Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 01:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

God formiddag psy´s! Jeg har haft en plante stående i min vindueskarm i snart 2 måneder. Det startede allermest for sjov skyld, meeen, nu. er der begyndt at komme de små hvide spore som tegn på topskud :D det ser rigtig lækkert ud :D. men mine spørgsmål er så:

1. Hvordan kan jeg se om planten er pot eller skunk?. har kigget på en del skunk planter i samme "stage" som min og det ligner utrolig meget.

2. efter der er kommet spore. vil jeg give den lidt gødning. men hvilket skal jeg gå efter?. kan jeg nøjes med en gødnings pind fra jem&fix ?

3. kan skunk overhovedet gro ordenligt uden lys osv.?

Min plante ser rigtig sund ud, har nappet alle side stilkene så den kan komme op af.

Håber i kan hjælpe en nybegynder :) mange tak.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Du skulle så ikke have nakket dine sideskud eller blade.

Gødningspinden holder ikke, jeg skiftede et år til rigtig cannabis gødning og fik noget af et chok efter høsten. Nu bruger jeg kun cannabis gødning.

Din plante skal nok blive rigtig høj, hvis det da er en sativa, men du skal jo tænke på din plante ikke kan blive højere end den har jord til, ligesom en normal stueplante.

Dine sideskud, dem du har nappet af, får også topskud på sig, så det eneste du vil få ud af det du gør, er et mindre udbytte.
Du skal tænke på at en plante er lidt en indviklet "organisme", fotosyntese og alt det. Jo flere blade du sørger for den mister, jo mindre fotosyntese kan den udføre.
Den har brug for denne fotosyntese for at vokse sig stærk. Den bruger sine blade som depoter til at gemme næringstoffer i, når planten så mangler næring, så kan den vælge at tømme et blad, det bliver herefter langsomt gult og visner.
Den kan også gøre dette hvis den skal bruge næring på en "tung" proces, som f.eks en blomstring, så flytter den simpelthen sine næringstoffer til de områder den skal bruge dem.
Det er det samme med solen, hvis du har din plante til at stå samme sted i vinduet hele dagen, vil du lægge mærke til at den drejer sine blade med, sådan at den kan fange solen. Se det som solceller på et hustag, uden sol, ingen strøm, ingen strøm, ingen mad, ingen mad, DØD!

Så det du har gang i er faktisk ikke særlig smart.

De hvide sporer du snakker om? Ligner det to hår? Eller vokser der svamp på din plante?

Du burde virkelig sætte dig ned og læse lidt om planter generelt. Der er nemlig ikke særlig mange planter man tager sideskuddene på, medmindre det er af kosmetiske grunde.
Du burde også læse noget om hamp, i stedet for at "ødelægge" en plante af.

Held og lykke med din plante.

[EDIT]

Gødning skulle din plante have haft for længe siden, den skal ikke først gødes efter den begynder at blomstre, desuden begynder den ikke på det endnu, måske har den sat køn, men topskud må du vente lidt på endnu, medmindre du har en eller andet autoblomstrende variant.

Men kig efter Terra Flores og Terra Vega gødning, det er billigt og det fungerer ganske udmærket. Det er Canna der laver det.

Titel:
Medlem

Schizophreniak. jeg tror jeg bliver nødt til at tage nogle billeder så du kan se det ordenligt. jeg fik et tip fra en. at hvis jeg knækkede bladende af fornede så ville den skyde i vejret. det eneste den skulle have var cirka 2- 3 rækker med store blade til "solfanger" han sagde det ville give bedre og han plejede at gøre sådan ved hans.

jeg har ikke taget selve skudet af i siderne. de er ved at skyde frem også. og det er 2 -4 små hvide "følehorn" hvis man også kan kalde det det. de hår som bliver brune når den er klar.

lige nu står den i en 2 liters potte og er cirka 70 cm.

den har ingen tegn på skade (gule, og brune pletter)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ok, det er kun bladene du har nuppet. Var lige bange for du havde taget skuddene også.

Jeg synes det er imponerende med en 70cm plante i en 2liters potte, men hamp er en hård plante.

Jeg lader alle min blade sidde på planten. Det giver mig et langt bedre udbytte end ikke at gøre det.

Men den vil gerne have noget gødning, faktisk forstår jeg ikke hvordan den er blevet så stor uden gødning. Ser den sund ud? Har den tyk stamme? Er den stiv eller let bøjelig.

Titel:
Medlem

stammen er stiv men ikke så tyk igen planten står lige direkte op. jeg flytter planten rundt på værelserne så den får sol hele dagen. jeg har en kammerat der smed nogle andre frø i på samme tid som mig . men hans er meget større i stammen og både blade. men den er ikke begyndt med de små hvide hår som min og "lave flere små skud inde i hinanden" hvis man kan kalde det det. jeg tager lige nogle billeder af den lidt senere i dag.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vil gøre det lettere for mig at hjælpe, men jeg vil råde dig til også at spørge nogle andre også, jeg er ikke super-grower og kan stadigvæk have rod i mine facts.

Titel:
Medlem

Billede

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

den er godt nok spinkel, ligner slet ikke mine når de når 70cm. Der er de nærmest buske. Du mangler gødningen, den har du manglet i snart 2 måneder.

Køb det her:

Canna Terra Vega
Canna Terra Flores

Så er du dækket ind og det er billigt.

Titel:
Medlem

http://img48.imageshack.us/my.php?image ... 040uw3.jpg
http://img258.imageshack.us/my.php?imag ... 039ff0.jpg
http://img258.imageshack.us/my.php?imag ... 038kr9.jpg
http://img258.imageshack.us/my.php?imag ... 037fh6.jpg
http://img258.imageshack.us/my.php?imag ... 036ts7.jpg

Her er resten

Billederne er taget med mobil telefon :)

Titel:
Medlem

Canna Terra Vega
Canna Terra Flores

kan det købes i jem&fix eller er det over onlineshop?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Synes egentlig mere det ligner mangel på lys end mangel på gødning, de blade der trods alt er, ser ret sunde ud syns jeg.

enemigo - Det er cannabis gødning, tror desvære du bliver nødt til at bestille det på nettet.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
For lidt lys. Planten ser umiddelbart rimelig sund ud, men den har strukket sig en del. Og lad være med at pille sideskudene af, det gør intet godt

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg vil anbefale dig at læse Christian Florestands guide til dyrkning. Der står mange relevante ting omkring indendørs grow. :wink:

Titel:
Medlem

det var slet ikke planen at jeg ville gå så meget op i det. men har lige været ude i bilka og købe noget der hedder blåkorn plantenæring med ph værdi på 5,5. tror i ikke det er godt nok?

angående sol.. den får sol morgen middag og aften sol. så hvis den skal have mere sol skal jeg til at installere lamper. men efter som det bare er et lille hygge projekt får den lov til at få det den nu får.

Titel:
Dedikeret medlem

ja det tager hurtigt overhånd ;) man bliver helt besat af idéen, og tænker på det dag og nat hehe. Se selv hvordan lalandias grow-skab tog over :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Synes det er vildere med svampedyrkning, man har mycelie på hjernen konstant.

Det kan vel også få mere lys af at stå udenfor. Hvor den så også vil få noget vind så den kan styrke stammen. Det med lyset havde jeg aldrig set, men jeg dyrker også kun udenfor, så det er nok derfor.

Men hvordan er det lige man ser den plante mangler lys?
Det skader jo aldrig at lære noget nyt.

Hvis man skal tage blade af sådan en kusine, så skal det IMO kun være de øverste og kun hvis de forhindrer planten i at få lys nogen steder. Jeg gør det hvert år pga "top-bladene" skygger for de skud der sidder inderst på grenene. Jeg føler det giver noget, men jeg ved det virkelig ikke.
Jeg vil skyde på de mere erfarne har deres ret.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Schizophreniak skrev:
Men hvordan er det lige man ser den plante mangler lys?
Det skader jo aldrig at lære noget nyt.

Netop at den strækker sig/vokser meget i højten men ikke får så meget bredden. Den bruger størstedelen af sin energi på at nå højere op, da den har i generne at det er dér solen er.
Hvis man skal se et ekstremt tilfælde på hvordan planter ser ud i mangel på lys, så kan man gro karse inde i et mørkt skab, de bliver lange lyse strå der til sidst falder sammen fordi de ikke kan holde sin egen vægt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
enemigo skrev:
stammen er stiv men ikke så tyk!

:yeah: :joint:

Titel:
Medlem

hehe tror jeg vil have fundet mig en lampe så den ka få lidt mere ekstra sol nu når den også har fået gødning.

NPK ligger på 8% 3% 5% er det ok?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

enemigo skrev:
hehe tror jeg vil have fundet mig en lampe så den ka få lidt mere ekstra sol nu når den også har fået gødning.

NPK ligger på 8% 3% 5% er det ok?

i min Canna terra vega er der:

14% N bestående af 11% nitrit/nitrat 3% Ammonium
6% P som er P2O5
17% K som er K2O

Samtidigt med dette er der tilsat:

Bo - Cu - Mn - Mb - Zn - Fe-DTPA og Fe-EDDHA

Så nej, din gødning er ikke tilstrækkelig, den er alt alt for svag og temmelig sikkert ikke sammensat af de rigtige ting. Gødning er nemlig ikke bare gødning, der findes forskellige slags, alt efter arten af plante.

Når du sætter din lampe op, husk den skal være over planten.
Jeg vil også råde dig til at tage det øverste skud af planten, dette vil bevirke at den bliver bredere og få flere skud. Stilken på den ligner jo et sideskud på en af mine. Så du skal have gjort noget hvis det skal blive noget ordentligt røg.
Har du mulighed for at plante den udenfor? Billigere end at anskaffe sig en lampe der vil virke. Lad være med at lege med Energisparepærer på under 100W, virker ikke. Lysstofrør har jeg hørt også kun virker til den vegetative fase. Hvis jeg endelig skulle starte et indegrow, vil jeg gå efter HPS/HID eller hvad de nu hedder. Jeg har set et CFL setup, det lugtede da godt, men der var ikke nogen der fik mig til at bruge penge på at gro skunk indefor, der ikke er stærkere end det jeg selv gror udenfor.

Men endnu engang, held og lykke med dit grow.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]