Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 14:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

hej med jer.. jeg kunne godt tænke mig at dyrke via et batteri..
er der nogen af jer der ved om det er muligt..
kunne tænke mig at bruge evt. et bil batteri eller et tog batteri.. jeg har en 600W hps pære og kunne også godt tænke mig at putte en blæser til og den bruger 30W..
men tænkte mere på om jeg skal have en strømforsyning til den.. og evt. hvor tit batteriet skal oplades.. og hvor mange batterier jeg skal bruge og hvilket..
er der nogen af jer der har forstand på tog batterier..
På forhånd tak

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
med en 600W pære, vil et almindeligt bilbatteri nok skulle oplades en gang i timen.. måske hver anden, men du skal formodenlig også bruge en tansformer, som sluger strøm, og så blæseren..
hvorfor via batterier?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

hmm.. ja det kan der være noget om... og vis jeg skal køre den i 18 timer bliver det lige pludeselig mange batterier..
ved du endelig hvor meget det ca. bruger i strøm sådan en 600W og blæser.. for tror jeg vil prøve om det er muligt (det skader jo ikk)... det er et tog batteri jeg har.. det må da være lidt mere kraftigere i forholdt til et bil batteri.. det er det her batteri:

HEAVY DUTY

Artikel nummer 720 025 145 3100

Produktlinie motive

Spænding (V) 12

Batterikapacitet [Ah] 220

Koldstrøms-test, EN (in A) 1450

Længde [mm] 518

Bredde [mm] 291

Højde [mm] 242

Gulvlisteversion B00

Polplacering 3

Poltapsart 1

Kort nummer N5w

vis det overhoved hjælper.. jeg har ikke meget forstand på det... men det skal jeg nok komme til :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I de tusind landes sø
Det lyder lidt overdrevet at man skulle skifte batteri hver eller hver anden time. Det skal lige siges at jeg ingen forstand har på det, men den radio mig og mine kammerater havde bygget til roskilde, kørte vi radioen, 4 højtalere og et neonlys over et 12 volts batteri. Der kunne vi nøjes med at skifte batteri hver anden dag...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Århus
Det er et rimelig hæftigt batteri du der har skaffet dig :) (220AH) et standart bil batteri er mellem 40 og 60..
Den jeg bruger til festival er på 80AH og kan spille i 1-2 dage.

Har ikke den store forstand på området, men har ikke en skid at lave så har prøvet at gøre arbejdet for dig ;)
Må være denne formel man regner amp ud på:

(Watt(R)/Volt(U) = Ampere(I)) 600/12=50amp. Det må jo betyde at din pære sluger 50amp i timen og hvis dit batteri er på 220 må den jo ca kunne køre i 4 timer med blæser osv..

Er ikke sikker på at overstående er korrekt, men prøvede da ;)

EDIT:
Har lige kigget nærmere på det, og den er god nok..

Har også fundet ud af, at hvis du har et volt meter, kan du følge med i hvor meget strøm der er tilbage på dit batteri..:

Ved feks. 12.72 volt er dit batteri ladet fuldt op, 12,54 volt 85% osv...

12,72 volt = 100%
12,54 volt = 85%
12,36 volt = 70%
12,12 volt = 50%
12,00 volt = 40%
11,82 volt = 25%
11,64 volt = 10%

Har læst at man ikke anbefaler at et batteri bliver afladet mere end 40% - 50%..
Men, de batterier jeg har slæbt med rundt til festival, har aldrig taget skade af at blive pumpet helt tomme for strøm..

(nøj jeg keder mig) :shock:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Århus
Nu skylder du også at fortælle hvorfor du vil dyrke med et batteri? :D

Titel: Batteri
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Hvis det var i stor stil du havde planer om at dyrke og ville spare strøm, så er en diesel generator en god mulighed, men da det er under mindre forhold, så er det en anden sag.

MoS:mrgreen:

Titel:
Moderator

ok... fedt batteri du har... og ja, lesied, rigtigt regnet - men lampen kører formodenlig på 230v, så en omformer er nødvendig? det er et kedeligt trin at skulle igennem, rent effektmessigt.

en generator ville være god, en diesel, måske, som kan løbe 18 timer på en tank.. og så behøver den jo ikke lave mere end 1000w

Titel:
Medlem
Brugeravatar

1000 tak LeSeiD.. jeg har også selv prøved at regne det ud, hvor jeg heller ikke haved nogen ide om det jeg gjorde var rigtigt.. men har fået samme tal som dig.. så mon ikke det er rigtigt, så det er meget godt at vide..
grunden til at jeg vil gøre det via. batteri er fordi jeg kan få dem opladt gratis på mit arbejde.. men tys tys de vil nok ikke være glade for opladning i store mængder..

ov og tak TATP og MoS
men en omformer.. måske spørger jeg dumt.. men er det ikke det samme som en transformer eller en ballast.. for jeg har en ballast.. hæhæ ja en generator har jeg også tænkt på, vis det nu ikke var muligt med batterier, men har igen ide om hvad sådan en koster, og hvor man kan få en, men vis det ikke er for meget vil du så fortælle mig mere ang. generater, men

hmm tjaa nu tror jeg har sagt tak til alle.. men mangler lige en, tak MethylOle hæhæ :lol:

er der forresten nogen af jer der ved hvor lang tid det ca. vil taget at oplade sådan et batteri

Titel:
Moderator

omformer/transformer er samme ting, men en ballast har jeg aldrig hørt det formuleret som - det du skal bruge er en dibidut der laver 12V til 220/230V...

opladnig. batteriet er 12V og 220A = 2640W - når halvdelen ~1300W er brugt, ifølge LeSeiD tidligere post, skal en tilsvarende effekt tilføres. dette sker formodenlig ved 14V og 10-20A. Lad os sige en 13V og 10A lader = 130W dvs. 10 timers ladning burde gøre det.... men, effekten af ladningen aftager i takt med batteriets "kraftbeholdning" så det skal nok stå en 12 timer, med en lader af den type....

Edit: en del af ladningens effekt afsættes også som varme i batteriet.

altså skal du have 6-8 batterier i sving ad gangen.

nu vil man nok bruge en noget anden lader, til sådanne batterier... arbejder du med toge? - for så har de nok en egnet lader.

hvis du nu har et par af de batterier du snakker om, parallelforbinder man dem. dette giver batteriets effekt * antal batterier. den interne modstand bliver mindre ved parallelkobling, og du kan få en smule mere effekt ud af et batteri. dog SKAL det være batterier af SAMME type.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]