Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 01:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Har søgt lidt på det.... Men kan ikke finde den præcise definition. Nogen der kan guide mig i den rigtige retning :?: :roll:

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Mr.Ambient skrev:
Har søgt lidt på det.... Men kan ikke finde den præcise definition. Nogen der kan guide mig i den rigtige retning :?: :roll:

Citat:
En hallucination er en "opdigtet" oplevelse typisk af visuel eller auditiv karakter, fremkommet uden egentlig sammenhæng med de ydre påvirkninger. Anderledes formuleret: At man ser, hører, føler, fornemmer - sanser - noget som ikke er der.

Forekommer typisk ved brug af delerianter/natskygger, eller under en psykotisk sindstilstand, som fx. delirum tremens.

Må ikke forveksles med visuals.

http://psychedelia.dk/wiki/index.php/Hallucinationer

Titel:
Dedikeret medlem

Well, en vigtig forskel er vel også at man med visuals er klar over at det er drugs der gør det ved en, hallucinationer derimod har jeg forstået som syner man er overbevist om er rigtige. Altså forskellen ligger i hvorvidt man ved om det er eksisterende eller ej.

Titel:
Junior medlem

Hmm, jeg mener bestemt ikke at det at hallucinere indebærer at man tror det er virkelighed.

Feks de mennesker der har overlevet at vandre gennem ørkenen, har jo tit været udsat for et "fatamogana", hvilket jeg da vil kalde at hallucinere. Så vil jeg da ikke mene at fordi man siger til sig selv at der nok ikke ligger en milkshake bar midt i ørkenen, stadig hallucinerer..

Håber i forstod mit indlæg :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Vist en der har læst lidt for meget anders and & co... =)

En hallucination er noget du ser, men som andre ikke ser et håndgribeligt objekt, nærmest - så kan man jo komme ud på sporet om hvorvidt alt du ser og aner er hallucinationer... men den er lang=)

Visuals er synsforstyrrelser hvor objekter evt. syntes større end de i "virkeligheden" er etc...

Titel:
Dedikeret medlem

Jesge skrev:
Hmm, jeg mener bestemt ikke at det at hallucinere indebærer at man tror det er virkelighed.

Feks de mennesker der har overlevet at vandre gennem ørkenen, har jo tit været udsat for et "fatamogana", hvilket jeg da vil kalde at hallucinere. Så vil jeg da ikke mene at fordi man siger til sig selv at der nok ikke ligger en milkshake bar midt i ørkenen, stadig hallucinerer..

Det er jo et videnskabeligt forklarligt fænomen du har med at gøre her.
Det kan fx. også ligne at der ligger vand på asfaltsveje herhjemme (kan ikke huske af hvilken årsag) men derfor er det heller ikke en hallucination.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

nej, så er det en illusion... det er desuden varmen der stiger fra asfalten der skaber denne...

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Hvor "virkelig" skal den være før at man kan kalde det en hallu? Skal man både kunne se og høre den?

Titel:
Medlem

Mr.Ambient skrev:
Hvor "virkelig" skal den være før at man kan kalde det en hallu? Skal man både kunne se og høre den?

Jeg mener der er noget der også hedder auditive hallucinationer.

Det jeg betragter som hallucinationer, det er når man ser noget, der ikke er der. Det kan være en genstand eller et væsen. Det er en hallucination ligegyldigt om du er bevist om at det skyldes dit trip eller at du er så meget på månen at du ikke ved det ikke er virkelighed.

Visuals vil jeg beskrive som "små ændringer" i det allerede eksisterende, som er virkelig. Fx forvrængning af mønstre, farver etc.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Ayers Rock skrev:
Well, en vigtig forskel er vel også at man med visuals er klar over at det er drugs der gør det ved en, hallucinationer derimod har jeg forstået som syner man er overbevist om er rigtige. Altså forskellen ligger i hvorvidt man ved om det er eksisterende eller ej.

Det mener jeg ikke.

Så skal du ihvertfald finde på endnu et ord, der kan dække hallucinationer, som du ikke er klar over er uvirkelige.

Jeg har f.ex. oplevet at tro at jeg så en kæmpe skål bananer, hvorefter en ven fortalte mig, at det var en blomsterdekoration. Da han sagde det, "morfede" den straks til en blomsterdekoration. Men da jeg vendte hovedet og så kiggede tilbage igen, lignede det fuldstændig en skål bananer igen. Men denne gang var jeg klar over at det ikke var det.
Jeg oplevede altså en hallucination begge gange, men anden gang var jeg klar over, at den var uvirkelig.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
Ayers Rock skrev:

Det mener jeg ikke.

Så skal du ihvertfald finde på endnu et ord, der kan dække hallucinationer, som du ikke er klar over er uvirkelige.

Jeg har f.ex. oplevet at tro at jeg så en kæmpe skål bananer, hvorefter en ven fortalte mig, at det var en blomsterdekoration. Da han sagde det, "morfede" den straks til en blomsterdekoration. Men da jeg vendte hovedet og så kiggede tilbage igen, lignede det fuldstændig en skål bananer igen. Men denne gang var jeg klar over at det ikke var det.
Jeg oplevede altså en hallucination begge gange, men anden gang var jeg klar over, at den var uvirkelig.

Ok, på hvad? =)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Min erfaring:
Jeg har prøvet de ting som gør man får halluer, synsforstyrelser og "delerium"

Synsforstyrelser: Er for mig det som 2C-B, C, E og 5-Meo-Dipt gør. Forstyrre mit syn, eksempelvis det hele bølger og svager og alt er lidt flydende eller ser mange forskellige farver og kontrasten er skruet højt op, men ingen halluer, jeg er helt klart over jeg er påvirket af noget kemisk som forstyrre mit syn.

Hallucinationer: Er for mig noget som kan ske på eksempelvis syre, specielt hvis blandet med 2C-B. Tingene ændre sig markant, folks hoveder kan bliver størrere, skyerne vier til side på himlen, ting som det.
Jeg ved det er halluer fordi jeg føler mig "lam" og ved jeg et sted er påvirket.

Delerium: Er for mig noget som jeg har oplevet og ikke skal prøve igen, derfor intet stof beskrevet. Alt kan sådan set ske, jeg kan ordne mine reoler mit på en motor vej uden og ane hvor jeg i VIRKELIGHEDEN er nemlig fordi det hele er et delerium. Jeg møder en ven snakker en masse med ham og han går igen, han har dog aldrig været forbi mig den dag.
Ergo, det er umuligt at se forskel=Delerium

Der er også stor forskel på om man er påvirket og ser syner eller har indtaget et stof og "tripper" og ser syner

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Umiddelbart ville jeg sige at en hallucination og en visual var en og samme ting. Zarathustra beviste at forskellen i hverfald ikke skal findes i om man er klar over at man tripper eller ej.

Jeg forstår godt hvor I andre vil hen med det, men jeg synes at det er svært at sige, så indtil der er en der tydeligt kan beskrive forskellen, vil jeg fortsætte med at veksle mellem de to ord 8) .

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Citat:
så indtil der er en der tydeligt kan beskrive forskellen, vil jeg fortsætte med at veksle mellem de to ord .

Jeg synes da forskellen er blevet beskrevet rimelig godt? :)?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
kemal skrev:
Citat:
så indtil der er en der tydeligt kan beskrive forskellen, vil jeg fortsætte med at veksle mellem de to ord .

Jeg synes da forskellen er blevet beskrevet rimelig godt? :)?

jeg syntes portuz gjorde det godt.

Titel:
Insane psychedelia user!

HopIFjorden skrev:
Zarathustra skrev:
Ayers Rock skrev:

Det mener jeg ikke.

Ok, på hvad? =)

En usund dosis ren MDMA.

Det er det eneste stof jeg har haft hallucinationer på. Har også oplevet, at en grus-vej lige pludselig fuldstændig lignede et asfalteret fortov.

Titel:
Insane psychedelia user!

Moonage daydreamer skrev:
Jeg forstår godt hvor I andre vil hen med det, men jeg synes at det er svært at sige, så indtil der er en der tydeligt kan beskrive forskellen, vil jeg fortsætte med at veksle mellem de to ord 8) .

Fat det nu.

Når du oplever en "visual", så ser du noget der rent faktisk findes i virkeligheden, men det er "distortet" - bølgende, åndende, pulserende, større eller mindre end normalt.

Når du oplever en "hallucination" så ser du noget, der IKKE findes ude i virkeligheden - og du ser det tit helt klart (altså i modsætning til en visual, hvor tingene flyder og bølger).

Et billede af Monet ligner visuals
Et billede af Dali ligner hallucinationer

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Mr.Ambient skrev:

Hvis der lige pludselig kommer en tændstiksmand frem på dit stuebord og begynder at ruske rundt i den vatpind som ligger der.. Så er det en hallucination!

Eller hvis din før så hvide væg pludselig er fyldt med geometriske mønstre der hvirvler rundt i alle former og farver.. Så er det osse en hallucination!

Titel:
Dedikeret medlem

Jesge skrev:

Et fatamorgana som de fleste kender til, er IKKE en hallucination, men blot en luftspejling, som ligeså ofte kan forekomme på en varm, traffikeret vej.

Citat:
Fænomenet opstår, når lyset rammer et luftlag med en markant højere eller lavere temperatur end den omgivende luft. Det sker fx ofte i en ørken, hvor luftlaget lige over sandet kan blive meget varmere end luften lidt højere oppe. I et sådant tilfælde bliver lysstrålerne afbøjet ved overgangen mellem de to luftlag. Det skyldes, at luften har forskellig tæthed afhængigt af temperaturen og derfor bryder lyset forskelligt. Lysstrålerne ændrer hastighed og kurs og opfanges derfor af øjet, som om de kom fra en anden retning, end de i virkeligheden gør. En sø, der viser sig at være et fatamorgana, er faktisk et stykke af den blå himmel, som pga. afbøjningen af lyset ses nede i ørkensandet lige under horisonten.

Titel:
Dedikeret medlem

Dette indlæg er blevet totalt ligegyldigt.

Senest rettet af Ayers Rock 05 aug 2007 15:42, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]