Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hey hey 8)

Nogen venner og jeg har skaffet noget hash, men før vi begynder at bevæge os ud i noget som vi intet aner om vil jeg lige have besvaret nogen newbie spørgsmål:

_skal_ hashen ristes, eller kun smøgen?

3 mennesker, aldrig prøvet det før nogen af os, dosering? ½g med en cigaret eller hvad?

Er det meget nødvendigt at man bruger et filter? Har set div film og læst en masse guides, men kan fandme ikke lave det.. + jeg spekulere lidt over, når du ruller, så er filteret vel en del mindre end "bunken" med mix.. så som jeg ser det er det jo nærmest at stikke en vatpind ind i en flaske (hvor filteret er vatpinden og jointen er flasken :D).. okay overdrivelse, men I ved hvad jeg mener... hvordan håndtere man det?

Og så lige til sidst, hvilket papir vil I anbefale at bruge?

det var vist det.. på forhånd tak.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Bare start ud med joints, i kan rulle dem med, uden filter, smag, i forskellige form osv. osv. at rulle joints er en kunst. Giv jeres joints personlige præg senere hen, tjek evt. http://www.weedfarmer.com/joint_rolling/index.htm

Edit: I kan riste både hashen og smøgen sammen i eks. sølvpapir. Pas på med at give mixet for meget varme når hashen ligger nede i.
I skal bare tage tage af jeres klumo til i allesammen siger, "Det ser fornuftigt ud". Bruger mange forskellige slags papers, men vil selv anbefale blunts.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Edit: I kan riste både hashen og smøgen sammen i eks. sølvpapir. Pas på med at give mixet for meget varme når hashen ligger nede i.
I skal bare tage tage af jeres klumo til i allesammen siger, "Det ser fornuftigt ud". Bruger mange forskellige slags papers, men vil selv anbefale blunts.

Jeg ville ikke varme tobak og hash sammen medmindre i laver bong mix.

Til joint skal kun tobakken ristes. Af paper bruger jeg selv smoking kingzize "Eco" og "Deluxe". M

Er det standart hash i sidder med eller hvad er kvaliteten? (selvom det nok er et svært spørgsmål for jer som nye i emnet).
Doserings forslag er næsten umulige at komme med når vi ikke kender hashens kvalitet så jeg vil bare sige ryg til i føler jer tilpas

Lav en joint og send den rundt. Tag 1-2 hiv hver og hold lad den gå stille og roligt rundt så i ikke lige pludselig bliver for skæve.

Titel:
Junior medlem

Jeg har ingen idé om kvaliteten på den.. Så ja, vi må vel 'ryge til vi føler os tilpas' :)

Tak for de hurtige svar. Som jeg forstår på Petter så behøves man ikke filter?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Petter skrev:

Jeg er enig med Farmand i at den teknik kun bør bruges når man skal ryge på bong, tjubang eller lignene. Til joint er det ikke nødvendigt, og vil nok nærmere gøre mixet dårligere, IMO.

Petter skrev:
I skal bare tage tage af jeres klumo til i allesammen siger, "Det ser fornuftigt ud".

Når ingen af dem har røget før, så har de nok intet begreb om hvornår det ser fornuftigt ud, vel?

Igen er jeg enig med Farmand - kvaliteten af tjalden betyder meget. Hvor meget har I givet for den pr. gram? Det burde give et fingerpeg om kvaliteten, selvom der altid er mulighed for meget høje/lave priser. Men selv den mest svinske pusher vil få problemer med at sælge standard til 80 kr!

Siden det er første gang bør I lægge forsigtigt ud. Mix 0.2-0.3 gram ud, lav en joint som I nu bedst kan, og ryg den stille og roligt. Det er ikke unormalt at folk ikke kan mærke rusen de første par gange de ryger, så giv ikke op - det skal nok komme. Hvis den første ikke giver effekt, kan I jo altid hæve dosen til næste joint.

Hashen skal ikke ristes - hvis den er for hård til at mixe ud ved stuetemperatur plejer man at varme den kort med en lighter, men det er blot for at gøre den mere medgørlig.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

terningmanden skrev:
Jeg har ingen idé om kvaliteten på den.. Så ja, vi må vel 'ryge til vi føler os tilpas' :)

Tak for de hurtige svar. Som jeg forstår på Petter så behøves man ikke filter?

Nej men tobak og urt er bestemt ikke rart at få i munden. Filter er (IMO) et must. Skæverten vil dog være den samme med eller uden. I kan jo nemt lave et filter ud af et A4 papir eller et stykke pap. Hvis nogen af jer ryger smøger så kan det stykke pap der sidder under låget af 20 paks også bruges

Titel:
Medlem

Jeg har kun afaring med OCB, men hvis i bruger dette, så er øverste flap rigtig nice til filter, altså den som beskytter OCB'en.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Er enig i det med bongmixet, skulle måske have været formuleret bedre.

mange foretrækker med filter fremfor uden. Men mener selv at begge ting kan ryges, kommer an på temperament.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har før læst om filterløse joints, men jeg har ærlig talt lidt svært ved at se hvordan det skulle fungere i praksis. Hvordan undgår man at mixet ender i munden? Suger man bare direkte af en flap slasket jointpapir - og bliver denne flap ikke ret tilsavlet ret hurtigt? Kan man få ordentligt sug i jointen?

Jeg har aldrig forsøgt mig med en filterløs joint (da jeg ikke rigtig kan se pointen, og ikke har problemer med at lave filtre), men jeg vil gerne høre lidt om metoden - da jeg umiddelbart ikke rigtig kan se hvordan det skal fungere.

Til terningemanden: hvis du beslutter at du vil forsøge dig med tjalden igen, og ikke gider bakse med filtre kan du evt. købe et jointrør. De kan fås ret billigt (30 kr og op), og er lette at rulle med. Jeg brugte selv et jointrør da jeg skulle lære at rulle joints, og det var mig en stor hjælp. Selvom jeg for ret længe siden har lært at lave filtre bruger jeg stadig rør - dog har jeg udskiftet det gamle trærør med et langt mere luksuriøst (og dyrt) rør. Men jeg er vist også hvad man kan karakterisere som en hash-nørd!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Rør er også klart at foretrække.

Måden du undgår slasket jointende er at du ikke savler på den, har du aldrig røget håndrullede cigaretter?
Der går dog en lille smule til spilde. Derfor næsten alle vælger filter.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Petter skrev:

Måden du undgår slasket jointende er at du ikke savler på den, har du aldrig røget håndrullede cigaretter?

Nej, jeg ryger slet ikke smøger - udelukkende hash (dog bruger jeg ristet tobak i mine joints). Eller, jeg har da prøvet at ryge et par smøger i min tid, men det er flere år siden, og jeg har aldrig suget en hjemmerullet smøg.

Men jeg har stadig svært ved at se hvordan en jointpapirs-ende uden filter skal være til at suge af. Måske burde jeg prøve det engang, bare for forsøgets skyld... Når jeg engang har mere end nok dope måske - muligvis til efteråret, når høsten (forhåbentlig) kommer i hus...

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Petter skrev:

Man kan jo bare bruge bundtobak så går der intet til spilde

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Smart, bli' ved med ikke at ryge smøger.

bare pas på, selve mixet bliver hurtigt for tørt hvis du ruller uden filter, så den skal være "meget" stram i enden. Og glem etlags metoden når du ruller uden filter i hånden :)

Farmand skrev:
Petter skrev:

Man kan jo bare bruge bundtobak så går der intet til spilde

Selvfølgelig, så slipper man også for at lede i askebægeret i dårlige tider. Haha ;)

Titel:
Junior medlem

Hmm, har aldrig røget noget der var håndrullet, andet end div krydderier da jeg var lille :D (så skal man virkelig kede sig ja)

anyway, så for nyligt en fyr der sad og håndrullede en smøg, der var jo ikke filter i. Han tog bare et lag rizzla, noget tobak ned på og rullede, og så var der et lille stykke der hvor han sugede hvor der var tomt.

Men kan I svare mig på det jeg spurgte om i starten ang filter? altså

"+ jeg spekulere lidt over, når du ruller, så er filteret vel en del mindre end "bunken" med mix.. så som jeg ser det er det jo nærmest at stikke en vatpind ind i en flaske (hvor filteret er vatpinden og jointen er flasken Very Happy).. okay overdrivelse, men I ved hvad jeg mener... hvordan håndtere man det?"

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Lucky Luke ryger også håndrullet...

Næsten alle bruger filter, så det vil nok være det bedste til at starte med.

Jeg fatter næsten ingeting af hvad du mener, men lav evt. et mindre filter, hvis filteret er for stort?
meningen med filter er jo at det "filtrerer" tobaksstykker og noller fra.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

terningmanden skrev:
"+ jeg spekulere lidt over, når du ruller, så er filteret vel en del mindre end "bunken" med mix.. så som jeg ser det er det jo nærmest at stikke en vatpind ind i en flaske (hvor filteret er vatpinden og jointen er flasken Very Happy).. okay overdrivelse, men I ved hvad jeg mener... hvordan håndtere man det?"

Jeg forstår ikke helt hvad du mener - altså at filteret er for småt til jointen?

Når du laver filteret, så ruller du jo jointpapiret rundt om filteret, så det sidder stramt. Det er filteret der former jointen, da filterets form og størrelse vil afgøre hvor konisk jointen bliver.

Det er uhyggeligt svært at beskrive hvordan man laver et filter/en joint, og jeg tror ærlig talt at du vil få mere ud af en video der viser det, eller en udførlig guide. Jeg kan ihvertfald ikke lige regne ud hvordan jeg skal forklare processen. Prøv at søge på google/google video og se om der ikke er nogle forklaringer der kan lede dig på rette vej. Men ellers bliver du nok nødt til at prøve dig frem, eller finde en lidt mere erfaren jointruller til at hjælpe dig.

Held og lykke!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmm.. Hvis der stadig er tid ku I også smutte i en headshop og købe nogle færdigrullede cones :P
ellers så bar kig lidt på nettet :)
Nettet er sku dejligt at have også når man ryger :P så kan man slå alt det pis og lort man snakker om op :P Hvis man snakker :P

Billede

Titel:
Medlem

tager jeg fejl når jeg tror du taler om at lave hele svineriet samtidigt mens hashen ligger på dit paper?

hvis det er, så kan du evt. lave cone'et først også fylde det derefter med mixet.

-god førstegangs-ryger :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Moowgli skrev:
tager jeg fejl når jeg tror du taler om at lave hele svineriet samtidigt mens hashen ligger på dit paper?

hvis det er, så kan du evt. lave cone'et først også fylde det derefter med mixet.

-god førstegangs-ryger :)

Rigtige mænd ruller i hånden.
- Ikke dermed sagt at jeg altid er en rigtig mand...

Titel:
Junior medlem

Ja, kan godt se det jeg siger er lidt dumt skrevet, men I har nu hjulpet mig meget godt anyway :D tror jeg har alt hvad jeg skal bruge nu. Vi snakker om at slå et telt op og have musik med osv.. og så ryge. Det bliver engang her når det er varmere.. :)

forresten, hvordan får jeg hashen fra klumpen? skal det bare skrabes?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 52 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]