Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 09:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har af personlig erfaring oplevet en vis kvalme ved at indtage 5-htp ovenpå en ssri kur. Ved 100mg opstår kvalme i en times tid. Ved 200mg+ kan opkast forekomme.

Jeg undrer mig dog over om doser på omtrent 50mg måtte forekomme ansvarlige?

Jeg er klar over at der er en chance for serotonin syndrom, men den må da være relativt lille hvis dosen er et 50mg kost tilskud hver aften inden sengetid.

Hvad siger i?

edit: Jeg kunne også forestille mig at kombinationen havde en vis synergisme.

Titel:
Medlem

Kombinationen anbefales ikke, uanset omstændighederne. Lægens samtykke anbefales.

Som du nævner, og som du selv har oplevet, er der en oplagt mulighed for serotoninsyndrom, omend en mild form. Når du skruer dosen ned, dæmper du symptomerne for serotoninsyndrom. Dette kommer også til udtryk i dit eksperiment, som du beskriver.

Jeg vil ikke anbefale nogen kombinationen, men jeg tror roligt du kan prøve dig frem med 50 mg, når du har været oppe på 100 og 200. En terapeutisk dosis ligger typisk på ca. 30 mg for en person der ikke er på SSRI-medicin.

Meld tilbage hvis du beslutter dig for at eksperimentere. Konsulter evt. din læge, eller spørg en læge anonymt på nettet.

Titel:
In our memories

encephalon skrev:
Kombinationen anbefales ikke, uanset omstændighederne. Lægens samtykke anbefales.

Som du nævner, og som du selv har oplevet, er der en oplagt mulighed for serotoninsyndrom, omend en mild form. Når du skruer dosen ned, dæmper du symptomerne for serotoninsyndrom. Dette kommer også til udtryk i dit eksperiment, som du beskriver.

Jeg vil ikke anbefale nogen kombinationen, men jeg tror roligt du kan prøve dig frem med 50 mg, når du har været oppe på 100 og 200. En terapeutisk dosis ligger typisk på ca. 30 mg for en person der ikke er på SSRI-medicin.

Meld tilbage hvis du beslutter dig for at eksperimentere. Konsulter evt. din læge, eller spørg en læge anonymt på nettet.

Har du en henvisning til en læge på nettet, der kan svare på den slags spørgsmål. Er meget interesseret.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden, mellem nogle intermolekylære kræfter.
Tja da du tilsyneladende har overlevet 200 mg du kan jo prøve. Flere små doser vil som oftest være at foretrække.

Kvalmen du oplever er sandsynligvis pga. af en forhøjet plasmakoncentration af 5-HTP og/eller serotonin, da lægemidlet (hvilket tager du?) blokerer CYP450 2D6 og 2C19. Da dette foregår i leveren, bliver alt andet end din hjerne udsat for serotoninen/metabolitter, hvilket kan medføre kvalme eller værre.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg forsøger mig med 50mg, ser hvordan det går og giver en melding :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Fyn er fin
Jeg har taget op til 300mg om dagen uden nogen problemer på SSRI, men folk reagerer åbenbart meget forskelligt på 5-htp, jeg har aldrig fået kvalme eller ubehag af dem, selv den gang hvor jeg ikke var på SSRI og spiste 600mg på en dag.

I nogle af de undersøgelser jeg har læst beskrevet gav de op imod 2-3 gram om dagen til forsøgspersoner, mod depression, så nogen kan åbenbart holde til meget mere end andre.

Jeg kan dog få det lettere skidt hvis jeg spiser vitaminpiller samtidigt, jeg tror det er fordi der så bliver dannet mere serotonin i blodet, som både er ubrugeligt og kan medføre ubehag

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Serotonin bliver da kun dannet op i hjernen?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden, mellem nogle intermolekylære kræfter.
Nej serotonin er ikke kun forebeholdt hjernen. Det dannes i hjernen samt i mavetarmkanalen. I mavetarmkanalalen varetager det specielt funktionen "at have kvalme". Når du tager 5-HTP omdannes dette til serotonin under tab af CO2 af enzymer som findes jævn fordelt i kroppen. Dvs. at der dannes serotonin uden for hjernen (nærmest ensbetydende med kvalme, men induviduelt) når man tager 5-HTP.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

En lille updater.

Jeg har nu i 4 dage benyttet mig af 50mg 5-htp inden at jeg gik i seng. Hvor jeg så tog 20mg cipralex (SSRI) om morgenen. Ved 50mg opstår en svag til næsten ingen fysisk ubehag, og jeg føler mig mere oplagt, frisk og i stand til at kunne overskue mange ting ad gangen. Kan dog være placebo. Jeg vil fortsætte i 2-3 uger og se hvordan det går ;)

Jeg fornemmer en vis synergisme imellem præparatet og 5-htp'en.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]