Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 22:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: bøger!
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
Det slog mig at denne type kunst er noget overset her på siden.

eftersom jeg for et stykke tid siden fik konstateret kyssesyge/mononukleose har jeg haft uanede mængder af tid i sengen derhjemme, og dermed har jeg genopdaget litteraturens fantastiske univers.

kan i huske hvordan det var dengang man var lille og lå midt om natten under dynen med en lommelygte og en bog man ikke kunne slippe? eller lå time efter time og læste i den samme bog mens man var i sommerhus med forældrene? og forvirrelsen når bogen sluttede og man tænkte: "hvad skal jeg nu lave?"

det er nemlig helt utrolig lang tid siden jeg har læst en bog som ikke var skolerelateret og dermed en pligt og stressfaktor. fy for den! det var derfor helt utroligt overraskende at genopdage hvilket fantasiunivers en bog kan indhylde én i, hvis ellers den er fortalt godt, og nydt under de rette omstændigheder.

en kop guldkakao og så dynen godt op over skuldrene, så er man klar til en hel lille rejse :P

den bog jeg læser hedder "Den Uendelige Historie" af Michael Ende, og er virkelig en hyldest til fantasien.
andre bøger der kan anbefales er:

"Momo og tidsrøverne" - Michael Ende

en trilogi af Philip Pullman:
Det gyldne kompas (originaltitel Northern Lights)
Skyggernes kniv (originaltitel The Subtle Knife)
Ravkikkerten (originaltitel The Amber Spyglass)

de sidste kan man diskutere om hvorvidt de høre hjemme i "børne- ungdomsgenren" men uanset hvad er de nu værd at læse, hvis man har tid... og nogenlunde nemme at sætte sig ind i, selvom man er skæv :D

se gennem fingre med eventuelle stavefejl - jeg er lidt skæv endnu :wink:

EDIT: skriv gerne forslag til andre bøger, jo flere der er i tråden desto bedre - det var egentlig det den var til :lol:

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Ellers har Jespar lavet et topic for længe siden, med interessant læsning:
Den Psykedeliske Oplevelse: Litteratur

Og http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?p=127655

Edit: Link fix

Senest rettet af Frugthat 30 apr 2007 23:26, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
det virker da vist ikke? :? eller er det kun hos mig...? hvad pokker - fortsæt som intet var hændt.. hvilken litteratur kender folk til :)

Titel:
Dedikeret medlem

Det er faktisk ufattelig lang tid siden jeg sidst har tænkt på en bog :shock: jeg har da jeg var mindre været glad for spændende sagnshistorier eller skrækbøger. Såsom baskervilles hund og gåsehudsbøgerne. Kan desværre ikke huske forfatterne, men bøger i den gerre.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg er lige blevet færdig med at læse Jay McInerney's bog "The Good Life" (2006) for anden gang.

Den er en fortsættelse af "Brightness Falls" (1992) som er hans forsøg på at skrive "Den Store Amerikanske Roman" om slut-80erne, og den følger nogle af de samme personer, men i tiden lige omkring 9/11 (første bog handler om tiden lige omkring børs-krakket i slut-80erne (89?)). Begge bøger viser på utrolig flot vis, hvordan individers skæbne påvirkes af store historiske begivenheder som de ikke selv er herrer over.

Jay McInerney var en del af det litterære "brat pack" fra 80'erne, der udover ham selv omfattede Bret Easton Ellis og de to mindre kendte forfattere Tama Janowitz og Mark Lindquist.
Han er for mig en intelligent post-teenage-version af Bret Easton Ellis - selvom hans første bog "Bright Lights, Big City" (1984) handler om en coke-sniffende fyr i slut-20'erne i 1980'ernes New York, er den postmoderne forvirring og relativisme (mht. viden, værdier osv.) mindre end i f.ex. "Rules of Attraction" og "American Pscyho", og han skriver i en mere klassisk stil. Hans senere bøger udvikler sig hurtigt væk fra den rockstar-agtige stil som Bret Easton Ellis kører fast i, og først rigtig kommer ud af med "Lunar Park".

Hans bøger er utroligt velskrevne, med mange lækre formuleringer - f.ex. synes jeg rigtig godt om:
"The light was going fast, the days getting shorter, although the heat of summer lingered in the air outside. From the window, Luke looked out over the water towers of Fifth Avenue to the park, studying the senescence of the daylight, which seemed almost viscous, ready to coagulate - trying to register that perfect moment of transition from day to evening, that instant when the light, in dying, was most nearly itself." (fra "The Good Life")

På grund af den lækre skrive-stil kan det også klart anbefales at læse bøgerne på originalsproget.

Jeg kan kun anbefale at man læser alle denne forfatters bøger! Et godt sted at starte er den korte og kaotiske "Bright Lights, Big City", og så kan man ellers bare æde sig igennem resten af forfatterskabet i kronologisk rækkefølge - eller evt. tage de to perler "Brightness Falls" og "The Good Life" som nr.2 og 3.
Genlæsningen af hans litteratur (opdagede ham første gang for lidt over 3 år siden) har gjort livet på matematik-studiet en lille smule mere udholdeligt for mig, og også tidligere givet mig mulighed for en kærkommen hverdags-eskapisme ind i fiktionens verden.

... nu venter jeg bare på, at Michel Houllebecq's nye bog "Muligheden af en ø" kommer til mig med posten...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Jeg er rigtig vild med nordkraft læste den igen og igen da jeg var mindre ..

Ellers kan jeg anbefale min Oldefar Knuth Beckers bøger..

"Det daglige brød , verden venter osv. "

Han fik betydligt forbedret de danske børnehjem ved at skrive romaner om sin tid der , han fik bla. overækt akadamiets store litteratur pris af Karen Blixen og Tom Cristensen..

(Skynd jer på bibloteket)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Jeg plejede at elske at læse, men efterhånden sker det ikke så tit (ihvertfald skønlitteratur, faglitteratur kan man finde på nettet)

...og så glemmer jeg altid at aflevere bøger på bib, især skidt med de nye bøder for at aflevere for sent :shock:

Betalte vist et par hundrede for Nordkraft 2 uger for sent :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Xp3rt skrev:
Jeg plejede at elske at læse, men efterhånden sker det ikke så tit (ihvertfald skønlitteratur, faglitteratur kan man finde på nettet)

...og så glemmer jeg altid at aflevere bøger på bib, især skidt med de nye bøder for at aflevere for sent :shock:

Betalte vist et par hundrede for Nordkraft 2 uger for sent :roll:

Ja det helt vildt med de nye bøder og hvis den kommer over 200 kr. sender de den videre til rippers :evil: :roll:

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Jeg er netop igang med "Den Evige Filosofi" af Aldous Huxley hvilken jeg stærkt kan anbefale :!:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]