Levose skrev:
For det er ikke fordi, de køresagkyndige i forvejen har travlt, og der er 4-8 ugers ventetid på en køreprøve i det meste af landet?
Eller vil du ligefrem til at vold-uddanne politi?
Du frygter vel ikke at sku' til køre-prøve engang imellem, hvis du er en habil bilist? Det er vel kun de dårlige bilister der er bange for det? Og det er jo kun de dårlige man ska' opdage, da det er dem der sætter vores liv på spil.
Hvis man vægter trafik-sikkerhed højest, så ka' jeg ikke se hvad man sku' ha' imod at blive testet engang imellem. Og hvis der ikke er sagkyndige nok, så må man op-prioritere det område fra politisk side (istedet for skatte-lettelser til de rige så de ka' købe tungere eller hurtigere biler (som ferrari-racerne der kørte om kap på motorvejene, som de nævnte i tv-avisen for nogen tid siden) og sætte vores liv i endnu større fare end nu). Sværere er det vel ikke? De havde jo ingen problemer med at indføre tvunget syn af biler hvert andet år, selvom privatiseringen af området har betydet store forringelser af sikkerheden efter hvad jeg har ladet mig fortælle.
Er der ikke noget med at de højre-orienterede mener man kan hvad man vil?

Jeg synes ihvertfald det er bedre at _alle_ testes lige, istedet for man bare si'r "ok du er neger, så du må ikke få køre-kort". At bedømme folk's køre-evner på andre ting end deres faktuelle køre-evner, gi'r ikke nogen mening synes jeg. Feks at en person der spiser narko i sin fritid automatisk sku' blive en Uegnet bilist pga det, mener jeg er totalt forkert.
Jeg har kørekort til lastbil og bus feks, men har ikke kørt hverken lastbil eller bus i over 5 år nu. Jeg ville derfor være mere Urutineret bag rattet på en sådan døds-maskine hvis jeg blev sat op i en imorgen, end en casual-druguser/weekend-alkoholiker der kører dem til daglig og holder sine rutiner ved lige. Han/hun ka' ha' bedre rutiner og up-to-date evner end jeg har iøjeblikket, men alligevel få sit køre-kort taget pga narko. Er det fair? Det gi'r simpelthen ingen mening at en potentielt _bedre_ bilist straffes før en potentielt _dårligere_ bilist, alene på baggrund af fritids-spise-vaner.
Om man ka' køre bil ka' kun måles på måden du kører bil på. Din beklædning og hvad du spiser og om du tror på gud, er altsammen fuldstændig irrelevant. Og derfor er det diskrimination at ta' folk's kørekort baseret på andet end de reelle køre-evner.
Malkavian skrev:
Det optimale var naturligvis, hvis man kunne måle en persons "ægte" evne til at køre bil, men der findes vist ikke nogen tests af type - og da vist ikke nogen, der er økonomisk anvendelige.
Jeg er helt enig. Det vil altid være en skøns-sag mellem bilisten og den sagkyndige i en aktuel trafikal situation. Og det er også netop derfor jeg mener at køre-prøver er den mest retfærdige måde at vurdere hvem der ska' ha' køre-kort på. Ikke arbitrære biologiske blod-prøver.
At der så ka' opstå Uheldige situationer, feks hvis den sagkyndige er rascist og dumper flere mørk-huder end bleg-ansigter, eller hvis der bare er dårlig kemi mellem sagkyndig og bilist og som fører til hårdere bedømmelser, må man forsøge at løse så godt som muligt.
Det problem findes jo i alle situationer hvor mennesker bedømmer mennesker.
Malkavian skrev:
Jeg kan egentlig ikke finde så pokkers mange "ligegyldige love" - eller dele deraf - når jeg kigger på færdselsloven. Loven er, imo, overvejende fornuftig, og den bygger jo på en grundlæggende filosofi om, at trafikken skal afvikles hurtigt og sikkert.
Well, sikkerheds-sele loven er Unødvendig. Den ka' ikke redde _andre's_ liv. Og den nye diskriminations-lov (som denne tråd jo handler om) hvor en's spise-vaner afgør om man får kortet taget, er også helt ved siden af.
Lene Espersen kørte en knallert-kører ned, det har jeg aldrig gjort. Ka' man så deraf konkludere at politikere bør ha' deres kort taget automatisk? Det er jo en omgang humbug at lave tilfældigheds-love på den måde.
Hende's trafik-historik er dårligere end min, men alligevel er det hende der truer mig med at jeg ska' ha' kortet taget. Hvor er retfærdigheden i det? Burde det ikke være en's trafikale handlinger der afgjorde om man var trafik-egnet? Loven si'r vist-nok noget om at man ka' dømmes hvis man kører Uforsvarligt, men hvad er mest Uforsvarligt; at køre folk ned eller ikke at køre folk ned? Jeg ved godt hvem der sku' ha' kortet taget hvis det stod til mig, men det står desværre kun til korrupte politikere med en gemt agenda om narko-bekæmpelse (det har intet med ønske om reel større trafik-sikkerhed at gøre. Havde det det, ville man forlængst ha' obligatoriske køre-prøver for _alle_, og ikke kun for dem med 'forkerte' spise-vaner)
Malkavian skrev:
Vi kan diskutere statens tilgang til emnet, og især politikernes vægtning af, hvad der er vigtigt. Jeg synes selv, der er et nytteløst fokus på fartgrænser i trafikdebatten, og dermed bliver den desværre ofte ligeså meningsløs som stofdebatten.
Alle, der kører i bil hver dag, ved at hensynsløshed er det, der oftest skaber de farlige situationer: voldsom høj fart i byer og på motorvejen, lastbiler der overhaler på motorvejene, manglende hensyn ved vognbaneskift, manglende hensyn ved sammenfletninger, folk der fræser ind over dobbeltoptrukne streger og spærreflader, hensynsløst slalom gennem byen, osv.
Det er jeg såmænd heller ikke Uenig i. Folk der har travlt i trafikken er farlige. "Jeg ka' lige nå den taxa-grønne der..." CRASH. Og folk der sidder og snakker og hvad ved jeg, mens de kører, den slags er også farligere end folk der måske spiser narko i fritiden. Og så selvfølgelig de ego-centrerede 'her kommer jeg, så flyt dig oldefar'-typen.
Der er kun 1 ting at gøre som bilist; la' dem køre forbi så hurtigt som muligt så man ikke selv havner i deres Uheld. Det er ihvertfald _min_ taktik i trafikken

Som et ord-sprog engang sagde så glimrende, trykt udenpå konvolutten til en amerikansk nummerplade jeg engang fik som barn på et trucker-dyrskue; "Drive defensively. You may be right, but don't be dead-right."
Malkavian skrev:
Hvorfor kører de ikke nogen kampagner, der prøver at lære befolkningen nogle af de finere pointer i det at køre bil på en måde, så andre føler sig sikre og trygge, når de møder én på vejene (brug dit katastrofeblink, når du holder stille på motorvejen, blink før du begynder at bremse op, kør forudsigeligt,...)? Og hvorfor sætter de ikke én del politivogne ind i trafikken og 3 dele anonyme politivogne: så kunne de fange dem, der vitterligt kører som lort.
Kampagner gi'r jeg ikke noget for. Jeg mener man istedet ska' ha' en fundamentalt anderledes måde at tænke på; væk fra individualismen's mantra om at man selv er vigtigst her i universet. Først når man erkender at andre mennesker er ligeså vigtige, begynder man at vise hensyn overfor dem. Og desværre er regeringen jo fortaler for netop individualismen.
At ha' en masse policer kørende rundt og gribe ind alle mulige steder, vil formentlig virke. Kontrol virker jo altid, men er måske ikke lige den samfunds-form man ønsker (så ku' man jo ligeså godt ta' skridtet fuldt ud og sætte policer på alle gade-hjørner med det samme, og gøre danmark til en total politistats-børnehave). Og når man så ska' spare udgifter, så finder man måske på at forlange kamera'er i alle biler istedet, så det bli'r hurtigt en betændt omgang stasi/kgb tror jeg.
Det er måden folk tænker på der afgør om man behandler hinanden med respekt. Og som vi har set masser af eksempler på, så har vi for tiden desværre et styre (som jo nok er en afspejling af befolkningen's generelle hoved-træk) der ikke værdsætter menneske-rettigheder: Guantanamo, abu-ghraib, flere tvangs-udsættelser af folk fra deres hjem, lavere sociale ydelser til de svage, narko stress/chikane-politik, folk der gøres sindssyge på asyl-centre fordi de har forkert hud-farve, altsammen udtryk for en mentalitet der ikke værdsætter eller respekterer selve mennesket som noget globalt værdifuldt. Penge og magt er vigtigere end retfærdighed og trafik-sikkerhed.
Malkavian skrev:
Og det med beruset kørsel. Det er igen noget jeg synes, at det er fint at slå ned på. Ja, grænserne er ikke millimeterdemokratiske, da de ikke udtrykker et absolut tal for netop individets eksakte evne til at føre en bil. Men vi lever også i en verden, der praktisk skal fungere. Her mener jeg så også, at hvis man er voksen nok til at tage rusmidler, så er man også voksen nok til at lade være med at blande rusmidlerne med kørsel - eller tage en taxa. Skal det absolut være, så giv hellere medicinsk trængende patienter et kursus sammen med deres lægeordinerede medicin.
Jeg er ikke specielt Uenig med dig, men har bare en anden indgangs-vinkel til det. Jeg mener _Uforsvarlig_ kørsel er noget man ka' slå ned på, om den er beruset eller ej er underordnet. Og med den såkaldte ribe-model behøver man jo ikke engang køre beruset for at ku' få kortet taget. En blod-prøve er jo nok, og man har ikke engang krav på en rets-sag (i en _rets_-stat har man ikke længere mulighed for at få sin rets-sikkerhed prøvet??? Hvordan hænger dét lige sammen?), såvidt jeg har forstået det. Og det er der jeg mener det bli'r en grotesk banan-republikansk sammenblanding af fundamentalistisk narko-bekæmpelse under løgn-agtigt påskud om at ville øge trafik-sikkerheden.
"Hvordan ka' vi bedst genere de folk der, imod vores vilje, og som vi derfor ønsker at straffe, spiser narko? Jo, ved at pålægge dem alle mulige krav andre ikke ska' pålægges" er ægte banan-politik i sin essens. Når en politik designes så den kun rammer enkelte grupper, og ikke er generel og alment gyldig (som obligatoriske køreprøver for _alle_ ville være). Det er det samme med 24-års-reglen; ren diskrimination.
edit: stavefejl