Ayers Rock skrev:
Interessant diskussion jeg ikke har kigget igennem før nu. Moonage Daydreamer snakker om at filosofi kan betragtes som underholdning uden reele svar og det hele i og for sig er en "blot" meninger. Jeg er enig men vil gerne påpege at denne "underholdning" vel egentlig har bragt os langt, om ikke andet mentalt. Filosofi er jo også tanker der er bygget videre på og kritiseret og jeg tror at denne indsigt har været vigtig for mennesket.
For mig er det også fint at filosofi ikke har noget endeligt svar men er holdninger. Man kan vel selv finde den holdning man bryder sig om og det svar man kan lide. Filosofi er for mig nok et facit under udarbejdelse man kan syntes om hvad man ville. Det hele er en stor mellemregning der i og for sig er udregnet samtidig med at den er under udarbejdelse.
Tjah, det var ikke nogen store ord herfra, men det er sku fint nok at spinde over nogle gange.
Zarathustra skrev:
"Det er ganske rigtigt sådan, at væren undviger, når vi søger at fange den ind i sproget, at den skal læses mellem linjerne i metafysik-bogen.
Men for at kunne læse mellem linjerne, må linjerne være der, og læsefærdigheden ligeledes."
Forstår jeg det rigtigt hvis jeg siger at sproget (det definerede og menneskeskabte) er en nødvendighed for at forsøge at beskrive virkeligheden så vel muligt. Forsøget på at skrive om og definere virkeligheden/væren er dog på forhånd mislykket hvis man forsøger at nedfælde virkeligheden (da virkeligheden ses for nuanceret til at ord kan beskrive den)?
Dette stykke finder jeg svært, kan du uddybe det eller skrive det anderledes.
"Jeg havde forleden en diskussion med en ven, hvor jeg sagde, at man i mange situationer bør leve spontant og intuitivt. Efter at man har hejst sig op på selvbevidsthedens meta-plan og trukket sig væk fra verden, kan man se, hvor forbundet man i virkeligheden er til den, og hvor kunstig den "tænte position er" (jf. diskussionen om solipsisme)."
Jeg synes dine betragtninger over filosofiens rolle og muligheder er ret gode - filosofi er ikke en videnskab som er "direkte" anvendelig, men den hjælper med at gøre mennesket mere bevidst, skærpe tænkningen, og måske endda bane vej for gennembrud i de andre videnskaber.
Mht. til det første citat, så tror jeg at han mener, at ingen teori kan "indfange" virkeligheden, da den overskrider sprogets muligheder. Men de forskellige teorier kan hjælpe til at nuancere vores virkelighedsopfattelse, og lære os at være åbne overfor forskellige verdensbilleder.
Der ligger nok også den ekstra betydning, at vi for overhovedet at kunne begynde at forstå hvad virkeligheden er, er nødt til at prøve at formulere teorier om den, som vi derefter kan forholde os til, forbedre, eller helt forkaste.
Mht. til det andet citat, så hentyder jeg med "selbevidsthedens meta-plan" til den tradition i moderne filosofi, der begyndte med Descartes.
Før i tiden havde man regnet undersøgelser af virkeligheden for relativt uproblematiske, og "bare" beskrevet "verden" som man mente den var.
Men Descartes pointerer, at vores viden om verden måske ikke er korrekt. Det eneste vi kan være sikre på at vide noget om, er vores egne bevidstheds-tilstande, og vi kan derfor kun konkludere, at vi selv eksisterer (og har bestemte sanse-indtryk, følelser osv.).
Dette stadie når de fleste mennesker der læse/tænker filosofi også til: De begynder at tvivle på alt, og tror, at selve indbegrebet af "filosofi" er at sige "det kan du jo ikke vide med sikkerhed!" og skule hånligt til enhver der påstår noget som helst.
Hvis man i stedet for at sidde og spekulere over fortænkte filosofiske problemer ("er jeg i virkeligheden bare en hjerne i et kar, der ligger og modtager elektriske impulser, der giver min bevidsthed illusionen om en ydre verden?"), går udenfor og møder naturen og de andre mennesker, vil man dog ret hurtigt finde ud af, at ens viden "fungerer i praxis".
Sproget fungerer for det meste relativt uproblematisk som et værktøj til at videregive information til andre, og indgå i sociale relationer, og vores sanse-indtryk stemmer for det meste overens med "virkeligheden".
Hvis man i stedet for at sidde på sin flade filosof-røv og tænke hele tiden, rejser sig op og går ud og løber en tur, vil man meget hurtigt føle sig hjemme i verden. Man vil blive mere bevidst om sin krop, og forstå, at man igennem den er "forbundet" til omverden.
Det er netop kun når man lukker sig inde og sidder og dyrker intellektuel onani, at man bliver en bevidsthed der er fuldstændig afskåret fra omverden.
Den oprindelige måde at eksistere på er at handle, bruge sin krop, og kommunikere med andre mennesker, og det er først når vi lukker os selv inde, at vi kan se, hvor tæt forbundet vi normalt er med vores omverden.
Hvis du læser tråden om "Solipsisme" (der er gjort til sticky i dette forum - dvs. placeret som en af de øverste tråde i forummet) vil du ret hurtigt kunne genkende disse to holdninger til viden/filosofi.