Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 13:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

strain: golden teacher, sat over 14 dage siden.
For et par dage siden, skete der noget mycelie i mit ene glas :)
her er billede af mycelie, og hvilket glas det er lavet i.
Billede
Billede

det andet glas hvor der intet er sket er ca 0.5liter større.

der er brugt 50% vermiculite, 30%rismel og resten vand (bare ca.)

det skal lige siges at der også er kalk ude på glasset.
har tænkt mig at gro dem i en stor bedroller, med naturligt lys.
og bruge casing når jeg er lidt mere øvet :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Ser godt ud. Casing er ikke specielt svært - jeg er snart klar til at fruiting-facen i mit første grow, så jeg har tænkt mig at lave casing - er jo meget lige til. Skal dog også lige siges, at jeg har 6 glas i gang, så der er jo plads til fejl.

Hold os endelig opdaterede :)

Titel:
Medlem

Jeg vil også prøve med flere glas næste grow, men mine spore er måske for gamle, så må skaffe mig nogle nye.
synes ikke der er sket så meget siden første billede, måske lidt :)
glæder mig til at kunne forsyne mig selv med spore

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Beebob - Bob-bob-bob-bee
Du skal måske lige lukke lidt frisk luft ind. Det gjorde jeg i mine glas for nyligt efter flimmer anbefalede mig det og det sætter virkeligt skub i udviklingen!

Titel:
Medlem

jeg luftede ud, og hva så jeg? :( mug i toppen, har prøver at rede det, synes ikke der var så meget. på størrelse med en 25øre.
min blanding var måske lidt for fugtig.

den gode nyhed er der er sket lidt i det andet glas, kommer billede hvis det lykkedes :)
tak for rådene med at lufte ud, burde jeg ha læst bedre på..
-af en eller anden grund troede jeg det kun var med ude strains.
har skaffet mig et termometer, og begge glas står i en kasse, ved siden af radiatoren.. i kassen er der 20-28grader

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Lithium skrev:
jeg luftede ud, og hva så jeg? :( mug i toppen, har prøver at rede det, synes ikke der var så meget. på størrelse med en 25øre.

den gode nyhed er der er sket lidt i det andet glas, kommer billede hvis det lykkedes :)
har skaffet mig et termometer, og begge glas står i en kasse, ved siden af radiatoren.. i kassen er der 20-28grader

Mht fugtighed, så skal mediet "bare" mættes, altså suge til sig, uden direkte at dryppe, mht lufttilførsel, er dette ikke en nødvendighed - meeen bruger selv bøtter med filter i låget, disse kan købes online=)

Titel:
Medlem

HopIFjorden skrev:
Lithium skrev:

Mht fugtighed, så skal mediet "bare" mættes, altså suge til sig, uden direkte at dryppe, mht lufttilførsel, er dette ikke en nødvendighed - meeen bruger selv bøtter med filter i låget, disse kan købes online=)

tak for dit svar :)
der kom lidt ekstra vand i glasset fra tryk kogeren :/
og er blevet anbefaldet at bruge akvarie filter. men hvis dette grow går helt galt, er det jo bare op på hesten igen :) man lærer af sine fejl

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Lithium skrev:

Mug kommer ikke af fugt, men af usterille forhold i mediet.

Min fornemmelse er at svampespore inkl. mug er meget temp.resistante og derfor først dør over 100 grader.
Derfor bruger man en trykkoger, hvor der bliver op til 140 grader.

Hilsen Flimmer

Titel:
Medlem

flimmer skrev:

Min fornemmelse er at svampespore inkl. mug er meget temp.resistante og derfor først dør over 100 grader.

Hilsen Flimmer

Jeg har brugt en trykkoger. så længe de står længe med fugt uden udluftning, er jeg ret sikker på der vil danne mug.
Tror heller ikke en trykkoger gør det 100% sterilt. der er bakterier som kan leve i vulkaner.

Lige en update:

Første glas er kasseret da den stank af smørsyre.

Andet glas er groet lidt stærkere efter jeg begyndte at lufte ud.
Hvor tit og hvor længe lufter i ud?

Billede
Billede

i

Senest rettet af Lithium 23 feb 2007 11:38, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Lithium skrev:
flimmer skrev:

Hilsen Flimmer

Jeg har brugt en trykkoger. så længe de står længe med fugt uden udluftning, er jeg ret sikker på der vil danne mug.
Tror heller ikke en trykkoger gør det 100% sterilt. der er bakterier som kan leve i vulkaner.

Lige en update:

Første glas er kasseret da den stank af smørsyre.

Andet glas er groet lidt stærkere efter jeg begyndte at lufte ud.
Hvor tit og hvor længe lufter i ud?

Billede
Billede

imageshack.us er åbenbart den eneste upload side som virker, og den virker ikke lige pt

Jeg har skabt mycelium i et helt lukket glas, tror ikke du skal åbne for meget op, hver gang kommer der fremmede partikler ind... filter du;)

Titel:
Medlem

HopIFjorden skrev:
Jeg har skabt mycelium i et helt lukket glas, tror ikke du skal åbne for meget op, hver gang kommer der fremmede partikler ind... filter du;)

hmm hmm tak for dit svar.. selvom jeg bare blev lidt mere forvirret mht udluftning :P
håber på fllere svar med udluftning :)
har ikke et filter, men får et i næste måned, har brugt lidt for mange penge vist.
bruger sølvpapir med huller, når jeg lufter ud

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Citat:
selvom jeg bare blev lidt mere forvirret mht udluftning

Iflg. flere klogere hoveder her på siden, skal myceliet have ilt.
P.Cubensis Kan næsten holde vejret, men det er ikke optimalt.
Vilde sorter skal have nærmest gennemtræk ellers stopper de.

Du skal først lufte ud, hvis myceliet stopper med at vokse eller det vokser baglæns.
Ellers risikere du mug eller bakterier i dit grow. :!: :!: :!:

Husk det tager 4-6 uger at kolonisere en kage på et par dl.

:wink: For at gøre forvirringen lidt større :wink:

Idag har jeg luftet ud.
Jeg tror det var en kombination af vædske og iltmangel.
Kagerne lignede rosiner og myceliet ville ikke gro ud over hele kagen.
Havde ikke set fremskridt i ca. 2 uger.

Først sprøjtede jeg ca. 15 ml. sterilt vand i glassene.

Derefter udenfor, glasset op i vinden, låget af ca. 5 sek. i frostvejr og snotten langt væk derfra.

Du kan også gøre det indenfor, men du skal finde et egnet rum. (varme fyrrum er gode, ingen fugt eller madvare til at sprede uønskede fremmedlegmer)

Hilsen Flimmer

Titel:
Dedikeret medlem

flimmer skrev:
Husk det tager 4-6 uger at kolonisere en kage på et par dl.

Koloniseringstiden kommer an på temperatur, størrelse af glas og mængde af sporer indsprøjtet. For et glas på 2,5 dl, kan man sagtens få det ned til 3 uger med relativt lidt arbejde.

Titel:
Medlem

tak for jeres svar :D

myceliet har bredt sig lidt mere blandt andet til siden, efter jeg luftede ud igår. må snart igang med flere kager :cool:

Titel:
Junior medlem

Lithium skrev:

i

Et relativt offtopic spørgsmål, som mere har noget at gøre med min almene samt faglige interrese.
Jeg er under uddannelse som detail slagter, og når man håndtere levnedsmiddel vare, er hygiejne selvfølgelig et vigtigt emne.
Efter hvad vi har lært, dør de fleste baktiere ved en temperatur mellem 60 og 75 grader. Et par få kan overleve op til 85 grader. Derefter, er det kun baktiere spore som stadig overleve. Disse dør ved en temperatur mellem 120 og 140 grader(Dette er efter hukommelsen - Jeg har ej min hygiejne bog ved hånden, og jeg er stadig ny på uddannelsen. Derfor kan der sagtens være fejl i mine udsagn, i er yderst velkommen til at rette på jeg. Jeg har trodsalt en hygiejne eksame om en små 3 uger :)). Så mit spørgsmål er, hvilken bakterier kan overleve i en vulkan? Lidt usikker på temperaturen, men jeg gætter på en 1000-1500 grader. Dette er en høj temperatur, og det overrasker mig faktisk at mikro organismer kan overleve. Så i videns navn, kunne jeg godt tænke mig lidt mere info :) Gerne via PM.

Titel:
Medlem

Ansuz skrev:
Lidt usikker på temperaturen, men jeg gætter på en 1000-1500 grader. Dette er en høj temperatur, og det overrasker mig faktisk at mikro organismer kan overleve. Så i videns navn, kunne jeg godt tænke mig lidt mere info :) Gerne via PM.

http://volcano.und.edu/vwdocs/frequent_questions/grp3/question2247.html

Titel:
Junior medlem

Lithium skrev:
Ansuz skrev:
Lidt usikker på temperaturen, men jeg gætter på en 1000-1500 grader. Dette er en høj temperatur, og det overrasker mig faktisk at mikro organismer kan overleve. Så i videns navn, kunne jeg godt tænke mig lidt mere info :) Gerne via PM.

http://volcano.und.edu/vwdocs/frequent_questions/grp3/question2247.html

Jeg vil lige undskylde for min åbenlyse dovenskab, og derefter sige tak for linket. Nu har jeg sku' noget at bruge natten på, igen igen!

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Så vidt jeg ved vil mikroorganismer som lever i varme kilder have proteiner som er mere varmeresistente end normalt, samt bedre udviklede mekanismer til at reperare dna når det går i stykker pga. varmepåvirkningen. At de bruger mere energi på disse ting vil gøre at de bliver udkonkurreret under normale forhold. Yderligere er der ret massive mængder næring i varme kilder, og jeg mener at have set i fjernsynet på et tidspunkt at undersøiske vulkaner også lukker ret store mængder svovl ud, hvilket mikroorganismerne som lever omkring dem ofte bruger som energikilde.

Med hensyn til temperaturen som kan dræbe mikroorganismer afhænger den af om der er tale om damp eller såkaldt tør varme. Da damp er bedre til at overføre varme til mediet som skal steriliseres skal det have kortere tid, men det er ikke alting der kan tåle vanddamp hvorfor man til tider bruger tør varme.

Ved autoklavering (damp sterilisation) bør 121 C i 15 min (hvis mediet er en vandig opløsning) være nok til at man kommer under 10[sup]-6[/sup] cfu (colony forming units), hvilket er minimumskravet til sterilisation.
Er der tale om tør varme skal det have 160 C i 2 timer, man kan også give det mindre varme i længere tid, f.eks. bruger man ved tør varme alternativt 140 C i 4 timer.

Titel:
Medlem

update, sidste glas har fået en del mug over weekenden :( hele vejen rundt om mycelie i toppen, så regner det for doomed.
vil hurtigt muligt igang med gt igen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]