Jeg synes vi fører en forkert politik vedr. den Harm Reduction der er omkring info om natskyggerne. Vi beder folk om ikke at røre det på nogen måde og støtter op om det konventionelle syn på planterne som er "Giftig! - uden folkemedicinsk anvendelse" trods de faktisk har en stor etnografisk udbredelse og anvendelse.
Det nytter for det første ikke noget at vi laver en "Just Say No!" politik omkring disse planter men at vi i stedet finder doser fra folk der har visdom om brugen af dem på en ansvarlig måde.
Steen Larris har på sin hjemmeside en doseringsanvisning til nogle af natskyggerne som vidst rammer doserne ganske fint men også Christian Rätsch som er en højt respekteret fortaler for planter til spirituelt brug, har i sin bog Plants of Love en doseringsanvisning i sin bog. Dem vil jeg citére længere nede.
Selv opdagede jeg daturas berusende og åndeligt løftende egenskaber i botanisk have sidste sommer. En kæreste og jeg befandt os i blandt nogle af natskyggerne, som jeg altid har været voldsomt fascineret af. Jeg fandt deres dødelige omtale og mystik meget tiltalende (som jeg ved en masse andre gør) og havde læst at Pigæblet (Datura spp.) har så stærkt et alkaloid-indhold at selv lugten kan 'inducere svimmelhed'. Jeg prøvede at snuse til planten, lige ledes gjorde min kæreste og vi bekræftede hinanden i at den rigtigt nok havde en lidt stærktduftende karaktér.
Vi tænkte ikke yderligere over det men da vi valgte at vandre videre i botanisk have, rejste sig en eufori af en art, en klarhed, en underlig summen som ikke rigtig var til at sætte finger på. Vi fandt ud af at vi begge oplevede denne tilstand, som slet ikke var tæt på svimmelhed men nærmere som om tiden stod stille og man var sendt i en meditativ tilstand.
Efterfølgende har jeg fået mine stærkt ortodokse forældre, på en tur i Den Gamle By, til at snuse til planten hvor jeg fortalte at jeg havde læst at den havde en stærk duft (hvilket jo ikke er løgn

) og jeg kan fortælle at turen hjem i bil var noget snaksaglig og lallet, men som sagt på en måde hvor man ikke rigtig føler sig beruset, men at man lige så godt kunne være blevet ramt af en pludselig klarhed og godt humør.
Efterfølgende har natskyggerne været en fast plante i min sommerhave/altan eller hvor jeg nu kan dyrke henne, og jeg snuser gerne til planten dagligt for et energiløft der er til at have med at gøre.
Det er mine personlige erfaringer med planten, næste skridt er at jeg vil prøve at ryge bladene og muligvis koge lidt the på dem. Vejen frem er bare at starte stille op. Og frøene skal nok gemmes da de jo rigtigt nok er lidt svære at dosére.
Lidt billeder fra haven:

- Datura stramonium / Pigæble (frø fra botanisk have, København)

- Hyoscamus niger / Bulmeurt (frø fra botanisk have, København)
Datura Te:
Dose: 2 - 4 blade pr. person.
Tilberedning: Hæld kogende vand over bladene og lad trække i 5-10 minutter.
Note: Overdoséring kan føre til hallucinationer og ukontrolleret adfærd.
Citat:
Alrune Te:
Dose: 1 håndfuld tørret rod og en kvart flaske hvidvin.
Tilberedning: Hak rødderne og tilføj til vinen og lad trække i 14 dage. 1 glas indtages om dagen for øget libido.
Citat:
Shiva-Shakti mix:
Dose: 1 del cannabis-skud, 1 del datura-blade.
Tilberedning: Hak cannabis-skuddene og de tørrede datura-blade fint og bland. Ryg i en vandpibe eller som du foretrækker. Effekten går på indenfor 10 minutter. Vent og se hvordan det udvikler sig inden du fortsætter.
Citat:
"Heksehammer":
Dose: 1 del Tørret skind fra Rød Fluesvamp, 1 del Bulmeurt, ½ del Pigæble frø, ½ del Belladonna frø, 1 del hash, 1 del pebermynte blade.
Tilberedning: Bland det hele sammen og ryg i vandpibe. Effekten kan blive meget intens, så træd varsomt frem.