Portuz skrev:
Hvis man virkelig kan finde kvinderne/mændene og kan klare livet uden at være gift, så er der jo ingen regel om at man ikke må have flere partnere.
Nej, i praksis må man leve med så mange man vil, det er korrekt. Men der er juridiske og økonomiske forskelle ved enten at være lov-formeligt gift eller ej. Der er en del rettigheder forbundet med det.
dankdawg skrev:
Loven skal gøre det nemmere at omgås ikke sværere.
Hørt!
Minimal skrev:
Hvordan kan I føre en så dybdegående diskussion omkring polygami?
Well, nu blev den også delvist startet med et humoristisk twist (sammenligningen med det økonomiske)

Men alvorligheden og seriøsiteten ligger jo i sager som den med ham irakeren der, såvidt jeg hørte historien, ska' tvinges til at lade sig lov-formeligt skille fra sin ene kone (fordi han er gift med 2). Det må, Uanset hvordan man ellers moralsk ser på det, være en traumatisk oplevelse at blive tvangs-skilt fra sin kone (og især hvis han nu til-med elsker hende).
Og tvangs-skilt pga hvilken årsag? En lov der stammer fra bibelen?
Personligt betyder denne lov ikke mere for mig, end ryge-loven betyder for en ikke-ryger. Men principielt mener jeg bare ikke folk's samliv rager andre end folk selv.
Minimal skrev:
Det er moralsk helt hen i vejret som dansker at have flere koner. Det passer absolut ikke ind i vores generelle mentalitet og vil ikke blive accepteret nogen steder. Man kan jo nøjes med at prøve at have flere kærester, hvilket ingen forbyder.
Jeg tror heller ikke du behøver frygte en revolution hvor danskere pludselig opretter harem efter harem, hehe

Men om en dansker lever papir-løst med flere kærester, eller om de lever gift på papiret med flere kærester, er vel lige moralsk problematisk? Og siden du godt ka' acceptere den første del, så er der jo ingen grund til længere at ha' et forbud mod det? (der er jo som sagt nogle rettigheder forbundet med det at være gift, som man tvangs-frata'r ham irakeren hvis man tvinger ham til at la' sig skille fra sin ene kone)
Minimal skrev:
De fleste finder ud af, når de bliver ældre end 15-18 år, at det skaber en masse problemer.
Det ka' da også fjerne en masse problemer. Alting har jo flere sider og syns-vinkler.
Hvis ham irakeren har et velfungerende multi-ægteskab, så kommer problemerne jo først når man forsøger at tvangs-opløse det.
Minimal skrev:
Det er desuden krænkende at skulle dele en person, man elsker, med andre
Man ka' da godt elske mere end 1 barn, og dele det med sin partner uden at elske det mindre? Familier med mange børn elsker vel _alle_ deres børn?
Desuden synes jeg det er lidt Uheldigt at du bruger udtrykket 'dele' en person, og ser det som noget negativt. Man _ejer_ jo ikke sin partner

Minimal skrev:
Jeg synes sgu, at alle I fortalere for polygami helt har misset det smukke i at dedikere sig fuldt ud mand og kvinde imellem.
Jeg er ikke fortaler for polygami, men for at den slags er noget folk selv finder ud af med hinanden. Hvad folk synes er smukt vil jeg ikke være herre over.
Bare fordi en af vores nabo'er måske er gift med 2 koner eller mænd, behøver jeg og du jo ikke også være det

Minimal skrev:
Der er ingen, der forbyder nogen noget som helst på det område. Man vil bare ikke vie jer. Big deal. Hvad kan man egentlig kræve af andre? Det ville også gøre hele vores system besværligt, hvis nogle havde flere koner/mænd.
Big deal, si'r du, men det ka' det faktisk godt være. Der følger som sagt en del rettigheder med at være gift, som man ikke har hvis man ikke er gift.
Jeg synes det er iorden hvis kirken ikke vil vie folk i et multi-ægteskab, men rent borgerligt overfor loven og det juridiske burde folk godt ku' få registreret et multi-ægteskab sådan at de får de rettigheder/pligter der hører til at være gift. Jeg ved ikke hvorfor det sku' være særligt mere besværligt end kun at være gift med 1.