Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 11:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Lolland/Falster
Jeg er en pige på 16 år, som har røget hash en gang imellen siden jeg var 13 (ca. et par gange om ugen) .
En overgang sugede jeg også parfume og lightergas op til flere gange om dagen. Det stoppede jeg med da jeg begyndte at få hovedpine hele tiden.
Jeg har også taget amf et par gange. 5 gange højest.

Problemet er, og det kan godt være det er fordi jeg bare er bange for det er det, men kan det godt være at parfumen og hashen har ødelagt min hjerne? For nogengange føler jeg mig ærlig talt dum. Mange gange overrasker det mig at der er ting jeg ikke kan huske, men som jeg burde kunne huske, eller noget jeg ikke kan huske hvordan man gør, osv.
Nogle gange ser jeg også ting ud af øjenkrogen som ikke er der når jeg kigger efter. Mest mørke ting eller skikkelser.

Kan det have ødelagt min hjerne så meget allerede? Eller kan der være noget andet galt.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Dit daglige forbrug af lightergas kan uden tvivl havde foresaget alvorlig skade. Både fysisk og psykisk. Præsis hvad der sker oppe i hovedet må en anden uddybe. Jeg har aldrig prøvet lighter gas eller lign. så det er ærligt talt ikke noget jeg ved særlig meget om ud over at det er enormt skadeligt, og dagligt indtag kan jeg ikke andet end tro har sat sine spor. Om det du oplever er relateret til dette ved jeg ikke.

Selvom du er startet med hashen i en lav alder, så tvivler jeg dog på at et par gange om ugen har noget med det du oplever at gøre, men det er ikke alle der kan klare THC rent psykisk. Det med din hukommelse kan muligvis godt have noget med hashen at gøre selvom jeg vil tro der skal mere til. Jeg røg hverdag (1-3 gange om dagen) i næsten 1 år og jeg vil ikke mene min hukommelse blev svækket i denne periode og hvis den gjorde var det så lidt at jeg ikke lagde mærke til det.

Mit råd: Drop alt hvad der hedder lightergas,parfume,benzin, ether osv.
Hold 5-6 ugers pause hvor du holder dig fra alt THC (hash,pot,skunk,nol) og se om din hukommelse bliver bedre.

EDIT: Denne post burgte desuden havde været placeret i "Medaljens bagside" :wink:

Medlem
Brugeravatar

ZinetteP skrev:
En overgang sugede jeg også parfume og lightergas op til flere gange om dagen. Det stoppede jeg med da jeg begyndte at få hovedpine hele tiden.

Hvor lang tid stod dette på?

Jeg går ud fra at du efterhånden er klar over hvor skadelige den slags "stoffer" er for din krop og dine organer? Læs eventuelt her.

Bemærk følgende:
Erowid skrev:
Our understanding of the literature is that there is no such thing as safe use of most volatile solvents, aerosols or other street inhalants : their psychoactive effects may be inseparable from nerve and organ damage.

Jeg er bestemt ikke kvalificeret til at vurdere hvorvidt du har skadet din hjerne permanent - men jeg kan dog afsløre at du ikke får hjerneskader af hash. Din hukommelse kan blive forværret så længe du ryger, men der er ingen permanente skader som følge af cannabisrygning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ZinetteP skrev:
Jeg er en pige på 16 år, som har røget hash en gang imellen siden jeg var 13 (ca. et par gange om ugen) .
Jeg har også taget amf et par gange. 5 gange højest.

Du siger ikke noget om tidsrummet. Men som hovedregel er det sådan at hverken hash eller amfetamin er voldsomt skadeligt når du tager et "engang imellem". Har du taget amfetamin 5 dage i træk, hvor du ikke har sovet, stiller det sig nok anderledes, og her ville du givetvis opleve paranoia og lignende.

Lightergas, deodoranter, perfume og lignende stoffer er desværre sindssygt farlige - på den ufede måde. Det kan være svært at sortere i informationen, når alle offentlige instanser bare siger at "alle stoffer er farlige". Men tag det fra narkoeksperterne herinde: den slags ting er ikke skaderne værd, når der er så meget andet godt.

Tænk også over at du er ung og at du er inde på en farlig løbebane. Der er andre steder at hente hjælp end hos stofferne.

ZinetteP skrev:
Problemet er, og det kan godt være det er fordi jeg bare er bange for det er det, men kan det godt være at parfumen og hashen har ødelagt min hjerne? For nogengange føler jeg mig ærlig talt dum. Mange gange overrasker det mig at der er ting jeg ikke kan huske, men som jeg burde kunne huske, eller noget jeg ikke kan huske hvordan man gør, osv.
Nogle gange ser jeg også ting ud af øjenkrogen som ikke er der når jeg kigger efter. Mest mørke ting eller skikkelser.

Kan det have ødelagt min hjerne så meget allerede? Eller kan der være noget andet galt.

Hashen giver ikke hjerneskader, men parfume/deo/gas kan vist relativt nemt gøre det (jeg indrømmer en vis uvidenhed, da det forekommer sig totalt uden respekt for mig selv at indtage gas/deo/parfume).

Hash kan nemt gøre dig sløv, hvis du ryger hver dag. Især hvis du konstant er beruset eller voldsomt bagskæv. Men det giver ikke hjerneskader eller permanente ændringer i hjernen.

Vigtigst er det nok at sige, at du kan gøre noget ved de problemer du nævner. Nemlig ved at holde igen med stofferne - og aldrig tage nogen stoffer, som du ikke kender konsekvenserne eller den korrekte brug af. Brug hellere de næste par år til at studere emnet ;)

Jeg vil ikke afvise, at lightergassen har gjort slemme ting ved din hjerne, men du bliver nødt til at tale med din læge og evt. få en henvisning til en neurolog for at få dette af- eller bekræftet.

Jeg vil meget nødig forklejne dine oplevelser eller forsøge at bortforklare dem. Men når det er sagt, så synes jeg at du skal passe på den placebo effekt, der nemt indfinder sig. Eksempel: en person hører fra det offentlige at "hash skader hukommelsen". Han vælger alligevel at ryge. Frygten påvirker ham nu, og han bliver meget mere opmærksom på de små naturlige forglemmelser og hukommelsessvigt, og han tror derfor at disse mentale "problemer" kommer pga. hashen. Den slags kan nemt blive selvforstærkende. Kender du de små "tråde" eller "bølger", der sommetider kan ses i ens synsfelt hvis man kigger rigtig godt efter? Tit flyder de forbi i én eller anden retning - hvorefter der kommer en ny. Alle har dem, men du kan nemt komme til at fokusere på dem og så tro at det er en følge af stofbrug. Det samme med dine symptomer.

Titel:
Junior medlem

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved meget om inhalationspræparater.
Men jeg har den opfattelse af dem, at de simpelthen ikke er værd at tage - risikoen er for stor.
Kender du til maler syndromet, også kendt som "malerhjerne"?
Denne hjerneskade opstår af for meget påvirkning af organiske opløsnings midler, som meget maling indholder. Inhalationspræparater såsom lightergas, lim, benzin og acetone indeholder også organiske opløsnings midler. Så muligheden for at få en permanent hjerneskade, er der ihvertifald.
Men vi kan jo ikke sige om din hjerne har taget skade af dit brug/misbrug eller ej, der må du søge proffesionel hjælp hvis mistanken er der.

Titel:
Dedikeret medlem

Når du siger, at du føler dig dum nogle gange, så kan jeg egentlig godt forstå det. Når du har røget hash forholdsvis jævnligt i en 3-årig periode, er din indlæringsevne konstant svækket. Du er i en alder, hvor indlæring er utroligt vigtig, så det er ikke umuligt, du er gået glip af en masse ting, som ikke rigtig har "hængt fast," når du lærte dem.
Den positive side er, at din hjerne ikke har taget skade af hashen, og at du kan nå at få lært alle de ting, du måske er gået glip af :-)

Med hensyn til lightergassen og deodoranten... Ja, som de andre siger, er det ikke så godt. Den slags opløser i bogstaveligste forstand dine hjerneceller.

Tag tre måneders pause fra ALT! Eventuelt også alkohol. Se om ikke hverdagen bliver lidt nemmere efter det ;-)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Farmand skrev:
Det med din hukommelse kan muligvis godt have noget med hashen at gøre selvom jeg vil tro der skal mere til. Jeg røg hverdag (1-3 gange om dagen) i næsten 1 år og jeg vil ikke mene min hukommelse blev svækket i denne periode og hvis den gjorde var det så lidt at jeg ikke lagde mærke til det.

Det må være et særtilfælde, hvis din hukommelse ikke er blevet svækket. Jeg tror, det er mere sandsynligt, at du bare ikke har lagt mærke til det. Der er min erfaring, at det først går op for en, hvor meget hashen sløver, når man lægger den lidt på hylden.

At ryge så ofte når du er så ung, ZinetteP, synes jeg, er en utrolig dum idé. Prøv at minimér dit forbrug; så tror jeg også, du vil finde større glæde ved oplevelserne med hashen. Det gælder i hvert fald for mit eget vedkommende. Mht. de andre "stoffer", du har brugt, kan jeg kun tilslutte mig de andres kommentarer. Drop dem! De er ikke det værd!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]