDRIG lyst til at tage stoffer, eller lave kriminalitet når jeg har røget, men derimod når jeg drikker føler jeg en voldsom trang til at indtage noget.
Men hvad tror i?
Er der evt. nogle der har nogle kilder på det?, det kan godt være overstående ikke stemmer helt overens med det rigtige, så ret mig bare. : :!: :shock:

Hvis du kan finde kilden, kan du oprette en post i forummet "Videnskab", og så kan resultaterne diskuteres dér :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
I denne artikelpå tv2.dk er en tabel med tallene, de stammer fra en EU's Overvågningscenter for Narkotika/EMCDDA-rapport som jeg ikke har kunnet finde. Jeg mistænker det dog for at være fra deres Statistical Bulletin 2007 men linket til den er nede lige pt. [/i]

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
syntes egentligt ikke det her forum er så meget HR igen da folk jo nærmest giver den opfatelse af stoffer til andre at det slet ikk er så farligt som mange tror, jo det er farligt selv med HR du begrænser dog skaderne og alligevel ikk da folk jo opfatter det som om du kan tage alverdens ting uden at tage skade

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
HR er jo ikke noget man drysser på sit narko, for at gøre det sundt, men en indstilling man skal ha´ dannet sig inden man går igang.
men helt rigtigt - det ser ikke vildt godt ud med de tal - der er 2 måder at komme det til livs på - sæt galjer op på hvert et gadehjørne og hæng så pusherne og de slemmeste tilfælde af misbrugere, eller oplys folket om narkoen og dets faldgrupper. mere statskontrolleret narko NU.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Med knap så megen THC i blodet fremstår EMCDDA's side slet ikke så uoverskuelig som først antaget, så her er lidt statistik med Danmark kedeligt i front fra årsberetningen fra 06.

[iframe]http://stats06.emcdda.europa.eu/en/elements/drdtab06a-en.html[/iframe]
[iframe]http://stats06.emcdda.europa.eu/en/elements/drdtab06b-en.html[/iframe]

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse men det er dog værd at bemærke at opioider er involveret i over 80% af dødsfaldende, og at metadon var en medsynder i 44% af tilfældende.

Citat:
Danmark har angivet, at metadon var årsag til forgiftning (alene eller i kombination) i 44 % af dødsfaldene (95 ud af 214 tilfælde i 2004), en lignende andel som i 2003, men med en klar stigning fra 1997.

kilde: http://ar2006.emcdda.europa.eu/da/page011-da.html#10.3

[iframe]http://stats06.emcdda.europa.eu/en/elements/drdfig01-en.html[/iframe]

Årsrapporten kan findes på dansk her: http://ar2006.emcdda.europa.eu/da/home-da.html

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
ThirdEyeFlood skrev:

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse men det er dog værd at bemærke at opioider er involveret i over 80% af dødsfaldende, og at metadon var en medsynder i 44% af tilfældende.

Det er så meget morsomt at Station 2s indslag på ingen måder handler om opiater og metadon, men om coke, speed og i den dur. Men de har åbenbart valgt at bruge statestikken som fyldstof.

F.eks står der i TV2s artikel:

Citat:
"Det kan både skyldes, at der er relativt flere, der injicerer narkotika i Danmark. I mange andre lande er det mere almindeligt at ryge eller sniffe. Derudover er der mange blandingsmisbrugere og gennemsnitsalderen blandt stofmisbrugere er relativt høj", siger Julian Vicente.

Det er jo ikke noget af det der hænge samme overskriften: "Diskoteker i Kamp mod narko" Og santidigt står der også at talene er overvuderet fordi trafikuheld hvor narko er indblandet er takt med.

TSK.. TSK... TV2 dog, ser dog at lær at lave ordenlig jornalistik

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]