Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: HPPD
Medlem

Geografisk sted: ..
Kan man få risikere at få HPPD af ecstasy og hash? Eller er det kun ved stærkere psykedeliske stoffer?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Der er nogen der påstår at man efter mange års cannabis-forbrug kan udvikle HPPD-lignende effekter såsom skygger og meget svage mønstre i mørke omgivelser hvis man er disponeret for visuals på cannabis

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved ikke om jeg "lider" af en svag form for HPPD.

Jeg har hele livet kunne se disse visualiseringer, men svampe og hash har gjort dem tydligere for mig. Det er dog ikke noget problem for mig, da det er meget meget svagt i forhold til andre som har fortalt mig om deres HPPD oplevelser.

MDMA gør ikke mine visualiseringer stærkere, så jeg TROR ikke at man kan udvikle hppd igennem det. Men det er jo bare mig.

Jeg ved som sagt ikke om det er hppd jeg har!! Jeg har ikke sat mig synderligt ind i det da det ikke er noget som påvirker min trivsel.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er også min opfattelse af noget af min HPPD, at visuals bare er blevet intensiveret. Jeg kan se de forskellige trin når mønstrene intensiveres ved indtag af hash/alkohol. MDMA (måske amfetamin) modvirker min HPPD, så tror ikke det er problemer der kan komme efter højt brug af disse stoffer

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
@Visias

Uden at jeg ved hvor kraftigt det er, kunne det godt bare være hvide blodlegemer i øjnene. Kan godt ligne en slags svage "mønstre".

Illustreret Videnskab skrev:
Hvad er svævende pletter for øjnene?
Mod en lys baggrund kan man ofte se gennemsigtige bobler for øjnene ligesom encellede organismer. Hvad er det?

Pudsigt nok er de lyse bobler faktisk encellede organismer. Det, man ser, er nemlig skyggen af hvide blodlegemer, der løber gennem blodkar på øjets nethinde. De hvide blodlegemer absorberer ikke lyset i samme grad som de røde, og derfor bliver de synlige som lysende huller i blodlegemernes strøm. Fænomenet opstår i de små blodkar kaldet kapillærer, der ligger tæt ved nethindens gule plet, hvor synet er skarpest. Somme tider kan man se, at boblerne bevæger sig synkront op og ned i takt med hjertets slag. De gennemsigtige bobler, som næsten alle mennesker kender, er et såkaldt entoptisk fænomen, der forekommer, når fysiske ting i øjet kaster skygge på nethinden. Et andet velkendt entoptisk fænomen er de små sorte fnug, de såkaldte floaters, der skyldes uregelmæssigheder i øjets glaslegeme

Ved ikke om folk oplever at de bliver forstærkede under påvirkning. Men det er vel en mulighed.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det kan godt føles lige som disse effekter. Har fra barnsben været opmærksomme på disse floaters som de åbenbart kaldes.

Min HPPD er ihvertfald lidt skyggeagtig på nogle punkter, men det er over større områder og forskellige steder, men udseendemæssigt kan de godt minde en smule om de lyse områder

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har i de seneste 4 år, til tider set seks-syv små prikker/bobler sat sammen op ad hinanden, der når jeg blinker med øjnene glider til en tilfældig side i hak indtil at til sidst være ude af min øjenkrog. Det er dog blevet sjældnere efter at jeg er stoppet med at ryge hash.

Jeg ser det dog blot som en ekstra morsom bonus i hverdagen ;)

En anden spøjs ting som dog er gået væk med årene, er når jeg intenst læste og læste med interesse på internettet, ville siden begynde at "bølge" som var det de syv have. I starten troede jeg at det var et plugin på hjemmesiden, indtil jeg opdagede at det var min hjerne der spillede mig et puds :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bærnelin skrev:
@Visias

Uden at jeg ved hvor kraftigt det er, kunne det godt bare være hvide blodlegemer i øjnene. Kan godt ligne en slags svage "mønstre".

Illustreret Videnskab skrev:
Hvad er svævende pletter for øjnene?
Mod en lys baggrund kan man ofte se gennemsigtige bobler for øjnene ligesom encellede organismer. Hvad er det?

Pudsigt nok er de lyse bobler faktisk encellede organismer. Det, man ser, er nemlig skyggen af hvide blodlegemer, der løber gennem blodkar på øjets nethinde. De hvide blodlegemer absorberer ikke lyset i samme grad som de røde, og derfor bliver de synlige som lysende huller i blodlegemernes strøm. Fænomenet opstår i de små blodkar kaldet kapillærer, der ligger tæt ved nethindens gule plet, hvor synet er skarpest. Somme tider kan man se, at boblerne bevæger sig synkront op og ned i takt med hjertets slag. De gennemsigtige bobler, som næsten alle mennesker kender, er et såkaldt entoptisk fænomen, der forekommer, når fysiske ting i øjet kaster skygge på nethinden. Et andet velkendt entoptisk fænomen er de små sorte fnug, de såkaldte floaters, der skyldes uregelmæssigheder i øjets glaslegeme

Ved ikke om folk oplever at de bliver forstærkede under påvirkning. Men det er vel en mulighed.

Bobler, hmm.. Jeg kan ikke helt genkende det. Der er mere, streger og mønstrer som pludseligt dukker op i luften eller på overflader. Ellementerne har oftest samme farve. De forsvinder så snart jeg fokusere på dem, så de er der ikke engang i et sekund.

Det er ikke ligsom tracers, som bliver siddene i længere tid.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Har læst at MDMA også giver hppd. Men synes ikke det forstærker det så grusomt igen. Men det gør det absolut ikke bedre. Derimod synes jeg alkohol gør det vildt slemt når jeg vågner om morgenen efter druk... Der kan hele lokalet godt blive fyldt med streger af grøn og lilla (dengang det var værst) men nu er det bare ikke at ku fokusere helt godt og pixels ud over det hele... Men det blir selvfølgelig godt igen efter nogle timer når promillen har lagt sig :)

Nu kan man jo også få hallu'er på MDMA så regner med at det også gør det stærkere. Men hvis du tager piller skal du huske alt det andet gøjl de har puttet i (alt fra 2cb til dob :? ), det er jo også en kedelig faktor.

Titel:
Medlem

Resist skrev:
Jeg har i de seneste 4 år, til tider set seks-syv små prikker/bobler sat sammen op ad hinanden, der når jeg blinker med øjnene glider til en tilfældig side i hak indtil at til sidst være ude af min øjenkrog. Det er dog blevet sjældnere efter at jeg er stoppet med at ryge hash.

En anden spøjs ting som dog er gået væk med årene, er når jeg intenst læste og læste med interesse på internettet, ville siden begynde at "bølge" som var det de syv have. I starten troede jeg at det var et plugin på hjemmesiden, indtil jeg opdagede at det var min hjerne der spillede mig et puds :D

Er det opstået kun pga hash?

Udfra jeres svar at dømme ser det ud til at, hvis der overhovedet er en chance for HPPD ved stort forbrug af hash og ecstasy, er den meget lille.
Så det var da rart ! ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Møgsvinn skrev:
Resist skrev:

Er det opstået kun pga hash?

Udfra jeres svar at dømme ser det ud til at, hvis der overhovedet er en chance for HPPD ved stort forbrug af hash og ecstasy, er den meget lille.
Så det var da rart ! ;)

Det vil jeg tro for at være ærlig, men skal ikke kunne sige det :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
MDMA booster mit HPPD, niveauet falder dog tilbage til det som det var før, efter et par dage.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
CamelJJ skrev:
MDMA booster mit HPPD, niveauet falder dog tilbage til det som det var før, efter et par dage.

Det samme sker her. Methylon i højere doser forstærker også mit HPPD. Dog går der en 2-3 dage, nogle gange lidt længere før det falder ned til det som det "plejer" at være.

Titel:
Medlem

Hm, det lyder til at rigtig mange af jer har HPPD? Jeg troede det var mere sjældent.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Åbenbart ikke :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Møgsvinn skrev:
Hm, det lyder til at rigtig mange af jer har HPPD? Jeg troede det var mere sjældent.

Taget i betragtning hvor mange der tager (eller har taget) psykedeliske stoffer herinde overrasker det mig på ingen måde.

Titel:
Medlem

2c-Bart skrev:
Møgsvinn skrev:

Taget i betragtning hvor mange der tager (eller har taget) psykedeliske stoffer herinde overrasker det mig på ingen måde.

Men det overrasker mig :) Jeg troede at det var noget man risikerede at få ved overdrevent brug af psykedeliske stoffer, ikke at det var noget man næsten kunne forvente at få.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Så ved du det nu.... :) og bare så du ved det, det er MØG irriterende til tider :? specielt hvis man er helt vildt træt.

Titel:
Medlem

2c-Bart skrev:
Så ved du det nu.... :) og bare så du ved det, det er MØG irriterende til tider :? specielt hvis man er helt vildt træt.

Jep det gør jeg. Hm, er det ikke mere irriterende hvis man skal koncentrere sig om f.eks. en arbejdsopgave?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
2c-Bart skrev:
Møgsvinn skrev:

Min HPPD er kommet hovedsageligt af stimulanser. Det er hvertfald blevet tricket af er overdrevent forbrug af amfetamin og ecstasy.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]