Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 21:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Uglemosen
HopIFjorden skrev:
Skoleopgaven skrev:

Virker bare ikke så troværdigt, at anføre sig selv som kilde. Heh.

HVAD...? det virker da mere troværdigt end alle mulige andre kilder - eller du tør måske ikke stå ved dine handlinger og lever bag sløret og en forstilling om at det rigtige og det forkerte står skrevet i et eller andet blad du engang har hørt om at der er en der har læst - og SÅ må det være rigtigt...

Selvfølgelig er der misbrug i "narkoverdenen" - men der er satme også en kæmpe forskel på de forskellige miljøer stofferne florere i, og uden at dømme vil jeg uden at vide mere om det sige, at hvis dine erfaringer kommer fra et stofmiljø hvor skazi er en helt, ja så popper mine fordomme godt nok op i mig, næsten sorry :wink:

Hehe kan ikke være mere enig .. Jeg får et billede i hovedet af TOTALT TRAMPER MAX!!!

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Hjertet af Nordsjælland
Jeg skal lige være sikker:
Både ecstasy (MDMA) og LSD bliver betegnet som bevidsthedsudvidende, ikke? Og dette skyldes den øgede mængde serotonin i synapsespalterne?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Jeg vil ikke kalde ecstacy bevidsthedsudvidende ...

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Skoleopgaven skrev:
Jeg skal lige være sikker:
Både ecstasy (MDMA) og LSD bliver betegnet som bevidsthedsudvidende, ikke? Og dette skyldes den øgede mængde serotonin i synapsespalterne?

Jeg vil så vælge at kalde MDMA bevidsthedsudvidende på et vist plan.. Man åbner op for sine følelser og hvis man er alene på MDMA kan man altså godt nå et stykke ind i sig selv.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg vil mene MDMA også er bevidsthedsudvidende. Det har jeg i hvert fald erfaret. Mener også Stanislav Grof beskriver et ret heftigt trip han havde på MDMA.

Men jeg tror ikke det er fordi det øger mængden af serotonin i synapse-spalterne. Jeg mener f.eks. at LSD sætter sig i receptorene istedet for serotoninen, da det passer samme "Nøglehul", blot med en anden kode... Eller hvordan man nu skal forklare det. Det er der nok en der har mere forstand på end mig. ;) Kom så i kemiske nørder derude!

Titel:
Junior medlem

HopIFjorden skrev:
Skoleopgaven skrev:

Virker bare ikke så troværdigt, at anføre sig selv som kilde. Heh.

HVAD...? det virker da mere troværdigt end alle mulige andre kilder - eller du tør måske ikke stå ved dine handlinger og lever bag sløret og en forstilling om at det rigtige og det forkerte står skrevet i et eller andet blad du engang har hørt om at der er en der har læst - og SÅ må det være rigtigt...

Selvfølgelig er der misbrug i "narkoverdenen" - men der er satme også en kæmpe forskel på de forskellige miljøer stofferne florere i, og uden at dømme vil jeg uden at vide mere om det sige, at hvis dine erfaringer kommer fra et stofmiljø hvor skazi er en helt, ja så popper mine fordomme godt nok op i mig, næsten sorry :wink:

Er forresten meget interesseret i at høre om dine egne erfaringer!!! :!:

Jeg har det faktisk bedst med ikke at uddybe dette. Jeg ved, at begge mine lærere sandsynligvis kommer til at læse dette her, og ønsker ikke, at de skal sætte mig i en bås. Jeg er ikke videre stolt af det. Desuden har jeg har absolut ingen personlig erfaring med LSD - og de andre historier må i vente med ;-)

Skazi er ikke nødvendigvis en helt i dette miljø. Jeg har hørt goa siden jeg var.. Ja.. 13 eller 14, tror jeg. Fra første gang jeg hørte det, fangede det mig ;-)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Den eneste bås du bliver sat i, er vist den du selv har muret op omkring dig - du skriver at du ikke er videre stolt af det... Er du ikke tilfreds med den person du er - du er jo om du vil det eller ej, et produkt af hvad andre har indprintet i dig og hvad du selv har fortaget dig erfaringsmæssigt... Dette kan dog ændres stille og roligt hvis dette ønskes...

hvad dine lærere syntes om dig som person burde være pisse ligegyldigt, det er ikke det de skal bedømme dig på, men dig faglighed, hvis det andet er tilfældet vil jeg mene at dine lærere, ikke egnet til at undervise og bedømme...

Titel:
Junior medlem

HopIFjorden skrev:
hvad dine lærere syntes om dig som person burde være pisse ligegyldigt, det er ikke det de skal bedømme dig på, men dig faglighed, hvis det andet er tilfældet vil jeg mene at dine lærere, ikke egnet til at undervise og bedømme...

Jeg siger ikke, at mine lærere nødvendigvis er sådan. De virker meget flinke, faktisk.

Jeg er i gang med at rette teksten igennem, og synes bl.a., at jeg har fået gjort den mindre fordomsfuld og mere neutral.

Den kommer herind senere.

Men er LSD og MDMA ikke begge bevidsthedsudvidende?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Som de andre skriver, så kan man godt kalde MDMA det, ikke i følge mig dog. Men vælger du at kalde både MDMA og LSD bevidsthedsudvidende, så sørg endelig for, at ikke putte dem i helt samme katagori, for de er forskellige.

Titel:
Junior medlem

Odden skrev:
Jeg vil mene MDMA også er bevidsthedsudvidende. Det har jeg i hvert fald erfaret. Mener også Stanislav Grof beskriver et ret heftigt trip han havde på MDMA.

Men jeg tror ikke det er fordi det øger mængden af serotonin i synapse-spalterne. Jeg mener f.eks. at LSD sætter sig i receptorene istedet for serotoninen, da det passer samme "Nøglehul", blot med en anden kode... Eller hvordan man nu skal forklare det. Det er der nok en der har mere forstand på end mig. ;) Kom så i kemiske nørder derude!

Ahh. Det var ellers noget, jeg havde læst mig til. Men generelt var det ret svært at finde info. omkring LSD.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jo, under de rette imstændigheder, men virkningen syntes jeg bestemt ikke man kan sidestille....

Læs evt om set&setting - der er en "sticky" tråd et sted er jeg overbevist om...

Info om lsd: http://www.erowid.org/cgi-bin/search/ht ... Search.y=0

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg tror ikke at man kan forklare det bevidsthedsudvidende ved et stof, ud fra en række kemiske processer.. Jo selvfølgelig til en hvis grad, men at sige at fordi 2 stoffer virker på næsten samme måde i hjernen, så må de også begge være bevidsthedsudvidende, går ikke.

MDMA kan til en hvis grad være bevidsthedsudvidende efter min mening, i det, at der som tidligere nævnt, bliver åbnet op for nogle ting du ikke har tilgang til, i en normal bevidsthed. Men i forhold til et stof som svampe eller LSD er det ingen ting! Jeg kan nu kun relaterer til svampe, da jeg ikke har prøvet LSD, men det er bare så meget dybere end MDMA!

I det hele taget synes jeg at ordet bevidsthed o.lig. er et enormt svært begreb at forklarer for nogen, der ikke har prøvet at være ude over den "normale" dagligdagsbevidsthed. Personligt har jeg selv svært ved bare at forklarer mig selv, hvad bevidsthedsudvidelse vil sige, når jeg er min dagligdagsbevidsthed. Men ligeså snart at jeg har indtaget et stof inde for den omtalte stofgruppe, er det meget let at forstå hvad bevidsthedsudvidelse vil sige. Ved ikke om dette giver mening for nogen?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Skoleopgaven skrev:
dikki skrev:
Lad mig spørge dig så, hvad er et MISBRUG i dine øjne?

Du skriver "..Imidlertid er det, hvad vi andre vil karakterisere som et "misbrug" ".

Hvem er vi andre? Alle dem staten har trukket en sæk over hovedet på og fortalt at du er misbruger så snart du har kigget på en pille?

Du kan sagtens have et forbrug, og holde det på et fornuftigt niveau.

Men på et tidspunkt er det stofferne der styrer dig, og så er det et misbrug. ;-)

Jeg siger skam intet om, at nogle specifikke folk er misbrugere. Jeg aner jo intet om jer. :-)

Troede vi var venner? :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Skoleopgaven skrev:

Jo bagge stoffer er bevidsthedsudvidende.

MDMA'en i mindre grad en LSD'en. Min i højre doser MDMA kan man sagtens få lukket op for nogle ting, som man ikke umildbart skulle tro.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Repost.

Undskyld.

Titel:
Junior medlem

FlÆmMinG skrev:
Skoleopgaven skrev:

Jo bagge stoffer er bevidsthedsudvidende.

MDMA'en i mindre grad en LSD'en. Min i højre doser MDMA kan man sagtens få lukket op for nogle ting, som man ikke umildbart skulle tro.

Velkommen, mester ;-)

Det er virkelig svært at sætte en præcis beskrivelse af, hvornår det er forbrug, og hvornår det er misbrug.

Men det betyder jo ikke, at stofferne ikke kan være uskadelige og dejlige i små doser.

:-)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er da ikk svært... Et misbrug er når du ikke kan fungere i dagligdagen uden stoffet. Hvis du skal have din streg for at fungere optimalt er det et misbrug.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

HVornår noget er brug og misbrug er meget bestemt af det samfund man lever i - pågældende regler og normer.... I DK betegnes man lynhurtigt som misbruger, netop fordi at omgang med stoffer ikke er lovligt eller accepteret af masserne....

Titel:
Insane psychedelia user!

Til synopsen: Synes godt nok det er ret meget en sludder for en sladder. Ingen videnskabelige betragtninger, ingen sammenkædning af fænomener, ingen faglige dokumentationer, ingen ræssonering, bare lidt godt og blandet vand ud af ørene.

Titel:
Junior medlem

Treasure skrev:
Til synopsen: Synes godt nok det er ret meget en sludder for en sladder. Ingen videnskabelige betragtninger, ingen sammenkædning af fænomener, ingen faglige dokumentationer, ingen ræssonering, bare lidt godt og blandet vand ud af ørene.

Du har ret. Dette bunder i flere ting. Først og fremmest, at I her på forum'et har væsentlig mere erfaring end den brede befolkning. Derfor er i bedre stillet når det gælder vurdering af en sådan opgave.
Dernæst er det største problem, at jeg ikke har særlig meget erfaring i udfærdigelser af synopser :(

Et tidspres har derudover medført, at det er blevet noget rodet.

Jeg har afleveret opgaven - men den ligger på en anden pc, så den kommer herind senere.

Det er dog beklageligvis meget begrænset, hvad der er ændret.

Mvh Simon

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]