Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 11:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Hvad er det i det psykedeliske musik som gør at musikken lyder så godt.
Det er ligesom at når man tripper på MDMA eller andre psykedeliske stoffer
at så er det som man er ét med musikken, ja i alle ved det nok godt,
men hvordan kan det være at lige de lyde gøre den psykedeliske oplevelse mere behageligt imo.

Billede

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Det er et godt spørgsmål. Jeg har oplevet flere gange på svampe, at psykedeliske, mærkelige outta-of-this-world lyde osv.

Ellers forekommer tromme-agtige lyde ret ofte, og jeg tror at det er lige der, hvor den psykedeliske musik kommer ind, og får det hele til at køre godt sammen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jaa, det må også være noget med BPM(Beats per minute) for det køre med mange lyde i minuttet. Jeg mener at have læst et sted at de fleste psykedelske sange køre med 120 til 170 BPM.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Tror det er de små finurlige lyde som man ikke lige lægger mærke til, jo mere man hører et specifikt nummer, jo flere lyde ligger man mærke til.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jaa, man opdage tit nye ting i en psykedelisk sang selvom man har hørt sangen mange gange.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg troede ikke at MDMA blev betragtet som et psykedelisk stof. (?)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej okay, men det er da på en måde lidt psykedelisk. Det synes jeg hvertfald det er når man får nok af det.

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg vil skyde på at elektronisk musik forvirre hjernens hørercentral, da den hele tiden er så ny og forskellig, og da nogle specifikke sanser måske er øget, så kan de måske give impulser til hjernen der reagerer i form af et adrealin kick af en hvis størrelse? Bare et gæt :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
psykedelisk musik er ik psykedelisk pga bpm.. stille og rolig musik med lav bpm ka os' sagtens være psykedelisk ;)
psyke betyder bare sind..

grunden til at det lyder godt efter min mening er at det netop går ind i underbvidsten og påvirker der meget mere end andet ikke psykedelisk musik og det er vel netop os' det der definerer det som værende psykedelisk :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ConfusioN skrev:
psykedelisk musik er ik psykedelisk pga bpm.. stille og rolig musik med lav bpm ka os' sagtens være psykedelisk ;)

grunden til at det lyder godt efter min mening er at det netop går ind i underbvidsten og påvirker der meget mere end andet ikke psykedelisk musik og det er vel netop os' det der definerer det som værende psykedelisk :D

Jaa, det lyder da meget rigtigt. :D

Titel:
ConfusioN skrev:

Lol, der twistede du sgu lige og spakede tilbage :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
En meget typisk detalije ved psychedelisk musik er brugen af tritonus -og halvtone intavalerne.

Tritonus er en musikalsk term inden for harmonilære. Betegner en forstørret kvart eller formindsket kvint. Et meget dissonerende interval, der derfor også bliver kaldt "diabolus in musica" (djævlen i musik), eller på dansk djævleintervallet. På et tidspunkt var det faktisk forbudt ved lov at spille dette interval. I nogen lande medførte det dødsstraf. Men hvad de ikke vidste den gang var at tritonus faktisk af en del af dominant akkorden kaldet 7 (f.eks. A7), hvor tritonus indgår som klangen i mellem den store terst (dur klangen) og den lille septin (udvidelsen) dominant akkorden indgår i de fleste sange fra kære lille mormor til bethovens 7. symfoni.

Halvtone intervalerner og tritonus er meget stærke i deres udtryk og skaber en masse "spænding" i klangen. De er alle samme fulde af energi, i forhold til f.eks. en oktav eller kvint, derfor bruges de meget i psychedelisk musik.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

eedeolla: så du siger at kære lille mormor er psykedelisk musik? :lol:

Og for nu at være rigtigt irriterende, så hedder det altså "terts" og "septim", ikke "terst" og "septin". I hvert fald der hvor jeg har lært hørelære. Hvis du skal spille smart, så lad være at lave stavefejl :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
yeti skrev:
eedeolla: så du siger at kære lille mormor er psykedelisk musik? :lol:

Og for nu at være rigtigt irriterende, så hedder det altså "terts" og "septim", ikke "terst" og "septin". I hvert fald der hvor jeg har lært hørelære. Hvis du skal spille smart, så lad være at lave stavefejl :P

Ja kære lille mormor er det vildeste psychedeliske musik jeg lige umildbart kunne komme i tanke om, hehe...

Nu var det ikke ligefrem for at spille smart, men for at dele nogen af mine iagtagelser med jer andre. Jeg var faktisk heller ikke klar over hvordan det lige staves, tror aldrig jeg har set det sort på hvidt, måske en gang for 10-15 år siden. Men tak for ordkløveriet, så kan det være jeg husker næste gang om 10-15 år, når jeg næsten gang for brug for de termer. Som iøvrigt er komplet ligegyldige i musik sammenhæng, medmindre man nodeslave

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Det har vel meget at gøre med den måde man spiller en, to tre fire takter, og om igen (i det meste "ikke-psykedeliske musik") vs. 'soloer' på adskillige minutter med næsten ethvert instrument i en psykedelisk komposition..

Faktum at der næsten ikke optræder vokal (er den der, så er den næsten med garanti kørt igennem en vocoder eller 16 filtre, og er mere en effekt end sang) har nok også noget at skulle have sagt.

Åh ja, og manglen på irriterende omkvæd, der IMO nedgraderer musikken til en munter vise (ikke at det ikke er godt engang imellem).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]