Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 08:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Tias skrev:

EDIT2: Iøvrigt er pebersprayen langt fra uskadelig. Udover de meget sjældne tilfælde hvor sprayen rent faktisk gør varig skade på øjne eller hals, så kan den sagtens paralysere eller dræbe folk der er sårbare, f.eks. allergikere, fulde/stofpåvirkede, eller folk der på anden måde er svækket. Interessant nok har dette ikke stoppet det århusianske politi fra at spraye folk der er stærkt berusede eller siger tydeligt at de er allergikere.. :roll:

Det er ikke helt rigtigt så vidt jeg ved. Peberspray kan i meget sjældne tilfælde være en medvirkende faktor, men så vidt jeg har kunnet læse mig til er der tale om et enkelt eksempel hvor det muligvis var den primære dødsårsag. De andre eksempler der er blevet hevet frem er alle sager hvor kokain og amfetaminbrug og hårdhændede pacificeringsmetoder a la "benlås" er blevet brugt. Pebersprayen slår altså ikke ihjel, og det er en meget unuanceret fremstilling at sige at den gør det, lige som det i øvrigt også er at sige den er "fuldstændig uskadelig".

Skal man være mere seriøs må man vurdere hvor stor chancen er for at folk kommer alvorligt galt afsted med peberspray og der er chancen altså langt mindre end ved brug af stave. Det er MEGET nemmere at skade folk alvorligt ved at slå dem, og selvfølgelig endnu mere hvis vi sammenligner med skydevåben.

Det er ikke realistisk at et våben skal være 100% ufarligt. Hvis det er kravet så er den eneste løsning at Politiet holder op med at anvende vold som middel i det hele taget.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

dankdawg skrev:
Det er ikke helt rigtigt så vidt jeg ved. Peberspray kan i meget sjældne tilfælde være en medvirkende faktor, men så vidt jeg har kunnet læse mig til er der tale om et enkelt eksempel hvor det muligvis var den primære dødsårsag. De andre eksempler der er blevet hevet frem er alle sager hvor kokain og amfetaminbrug og hårdhændede pacificeringsmetoder a la "benlås" er blevet brugt. Pebersprayen slår altså ikke ihjel, og det er en meget unuanceret fremstilling at sige at den gør det, lige som det i øvrigt også er at sige den er "fuldstændig uskadelig".

Politiet elsker jo generelt deres magtmidler, og så fik jeg den tanke, om man ikke i øget omfang blot vil se, at den normale sekvens:

Råb -> stave -> håndgemæng -> benlås

...bliver afløst af en ny sekvens:

Råb -> spray -> håndgemæng -> benlås

Og spørgsmålet er så, hvad diverse sprays tilføjer til ens overlevelsesevner når håndgemænget og benlåsen går igang? Hvor meget påvirker hhv. peberspray og tåregas åndedrættet?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lad mig omformulere det, så: Pebersprayen er ikke 100% uskadelig, og kan på stærkt berusede ofre eller de der har allergi/astma være dødelig i ekstreme tilfælde, og det er derfor røvskod at panserne ikke har fattet at de skal være forsigtige med den.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Malkavian skrev:

Og spørgsmålet er så, hvad diverse sprays tilføjer til ens overlevelsesevner når håndgemænget og benlåsen går igang? Hvor meget påvirker hhv. peberspray og tåregas åndedrættet?

Vi kan jo i hvert fald konstatere at de steder hvor man bruger peberspray, der er det altså ikke et meget stort problem at folk dør af peberspray. Det er som sagt ikke noget der forårsager døden.

Derfor er det nok ikke peberspray man skal bruge mest tid på at bekymre sig om. Almindelige voldsanvendelse er langt mere farligt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil nu vove at påstå at det er noget man bør tage hånd om og få ud af politiets arsenal igen. Opret istedet en specialenhed på 2-3 mand i hver region der må have det med ordre om KUN at rykke ud til at de tilfælde hvor det er tiltænkt( psykotiske galninge der går amok hvor anden magtanvendelse ikke går, og dødelig vold ville være pænt dårlig PR).

Lige nu bruger politiet det vilkårligt til at straffe folk, og det er noget forbandet svineri der burde føre til øjeblikkelig suspension og bødestraf.

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Tias skrev:
Jeg vil nu vove at påstå at det er noget man bør tage hånd om og få ud af politiets arsenal igen. Opret istedet en specialenhed på 2-3 mand i hver region der må have det med ordre om KUN at rykke ud til at de tilfælde hvor det er tiltænkt( psykotiske galninge der går amok hvor anden magtanvendelse ikke går, og dødelig vold ville være pænt dårlig PR).

Lige nu bruger politiet det vilkårligt til at straffe folk, og det er noget forbandet svineri der burde føre til øjeblikkelig suspension og bødestraf.

Som sagt så er det ret usandsynligt at brug af peberspray fører til døden. Jeg ved ikke hvorfor du bliver ved.

Problemet med afstrafning er jo ikke et problem med peberspray, men et problem med Politiets opførsel. Der forstår jeg ikke hvorfor du blander de to ting sammen. Sådan har de opført sig så længe jeg kan huske. Det er altså et ældre problem.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg synes nu at peberspray er pænt ok HR.
Jeg ville klart foretrække en gang spray i øjnene, fremfor en skal knippelsuppe. Og nu ér det ikke noget jeg sidder og tænker længe over, idet jeg, ligesom alle andre, kan forholde mig roligt i politiets nærvær, således at magt anvendelse er unødvendig.

Hvis politissemanden så skulle ty til tåregassen alligevel, så an du glæde dig over at du slipper med svie i øjnene og lettere irriterede næsebor, fremfor flækkede øjenbryn, bøjede ribben og blåmærker.

¨Held og lykke med ordensmagten,

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

DD>> Det er da netop derfor de ikke skal have peberspray! De bruger den jo ikke til det præcise formål som der står i pebersprayreglementet at den kun må bruges til.

Du giver sgudda heller ikke militæret skydevåben hvis de ikke kan finde ud af at skyde på fjenden, gør du? Og jeg ved godt det er et større magtmiddel, men jeg er fanme heller ikke tryg ved at politiet har pistoler.

Luca-main>> Du er så aldrigt blevet tåregasset kan jeg høre. Man får ofte mén i op til en uge efter, og for de uheldige der bliver rigtigt hårdt udsat kan der ske lunge- og luftvejsskader for livet.

Titel:
Dedikeret medlem

Tias, nu overdriver du vist tåregasskaderne lidt. Hvis vi taler tåregasgranater, så har du måske ret, men med en spray er skaderne SLET ikke så store - jeg er selv blevet sprayet godt og grundigt i øjnene med sådan en (dog ikke af politiet men af en sindssyg kælling, som syntes, det var morsomt...). Og nu er det jo ligesom spray, diskussionen går ud på, så vidt jeg har forstået.

Men ret skal være ret, og det er selvfølgelig et problem, hvis politiet bruger spray, når "offeret" allerede er pacificeret. Det er jo direkte sadistisk. Ikke desto mindre holder jeg fast i min mening om, at det er et glimrende pacificeringsmiddel, når de nu engang er nødt til at have et.

Hvad er alternativet? Kom ikke og sig, man som betjent IKKE har brug for et passificeringsmiddel, hvis en 200kg voldspsykopat af en rocker går agurk på en. For en gangs skyld kan jeg være enig med DankDawg i noget: problemet ligger i politiets magtliderlighed og ikke selve våbnet, og jo mildere våbnet er des bedre.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Vi skal vist være eninge om noget her.

Definition af at dø: Hjerte stopper med at slå - det vil sige - pumpe blodet rundt. Boldet transportere ilt til kroppen og fjerner co-co2 osv fra kroppen - meget simplicifiseret.
Efterhånden som blodmanglen melder sig hos kroppens vitale dele (især hjernen, som vi anser for at være udgangspunkt for vores person)påføres der kontinuerlit skade frem til at aktivitekt i området mellem lytlapperne er ikke eksisterende.

Vi har en hjernedød og nej det er ikke et medlem af noget parti, men en krop hvis hjerne er død, tragisk.
Kroppen ville følge efter, hvis ellers naturen fik lov til at gå sin gang, sådan rimeligt hurtigt.

Fucking telefoner tabte tråden

Nå tror jeg fandt den igen - har haft fornøjelsen af tåregas i militæret og som almindelig hyggespray.
Jeg synes fandme ikke den er spor hyggelig tværtimod mindes jeg noget med vejrtræknings problemmer - Og henviser til ovenstående lidt indviklede forklaring på mit krav om at jeg har ret til at trække vejret og ønsker ikke at blive forstyrret heri.

Nå men må vist heller lige finde den telefon og få sagt undskyld.-

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheBo skrev:
Tias, nu overdriver du vist tåregasskaderne lidt. Hvis vi taler tåregasgranater, så har du måske ret, men med en spray er skaderne SLET ikke så store - jeg er selv blevet sprayet godt og grundigt i øjnene med sådan en (dog ikke af politiet men af en sindssyg kælling, som syntes, det var morsomt...). Og nu er det jo ligesom spray, diskussionen går ud på, så vidt jeg har forstået.

Det kommer fuldstændigt an på omstændighederne. En tåregas spray indeholder en meget lille mængde, hvilket formentligt ikke forårsager nogen skader, men jeg skal love dig for at jeg har ret.

Da panserne ryddede ungdomshuset var mange jeg kender derinde iført gasmasker. Der var så meget gas derinde at det nærmede sig en reelt forgiftet atmosfære på de første to etager. Politiet rev derefter maskerne af folk og tævede dem, hvilket leder til at mange af dem har permanente skader på lungerne den dag i dag.

Det siger selvfølgeligt mere om politiet end det gør om de omstændigheder man normalt bruger tåregas i( under åben himmel hvor den hurtigt forsviner efter at have gjort sit job), og her sker der heldigvis sjældent skader.

Citat:
Hvad er alternativet? Kom ikke og sig, man som betjent IKKE har brug for et passificeringsmiddel, hvis en 200kg voldspsykopat af en rocker går agurk på en. For en gangs skyld kan jeg være enig med DankDawg i noget: problemet ligger i politiets magtliderlighed og ikke selve våbnet, og jo mildere våbnet er des bedre.

Præcis. Derfor skal politiet nok holde sig til deres køller og skydere. De har dog lige præcis neuroner nok til at forstå at de bliver straffet ekstremt hårdt hvis de skyder uden grund, og kan de ikke banke rockere, så må han jo lade være at tage coke og prøve at smadre dem.

Titel:
Dedikeret medlem

Tias skrev:
kan de ikke banke rockere, så må han jo lade være at tage coke og prøve at smadre dem.

Hvad snakker du om? Misfortår jeg, hvad du siger, eller ER den bemærkning rent faktisk helt ufatteligt uintelligent?

Lad mig lige forstå det rigtigt: Siger du, at rockeren må lade være med at tage coke og banke dem, fordi så ville politiet ikke være nødt til at gøre noget ved det?

Titel:
Medlem

Citat:

Tror ikke så meget at problemet ligger i at politiet er magtliderlige, men de redskaber og metoder de får lov at bruge tiltrækker en bestemt mennesketype(som elsker at slippe afsted med vold, chikane/provokation osv).. Lige så vel som DF jo ikke er et nazistparti, men det tiltrækker den type mennesker.

Er ret sikker på - uden at have nogen statistiske "beviser" for det - at hvis politiets midler blev indskrænket ville det tiltrække en anden type folk til jobbet, fx hvis politiet IKKE måtte gå rundt med pistol, men udelukkende kølle og pistolerne skulle ligge tilbage på stationen, så man i nødstilfælde kunne hive dem frem fra skabet ville man undgå en masse ubehagelige politimænd..

Synes sgu ikke det er særlig tit politiet rent faktisk har brug for et redskab der kan slå et andet menneske ihjel.

Titel:
Dedikeret medlem

"Synes sgu ikke det er særlig tit politiet rent faktisk har brug for et redskab der kan slå et andet menneske ihjel."
Skrev Mariannes

Nej egentlig ikke vel sku da lige være fordi at det danske folk skal forstå et demokratisk nej godt kan være et demokratisk ja i samme land næsten samme tid. :?: :?: :?:

Føj for en stank der var den gang - da opgav jeg politik tilfordel for lommebilliard - et meget underholdende tidsfordriv. :idea: :idea: :idea:

"Hvad snakker du om? Misfortår jeg, hvad du siger, eller ER den bemærkning rent faktisk helt ufatteligt uintelligent?"
Skrev TheBo

Jeg tror det drejer som om en taste/tanke fejl pga ophidselse såmænd.

For det de lavede i Ungeren til trods for alt ( fuck alt ) den ballade Ungerens brugere og støtter lavede, så var det efter hvad jeg har erfarret direkte sygt, hvad der skete under ryddelsen især mht brugen af tåregas. :x :x :x

Tåregas kan nemlig godt slå ihjel, under visse omstændigheder så som i lukkede rum, hvor man ikke kan unslippe smerten fra lungerne som langsomt ætses op - en inddirekte dødsårsag da lungerne mister evnen til at optage ilt og starter tidligere definition af at dø. :twisted:

Chokket - smerten kan også få et svagt hjerte til at briste - så kan man sige det var hjerte der var svagt eller gassen som var giftig. :cry:

Var der ikke noget med at lederen af et dansk parti for ikke så længe siden havde bevæbnet sig med en tåregasspray selvom personen var velvidende om at dette var en lovovertreædelse?

Senest rettet af hehēlios 03 aug 2007 13:48, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

Er lige blevet klar over en detalje, som jeg egentlig ikke havde skænket så mange tanker.
Tåregas granater har i nærmest generationer været et "must" i enhver større forsamling af betjente og kompetanter/nonkompetanter både i ind- og ud-land.

Nu får politiet den i miniformat, hvilket vi diskutere - Måske skulle vinklen have været på granaterne og der efter på de nye spray.

Sådan som jeg husker er Danmark er med i et samarbejde imod giftgas, men vi bruger den selv til interne episoder i Danmark.

Tåregas høre måske ikke ind under kategorien giftgas?

Titel:
Relativistisk båthorn

Tias skrev:
TheBo skrev:
Kom ikke og sig, man som betjent IKKE har brug for et passificeringsmiddel, hvis en 200kg voldspsykopat af en rocker går agurk på en. For en gangs skyld kan jeg være enig med DankDawg i noget: problemet ligger i politiets magtliderlighed og ikke selve våbnet, og jo mildere våbnet er des bedre.

Præcis. Derfor skal politiet nok holde sig til deres køller og skydere. De har dog lige præcis neuroner nok til at forstå at de bliver straffet ekstremt hårdt hvis de skyder uden grund, og kan de ikke banke rockere, så må han jo lade være at tage coke og prøve at smadre dem.

Sådan som jeg læser tias her er jeg helt enig.

Hvis en betjent står over for en lav-potent situation, og kun har valget mellem at lægge personen i håndjern eller at skyde personen, så bli'r håndjernene formentlig oftest valgt (dvs ingen unødvendig peberspray eller gas i øjne og lunger)

Og hvis en betjent står over for en høj-potent situation, og kun har valget mellem håndjern og skyder, så bli'r personen skudt.

Det synes jeg også er den mest fair deal. På den måde undgår man at policen har muligheden for at mis-bruge pebersprayen på ophidsede folk der _er_ pascificerede (men som ikke er direkte psykopatiske), mens de stadig har muligheden for at standse den ekstremt overvægtige volds-freak.

Netop fordi der er et stort skridt at ta', fra at gå fra håndjern til skyder, undgår man at skyderen bli'r brugt for tit.
Og ved at ha' et mellem-magtmiddel, peberspray'en, som ikke bli'r betragtet som særlig farlig, vil den blive brugt langt oftere end situationen måske kræver. Derfor er risikoen ved at ha' et 'mildt' magt-middel at det bli'r brugt mere i flæng og uden om-tanke.

Formålet er ikke at forsvare den ekstreme bin-laden volds-psykopat fra policen's magt, men at forsvare den ophidsede mere almindelige person fra at få skader bare fordi de i en stuper måske har givet policen en finger eller råbt idiot efter dem eller hvad folk en våd aften nu ka' finde på (og det er netop over for den slags personer at Uheldige betjente la'r sig provokere, og måske sprayer i øjnene Unødigt)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheBo>>

Min pointe var at politiet kun bør have få midler, men midler der tillader dem at håndtere alle situationer.

Hvis en 130 kilos coketyr går amok på dem ville det være bedst om de havde en tåregas, men da få til ingen betjente er ansvarlige nok til at bruge gassen til det de lovligt må bruge den til, bør de som jeg ser det ikke have det.

Det efterlader dem med mulighederne:

A) At bekæmpe ham med stave og håndgemæng - De fleste betjente er gode til at slås ubevæbnet, specielt hvad angår låsegreb, kvælertag og andre pacificeringsteknikker.

eller

B) Skyde ham. Og hvis han er en kæmpe fucking psykopat der ikke kan standses er det nok også en bedre ide at putte et par kugler i ham end at gasse ham og håbe det virker. Gas ville klart være bedre, men jeg nægter at lade dem straffe uskyldige mennesker i hobetal bare så de kan være lidt bedre rustet til at klare nogle få tilfælde hvor det ville virke lidt bedre.

Badblindboy>> Du tænker på Pia Kjærsgaard der anvendte en peberspray da hun følte sig truet. Sjovt nok fik det ikke meget dækning i medierne.. Det er bare vigtigere når fodboldfans bryder loven end en af vores mest mægtige politikere?

Titel:
Dedikeret medlem

"Badblindboy>> Du tænker på Pia Kjærsgaard der anvendte en peberspray da hun følte sig truet. Sjovt nok fik det ikke meget dækning i medierne.. Det er bare vigtigere når fodboldfans bryder loven end en af vores mest mægtige politikere?"
Skrev Tias

Ja lige præcist - så vidt jeg husker kostede det hende en bøde - her i Danmark er vi lige for loven - nogen er bare mere lige end andre - desværre.

Dedikeret medlem

"Hvor har du det argument fra? Så vidt jeg ved var argumentet netop det modsatte; at de nye projektiler skulle afsætte mere af deres energi ved impact, så der dels er bedre stopkraft, og dels mindre risiko for at gennemtrængende projektiler rammer personer bagved målet."
<Skrev Prometheus

http://ekstrabladet.dk/ritzau_new/article338182.ece

Kritik af politiets ammunition

Den danske politiammunition kritiseres fra flere sider. Den er ustabil, skifter retning og kan bringe uskyldige menneskers liv i fare.

/ritzau/ - 22:00 - 16. sep. 2007

Den danske politiammunition - Action 3 - kritiseres nu for at være ustabil og for at bringe uskyldige menneskers liv i fare, fordi den rikochetterer - altså skifter retning, oplyser 21 Søndag på Danmarks Radio.

21 Søndag har fået foretaget ballistiske undersøgelser af Action 3 ammunitionen, der bekræfter, at kuglerne ikke stopper, når de rammer deres mål, men tværtimod forsætter lige igennem. Dermed kan den være til livsfare for uskyldige mennesker, som måtte stå i nærheden. Samtidig kritiserer vores nabolande, at Danmark benytter sig af en ammunitionstype, der i store dele af Europa bliver betragtet som forældet.

Hos fabrikanten RUAG, der har leveret de danske kugler, undrer man sig også over, at Danmark holder fast i Action 3 ammunitionen, fordi man forlængst har udviklet en mere moderne ammunitionstype.

Dansk politi har siden de indførte Action 3 ammunitionen i 1990'erne i alt indkøbt 3,2 millioner kugler. En højtstående person i Rigspolitiet siger til 21 Søndag, at der er blevet købt så store mængder Action 3-ammunition, at det vil være for dyrt at kassere den forældede kugle nu.

Jeg synes ikke jeg behøver og kommentere dette med andet end: :roll: :roll: :roll: :evil: :roll: :roll: :roll:

Titel:
Psychedelia Gay Overlord

Ja BB, den hørte jeg i radioen i dag. Meget interessant.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]