Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 15:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej..

Jeg skal i gang med at lave et projekt i biologi på gym B niveau. Det skal fylde 6-8 sider og gerne indeholde et forsøg. Umiddelbart havde jeg tænkt den skulle indeholde:

*en beskrivelse af planten, (indica, sativa etc.), hvordan vokser den etc.

*en forklaring på hvordan THC påvirker kroppen (hjernen) og hvorfor og hvordan ruser infinder sig.

Men en anden ting jeg også syntes er spændende, og som jeg godt kunne tænke mig at inddrage (mensom jeg ingen ting ved om): hvorfor har disse planter udviklet harpiks der gør mennesker (og dyr) skæve, kan man mon forklare det biologisk eller ud fra evolutionslæren måske?

Hvis i kender noget godt litteratur om emnet, eller har hjælpelige kommentarer, så skriv endelig :)

Tak!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Jeg vil anbefale dig at besøge Erowid, de har så meget information om det ene og det andet derinde. Held og lykke med opgaven :)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Bøger:

Cannabis fra a til z
Den store bog om hamp
Hampedyrkerens håndbog

(der er mange flere hvis engelske også er iorden)

Sider:

http://www.dcfonline.dk

http://www.psychedelia.dk/wiki/index.ph ... _Indica.29

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
zomgwtf skrev:
Men en anden ting jeg også syntes er spændende, og som jeg godt kunne tænke mig at inddrage (mensom jeg ingen ting ved om): hvorfor har disse planter udviklet harpiks der gør mennesker (og dyr) skæve, kan man mon forklare det biologisk eller ud fra evolutionslæren måske?

Intelligent design :joint:

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Holbæk
Harpiksen fungerer som et værn mod insekter. Og det virker godt. Tror vist der findes en enkelt bille der spiser planten :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Basc skrev:
Harpiksen fungerer som et værn mod insekter. Og det virker godt. Tror vist der findes en enkelt bille der spiser planten :)
Spindemider suger i hvert fald væske fra planten, de spiser vel også små dele af den (hvor skulle de ellers få næring fra indendørs?)

Ganske spændene projekt, sidder og bliver ærgelig over at jeg ikke valgte noget mere biologi.

Titel: hej
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
Det lyder sgu fedt nok. Har selv bio på gym. Også mellemniveau. Gid vi havde den slags emner.

Anyway vil jeg anbefale dig at læse, eller måske skimme Malkavians online bog om Cannabis. Den er god, objektiv og giver dig svar på stort set alle dine spørgsmål. Om den lige præcis har afsnit om de emner du eftersøger skal jeg ikke ku sige. Det kan jeg ikke huske og det kender vi jo alle grunden til :)

Men prøv at søg på den. Tror ikke Malkavian selv har noget imod det. Tværtimod vel.

Held og lykke med projektet. Når du engang er færdig ku det være fedt hvis du uploadede det et sted så man ku læse den og blive klogere.

Hygge

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Basc skrev:
Tror vist der findes en enkelt bille der spiser planten :)

Den bille gad jeg sgu godt være :joint:

Men jeg synes det er et spændende projekt du har valgt. Håber du finder dine svar her på psychedelia.

Held og lykke :)

Titel:
Medlem

Basc skrev:

Hej, tak for dit svar (og alle jer andre). Det lyder super spændende, men har du et link eller kan du henvise til en bog hvor jeg kan læse mere om dette specifikt?

Titel:
Dedikeret medlem

Basc skrev:
Tror vist der findes en enkelt bille der spiser planten :wink:

Haha jeg tror der gemmer sig en lille bille i os alle :D

Titel:
Medlem

Hej alle.

Lige en lille update. Jeg er nu næsten færdig med mit projekt og ville lige vise det til jer andre, sig endelig hvis i har nogle kritik punkter, ris ros, eller simple rette fejl :)
Det er også tilladt at læse rapporten i al stilhed :P

Opgaven kan ses her: http://www.megaupload.com/?d=3OFF6BMX

Titel:
Dedikeret medlem

Citat:
Hash havde I 60’erne og 70’erne dets største indtog i Danmark og resten af vesten.

Husk i'et ;)

Citat:
Hashen har hængt ved, og er det narkotika som hovedparten af de unge stifter bekendtskab med først.

Jeg ville hellere kalde det et rusmiddel i stedet, da narkotika lyder så farligt og dømmende.

Citat:
Hash er harpiks der udvindes af hampplanten Cannabis sativa og Cannabis indica

Som Phibes ville sige ;)

Citat:
et moderne slang for god sativa er ”skunk”

Husk N'et ;)

Citat:
Der kan også optræde synshallucinationer, hvor man ser ting der ikke er der

Jeg mener ikke man kan hallucinere på THC? Ikke rygning ihvertfald? Hjælp.

Citat:
1% at THC

Prøv med et F istedet ;)

Citat:
simpelt sukkker i særdeleshed

Rasistiske undertoner ;) fyr den af Johnny Hansen. hehe.

Citat:
og selvom man resten sin tobak

Rister? ;)

Fin rapport. Du kommer lidt nemt over nogle punkter, men det er jo også fremlæggelsen der tæller. Du skal huske på at du taler for halvdelen af psychedelia, så du må overbevise alle der lægger øre til, om at hash sagtens kan fungere i hverdagen. Husk at understrege at der faktisk ikke er nogen dødsfald, i modsætning til alkohol der står bag hver 20. danske dødsfald.

Husk at Cannabisplanten også kan bruges til billig smørrelse, olie, textiler, medicin og meget meget andet. Held og lykke med det ;)

Titel:
Medlem

Søren Putte skrev:
Citat:
Fin rapport. Du kommer lidt nemt over nogle punkter, men det er jo også fremlæggelsen der tæller. Du skal huske på at du taler for halvdelen af psychedelia, så du må overbevise alle der lægger øre til, om at hash sagtens kan fungere i hverdagen. Husk at understrege at der faktisk ikke er nogen dødsfald, i modsætning til alkohol der står bag hver 20. danske dødsfald.

Husk at Cannabisplanten også kan bruges til billig smørrelse, olie, textiler, medicin og meget meget andet. Held og lykke med det ;)

Hej Søren Putte,
Tak fordi du først rettede alle de dumme stavefejl ;)

Når du nu siger at jeg kommer over nogle punkter lidt nemt, kan du ikke uddybe det? Jeg skal ikke fremlægge den jeg kan risikere at skulle forsvare den hvis jeg skal op i biologi til studentereksamen.
Det med dødsfald har jeg dækket og de andre anvendelses muligheder for hamp har jeg undersøgt og tilføjet mere til, tak :)

Jeg indser at min diskussion om legalisering er lidt tynd, men det er svært rigtig at argumentere når jeg allerede har udfyldt min side kvote (8 sider max).

Titel: hey..
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
ja mider har jeg haft problemer med.. svampe ose en gang. :shock: .. undrer mig stadig...hehe

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Citat:
Citat:
Der kan også optræde synshallucinationer, hvor man ser ting der ikke er der

Citat:
Jeg mener ikke man kan hallucinere på THC? Ikke rygning ihvertfald? Hjælp

Ikke hallucinere (ægte hallucinationer) men visuals forekommer som en sjælden virkning både ved rygning og spisning af rette mængder. Ikke alle der er modtagelige

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Sad lige og læste lidt, og faldt over denneher:

Citat:
Cannabis Indica har også haft andre formål end selve hashen, selve plantematerialet er meget slidstærkt og det har været brugt til at fremstille reb, tøj og mange andre ting. Hvor i mod Sativa planten kun bliver brugt til at fremstille hash, da den er mindre og mindre slidstærk

Cannabis sativa er at foretrække til produktion af hampefibre da den bliver markant højere end indica som hovedsageligt bliver brugt til hashfremstilling i Marokko og andre hashproducerende lande pga. de store mængder store trichomes. Sativa bliver også brugt til hashfremstilling i nepal og andre steder, men har mindre mængder mindre trichomes, og giver som du skriver en mere frisk rus end hash lavet på indica. Det meste af det hash vi ser i DK er lavet på indica-planter, da de giver det bedste hash-udbytte.

Sativa-hash er ikke generelt kraftigere end indica-hash, men indeholder et andet forhold af cannabioder, med mere af de sløvende stoffer. Sativasorter indeholder mere af det psykoaktive THC, som giver den friske rus som hovedsageligt sætter sig i hovedet. Indica virker imo kraftigere i virkningen pga. bodyloadet foråsaget af de mere sløvende cannabioder. En kraftig indica kan man mærke i hele kroppen

Men indtil videre ser det helt fint ud :)

/edit: ahhh...

Citat:
et moderne sla(n)g for god sativa er ”skunk” (stinkdyr på engelsk)

De fleste skunksorter er hybrider af indica/sativa så den holder ikke

Citat:
Det er dog svært at vide hvilken hash man kan få på det danske marked i dag da der findes utroligt mange kloner *(hybrider)* af sativa og indica

Se ovenstående. Derimod er der stor forskel på pot/skunk

Derudover så synes jeg også at du skal komme ind på de 10.000 alkoholrelaterede dødsfald der er om året i Danmark

THC-relaterede dødsfald er sværere, hvis det ikke blev røget ville de fysiske risici være minimale. Måske er der nogen der dør af at fråde for meget mad, men selv salt og vand for den sags skyld har adskillelige dødsofre på samvittigheden (hvis vand og salt altså har en samvittighed)

...og der er aldrig nogen der er døde af en overdosis THC

Og så er der en del store bogstaver midt i tekster, stavefejl og så videre, men det kan jo rettes rimelig nemt :)

Senest rettet af Xpert 07 maj 2007 20:32, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Medlem

:tnx:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]