Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 00:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig? Jeg blev fyret fra mit arbejde midt i måneden, men derfor har jeg vel stadig krav på den løn som jeg har arbejdet for, inden fyringen? (18 timer). Jeg har ikke rigtig kunne finde noget om det på google. Det skal siges det bare var et lille opvaskerjob og at jeg er 16.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I de tusind landes sø
Du vil altid have ret til løn for de timer du har arbejdet! -Og hvis din chef påstår andet, skal du ikke finde dig i det. Der findes mange idiot chefer, så måske er det nødvendigt lige at minde ham om det. Han kunne jo have glemt det..

-Og hvis det ender med du ikke får noget, så meld ham til politiet!
Edit. I første omgang skal du nok bare kontakte din fagforening. Du skal ikke ringe 112 hehe

Titel:
Medlem

Mange tak :D Nu vil jeg lige give ham dagen i morgen til at sætte det ind, og efter det vil jeg prøve at ringe til ham.

Titel:
Insane psychedelia user!

Og du har i princippet også en vis opsigelsesfrist. Er du medlem af en fagforening?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
Chr1s skrev:
Mange tak :D Nu vil jeg lige give ham dagen i morgen til at sætte det ind, og efter det vil jeg prøve at ringe til ham.

nu skal du lige huske på at han højstsandsynligt ikke bare kan sætte pengene ind med det samme... for hvis han f.eks. kører med DATA LØN, så er der visse tariffer de kører efter...

jeg står nemlig selv i samme situation, hvor jeg arbejdede for et murerfirma i sommers som ikke ville give mig de sidste 5600 de skylder mig..

og selvom jeg kører den med 3f osv. vil han stadig ikke... fik lige at vide i dag at de vil til at køre sag imod ham...

så alt i alt, kan jeg nok regne med 3 måneder mindst før jeg ser dem...

men bare ring til ham og sige det på en venlig måde at han lige skal huske at sætte din løn ind til den tid du plejer at få løn... og i mellem tiden er det nok bedst hvis du melder dig ind i den fagforening som nu kræves inde for det erhverv.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Treasure skrev:
Og du har i princippet også en vis opsigelsesfrist. Er du medlem af en fagforening?

det kommer an på om han har været der i over 3 måneder...

Titel:
Medlem

Troede ikke man kunne være medlem af en fagforening før man blev 18. Er ikke helt sikker på hvor lang tid, men næsten 3 måneder i hverrt fald. Han kører med Dataløn, men de plejer da at sætte ind sidste hverdag i måneden som var den 31. Grunden til jeg tvivler lidt på om pengene kommer er at vi ikke er på god fod.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Chr1s skrev:
Troede ikke man kunne være medlem af en fagforening før man blev 18. Er ikke helt sikker på hvor lang tid, men næsten 3 måneder i hverrt fald. Han kører med Dataløn, men de plejer da at sætte ind sidste hverdag i måneden som var den 31. Grunden til jeg tvivler lidt på om pengene kommer er at vi ikke er på god fod.

alle kan være med i en fagforening..

men meld dig ind i en fagforening imellem tiden og skriv evt. en sms til din tidligere arbejdsgiver om at huske de timer... men du bliver nødt til at aflevere time seddel og husk at kopiere den i tilfælde af at din fagforening vælger at køre sag...

Titel:
Medlem

Nu har jeg snakket med min chef og han er godt nok latterlig. Jeg blev fyret fordi jeg ikke mødte op 1 gang, også siger han til at han skylder mig løn "Man kan glemme så meget". Så siger jeg at han skal betale de penge ellers ryger den ind til fagforeningen, så griner han og siger "ja det er godt med dig Christoffer". Siger så "vi får at se" og lægger på.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

meld dig ind i din fagforening og tag en snak med dem... de ringer jo til ham flere gange og siger at han skal betale osv. men hvis han ikke gør det falder hammeren jo osse på et tidspunkt.

men jeg har ikke ondt af dig angående fyringen da jeg godt kan forstå ham...

han driver jo en virksomhed, hvor han er afhængige af de ansatte...

men ja, der findes mange svin derude...

Titel:
Medlem

Kan da godt være det er dumt, men uanset hvad skal ejg stadig have løn for de timer jeg har arbejdet!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Chr1s skrev:
Kan da godt være det er dumt, men uanset hvad skal ejg stadig have løn for de timer jeg har arbejdet!

ja ja self skal du da det... det er osse derfor du bliver nødt til at melde dig ind i en passende fagforening da det er meget dumt at tage det op i egen hånd...

Titel:
Medlem

Jep. I første omgang vil min mor ringe til sin fagforening for at høre hvad der er at gøre, også efter det vil hun tage en snak med ham. Jeg tvivler på han er ligeså flabet overfor hende som han var overfor mig. Det er da umådeligt provokerende at skulle høre på "Jaja det er godt med dig Christoffer" samtidig med han griner, når man siger man skal have sine penge, ellers bliver han meldt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Chr1s skrev:
Jep. I første omgang vil min mor ringe til sin fagforening for at høre hvad der er at gøre, også efter det vil hun tage en snak med ham. Jeg tvivler på han er ligeså flabet overfor hende som han var overfor mig. Det er da umådeligt provokerende at skulle høre på "Jaja det er godt med dig Christoffer" samtidig med han griner, når man siger man skal have sine penge, ellers bliver han meldt.

ja, tro mig... jeg er skam osse hobet op i vrede... man kan jo ikke lade være med at gå med tanken om at rydde vedkommendes bolig eller skære hjulene i stykker på hans bil... men jeg vælger for en gangs skyld at lade 3f køre den for mig, da de kan gøre meget mere skade i længden end jeg kan.

for hvis de først sætter sig sure på en arbejdsgiver, så er han nok ikke så "smart" igen.

Titel:
Medlem

Nej jeg tvivler også på han vil være så flabet overfor en på hans egen alder, eller en evt. fagforening. Men vil da lige komme med en opdatering når min mor har snakket med sin fagforening.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Chr1s skrev:
Nej jeg tvivler også på han vil være så flabet overfor en på hans egen alder, eller en evt. fagforening. Men vil da lige komme med en opdatering når min mor har snakket med sin fagforening.

det skal du da være velkommen til :wink:

Titel:
Medlem

Min mor ringede til fagforeningen idag, og de sagde at der ikke var så meget at gøre, men vi vil nu gøre et forsøg alligevel. I den sidste månede jeg var ansat havde jeg over 8 timer om ugen, og fagforeningen sagde at alle der har over 8 timer om ugen skal have et ansættelselsbrev, ellers kan chefen få en bøde. Så hvis han nægter at udbetale mine penge efter min mor har snakket med ham, ryger den videre til politiet. Jeg tror han får svært ved at benægte jeg har vræet der under 8 timer, da de er 2 kokke + tjenere som har set mig over 8 timer om ugen.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
I mange byer kan du få gratis retshjælp, jeg tror helt sikkert at det ville være en god ide i dit tilfælde.

Titel:
Medlem

De fleste chefer jeg har mødt skider højt og helligt på fagforeningerne og hvad de siger. Fagforeninger er ubrugelige. Man får et brev om måneden og så ikke andet. De har udlevet deres rolle i historien.

Det bunder jo i at han ikike respekterer dig overhovedet. Så det du skal gøre er at sætte dig selv i respekt over for ham!
Tag kampen op! Sig du vil have dine penge eller du kontakter din advokat - så kan han nok selv regne resten ud. Lad ham vide at du ikke tager hans pis eller nogen andres. Hvis han så ikke giver sig så slæber du ham bare i retten.

Ellers: ødelæg ham.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mariannes skrev:
De fleste chefer jeg har mødt skider højt og helligt på fagforeningerne og hvad de siger. Fagforeninger er ubrugelige. Man får et brev om måneden og så ikke andet. De har udlevet deres rolle i historien.

Det bunder jo i at han ikike respekterer dig overhovedet. Så det du skal gøre er at sætte dig selv i respekt over for ham!
Tag kampen op! Sig du vil have dine penge eller du kontakter din advokat - så kan han nok selv regne resten ud. Lad ham vide at du ikke tager hans pis eller nogen andres. Hvis han så ikke giver sig så slæber du ham bare i retten.

Ellers: ødelæg ham.

længe leve for inkompentente svar...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]