Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Cubensis skrev:
Mr.Ambient skrev:
Hvor "virkelig" skal den være før at man kan kalde det en hallu? Skal man både kunne se og høre den?

Hvis der lige pludselig kommer en tændstiksmand frem på dit stuebord og begynder at ruske rundt i den vatpind som ligger der.. Så er det en hallucination!

Eller hvis din før så hvide væg pludselig er fyldt med geometriske mønstre der hvirvler rundt i alle former og farver.. Så er det osse en hallucination!

Jeg vil nu mene at geomtriske former, farver og figurer går ind under begrebet visuals men det lader til at der er mange forskellige meninger.

Titel:
Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Jo flere sanser der kan verificere en hallucination, jo mere ægte er den. Det sker meget sjældent, at folk, der ufrivilligt oplever visuelle hallucinationer, faktisk mærker efter med hænderne, om der rent faktisk er noget fysisk tilstede.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Zarathustra skrev:
Når du oplever en "visual", så ser du noget der rent faktisk findes i virkeligheden, men det er "distortet" - bølgende, åndende, pulserende, større eller mindre end normalt.

Når du oplever en "hallucination" så ser du noget, der IKKE findes ude i virkeligheden - og du ser det tit helt klart (altså i modsætning til en visual, hvor tingene flyder og bølger).

Et billede af Monet ligner visuals
Et billede af Dali ligner hallucinationer

Jeg synes dette indlæg opsummerer forskellen temmelig godt, især det sidste.
Det er lidt abstrakt, men der er vi jo allerede ude, kan man sige.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Cubensis skrev:
Mr.Ambient skrev:
Hvor "virkelig" skal den være før at man kan kalde det en hallu? Skal man både kunne se og høre den?

Hvis der lige pludselig kommer en tændstiksmand frem på dit stuebord og begynder at ruske rundt i den vatpind som ligger der.. Så er det en hallucination!

Eller hvis din før så hvide væg pludselig er fyldt med geometriske mønstre der hvirvler rundt i alle former og farver.. Så er det osse en hallucination!

Der var noget jeg kunne bruge :) tak, vidste ikke det forholdt sig sådan, troede visual (mønstre på væggen) ikke var det samme som en hallu...

Ayers Rock skrev:
Dette indlæg er blevet totalt ligegyldigt.

Hvorfor synes du det?

P.S. fed trip-rapport forresten... :)

Titel:
Dedikeret medlem

Mr.Ambient skrev:
Ayers Rock skrev:
Dette indlæg er blevet totalt ligegyldigt.

Hvorfor synes du det?

Jeg spurgte Zarathustra om noget som han stort set havde besvaret fyldestgørende i forvejen, det jeg spurgte om efterlod lidt definition til en holdningssag. Jeg ved ikke helt selv hvad jeg er overbevist om hvad jeg vil kalde visuals og hallucinationer længere, men det ser i hvert fald lidt anderledes ud.

Mr.Ambient skrev:
P.S. fed trip-rapport forresten... :)

Det ved jeg da godt :wink: og tak skal du have.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Hvis man er i tvivl nu, kan det kun være Cubensis skyld.
Iøvrigt er man også meget dum hvis det er tilfældet.

Titel:
Når jeg har set et kæmpe kamera med lysende display dreje rundt, og det så viste sig at være en slukket lygtepæl så er det vel en hallu :)

Titel:
Junior medlem

HopIFjorden skrev:
Vist en der har læst lidt for meget anders and & co... =)

En hallucination er noget du ser, men som andre ikke ser et håndgribeligt objekt, nærmest - så kan man jo komme ud på sporet om hvorvidt alt du ser og aner er hallucinationer... men den er lang=)

Visuals er synsforstyrrelser hvor objekter evt. syntes større end de i "virkeligheden" er etc...

tro mig når jeg siger at han ikke laver andet :DD

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
Moonage daydreamer skrev:
Jeg forstår godt hvor I andre vil hen med det, men jeg synes at det er svært at sige, så indtil der er en der tydeligt kan beskrive forskellen, vil jeg fortsætte med at veksle mellem de to ord 8) .

Fat det nu.

Når du oplever en "visual", så ser du noget der rent faktisk findes i virkeligheden, men det er "distortet" - bølgende, åndende, pulserende, større eller mindre end normalt.

Når du oplever en "hallucination" så ser du noget, der IKKE findes ude i virkeligheden - og du ser det tit helt klart (altså i modsætning til en visual, hvor tingene flyder og bølger).

Et billede af Monet ligner visuals
Et billede af Dali ligner hallucinationer

ok så siger vi det, men hvordan vil du så forklare termet CEV? Noget der er virkeligt, men kun kan ses med lukkede øjne :wink: ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]