Samfundet's mentalitet starter jo som bekendt med en selv

Jeg har ikke noget imod flinke indvandrere, jeg har kun noget imod dem der bruger vold eller er generelt åndssvage. Sådan har jeg det iøvrigt også med folk der er født i landet. Et menneske er squ et menneske, så det er så enkelt som det ka' være. Og så er der jo nogle ret søde piger imellem fra tid til anden, så mellem mig og flinke mennesker er der generelt ingen integrations-problemer

(og jeg ka' iøvrigt li' både svine-kød og hvid-løg, så alt iorden

)
Glans-billedet 'danmark', med de hvide kirker med røde tage der står smukt i mark-landskaberne's grønne frodighed, og hvor skøn-mø'en løber gård-knøsen i kærligt møde mens grosserer pikkerup... nå det er vist et side-spor hehe

, er et skønt billede

I dét danmark findes der kun hvide danskere, og så lige et par enkelte rigtig sorte negere fra elfenbens-kysten fra vores slave-koloni tid, eller hvad det var vi nu havde dernede.
Det er det danmark man ser i de gamle romatiserede far-til-4 film, og som vel egentlig aldrig rigtigt har eksisteret på den måde? Har der ikke i det 'rigtige' danmark altid være problemer for nogen med at tjene til dagen og vejen? Har der ikke altid været både dumme svin og søde kvinder? Og vil der mon ikke fortsætte med at være det, selvom nogle danskere nu har aner i arabien og alle mulige andre steder? Jeg har personligt aner i både tyskland og sverige, er jeg så en bastard-dansker lige pludselig?

Og hvad så hvis jeg si'r jeg virkelig elsker flæske-steg så meget at jeg næsten ka' græde over hvor dejligt det er at sætte tænderne i sådan en, mens det smukke rød-hvide kors vi kalder dannebrog blafrer lystigt på flagstangen en varm sommer-dag, er jeg så dansk nok igen?
Jeg synes det altsammen med hvor vi er født er noget gammeldags vrøvl fra en tidligere og mere begrænset tid, sådan overordnet og mere bredt set. Jeg er født på jorden, jeg er jord-bo, jeg er menneske, det er det jeg er. I am a Gaian, ville jeg nok introducere mig selv som overfor en udenom-jordisk alien sku' jeg møde en (jeg ved ikke om jorden har et mere korrekt navn end Gaia, men altså et navn på linie med når man si'r feks dansker eller canadier eller belgier osv). Alle de andre betegnelser, som altså dansker tysker araber osv, er sekundære til at være menneske og 'Gaianer', mener jeg dybest set. Når man besøger nogle i udlandet si'r man jo heller ikke først hvilken by man kommer fra, men hvilket land. Og i en global tid ka' jeg ikke se nogen rigtig grund til at man ikke definerer sig globalt. Men måske det kommer med tiden

Det handler jo reelt om identitet og hvordan vi definerer den og forholder os til den. I tiderne's morgen brugte vi navne til at identificere både det personlige og det overordnede tilhørs-forhold. Vejmand hed Vejmand's sønner, og Gudmonsdottir hed Gudmon's døtre. Og individuelle navne identificerede så de enkelte sønner og døtre, Vejmand hed måske Jens. Tilhørs-forholdet var dermed familien Vejmand.
Så da vi begyndte at bevæge os mere markant rundt, fra lands-by til lands-by, måtte vi pludselig identificere os bredere. Pludselig fandtes der måske 2 Jens Vejmand'er man sku' forholde sig til, og så måtte man tilføje at det var den af de 2 der var skærsliper man mente.
Tilhørs-forholdet var dermed jobbet, også selvom man ikke nødvendigvis ligner alle andre med samme job.
Senere når man efterhånden havde været i rigtig mange byer, og der pludselig ikke bare var flere Jens Vejmand'er, men også flere Jens Vejmand'ere der var skærslipere, så tilføjede man endnu et id: by eller egns-navn: Jens Vejmand, skærsliper fra lilleby.
Tilhørs-forholdet var dermed byen, også selvom man ikke nødvendigvis ligner alle andre fra samme by.
Så rejste vi udenlands, og vupti så er problemerne der igen. Så blev det til Jens Vejmand, skærsliper fra lilleby i lilleputland

Tilhørs-forholdet var dermed landet, også selvom man ikke nødvendigvis ligner alle andre fra samme land.
Og sådan vil skruen jo muligvis fortsætte. Og så ku' planeten's navn jo meget vel blive det næste id vi ska' tillægge os for at ku' identificere alle individuelt. Også selvom vi her på jorden har så forskellige kulturer som vi nu engang har.
Jens Vejmand, skærsliper fra Lilleby i Lilleputland på Gaia (og så når det bli'r rigtig vildt; som er i Mælke-vejen galaksen lidt syd for Cacao-buen galaksen (og så når det bli'r kodylt mega-syret; som er i galakse-samlingen filisofius der vist-nok ligger i den univers-lomme der er nabo til den hvori man træner jedi-riddere og kæmper mod darth vader og alt det der (husk iøvrigt der er dr who hver lørdag kl 19 på bbc og søndag kl 16)))

"Jeg er stolt over at være fra galakse-samlingen filosofius, og jeg kræver at alle der indvandrer til denne galakse-samling ska' være slanke og smukke og ha' lyst til meget sex hele tiden. Vil de ikke ind-ordne sig ka' de skrubbe over i nabo-galaksen", sagde en kendt politiker fra filosofius-folkeparti i dag i galakse-tidende.
Så til den tid vil vi sikkert ha' samme problem/had-debatter som vores nuværende invandrer-debat, bare på en anden skala. Nogle ting bli'r nok aldrig anderledes

OK, det er måske en liiiidt videre forgrening af emnet jeg er kommet ind på her, så tilbage til topic:

Sådan i det mere konkrete nutids-samfund er jeg imod 24-års reglen. Det ka' slet ikke diskuteres: er man 18 må man gifte sig med hvem man vil. Punktum.
Det er altid samfundet der ska' følge menneskene i det, og aldrig menneskene der ska' følge samfundet. Samfundet må aldrig blive et selvstændigt væsen der ka' diktere hvilken retning menneskene ska' gå, det er altid menneskene der ska' diktere samfundet's retning. Og derfor må myndighed betyde myndighed, og i danmark er den 18 år, så derfor er 24-års regelen totalt Uacceptabel Uanset hvordan den vendes og drejes.
Test's til stats-borgerskab og indføds-retsskab (indføds-retsskab mener jeg iøvrigt kun bør ku' holdes af personer født fysisk i landet, men's stats-borgerskab ka' erhverves, men det er en bagatel) ved jeg ikke rigtigt hvad jeg ska' mene om. På en måde synes jeg danskerne har al ret til at bestemme hvem de vil ha' i sit samfund, men på den anden side så mener jeg humanitarisme er det rigtige, og det gør stats-grænser lidt til noget negativt der skiller mennesker og kulturer ad istedet for at samle, så jeg er lidt ambivalent her.
Om man ska' vide en masse om gammel dansk kultur, er jeg dog nok mest negativ overfor. Jeg ved squ heller ikke ret meget om gammel dansk kultur eller sports-stjerner fra gamle dage, men så ved jeg sikkert nogle andre ting, og det mener jeg ikke gør mig mindre ægte dansker.
Og alt det her med at vi ska' la' de svage i stikken fordi det er vigtigere vi tiltrækker 'kvalificeret' arbejds-kraft (ved feks at ville ha' sundheds-forsikringer der kun gælder folk i arbejde, eller skatte-regler der begunstiger folk der allerede tjener mest), er jeg heller ikke enig i. Det er som at sige at kun nogle mennesker er værdige, og det ka' jeg ikke forlige mig med. Samfundet må indrette sig efter de mennesker der bor i det, og ikke omvendt.
Men igen, på sin vis ka' jeg finde både for-og-imod argumenter for at teste og sortere blandt folk der vil bo i landet.
"Vi ska' vinde den globale konkurrence, og derfor ska' skatten være så de rige betaler mindst", siges det nærmest, og det er da meget muligt at vi ska' vinde konkurrencen, men hvis man på sigt gør det så fordelagtigt og rettigheds-stærkt for de kvalificerede at de ikke-kvalificerede slet ikke har del eller rettigheder i livet mere, så falder argumentet om at det er for at sikre alle i samfundet jo helt til jorden. Det er jo kun vinderne der vinder, og derfor mener jeg ikke den gruppe bør gøres mindre gennem skæv skatte-politik eller sociale straf-ordninger rettet specifikt mod visse etniske grupper i landet.
Samfundet er menneskene der befinder sig i det, og når man hører hvordan feks antallet af folk der bli'r smidt ud af deres hjem er kraftigt i vækst siden denne regering kom til, så er det jo tydeligt at den førte politik skaber tabere. Det er totalt Uacceptabelt. En, som jeg definerer det, anstændig politik ska' som minimum være neutral på taber-siden. Det er ok de rige bli'r rigere, hvis vi ikke ka' følges ad som samlet danmark, men de fattige må ikke blive fattigere så folk bli'r smidt ud af deres hjem i stigende grad. Der går _min_ bund-grænse helt sikkert for hvad politisk anstændighed er.
Enten er vi et samlet samfund der deler goderne, eller også er vi en flok Uafhængige individualister der må slås om goderne. Det ka' vist ikke være meget anderledes.
Det er squ ikke at nasse på staten at ville beholde retten til at må gå med tør-klæde, så det er noget pis overhovedet at debatere hvordan folk må klæde sig. Og jeg synes ærlig talt det er rystende at et stykke tøj ka' skabe så meget opstand i landet (det er ligeså absurd og sinds-forvirret som at blive sur over nogle tegninger af en med fuld-skæg)
Så Uanset hvad der er rigtigt eller forkert for den enkelte dansker (hvor de end stammer fra oprindeligt (og er der iøvrigt ikke noget med at vi alle stammer fra afrika hvis man går _helt_ tilbage til starten? Jeg mener det første menneskelige fod-spor er fundet i afrika for en række år siden. Vores alle-sammen's for-fader)), så mener jeg danmark har fået den placering i rapporten det fortjener (primært det danmark der støtter den siddende regering's politik selvfølgelig. Det andet danmark er jo i sagen's natur ikke med-ansvarlig på samme måde)
Det er ikke alle danskere (både kristne og muslimer regnet som 1 flok) der er smålige og latterlige, men der er altså nogle af dem der er. Og det er dem der laver problemer og starter krige (og som vi ikke har brug for, nu når man snakker om hvem der ska' sorteres ind eller ud af samfundet og ha' stats- og indføds-rettigheder)