Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 14:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Kan man beskadige slimhinden i næsen permanent ved insufflering af kokain, amfetamin m.fl.? Og hvad sker der hvis slimhinderne bliver beskadiget?

Har læst mig frem til, at man kan bruge en næsespray med cortison, til at stabilisere slimhinden i næsen...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Cortison har for mange bivirkninger.
Har du hørt om binyrebarkhormon? Det er cortison.
Hvis din slimhinde er fucked, var det nok bedre at du sniffede lidt mindre, eller helt holdt op.

Titel:
Medlem

banisteriopsis skrev:
Cortison har for mange bivirkninger.
Har du hørt om binyrebarkhormon? Det er cortison.
Hvis din slimhinde er fucked, var det nok bedre at du sniffede lidt mindre, eller helt holdt op.

Du svarede slet ikke på ét eneste af mine spørgsmål, men gav i stedet en ubrugelig løftet pegefinger.. Tak for det.. :roll:

Mine slimhinder fejler intet, men jeg vil stadigvæk gerne vide hvad der ligger i udtrykket 'beskadiget slimhinde i næsen'? Og om det er noget der kan blive permanent, eller hvordan det kan behandles?

Kortison er binyrebarkhormon som du nævner.

Citat skrev:
Effektiv forebyggende virkning opnås med binyrebarkhormon anvendt i spray/eller pulver til lokalbehandling i næsen. Be-handlingen påbegyndes 1-2 uger før pollensæsonen rigtigt starter og skal tages dagligt i hele sæsonen, også selv om der ikke er høfebersymptomer, eller pollentallet er lavt. Binyrebarkhormon lokalt til næsen har en fremragende virkning på næsesymptomerne, men måske ikke så udtalt virkning på øjensymptomerne. Her suppleres med antihistamin lokalt eller antihistamintabletter. Når binyrebarkhormon gives lokalt som spray eller pulver i næsen, optræder der ingen bivirkninger. Nogle kan efter lang tids brug få lidt irritation i næsen med tørhedsfornemmelse sårdannelse lige indenfor næseboret og let næseblødning. Det svinder i reglen efter en lille pause i behandlingen, hvor man kan skylle næsen med saltvand ved hjælp af et såkaldt næsehorn. Efter en lille periode kan man anvende næsesprayen igen. Det er en fordel at anvende de forebyggende næsesprays med binyrebarkhormon i kombination med hurtigtvirkende anti-histamin til lokal brug eller antihistamintabletter. Der er således mulighed for at få en effektiv behandling, som tilfredsstiller dit behov.

Det bruges åbenbart til folk med astma og skulle ikke have nogen bivirkninger. Men der kan vel ske mere ved slimhinderne ved insufflering, end at de bare bliver irritererede?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er nok noget du skal spørge lægen om. Umiddelbart vil jeg dog mene at der skal ret meget snifning til før slimhinderne ligefrem får varige skader, men det kan formentlig godt lade sig gøre. Jeg ved ikke præcis hvad der sker, desværre.

Jeg kan i den forbindelse anbefale daglig brug af en næseskyllekande, det er noget næseslimhinden har virkeligt godt af.

Titel:
Medlem

Jeg vil ikke belemre lægen med sådan et spørgsmål, når jeg ikke fejler noget. :wink: Næseskyllekanden har jeg godt nok hørt om - så tar man lige et saltvandsdrop igennem det ene næsebor og ud af det andet. Utroligt det kan lade sig gøre! Kunne forestille mig man føler sig opfrisket bagefter? :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her
grappa_zappa skrev:
Næseskyllekanden har jeg godt nok hørt om - så tar man lige et saltvandsdrop igennem det ene næsebor og ud af det andet. Utroligt det kan lade sig gøre! Kunne forestille mig man føler sig opfrisket bagefter? :D

Dét gør man! :D
Har hørt fra mange forskellige, at det har hjulpet på både ditten og datten. Om det hjælper direkte på det du spørger om, ved jeg dog ikke.

Læs evt:
http://yoga.dk/artikler/alle_numre_af_b ... seskylning

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Haha prøv sådan en under et voldsomt svampe-trip, DET er en wierd fornemmelse :lol:

Men ellers yderst smart at have i hjemmet

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
jeg har tit taget noget fint salt og blandet det med vand i et glas og derefter tage en spiseske af saltvandet og sniffet lortet hvis jeg har været forkølet/snottet..

det er ikke videre behageligt men til gengæld strømmer der snot ud i store strømme og så er dine næsebor nogenlunde renset i en kort periode..

men fuck det smager noget så grusomt

Titel:
Junior medlem

Så for et par uger siden et billede i metroXpress(måske urban/24 timer ? ) af en eller anden hollywood stjerne(tror jeg) som havde sniffet en streg eller to for meget, hun havde sniffet næsevæggen væk. Det så skummelt ud!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Risci skrev:
Så for et par uger siden et billede i metroXpress(måske urban/24 timer ? ) af en eller anden hollywood stjerne(tror jeg) som havde sniffet en streg eller to for meget, hun havde sniffet næsevæggen væk. Det så skummelt ud!

Prøv at kig her.
http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=22184

Titel:
Dedikeret medlem

Xpert skrev:
Haha prøv sådan en under et voldsomt svampe-trip, DET er en wierd fornemmelse :lol:

Men ellers yderst smart at have i hjemmet

OT: Men til en god morgenfest d. 25 december med en masse gode venner skulle der fællesskylles. Nu var vi ikke ligefrem ædru og trippede godt igennem. En af gutterne kunne ikke helt hitte ud af det og tippede ikke hagen ind mod halsen, så hvor det skulle have løbet ud af det andet næsebor, endte det med at det løb i munden og derfor sank han naturligt nok vandet. Well, man skulle nok have set det, men han så virkelig sjov ud :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Ja det kan man godt. Jeg smadrede en af mine slimhinder så meget at jeg endte med at få næseblod 4-5-6-7-8 gange om dagen hvor det varede ½ times tid og en hel rulle lokumspapir før det stoppede.

Jeg blev så brændt i tuden hos lægen og har ikke fået det lige siden.

Og jeg har endda taget mest amf i røven....

Titel:
Medlem

Geografisk sted: ..
Speedfreak skrev:

Og jeg har endda taget mest amf i røven....

???

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Optager det igennem nogle tarmvægge, eller noget i den dur. Slå det op selv, din dovne rad ;)

Medlem

Ja, hvis din slimhinde blviver beskadiget er det for altid. Hvis den er helt ødelagt, kan du slet ikke trække vejret gennem næsen. Dog kan det fikses gennem en operation.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Det skulle ikke være så sjældent at folk med et anseeligt forbrug af kokain ødelægger næsen.
Jeg så en (rigtig dårlig) skræmme dokumentar for lidt siden, hvor en svensk kirurg fortalte at han modtog mange, især kvindelige, patienter som efterspurgte operationer i næsen. Dette skyldes at kokain (og måske andre narkoer) nedbryder brusken i næsen.
Og udfra det, ville jeg gætte på at man enten skal forebygge skaden med et fornuftigt brug, eller undergå operationer...

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Og her er et skræmmende eksempel på, hvor galt det kan gå:

Billede

Citat:
Attention was first brought to the deadly lure of white cocaine-powdered drugs earlier last year following the revelation that Eastenders star, Daniella Westbrook (left) had completely destroyed her nasal septum through her abuse, leaving her with only one nostril and an otherwise rather forlorn expression. Newspapers and television news weighed in with coverage every day for a while.
-Fra http://www.evilgerald.com/Issues/Issue5/story1.htm

Hilsen Fanny

Titel: Re:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
waggafnipsen skrev:
jeg har tit taget noget fint salt og blandet det med vand i et glas og derefter tage en spiseske af saltvandet og sniffet lortet hvis jeg har været forkølet/snottet..
det er ikke videre behageligt men til gengæld strømmer der snot ud i store strømme og så er dine næsebor nogenlunde renset i en kort periode..
men fuck det smager noget så grusomt

Du bør kun komme ca. 1% salt i vandet.. alt andet vil genere slimhinden.
Men ja, genialt trick, bruger det selv.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg tror at der skal noget virkelig heftig pulver-snifning til for at beskadige næsen.

Jeg har aldrig mødt en person med 1 næsebor, men jeg har snakket med en del der har taget deres del af coke'n/amfen.

Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
United skrev:
Hvis den er helt ødelagt, kan du slet ikke trække vejret gennem næsen.

Og hvorfor så ikke det?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]