Madblindboy skrev:
Jeg har aldrig rigtig læst John Keats, men hans navn var næsten på mine læber - sjovt ikke, men kan heller ikke rigtig huske hvad jeg har læst - ved bare at det er rigtig meget, men ikke så meget på engelsk.
Den skulle vel ikke være med i filmen "de døde poeters club" eller en anden film?
Lidt synd at du vil holde resten af digtet for dig selv, men respekt jeg har også nedfældet ord, som end ikke ild kunne udviske, de er dog nu kun synlige for vinden og mit indre øje.
Jeg tror du tænker på "To the virgins, to make much of time" af Robert Herrick, det er i hvert fald med i "De dødepoeters klub" også et glimrende digt efter min mening. Hvis du vil læse mere Keats, kan jeg varmt anbefale "To Homer" eller "I stood tip-toe upon a little hill". I det hele taget har Keats skrevet utrolig meget bevægende og smuk poesi, og det er helt klart anbefalingsværdigt, at læse ham. Af anden god engelsk poesi synes jeg bestemt Shakespeare skal nævnes. Jeg synes, at Hamlets "to be or not to be" monolog er genial og i særdeleshed værd at læse, hvis man interessere sig for eksistentialisme.
To the virgins, to make much of time:
Gather ye rosebuds while ye may,
Old time is still a-flying :
And this same flower that smiles to-day
To-morrow will be dying.
The glorious lamp of heaven, the sun,
The higher he's a-getting,
The sooner will his race be run,
And nearer he's to setting.
That age is best which is the first,
When youth and blood are warmer ;
But being spent, the worse, and worst