Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 16:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

En af mine meget nære bekendte er blevet indlagt på Rigshospitalet her til morgen :(

Efter at have døjet med smerter i ryg og bryst i nogle dage, valgte han heldigivs at søge læge og blev straks indlagt - for at gøre historien kort mener man at han har haft en eller flere blodpropper i hjertet og han er nu indlagt til til den helt store undersøgelse de næste par dage for at finde ud af hvad det skyldes og om der er fare for flere... han er heldigvis uden for livsfare i skrivende stund...

Grunden til mit indlæg er, at han er glad for stoffer og jeg ved lægerne er blevet gjort bekendt med dette, så forventer at stofferne automatisk bliver gjort til syndebuk.
Han ryger dagligt og ryger også en del joints (= flere dage om ugen i snit vil jeg skyde på) gennem de sidste 10 år (han er nu 28 år), med flere længere pauser imellem - det har aldrig virket som et misbrug for han har altid kunnet stoppe når han prøvede.
Og så er han meget glad for cola, så det bliver også til en del steger i weekenderne - jeg kender dog ikke det fulde omfang af det, så vil ikke forsøge at gætte på hvor meget... Han har prøvet amf, syre og E nogle gange; men er noget der hører til sjældenhederne og så vidt jeg ved har han ikke rigtig eksperimenteret med andet... men altså en helt normal fyr der passer sit arbejde i hverdagen og stimulans-fester lidt i (nogle af) weekenderne. Han er ikke overvægtig og spiser og drikker nok lidt dårligere end han burde (lige som alle os andre) og motion har heller ikke den store prioritet i hans liv...
Der er nok ingen som vil forsøge at påstå stoffer er sunde; men jeg kunne godt tænke mig at vide hvor meget sådan et relativt moderat forbrug påvirker risikoen for at udvikle blodpropper?
Jeg ved han har haft et meget stresset arbejde det sidste års tid og presset er blevet større og større pga opkøb, omlægninger, fyringsrunder osv - han har flere gang skulle møde på arbejde uden at vide om han bare kunne pakke sine ting og tage hjem igen med det samme - hvilket jeg kan forestille mig kan hive tæppet væk under selv den bedste :?

Men jeg fisker vist egentlig efter lidt erfaring med hvor meget indflydelse et begrænset forbrug kan have på en ellers helt normal livsstil - jeg er sikker på han får den store bog om livsstilsændringer med hjem og skal forholde sig til; men det er lidt foruroligende at ens yngre ven bliver ramt af sådan noget når man ellers regner han for en af de mere fornuftige i den henseende - og ikke mindst fordi min egen livsstil pludselig står til revurdering (jeg ryger dog ikke og mine weekender går med amf og ikke cola)...

Nogen tanker? havde i hvert fald behov for at komme ud med det :roll:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: JYLLAND
Altså, alt røg øger jo chancerne for at få blodpropper, alkohol kan i moderate mængder sænge risikoen for at få bloppropper, men jeg tvivler på at din ven drak alkohol i ''moderate mængder''

Alt i alt vil jeg ikke tro, at det er hans forbrug er stoffer der er skyld i bloppropperne.. Vil nærmere tro det har noget at gøre med hans meget stressende arbejde.

ret mig hvis jeg tager fejl.

:)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Blodpropper er noget tricky noget, og det mest mystiske er jo, at et antal af helt unge mennesker bliver ramt af det.

For kvinder er der en uhyggelig forekomst af blodpropper, og det har man faktisk kunnet koble til p-piller. Bevares, ikke alle reagerer sådan på p-piller, men enkelte kvinder har et eller andet gustent i genomet, som reagerer rigtig skidt med p-pillerne.

Fra min hjemby havde vi også en ung mand, omkring de 40 (igen ikke i den klassiske farezone, vel?), som blev ramt af en blodprop og blev en grøntsag.

Jeg kan ikke vide det, men jeg har mine tvivl på, at hans blodpropper direkte skyldes stofferne (men hvem ved?)

Det han virkelig skal passe på, er en eller anden opblæst overlæge bare vælger at skyde skylden på stofferne, og så altså glemmer at kigge ordentlig efter det virkelige problem.

Din ven kan lide af "familial cholesterolemia" eller lignende. Tjek Google.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
LSDrejø skrev:
Og så er han meget glad for cola, så det bliver også til en del steger i weekenderne

Som jeg skriver i en anden post:

"Cocaine abuse also has multiple physical health consequences. It is associated with a lifetime risk of heart attack that is seven times that of non-users."

- taget fra wikipedia, der har det fra en medicinsk artikel.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Men er et hjerteanfald det samme som en blodprop?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Malkavian skrev:
Men er et hjerteanfald det samme som en blodprop?

Ingen ide men jeg har set i en BBC dokumentar (der i øvrigt virkede meget seriøs, men man skal selvfølgelig altid være på vagt) at kokain ælder arterierne, hvilket øger risikoen for hjerteproblemer.
Hvis I tager stimulanser hver weekend i din vennekreds er det måske en meget god ide at revidere forbruget nu.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem

Som også sagt før så øger rygning chancen for blodpropper. Jeg vil dog ikke mene at man allerede som 28 årig kan give rygning skylden med mindre han virkelig har røget ekstremt meget. Når man hører om folk der har fået en blodprop får stress oftere og oftere skylden, jeg skal dog ikke kunne sige om der er noget hold i det (det er jo blevet så moderne med livsstilssygdomme).

Min kusine fik en blodprop for et par år tilbage i en alder af 21 år. På daværende tidspunkt spillede hun håndbold 2-3 gange i ugen, hun ryger ikke, tager ingen stoffer. Så det kan være der bare er nogle mennesker der er uheldige at være mere sårbare for f.eks. blodpropper fra naturens side.

Jeg håber din ven kommer helskindet igennem!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for de mange ord... Kan så lige følge op med at sige han har overlevet; men har haft en "enorm" blodprop i hjertet og skulle angiveligt ikke været kommet ind mange minutter senere end han gjode :(

Resultatet er nu at han fået permanent skade på hjertet og skal have medicin for et par kkr om måneden resten af livet og måske også have en superpacemaker, som er en pacemaker der kun blander sig når hjertet enten slår for hurtigt eller for langsomt.

Den officielle holdning er at hans rygning og stress i kombination med en arvelig disposition, har været de primære faktorer bag blodproppen; men mht. stofferne har han samtidig fået budskabet at næste gang meget vel kan blive den sidste.

Han har fået af vide han kan ændre på disse ting (stress, rygning osv) og nå at blive en gammel mand - eller han kan forsætte uændret og så ses vi (lægerne og han) snart igen...

Det er hård kost og det tager psykisk meget hårdt på alle involverede parter; men det ser ud til at der er håb trods alt - og heldigvis er han indstillet på at gøre hvad der skal til for at blive en gammel mand.
Det betyder så også at vi i omgangskredsen skal ændre vores adfærd når han er med i selskabet... ikke nogen stoffer og ingen historier om fede ture på stoffer osv osv - ingen grund til at minde ham om de tider.

Selv har jeg valgt at tage en pause fra det (mindst) et par uger, for at overbevise mig selv om at man godt kan have det sjovt uden :?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]