Karma skrev:
Til dem der har svaret at militæret skal bestå:
Har i overvejet hvor lille effektivt danmark professionelle hær ville have mod enten en invaderende styrke eller i en verdenskrig?
Men det kunne da være at netop lige præcis danmarks tropper gjorde udslaget, hvis en evt. superekstremistisk nazi facistisk islamistisk kollusion forsøgte at tilkæmpe sig verdensherredømmet.
Som det ser ud lige nu kan vi ikke bare afskaffe militæret. Siden anden verdenskrig har den danske forsvarspolitik været centreret omkring medlemskabet af NATO. Landene er forpligtet til at forsvare hinanden, hvis de skulle blive angrebet. Derfor kan vi ikke bare afskaffe militæret.
Tænk hvis alle andre lande i NATO, tænkte det samme. Så afskaffer vi millitæret og sender alle pengene til afrika. Hvor meget respekt tror du så at Nordkorea og Iran ville ha, når vi kom og bad dem om lade værd med at fremstille atombomber? Selv om Danmark forblev neutral under 1. verdenskrig og i begyndelsen af 2. verdenskrig blev de fleste danskerne efter Nazitysklands hurtige besættelse af landet i 1940 overbevist om at neutralitet ikke var en sikker garanti for landet.
Faktisk skal vi være glade for at det ser ud som det gør lige nu. For 100-200 år siden, brugte Danmark mange mange flere ressouser på millitæret, og dengang var f.eks Storbritanien og Frankrig bestemt ikke i en alligance sammen. SÅ det er da hvertfald gået i en positiv retning de sidste 100år, iforhold til f.eks de sidste 1000år. Eller for 2000år siden, der var der ikke andet en krig og ødelæggelse over det hele.
Men vi kan efter min mening godt lave nogen enorme ændringer, så militæret blev mere effektivt og professionelt ved f.eks at afskaffe værnepligten plus hele militærnægter systemet, hjemmeværnet, og andre mere eller mindre meningsløse dele af militæret. På den måde kunne vi sikkert spare mange milliarder, som så kunne bruges på miljø og kilma forskning. Som i mine øjne er en langt større trusle i mod menneskeheden, end alle de værste slyngle stater tilsammen gange ti.
Og selvfølgelig synes jeg ikke krig og millitær er nogen special fed ting. Vi kan bare ikke fralægge os ansvaret, når verden endnu engang er så ond.