Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 01:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej allesammen,
Er der nogen som kan komme med nogle ideer til fremstilling af ethanol? eg. mask og distilations-anlæg, jeg har fedtet rundt på div. websites nu og er helt grøn i ansigtet af at læse om <50% alc.
Det skal bruges til benzin-erstatning for et konvaterings-projekt i en bil så fremstilling af vodka,øl osv. er bare ikke godt nok, 103oktan ethanol er hvad jeg er ude efter.

På forhånd tak for hjælpen.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det handler vel bare om at bygge eller anskaffe et ordentligt destillationsanlæg? Det vigtige er kolonnen, som skal være god nok til at få procenten højt nok op. Det handler om længde og overfladeareal. Hvis ikke du har fundet noget om det, så prøv at google f.eks. "distillation column alcohol" uden citationstegnene, så finder du helt sikkert noget du kan gå ud fra.

Hvor store mængder skal du bruge? Hvis det ikke er ret meget(under ½L), kan du sandsynligvis med fordel købe noget brugt laboratorieudstyr over ebay.de til formålet.

Titel:
Junior medlem

Jeg har fundet nogle i USA men de vil have $2500 for et komplet sæt og det skal så også sendes så det bliver hurtigt meget dyrt, jeg havde forstillet mig at jeg nok skulle producere noget der tilsvare min bils forbrug på nuværende tilspunkt så det er noget i retning af 60L om ugen, så det er ikke helt ligemeget hvad det er for noget udstyr jeg bruger kan jeg jo regne ud.

Titel:
Junior medlem

Lige en ting til, jeg skal lige høre om jeg har forstået det her rigtigt.... mæsken kunne sagtens presses så alt væsken kommer ud så man ikke behøver at varme hele mæsken op for at starte distillationen, korrekt ?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det nemmeste er at fremstille sin alkohol af sukker, og uden at have prøvet det selv vil jeg alligevel gætte på at der ikke bliver ret meget andet end væske ud af sådan en proces, så der er nok ikke noget at presse(hvis nogen har erfaring med det, så ret mig endelig hvis jeg tager fejl).

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
der kommer nogle døde gærceller, og de formerer sig faktisk hurtigt (de levende).... men de skal nok blive i bunden af beholderen, så du kan bare destillere.

Titel:
Junior medlem

Ok jeg må prøve mig frem kan jeg godt gætte mig til :-)

jeg vil nu gætte på at 25Kg sukker er noget dyrer end 25Kg korn/ris/sukkerruger så det med at blande vand og ren sukker det bliver hurtigt en pebret omgang så vidt jeg kan regne mig frem til :-)

Titel:
Moderator

ja, men så har du rent sukker som udgangspunkt - hvor meget brugbart sukker er der i ris?

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Jylland
Hmm jeg tænker på om syghus sprit ikke kunne være mulig brændstof hvis du vil så højt op i alc %... Ved at syghus sprit kan femstilles ved en cracking proces som går relativt hurtigt og du ungår dermed de 14-20 dages ventetid på en sukker fermantering... For ikke at tale om at skulle destillere mange 100kg vin for at få de 60kg du snakker om du skal bruge...

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Jylland
Derudover er det med sukker og vand ikke særlig effektivt da mikroorganismer skal bruge mere end bare mad for at virke... Har selv prøvet ved fremstilling af æble snaps...

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Neiklot skrev:
Derudover er det med sukker og vand ikke særlig effektivt da mikroorganismer skal bruge mere end bare mad for at virke... Har selv prøvet ved fremstilling af æble snaps...

Man kan for små penge købe noget gær til formålet, som er tilsat næringsstoffer der gør det enddog særdeles effektivt.

Titel:
Moderator

og det gær får man i Matas, og dertil køber man så noget gærnæringssalt - hvis man vil lave vin (til at drikke) skal man også bruge noget klaringsenzym - ved dog ikke om det er nødvendigt for at lave mæsk...

hmm.... jeg brugte 140 kr. da jeg var i matas i Ringsted, og jeg fik et alkometer, oechlevægt (stavehaj:)), gærlås, gær, samt næringssalt og ensymer til flere hundrede ltr. vin... det er ikke dyt, og med en Sherry-gær kan man nå et parogtyve procent alkohol

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Man kan også bare handle her: http://www.vinolhobby.dk/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]