Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 01:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Flueknepper kongen

For alle jer, som ikke ved det, er Merete Nordentoft kvinden, som for nylig sagde, at man bliver skingrende sindssyg af at ryge hash, og op mod 10% af skizofrene var sindssyge direkte pga hash.

Min mail skrev:
Kære Merete Nordentoft.

Som medicinstuderende er jeg meget interesseret i, hvordan brug af
cannabis kan udløse psykiske sygdomme.

Mig bekendt er den nuværende hypotese om psykotiske sygdommes
ætiologi baseret på dopamin-hypotesen, især knyttet til D2-
receptoren. Derfor virker antidopaminergika som Serenase og Zyprexa.
Når man sammenholder det faktum med det faktum, at Cannabis i hvert
fald ikke direkte (gennem de aktive stoffer ?9-tetrahydrocannabinol
og cannabinol) påvirker dopaminbalancen. I modsætning til
dopaminergika, ex. amfetamin og cocain burde der derfor ikke være
nogen direkte kausalitet.

Kunne man forestille sig en ætiologi, hvor unge, der er disponerede
overfor skizofreni, er mere risikovillige, og derfor indlader sig på
rygning af cannabis i højere grad end deres ikke-disponerede kammerater?

MvH
D. Kristensen
stud.med.

Var overrasket over at have fået et svar i går aftes:

Hendes svar skrev:
Kære David

Tak for din interesse.

Der er faktisk en del undersøgelser af effekten af cannabis som tyder på at cannabis (og nikotin for øvrigt også) medfører øget dopamin i hjernen.

Man kan sagtens tænke sig at unge, der er disponerede
overfor skizofreni, er mere risikovillige, og derfor indlader sig på
rygning af cannabis i højere grad end deres ikke-disponerede kammerater. De fleste foreliggende undersøgelser er naturalistiske og selv hvis man søger at kontrollere for mulige confoundere, så kan man aldrig blive helt sikker på om der er tale om en causal association, eller om cannabis er en slags markør for truende sygdomsudvikling. Kun hvis man direkte gennemfører eksperimenter med cannabis og placebo kan man få et sikkert bud på causaliteten. Der er faktisk gennemført en del korttids-eksperimenter, som viser at cannabis i sammenligning med placebo medfører kognitiv dysfunktion og psykosesymptomer. Disse eksperimenter er ikke offentliggjort endnu (London og Maastricht)

Venlig hilsen Merete Nordentoft

Da jeg husker nogle forsøg med cannabidiol skal jeg da lige pointére dem:

Mit svar på hendes svar skrev:
Kære Merete.

Først og fremmest - tak for svaret.

Det er ganske givet, at tetrahydrocannabinol har en hæmmende virkning på genoptagelse af monoaminer (5-HT, NA, DA, GABA), men en hurtig søgning på PubMed afslører at et andet cannabinoid, Cannabidiol har været evalueret for antipsykotisk virkning (Zuardi, Rodrigues, Cunha 1991), og i hvert fald udviser en vis antidopaminerg virkning, da det øger den dose af den uspecifikke DA-agonist apomorfin der i rotteforsøg kræves for at inducere stereotyp adfærd med op til 50%, uden induktion af katalepsi som ved Serenase og lign. Altså, en effekt som minder meget om fx risperidons, og i hvert fald antyder en vis form for antidopaminerg aktivitet.

Ved du, om de relevante forsøg med cannabis og DA-koncentration har været udført med komplet ekstrakt eller blot med tetrahydrocannabinol?

Ellers spændende at høre om de ikke-publicerede forskningsresultater - ser bestemt frem til de bliver udgivet i litteraturen.

Mange venlige hilsner
David Kristensen
stud.med

...Hvor man så får svaret

Hendes endelige svar skrev:
Kære David
Der har været gennemført et tysk eksperiment med cannabidiol, hvor man har undersøgt den antipsykotiske effekt. Det er vist fortsat ikke publiseret. Det var ret lille, vist 35 patienter i hver gruppe og risikoen for type 2 fejl var betydelig. Man sammenlignede cannabidiol med et antipsykotikum og fandt ingen forskel´i antipsykotisk effekt, men det kan skyldes studiets begrænsede power.

De eksperimenter jeg skrev om handler om delta-9-tetrahydrocannabinol - som tilsyneladende er psykosefremkaldende - og hvis andel af cannabisprodukter har været øgende over de sidste årtier.
Hvis dette emne interesserer dig stærkt er du velkommen til at komme til nogen møder i vores gruppe, skrive en OSVAL - eller lignende. Vi har store mængder litteratur.
Venlig hilsen
Merete

Det mest bemærkelsesværdige er, at hun delvist giver mig ret i at oprindenlsen til skizofreni ifb. cannabis IKKE er kortlagt.

Men flink pige - tænk hun gider svare en :wink: Selvfølgelig skrev jeg, jeg var medicinstuderende for at virke lidt mere naturligt interesseret i hele halløjet.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Har du et link til en detaljeret beskrivelse af hendes eget forsøg?

Titel:
Flueknepper kongen

jim fear skrev:
Har du et link til en detaljeret beskrivelse af hendes eget forsøg?

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... 6_45_47270

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Spændende at læse.
Member of the month, june 2007; Levose.

Titel:
Dedikeret medlem

Det er dejligt at Merete Nordentoft gidder at svare, men kunne hun for guds skyld ikke lade være med at henvise til upubliceret litteratur? Ffordi det ikke er publiceret og vi derfor ikke har nogen mulighed for at gennemgå forskningen, fjerner det en vigtig præmis for en ordentlig evaluering.

Levose måske du kan spørge om den statusartikel Merete lavede for over ½ år siden er den hun baserer sine udtalelser i medierne på?

Som en lille side story, hvis jeg ikke husker meget galt har Merete Nordentoft været leder af et center for bekæmpelse af selvmord. Dengang blev en del statistikere og samfundsøkonomer irriteret over hendes (mis)brug af tal til at råbe vagt i gevær, når antallet af selvmord var stærkt faldende. Dengang blev det gjort ved at flytte fokus fra selvmord over på selvmordsforsøg og folk som "talte" om selvmord. En af hendes hovedkonklusioner var at man havde 30 gange så høj risiko for at dø af selvmord hvis man havde forsøgt selvmord tidligere, end den almindelige befolkning. -Omvendt kan man jo sige det er kun 1/30 som får den rigtig i første omgang :wink: eller mere åbentlyst i hvordan hun drejede den: for hver person som uden indikationer pludseligt begår selvmord, er der 30 mennesker som tænker på det.

Mvh
Bøh

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Godt initiativ, Levose.

Bøh skrev:
Levose måske du kan spørge om den statusartikel Merete lavede for over ½ år siden er den hun baserer sine udtalelser i medierne på?

Det må næsten være den hun har fået trykt i Ugeskrift for Læger 6. november 2006? Her er et direkte link til PDF-versionen, ved ikke om den er tilgængelig for alle: Link til artikel

Titel:
Flueknepper kongen

Det er den, hun baserer udtalelserne på. Ugeskriftet er frit tilgængeligt.

Et af problemerne med det studium er, at det bygger på injektion af ren delta-9-THC, og ikke alle de andre stoffer, ex cannabidiol.

Nordentoft forklarer dette med, at andelen af THC i cannabisprodukter er steget.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
du er jo kun ude efter hendes krop levose.. vi ved det godt ;)

ej skide godt at du gider stille spørgsmålstegn ved sådan en undersøgelse, jeg tror skam heller ikk helt på den. -

Titel:
Flueknepper kongen

Billede

I want her sexay boday!

Men ja, der skal stilles spørgsmålstegn. Mit tilbud om at tage til et af de møder og så stikke Keta gælder stadig :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Interessant læsning vil jeg sige. Synes det er bemærkelsesværdigt at hun svarer, tilsyneladende også ret hurtigt. Hendes indrømmelser viser da også at der ikke er tale om en urokkelig overbevisning om at "HASS ER FARLIGTT!!1", hun virker da til at ville være villig til at ændre sit standpunkt i tilfælde af en ny, veldokumenteret undersøgelse der beviser det modsatte af hendes egen. Sådan opfattede jeg det i alt fald.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Haha, tror jeg har mødt hende en gang.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Pjuskebusk skrev:
Haha, tror jeg har mødt hende en gang.

Fedt, der reddede du min dag - i dag - og sikkert også andres hehe!

Citat:
Der er faktisk gennemført en del korttids-eksperimenter, som viser at cannabis i sammenligning med placebo medfører kognitiv dysfunktion og psykosesymptomer. Disse eksperimenter er ikke offentliggjort endnu (London og Maastricht)

Det korte...HUH???
...er ikke offentliggjort endnu???
Hvis der er undersøgelser, hvor man kan snakke om bevis med 3-stjernet signifikans, er det da hash´s evne til at hæmme indlæringen!?
Er hun 30 år forsinket?

Titel:
Dedikeret medlem

Citat:
Det må næsten være den hun har fået trykt i Ugeskrift for Læger 6. november 2006?
Ja det var den artikel jeg tænkte på.

Måske der er nogen her der kan forklare mig hvad "95% konfidensinterval" fra tabel 1 betyder?

Titel:
Insane psychedelia user!

Det er et statistisk begreb. Jeg kunne godt prøve, men jeg tror, at jeg lader Wikipedia om det.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

CannaChem skrev:
Fedt, der reddede du min dag - i dag - og sikkert også andres hehe!

Nu mere fordi jeg har et familiemedlem, som arbejder sammen med hende. Meget sjovt at se hende her, så. :D

- sry for offtopic

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]