GunnarGuchi skrev:
du kan også bruge lysstofrør, men de er bedst til stiklinger og vegge perioden.
Har dog tænkt mig selv at lave et lille eksperiment med også at bruge nogle af dem til blomst og så sammenligne med udbyttet pr watt mod hps lamper.
Vil bruge en hps lampe 400 watt pt m2 og 8 120cm lysstofrør i en 150 cm hjemmelavet lampe der vil dække ca 2 m2, dvs 8x36 watt / 2 = 144 watt pr m2.
Blir sjovt at se om udbyttet fra hps arealet blir 2,7 gange større, mindre elelr måske endnu mere ?
Hps lamperne skal være et stykke overplanten mens lysstofrørene kan sænkes ned til få centimeter over planten.
Hps lamper kan købes til ca 1000 kr pr stykog op for et kit med pære, reflektor og ballast, herhjemme, i udlandet er de en del billigere.
Lysstofrørs lamperne vil jeg selv lave med en bukket reflektor af aluminums skotrende fra husbyggeri og armaturer fra Harald Nyborg.
Grund armatur inkl varm hvidt rør koster 79 kr stykket.
Løse rør koster 29 kr for kold hvid til den vegetative fase og 49 kroner for varm hvid til blomstringsfasen.
Det experiment glæder jeg mig til at følge GG.
Der er også kommet nogle nye lystofsrør,"Spectrum Reflex",der skulle have lige det rette spektrum til planterne.Men den har man jo hørt før.Men spændende bliver det da at se hvordan de er.
Jeg bruger også rør til kimplanter og små kloner.Men det er HO (high output rør).De heder T5.Det armatur jeg har giver omkring 10.000 lumen,nogenlunde som en 100 watts MH.
Det giver helt sikkert mere buskede planter.