Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 21:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Rigtigt?
Medlem
Brugeravatar

Sir Haze skrev engang inde på dcf's forum noget til et indlæg, (med overskriften "Metal Halide eller High Presure Sodium pære?") jeg så idag fald over hvilket jeg gerne vil have videre bekræftet! :)

Kommer her:

MH pære give et mere potent udbytte pga. at de udsender mere UV lys end HPS, derimod giver HPS højere vægt, MH pære skulle også være bedst til sativaer og HPS til Indica, HPS udsender også flere Lumen end MH

Hvis man bare skal have en lampe hængende i et skab så er en 400w HPS ganske udemærket, undtagen hvis man vil dyrke Haze eller lign. så vil en MH være bedst.

Haze er 100% sativa og strækker sig op til 250% når du sætter den i blomst MH pære er mere blå i lyset og det gør at planterne ikke strækker sig så meget + at haze er vant til meget UV lys hvilket MH pæren opfylder.

Det er primært det med at MH pære skulle være bedst til sativa og HPS til indica?

kan der være noget logik i det?

Det andet er det med at sætte sativaer i blomst under MH hvilket vil gøre at den ikke strækker sig så meget og som så måske vil gøre det lettere at dyrke i et skab da den ikke bliver så høj men mere "busket" a la indica?

Er der nogen der kan bekræfte dette? :roll:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hmm er der virkelig ingen der kan hjælpe??? :?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er ret sikker på du er lidt galt på den..

Hmm jeg vælger lige at copy/paste lidt fra cf guiden :

Om HID lamper :

Disse lamper fås som nævnt tidligere i to forskellige typer vi kan bruge, nemlig MH lamper og HPS lamper. Begge kan fås fra 70 til 1000 watt, så med de større modeller må du påregne et vist strømforbrug :-)
(Se evt. lys & strøm Mini-Guiden)

Disse lamper giver fantastiske resultater, og er lysstofrør langt overlegne.

Forskellen på de to typer er at MH lamperne udsender primært blåt/hvidt lys, og HPS lamperne primært rødt/orange.

MH lamperne anvendes derfor mest kun til det vegetative stadium, hvorimod HPS lamperne kan anvendes til både vegatativt stadium og blomstring.

- Så vidt jeg har forstået giver MH lamper som der står generalt bare mere blåt/hvidt lys som er perfekt til vegge af både sativa og indica.. HPS har derimod flest pærere inden for rødt/orange spektrum som giver dig en kanon høst.. :wink:

Sativa/Indica er underordnet..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvis du gerne vil have lidt mere blåt lys med kunne du vel bruge hps og så supplere med nogle cool white lysstofrør oveni?

Senest rettet af GunnarGuchi 09 aug 2007 12:25, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Lala skrev:
Jeg er ret sikker på du er lidt galt på den..

Hmm jeg vælger lige at copy/paste lidt fra cf guiden :

Om HID lamper :

Disse lamper fås som nævnt tidligere i to forskellige typer vi kan bruge, nemlig MH lamper og HPS lamper. Begge kan fås fra 70 til 1000 watt, så med de større modeller må du påregne et vist strømforbrug :-)
(Se evt. lys & strøm Mini-Guiden)

Disse lamper giver fantastiske resultater, og er lysstofrør langt overlegne.

Forskellen på de to typer er at MH lamperne udsender primært blåt/hvidt lys, og HPS lamperne primært rødt/orange.

MH lamperne anvendes derfor mest kun til det vegetative stadium, hvorimod HPS lamperne kan anvendes til både vegatativt stadium og blomstring.

- Så vidt jeg har forstået giver MH lamper som der står generalt bare mere blåt/hvidt lys som er perfekt til vegge af både sativa og indica.. HPS har derimod flest pærere inden for rødt/orange spektrum som giver dig en kanon høst.. :wink:

Sativa/Indica er underordnet..

Jeg ved heller ikk om det med MH til sativa og HPS til indica er rigtigt, det må der en ekspert på området til at vurderer tror jeg!? :roll:

Men jeg tror nu alligevel på det med at hvis man sætter sativa til at blomstre under MH vil det gøre at de blive mere buskede pga. lyset som også ser tilsvarende ud hos lysstofrør!

GunnarGuchi skrev:
Hvis du gerne vil have lidt mere blåt lys med kunne du vel bruge hps og så supplere med nogle cool white lysstofrør oveni?

Ja, jeg har faktisk hørt at man får det klart bedste resultat ved både at køre med MH og HPS under hele growet! ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sundi skrev:

Men jeg tror nu alligevel på det med at hvis man sætter sativa til at blomstre under MH vil det gøre at de blive mere buskede pga. lyset som også ser tilsvarende ud hos lysstofrør!

Det ville være dejligt hvis der var en der kunne komme med deres info, for din teori lyder yderst mærkelig i mine øre..

Tilsvarende ud hos Lysstofrør?

- Cannabis skal jo bruge det hvide/blå lys til vegge som i naturen, og røde/orange til blomstring, ligegyldigt om det er MH eller HPS pærere vi snakker om.. MH har bare en forbedret blåt spektrum som gør det ideelt for vegge..

Hvor har du i grunden den teori fra, om jeg må spørge? :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

http://www.a1b2c3.com/drugs/mjgrow4b.htm

Metal halide light fixtures produce large amounts of blue spectrum energy and are best for vegetative (beginning) growth. The light produced looks similar to the 'cool' fluorescent light found in schools, offices, stores, and other high traffic areas.

Som sagt: det lys MH pæren producerer ser tilsvarende ud hos lysstofrør..

Ligesom compact flourencent light aka CFL også giver en lidt mere busket plante i forhold til når den er dyrket med HPS!

http://community.dcfonline.dk/index.php ... 8g+cfl+hps

Tjek billedet fra superpedro og se forskellen! ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]