Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 19:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: varmeskab
Medlem
Brugeravatar

hej er der nogen der har nogle gode forslag til hvordan man kan bygge sit eget varmeskab i hjemmet... havede tænkt på at tage et termostat og putte til en varmelampe, hmm men hvordan er det nu lige et termostat virker?, og i så fald kan man putte en lampe til den?

på forhånd tak..

k.h Batik

Titel:
Medlem

En nem løsning er at tage et gammelt køleskab - lav en lys tæt kasse i bunden - hvor du sætter en pære i - der er sat til en termostat der måler temp. i resten af skabet. Og slår fra ved de 28 grader.

Pæren vil vare skabet op.

Du kan gså i mindre måle stok.

Tege 2 bed roller, helde vand i den ene læg et varme legme i og sæt den anden bedroller oven på vandet og låg på. vandet vil så holde temp oppe i den inderste kasse.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ja det havede jeg også tænkt mig.. men hvordan sætter man et termostat til en pære... virker varmelegmet nå det er i vand.. varmer det så ikke kun vandet op eller hvad.. for det lyder da også meget smart...
men mange tak for dit svar

Titel:
Medlem

en termostat er en form for gennemgang afbryder - der afbryder eller slår til ved en given temp.

strøm fra stik kontakten - termostat - pære

ofte er der 2 udgangs migheder på en termostat. on og off den ene slår til den anden slår fra når en given temp opnåes.

termostaten skal være i det område der skal have den givne temperatur.
pæren i bunden da varmen stiger til vejrs.

Mht varme legme og termostat - skal det naturligvis være en der kan tåle vand - et akvarie varmelegme er god. Jo den varmer vandet op - som så varmer temp op i hele kassen.

evt smide et par luftsten/gardiner ned med en luftpumpe (med et hepa filter foran eller et filter på slangen det vil øge luftfugtigheden.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

hmm ja det er også det jeg har fundet ud af med et termostat.. og har et her hjemme.. men ved ikke hvor de forskellige ledninger skal ned i.. det virker som om der kun er en indgang.. ved ikke om billede kan hjælpe
Billede

Titel:
Medlem

Ja der er kun en indgang sandsynligvis - afbryder bryder ofte kun fasen. hvor O trækkes "uden om"

er det en gammel termostat ?

Pas på med strøm hvis du ikke er fortroligt med det -

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Der ser ud til, at der er en indgang og to udgange, hvor den ene er åben og den anden lukket. Når så termostaten når den indstillede temp. skifter kontakterne og den der var åben er nu lukket og omvendt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Er der så nogen der ved hvordan ledningerne skal sidde..
Jeg har prøvede mig frem og sjovt nok gør den det den skal.. Den lyser nå den er under den temperatur den er sat til.. Og går ud nå den når den temperatur.. Men ikke nok med at den går ud så kortslutter den det hele og jeg må ud og skifte sikring.. hvad for to ledninger skal hænge sammen… for problemet er jo at der 4 ledninger og 3 indgange
sådan har jeg gjordt indtil nu..
Billede

K.H Batik

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Den ene ledning (Nul) skal ikke gå til termostaten, men direkte fra stikprop til elpære :!: :!: :!:

Den anden (Fase) skal gå fra stikprop til indgang på termostat :!: :!:

Og så kan du vælge om pæren skal tænde eller slukke, når temp. er opnået, ved at bruge enten udgang 1 eller 2.

Og lidt HR 230 volt dræber, så få bygget skidtet ind i en plastkasse :wink:

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
pil de 2 ledninger i midten ud af thermostaten, og forbind dem med en kabelmuffe - så skulle problemet være løst.
strøm er ikke godt for nervesystemer, nej :) find en passende plastikkasse til apperatet..

nu ligner det en robust thermostat, men det er sandsynligt at den ikke kan tåle uanede mængder strøm. lad den køre en times tid, med lampen tændt (udendørs, eller et sted som ikke bliver varmt som følge af lampens effekt) - sluk så og mærk efter om thermostaten er varm. Hvis den er varmere end hånd-temperatur, er den ikke egnet til passage af den mængde energi, og du vil være nødsaget til at indbygge et relæ... det er selvfølgelig vigtigt at du bruger den lampe til testen, som du vil bruge i dit varmeskab.

Titel:
Medlem

Allerført - vær glad for det kun var en sikring ;)

Det er en fase gennemgangs kontakt - som jeg skrev ovenover skal - nul føres uden om og det er fasen der skal afbrydes.

Hvis jeg skulel lave det ville jeg tage fasen fra stikkontakten eller andet sted - hen til termostaten. tage nul fra kontakten og hen til det der skal styres af termostaten. og så selvfølgelig en mellem leder fra termostaten til det der skal styres af termostaten.

og ja som flimmer skriver - byg termostaten ind. - men hvis det er til et varme skab til f.eks svampe, hvor der er godt fugtig - så ville jeg få fat i en ny og dermed mere sikker termostat.

Strøm kan være en snigende morder.

Titel:
Moderator

en plastik kasse er fin nok - evt, gi den noget silikone-fugemasse i samlinger og huller

Titel:
Medlem

Sådan som jeg ser opbygningen af den termostt, så skal fasen ind i midten og højre / ventre er henholdvis til tænd/sluk når ønsket temp er opnået. (til pære)

nul skal som sagt trækkes direkte fra kontakten til pæren.

hvis du blot samler de 2 nul ledninger så har du blot strøm til termostaten ikke videre til pæren uanset den er slået til / fra.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

aaah ja... nu giver det hele meget mere mening.... mange tak skal i alle have... vildt fedt....

og bare rolig der høre en plastkasse med til.. men jeg fandt det irrelevant at tage et billede af den

men endnu engang tak

K.H batik

Titel:
Moderator

Forkert - når den er tilsluttet som på billedet, lyser den jo, når den varmer (nar temperaturen er under det indstillede), hvilket vil sige, at det midterste ben er isoleret, og der er gennemgang mellem venstre og højre ben. Eftersom proppen springer, når temperaturen er opnået, er der forbindelse mellem venstre og midten, når thermostaten slår fra. (måske endda mellem alle 3, men næppe).

Hvis du sætter fase i midten, har du altså ikke kontakt til yderbenene, når thermostaten varmer, og det kan vi jo ikke bruge.

Gør som Flimmer siger, og pil -lederen ud af det midterste ben, og saml dem med en muffe. Hvis så pæren skal lyse når der er under den ønskede temperatur, skal du have + fra stikkontakten i venstre side, og + til pæren længst til højre.

Og så er det helt lige meget hvilken af ledningerne der er fase og nul - det er bare for at holde mig til din tegning - - din computer virker jo også, hvis du vender stikket i kontakten om...
Good luck, og rapporter:)

Titel:
Medlem

Du har da helt ret - den model må have det midterste ben isoleret under den indstillede temp. hvis pæren lyser.

poæpæøåplkæøåolk

Titel:
Medlem
Brugeravatar

det gjorde jeg også.. så det funker bare nu... :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]