Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 19:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Jeg er de senere år begyndt at interessere mig meget for det spirituelle, herunder også chakra og energier (Qi).
For at have et godt helbred, og et sundt sind, er det vigtigt at energierne flyder frit i kroppen - Sygdomme opstår hvis et energi-punkt bliver svært-gennemtrængeligt (bliver forsømt). Man er altså ikke rask, blot fordi man ikke viser symptomer. Der er mange forskellige måder at forbedre energi-flow'et i kroppen, herunder mange af de milde kampsport former, som går under så mystiske navne at jeg allerede har glemt dem. Derudover er der massage, akupunktur, kraniosakral terapi osv. osv.
I østen er disse metoder yderst udbredt, og i kina starter skolebørnene dagen med en form for kampsport. Her går man ikke udelukkende til lægen for at få medicin til at fjerne symptomer, man går også til lægen for at få produkter og råd der kan forhindre sygdomme i at opstå.
Typisk vestlige årsager til dårlig energi-flow, og derved mindre lykke, er stress, for lidt motion, for lidt "stille-tid" (f.eks. meditation) og for dårlig mad.
Det nævnes at frisk kød og friske grøntsager, er gode til at opnå et sundt energiflow. At koge tingene, og spise færdigretter har normalt ingen, eller dårlig indflydelse. Herunder nævnes også at man bør holde sig fra stimulanter; Kaffe, te og nikotin.

Er der nogen der har gjort sig overvejelser omkring hvilken indflydelse indagelse af diverse "kraftige" stimulanter må have på dette yderst vigtige energi-flow? Herunder tænker jeg især de gængse; Amfetamin, kokain og mdma.

Jeg synes emnet omkring energier er enormt interessant, så alle må byde ind med deres besyv på topic, ikke kun omkring stimulans delen.

Love,

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Nu er Qi jo et bredt emne, og svært at definere, da det grundlæggende dækker over alt levende, en sjæl så at sige. Jeg , personligt , har svært ved at forholde mig til den orientalske ide om energiflow, men kan bestemt mærke forskel på min krop , fra dag til dag. Har jeg i en periode forsømt min krop (det kan være få dage) mærker jeg tydeligt at min balance, fysisk som mentalt, er forringet. Har jeg derimod spist sundt, haft ro, dyrket sport m.m føler jeg mig langt mere veloplagt.

Det kan selvfølgeligt forklares med vestlig lægevidenskab, hvilket vidst ikke går så godt i spænd med ki/qi.

Men tror ganske enkelt at kraftige stimulanter vil "fucke" din qi op. De skubber jo tydeligtvis til de fysiske balancer, så jeg går udfra at de i langt højere grad må skubbe til de mere følsomme energier:)

Insane psychedelia user!

Karma skrev:
For at have et godt helbred, og et sundt sind, er det vigtigt at energierne flyder frit i kroppen

Med andre ord, skal vi lægge en stort lort på sundhedsvidenskaberne? Kroppen fungerer altså ikke efter den videnskabelige koncensus. Bald statement, dude.

Karma skrev:
Sygdomme opstår hvis et energi-punkt bliver svært-gennemtrængeligt (bliver forsømt).

Fortæl det til Clostridium tetani. Jeg tror ikke, den er enig.

Titel:
Dedikeret medlem

Det er sjovt, som man nogle gange skriver ting, man troede umuligt, men... Jeg er enig med Phibes :shock:

AAAARGH!!!! KRAMPE!!!

Så gik det over....

Men altså... Jeg synes, alternativ behandling er rigtigt godt, for der er helt sikkert visse ting, som vestens lægevidenskab ikke helt har øjnene oppe for. Men hvorfor skal vi snakke om "energier" og "Qi" og "chakra," og hvad ved jeg. Hvad med at snakke om blodtilførsel, kroppens elektricitet osv., når samtlige af kroppens fænomener faktisk kan redegøres for via glimrende videnskabelige udtryk frem for pseudovidenskabelig New Age-pladder?

Forstå mig ret, jeg er ikke uenig i, at vi kunne fungere bedre både fysisk og psykisk, hvis vi passede på vores krop gennem rigtig kost og diverse kropsøvelser, som for min skyld hjertens gerne må være opstået i Østen, men kan vi da ikke bare bruge nogle begreber, som ikke er ufalsificerbare? Ellers bliver det jo umuligt at tage stilling til tingene og føre en ordentlig diskussion.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
En ting man typisk hører fra folk som er til alternativ medicin, og som jeg er så pisse uendeligt træt af, er den der "I vestlig medicin behandler man udelukkende symptomer, men i Kina, der behandler man også årsagerne!".

Dette udviser ikke alene en komplet mangel på forståelse for vestlig medicin, men også i den grad en romantisering af et land hvis "alternative" medicinske kunnen er så tilbagestående at de er ved at udrydde flere truede dyrearter fordi en tigerpik bare er det bedste middel mod impotens.

Det er rigtigt at symptombehandling forekommer i vesten, men efter min mening stammer det fra en usund livsstil og forkert indstilling til behandling, ikke manglende medicinsk viden.

Og for øvrigt, hvorfor "bør" man holde sig fra te og kaffe? Så vidt jeg er orienteret er der ikke noget problematisk i at bruge begge dele moderat.

Jeg er heller ikke enig med at det er forkert at koge eller på anden måde tilberede sin mad, i det jeg har temmelig svært ved at se hvilke næringsstoffer der skulle gå spildt ved en sådan behandling.

Titel:
Flueknepper kongen

Jeg kan kun erklære mig enig, med de 3 postere, der har skrevet før mig.

Vi kommer ingen vegne ved at bruge smarte udtryk, som lyder pissecorny, og som dækker over et fuldstændig uddateret system, som ikke har vist sig særligt effektivt.

Lidt ligesom homøopati.

Stimulanser fucker dig op. Fordi du får for lidt søvn, bliver dehydreret, opbruger signalstoffer i hjernen og så fremdeles. At snakke om, at hjertechakraen får stukket en issyl i sig er givetvis malerisk, men what's the gain, udover at lyde smart og som om, man er med på hele den 80'er-bølge med "østens mystik". Så lad os da kalde en spade for en spade, aight?

Og sygdomme opstår ikke hvis et energipunkt bliver svært gennemtrængeligt. Sygdomme opstår, når mikrobielle organismer eller tilnærmede, mikrobielle organismer formerer sig, og triggerer en immunreaktion pga overfladeantigener. Med mindre der er tale om autoimmune sygdomme, hvor årsagen ligger i fejlregulerede T-Celler, eller genetiske, hvor årsagen - grande surprise - ligger i DNA. Det kan man ikke ordne ved at sidde og brumme som en anden fedladen buddha.

Desuden synes jeg, det er forkert at sige, at vi her i vesten blot behandler symptomer. Sig goddag til antibiotika, for eksempel. Tager fat om årsagen og knepper den. Hvis de er så skidedygtige til at behandle bristede energi-meridian-knude-whatever-punkter i Kina, hvorfor dør så mange børn så af diarré, som ville kunne have været behandlet med vestlig medicin?

Desuden kan moderate doser koffein faktisk give bedre arteriel elasticitet og sænke blodtrykket. So much for Qi bullshit.

Og måske er frisk frugt og grønt skidesundt for energibalancen, men jeg ville nu nødig spise råt kød, rå kartofler, rå ris og så fremdeles.

Mit råd til dig, Karma: Get Real.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Der findes intet bedre i min verden, end når Science-nørderne slipper helvedet løs over de intetanende New Age-tosser. Two thumbs way up!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Levose skrev:
Sig goddag til antibiotika, for eksempel. Tager fat om årsagen og knepper den.

Der kan man tale om et malerisk udtryk :D

Jeg vil nu også til hver en tid holde mig til vestlig, videnskabeligt underbygget medicin, fremfor at 'få reguleret mine energier', som oftest består at regulere flowet af mine likvide aktiver over i "behandlerens" kasse.

Titel:
Dedikeret medlem

Agreed. Forholder mig også til lægevidenskaben, med det forbehold at jeg synes det er interessant at snakke om en stor fælles energienhed på trip. Jeg betragter selv disse energier som ren illusion, men om ikke andet en illusion jeg værdsætter højt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

"Hvis patienten bliver rask, så er det god medicin." Indiansk ordsprog, som jeg flere gange har postet. I'll go by that. :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Faktisk er der meget videnskab bag "østens mystik", som påviser metoders hjælpen, som f.eks. massage m.v., rent biologisk. For at tage et eksempel: Massage.

Massage stimulerer blodomløbet, videnskabeligt bevist.
Massage stimulerer Qi, filosofisk set, altså iflg. mythologien.

Når massage stimulerer blodomløbet løber blodet, logisk nok, bedre igennem kroppen, altså får kroppen en ordentlig gennemskylning af alt hvad der er i blodet, som f.eks. hvide blodlegmer, som jo er repræsentanter for imunforsvaret. Altså stimulerer massage en sund krop, både videnskabeligt og filosofisk set.

Man kan se det således:

I mange år havde man observeret massages gavnlige effekter, men hvad skulle man kalde det, når man nu ikke så gerne kunne skære kroppen op og sådan. Så tog de den løsning der lå lige for: qi.

Det er lidt det samme som religion, altså "Hvorfor ryster jorden nu? Det må være en gut der laver en milkshake, lad os kalde ham Gud/Jehova/Allah m.v."

Nu ved vi bare, at der nok ikke er noget som qi, men at det er biologi, og nu ved vi bare, at der nok ikke er noget som guder, men at det er tektoniske plader.

Inshvidenskaballah!

child_of_gaia skrev:
"Hvis patienten bliver rask, så er det god medicin." Indiansk ordsprog, som jeg flere gange har postet. I'll go by that. :wink:

Selvfølgelig er det god medicin, såfremt det ikke fremkalder anden sygdom! For det siger ordsproget jo ikke noget om, så det er faktisk et dårligt udtryk når man tænker sig om. Hellere have noget der "virker første gang; hver gang!" end en konstant medicinering, hvilket dit ordsprog jo lægger op til.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Okay. Jeg er forundret over jeres jordbundethed, og udelukkende forholden sig til iskold empirisk videnskab :)

Da spiritualitet er en trossag, og som OFTEST ikke bevisbart, vil jeg undlade at skrive mere i denne tråd, da jeg ikke synes der kommer noget brugbart ud af den for nogen.

Jeg forsøger ikke at lyde bedrevidende eller selvfed.

Derudover vil jeg tilføje at østens lægemiddelindustri, naturligvis ikke på alle områder er så fantastisk og glorificeret som nogen ønsker at gøre den. Omend synes jeg der er meget at hente i mange af deres behandlingsmetoder, om disse så udelukkende fungerer via fysikken og biologiens love, eller der er andre faktorer involveret, vil jeg ikke spå om her.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jamen er det da ikke også fint nok, at visse ting ved østen virker, skønt det kan forklares videnskabeligt og det derved mister noget af dets spiritualitet? Selvfølgelig kan det dog påvirke resultatet, men det er dog en harmoni mellem "øst" og "vest"? Meget kinesisk filosofi - og filosofi i det hele taget - går netop ud på harmoni, så lad os harmonisere det? Altså forklare fx yogas egenskaber videnskabeligt - bingo! Harmoni!

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
And skrev:
child_of_gaia skrev:

Selvfølgelig er det god medicin, såfremt det ikke fremkalder anden sygdom! For det siger ordsproget jo ikke noget om, så det er faktisk et dårligt udtryk når man tænker sig om. Hellere have noget der "virker første gang; hver gang!" end en konstant medicinering, hvilket dit ordsprog jo lægger op til.

Eller også kommer man ud i en situation, hvor man afprøver tilfældige midler i håbet om at finde en kur imod en given lidelse jf. Jim Fears' indlæg om indtagelse af tigerpikke som middel imod impotens.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:
Eller også kommer man ud i en situation, hvor man afprøver tilfældige midler i håbet om at finde en kur imod en given lidelse jf. Jim Fears' indlæg om indtagelse af tigerpikke som middel imod impotens.

Og det er da heller ikke særlig godt? Selvfølgelig kan man opdage sjove ting(som Albert Hoffman), men man kan også let komme til at snuse til det forkerte. Ergo er det en tvivlsom livsfilosofi hvis man har sin krop, og sit sind, kært.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

@Karma: Interessant diskussion du lagde op til i starten af tråden, men som så mange gange før er den dræbt af ignorante,
intollerante sciencenørder, der åbenbart ser verden i sort eller hvid.
Jeg forstår godt at du trak dig ud af din egen tråd - jeg vælger at gøre det samme....
"Don´t argue with a fool - people might not know the difference..."

Sjovt at mange sciencenørder ikke har noget imod div nye kemiske stoffer, hvis langtidseffekt på psyke og krop endnu er ukendt...
Men så længe det kan ryges, sniffes el.lign. er det ikke altid så vigtigt med det videnskabelige.

P.S. - for at forvirre begreberne vender jeg hverken ryggen til det vestlige eller østlige medicin/filosofi. - Alt til sin tid.

Du (Karma) skriver om kampsport - qi gong kan jeg på det kraftigste anbefale.
Meget blid og dyb/spirituel/helbredende martial art, hvor qi (energien) bevidst flyttes rundt i kroppen.

Stimulanser er "tom" energi - forstået på den måde, at det ikke tilfører kroppen energi, men kun brændstof som ikke gavner kroppen - en slags doping.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Det undrer mig faktisk lidt at så mange erfarne trippere herinde helt afviser chakras og energisystemer som ikke kan dokumenteres videnskabeligt. Jeg oplever meget klart energibaner og chakras både uden hallucinogener og i særdeleshed med.
Mine personlige oplevelser er at dyb følelsesmæssig kontakt åbner for kontakt til områder i kroppen, som normalt er skjult. Eksempelvis at medfølelse rent faktisk har noget at gøre med området omkring hjertet og glæde ved dans og andre mennesker har at gøre med områder som solar plexus og hare-chakra. Disse oplevelser stemmer helt overens med østlige beskrivelser af chakra-systemet.
Hvis man ikke har haft sådanne kontakter, så lyder det naturligvis helt tosset og måske som indbildning, men jeg kan kun forholde mig til min egne klare erfaringer og sige at chakras eksisterer - og at det er muligt for alle at mærke dem med blot lidt interesse og åbenhed.

Prøv at mærke.

Jeg ser iøvrigt ingen modsætning mellem lægevidenskaben og det at opleve chakras og energistrømme.

-Karma - indtagelse af stimulanser vil jeg beskrive som en tvangsudvidelse af det æteriske. (til jeg andre- jo, der sker også noget kemisk i hjernen) - Eller som Dale Pendell poetisk beskriver stimulanser:
"its like stealing from tomorrow.."

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

@banisteriopsis:

Jeg synes på ingen måde det er fair at kalde folk intolerante eller ignorante. Du gør det på grundlag af at vi er nogen der ikke tror på den slags, men det gør jo dig selv temmelig intolerant, da du tydeligt udviser en mangel på respekt for andres opfattelse af verden. Den har vi vel lige så meget ret til som du, harnz og Karma har til jeres.
Eller hvad?
De sciencenørder, som du så pænt kalder dem, der gerne tager RC's, men ikke falder for Østens mystik, gør det jo af en grund. De har en indsigt i hvad forskellige kemikalier gør ved hjernen og hvad man nogenlunde kan forvente, hvis man indtager et kemikalie der har en fysiologisk effekt på hjernen.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Dehades, jeg er faktisk ret enig med dig.

På den anden side synes jeg, at Karmas spørgsmål blev ret hårdt afvist af en række posts, der ikke tog hendes spørgsmål alvorligt, men snarere ville latterliggøre hendes indlæg.
- Det synes jeg heller ikke er specielt tolerant. Hvis man ikke har noget at sige til spørgsmålet, men blot vil anfægte spørgerens livsanskuelse, så skulle man måske lade være med at skrive noget - og lade tosserne have en tosset diskussion. Måske kunne de få et eller andet tosset ud af det, som man skulle være tosset for at kunne forstå.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, os der ikke er enige burde nok ikke have skrevet noget overhovedet, men det var nu engang lagt ud til offentlig debat, og så må man forvente at sådan noget kan ske.
En eventuel løsning, som jeg lige ser det, kunne være at der blev oprettet et forum til denne slags diskussioner, så uvedkommende kommentarer lettere kunne modereres på en fair måde.
Der er trods alt en del på dette board der interesserer sig meget for spiritualitet, og de bør også kunne diskutere 'i fred', men det skal dog helt klart være spiritualitet i forbindelse med stoffer og brug af disse, for at holde en rød tråd.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]