Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 10:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Svampe te
Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Hey,
hvis jeg vælger at putte mine svampe i en kop te, får jeg så den samme virkning som hvis jeg havde spist dem..?

Og skal man spise resterne af svampene nede i te`en, eller kan man nøjes med at drikke vandet og stadig få hele virkningen?

På forhånd tak.

ps.
Har prøvet at søge uden held.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Det er nok at drikke the'en. Hak dine svampe i små stykker og hæld kogende vand over. Lad det trække 10 minutter.

Virkningen kommer lidt hurtigere IMO, men er den samme.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Jeg hakker også svampene i fine småstykker, og tilføjer derefter halvvarmt vand - ikke kogende. Jeg lader dem stå i 15-20 min, drikker teen, men spiser også svampene. Teen kan virke meget hurtigt, og især på tom mave, så derfor kan det stærkt anbefales at drikke teen over 20 minutter.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg plejer at bunde koppen, men det bliver man også meget hurtigt ramt af og det er kun noget man gør, hvis man er fortrolig med den givne dosis.

Der sker ikke noget ved at hælde kogende vand på svampene, de bliver ikke skadet af det.

http://www.erowid.org/plants/mushrooms/ ... nfo7.shtml

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
Jeg ville, som Jaspar også nævner, både drikke te'en og spise resterne af svampe for en sikkerhedsskyld. Det er nok hensigtsmæssigt, at du nyder te'en over et længere stykke tid - tyve minutter, som Jaspar foreslår, vil jeg mene er et rigtig godt bud :) - så hele virkningen ikke kommer væltende ind over dig, hvis du ikke er særlig erfaren, med den pågældende dosis.

God fornøjelse

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

I det at 4-ho-dmt og dets phosphate ester er let opløselige i vand, vil jeg mene det ikke er nødvendigt at spise svampene, heller ikke for en sikkerhedsskyld.

Titel:
Flueknepper kongen

Dog skal man tage i agt, at der er en del intracellulært psilocin og psilocybin, og at det ikke just pibler ud fra cellerne. Så ja, spis svampene bagefter.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

De smager alligevel ikke rigtig af noget når de først har ligget i teen, så kan ikke se nogen grund til ikke at gøre det :)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Lilleso skrev:
De smager alligevel ikke rigtig af noget når de først har ligget i teen

Jeg må erklære mig uenig.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Om de smager dårligt eller ej, gør vel næppe nogen forskel, hvis du altså hakker dem fint. Hvis de er hakket 0,2-0,3 cm i længden, så er de nemme at skylde ned - ingen tygning er indvolveret ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis de har trukket i tyve minutter så smager de ikke af noget, hvis man bare sluger dem. Ihvertfald ikke særlig meget, slet ikke sammenlignet med hvis man tygger dem. Tilgengæld ser det ualmindeligt nastyt ud når man kigger ned i det.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Levose skrev:
Dog skal man tage i agt, at der er en del intracellulært psilocin og psilocybin, og at det ikke just pibler ud fra cellerne. Så ja, spis svampene bagefter.

Jeg vil næsten give dig ret, du har nok også ret.

Men:

Nu har jeg trippet svampe rimelig mange gange, har drukket meget the og har spist dem tit. Du er så lidt af en kemigut, det felt er jeg ikke så stærk i, derfor jeg tror du har ret.
Pointen: Jeg kan ikke mærke forskel på 1½g svamp i the og 1½g svamp i maven. Den fulde virkning er den samme for mig og jeg har altid startet med 1½g, så jeg vil mene det har lidt at sige, selvom videnskaben har den kedelige tendens til at have ret.
Den eneste forskel der er for mig mht the, er at jeg peaker hurtigere.

Derfor vil jeg mene der ingen grund er til at spise svampene, det er jeg jo ikke ene om at mene, der er flere der har det på den måde. Hvilket det link, jeg smed længere oppe i topic'et, også antyder.

Jeg får også en del mere kvalme, af at spise de svampe der er lavet the af, hvilket netop er grunden til jeg laver the. Jeg har let ved at brække mig når jeg får kvalme og the'en hjælper ekstremt meget på det.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Intercellulært.. det lyder mere som noget biologi :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lilleso skrev:

Ja ok, jeg er en padde :lol:

Titel:
Flueknepper kongen

Lilleso skrev:

Det betyder bare inden i cellerne! :) Og da svampe jo også er levende, består de også af bittesmå celler :wink:

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Intercellulært: imellem cellerne.
Intracellulært: inden i cellerne.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

det link Schizophreniak smider længere oppe skrev:
The water should be at least slightly acidic, but psilocybin is highly water soluable.

Dette kan vel opnåes ved at smække et skvæt citron i? Er det noget I selv gør i?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nogle gange bruger vi citron, men jeg føler ikke der er en forskel.

Levose: Kan du ikke komme med en forklaring mht intracellulært, jeg forstår ikke hvorfor det skulle forhindre vandet i at trække alt 4-ho-dmt'en ud af svampen sammen med dets phosphate ester? Jeg er nemlig hverken kemi eller biologigut, men du poster tit noget, der for mig føles logisk, så måske du kunne lære mig noget her.

På forhånd tak.

Titel:
Flueknepper kongen

Cellemembraner er lavet af lipider, der deres natur tro er hydrofobe. Psilocybin og psilocin syntetiseres inde i svampe-cellerne, og udskilles i det intracellulære net ved exocytose.

Da både psilocin og psilocybin relativt let oxideres, og syntetiseres konstant, vil der naturligvis være en god rest-slat inde i cellerne. For at komplicere sagerne yderligere, har svampe også cellevægge, der består af kitin, som er utrolig resistent overfor angreb udefra, inkl. svovlsyre.

Da det dog er et polysaccharid, kan cellevæggen nedbrydes af fordøjelsesenzymer i tyndtarmen, kitinase og et eller andet lipase. Men det er svært for intracellulært psilocin/psilocybin at krydse den lipide membran og derefter den hårde kitinvæg, især når svampecellen er død, og transporterproteinmedieret exocytose derved ophører, da denne proces kræver ATP, som er energivalutaen i (stort set) alt levende!

Derfor spiser man resten af svampene, da psilocin/psilocybinen derved vil blive frigivet fra cellerne.

Var det svar nok? :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det var ret endeligt at få et klart svar. Men jeg synes nu det er ren logik, at man for en sikkerhedsskyld spiser det hele. Mht. det med "ingen forskel på 1½ g i te eller tygget", så vil jeg heller ikke mene, at man vil kunne mærke nogen radikal forskel, men jeg tror at det er nok til at gøre forskellen ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]