Harnz: det er selvfølgelig rigtigt, at hvis man gentager den samme handling og bliver busted gentagne gange, vil politiet nok ikke bare se til den anden side. De vil selvfølgelig undre sig over, hvad der foregår, og tag en snak med dig, og derved "udvikle en interesse" for dig.
Det skal dog understreges hvor usandsynligt dette er. Både fordi 1/1.000.000 pakker bliver inspiceret nok til at detektere ulovlige stoffer (medmindre pakken er tilsendt til en politiet allerede "interesserer" sig for), og det derfor stortset er umuligt at blive busted nok gange på denne måde, til at politiet vil begynde og undre sig. Men også fordi, at man godt nok skal være en klaphat, for at blive ved med at bestille produktet igen flere gange, hvis man bliver busted igen og igen.
Derfor frygter jeg ikke det scenarie, og tænker i første omgang på at bestille 1 pakke, til en person (mig) som ikke er særlig kendt af politiet.
Desuden har jeg undersøgt sagen og etableret en "juridisk distinktion" mellem 1g-pakke scenariet og 500-tons-coke tankerskibet - en, vi burde kunne have forudset, nemlig kombinationen af mængden, emnet og værdien.
Det første der vil være tilkendegivet, er den massive mængde (500 ton) som betyder, at det er lettere at blive opdaget. Det næste er emnet, altså stoffet vi taler om - og her er det coke, som er et særlig farligt narkotisk stof, og særlig dyrt, som de strenge paragraffer om hårde stoffer regulerer. Hernæst har vi den store værdi af 500 ton coke (mængde+emne) som betyder, at det højst sandsynligt er relateret til organiseret kriminalitet, og desuden går ind over lovene om store mængder farlige narkotiske stoffer, og med 500 tons coke, ligefrem paragraf §191 (stor mængde+særligt emne+stor værdi=):
Citat:
§ 191. Den, som i strid med lovgivningen om euforiserende stoffer til et større antal personer eller mod betydeligt vederlag eller under andre særligt skærpende omstændigheder overdrager euforiserende stoffer, straffes med fængsel indtil 10 år. Angår overdragelsen en betydelig mængde særlig farligt eller skadeligt stof, eller har overdragelsen af et sådant stof i øvrigt haft en særlig farlig karakter, kan straffen stige til fængsel i 16 år.
Stk. 2. På samme måde straffes den, der i strid med lovgivningen om euforiserende stoffer indfører, udfører, køber, udleverer, modtager, fremstiller, forarbejder eller besidder sådanne stoffer med forsæt til at overdrage dem som nævnt i stk. 1
Salvia divinorum er et hallucinogen, men ikke et særligt farligt stof, fordi det ikke er et hårdt stof, man kan overdosere signifikant og dødeligt.
Mit scenarie: 1g salvia (lille mængde pga. stof), emnet er ikke særligt farligt, og værdien er lille. Det er kun sket en gang, og med for lidt bevis, kan det højst føre til konfiskering og 2. gang en bøde (iflg. loven om euforiserende stoffer vil bødetaksten dog forøges hver gang det gentages).
Hvis man f.eks. havde 1g ren LSD, havde man omkring 1000 doser af et stof, og dermed er relativiteten af stofmængde+værdi også understreget. 1g lsd, vil være en stor mængde, et forholdsvis hårdt hallucinogent stof (i det mindste iflg. loven, påstår ikke at LSD nødvendigvis er farligere end salvia) dog billigt i små mængder, men tilsammen en stor værdi og dermed er det også en paragraf §191, selvom det kun er 1g.
1g Salvinorin A vil muligvis også føre til seriøse konsekvenser, men fordi stoffet er så nyt, og dosen lidt højere end LSD, kan man forsvare sig ved at betvivle intentionen om at sælge og forsyne store mængder mennesker, hvilket jeg vil tro er sværere ved LSD, fordi det er forholdsvis eftertestet i retten.
Dermed vil jeg hermed konkludere, at bestilning af salvia er sikkert, og at man godt kan tale sig ud af at blive busted et par gange (mindst), uden problemer med loven.
Mvh. Jim