MaroK skrev:
det du siger med andre ord er at medierne har mistet deres effekt. At vi ikke har brug for dem længere.(vent nu, lad være med at hænge mig op på dette - læs i stedet og skriv en kommentar til det hele) Jeg vil gerne have lov til at betvivle dine antagelser.
Du må tvivle alt det du vil

(jeg går klart ind for personlig frihed sålænge du ikke skader mig

)
Ja, jeg tror faktisk medierne er ved at miste deres effekt. Vi har ofte hørt snak om hvor overfladiske de amerikanske medier er (fox-news feks, er et navn adskillige komikere har gjort grin med både i usa og danmark), og hvor seriøse vores egne er til sammenligning (i danmark snakker vi jo altid om emner, mens man i usa altid er fokuseret på person-sager, har man hørt nævnt ofte i den danske debat (ikke mindst af danske politikere der har fremstillet sig selv som bedre mennesker end amerikanere på den konto))
Men når nu vores egne medier bli'r mere og mere 'amerikaniserede' i deres virkemåde (mere og mere fokuserede på stil som smarte effekter og psykologiske virknings-mekanismer der bruges til at bestemme hvordan historier ska' præsenteres og hvor lange segmenter må være for at virke bedst og alt den slags)), så må resultatet jo også nødvendigvis blive det samme som med de amerikanske medier.
MaroK skrev:
Af hvad der spiller ind her er selvfølgelig den grundlæggende opdragelse, men det forhindrer jo ingen i at have fået en elendig en af slagsen, eller at blive klogere af fjernsynet?
Men for at blive klogere af fjernsynet ska' man jo først se de udsendelser der gør en klogere. Og det jeg nævner i min forrige post er at den slags udsendelser måske netop bli'r fra-valgt af netop de folk den sku' påvirke? Emner jeg er ligeglad med bruger jeg jo ikke tid på at se programmer om, og derfor bli'r jeg aldrig klogere på de emner (Jeg slår feks normalt væk fra reklamer, eller slukker for lyden mens de er der, fordi jeg ikke vil påvirkes af dem. Hvordan ska' reklamerne så ku' nå mig? Og fakta-udsendelser om emner jeg ikke er interesseret i, feks irak-krigen, behandler jeg på samme måde. Hver gang CNN feks bringer deres psykotiske krigs-program "this week at war" så er det altid uden mig som seer, fordi jeg ikke vil påvirkes af en mentalitet der mener krig ka' fremstilles som var det blot et ugentligt underholdnings-program (jeg tror nu nok de til tider forsøger at behandle emnet seriøst, men hele oplægget og måden at præsentere det på "this week at war", efterfulgt af en smart og pompøs intro-melodi virker bare kvalmende på mig. Og derfor slår jeg altid væk når jeg ser det kommer, og derfor fra-ta'r jeg dem muligheden for at påvirke mig, og så nytter deres program jo ikke (på mig ihvertfald) hvis de vitterlig har noget fornuftigt at sige))
MaroK skrev:
Hvordan foreslår du, JEL, at fjernsynet/medie fremstillingen ellers skulle se ud?
Det vil jeg afholde mig fra at gi' gode ideer om lige iøjeblikket, da jeg er i tvivl om hvorvidt jeg egentlig vil støtte de nuværende medier. Jeg tvivler seriøst på de er tro-værdige, fordi deres historier (dem hvor jeg har haft kendskab til fakta) alt for ofte har vist at de ikke si'r sandheden. Der er altid undtagelser, selvfølgelig er der det. Og der er masser af journalister jeg vil ta' hatten af for og har dyb respekt for. Men grundlæggende mener jeg de store medier er alt for tæt på det politiske liv, og derfor ser alle emner fra en syns-vinkel der ligger alt for tæt på stats-magten (fordi journalister og politikere i stor stil kommer fra samme befolknings-grundlag, og derfor har samme forudsætninger langt henad vejen. Narko er et oplagt emne der viser at de ikke evner at se nuanceret på det, hverken journalister eller politikere, og derfor ender de begge med at stå i samme opposition til sandheden (de tror selvfølgelig selv de repræsenterer den ægte sandhed, men glemmer bare at alt er relativt, og det mener jeg er et stort problem. Jeg ka' i den forbindelse iøvrigt anbefale at se arabiske medier for at få et bredere og dermed bedre billede af konflikten mellem vesten og østen (sålænge man ikke fra-vælger de vestlige medier naturligvis. Problemerne kommer jo netop når man fokuserer på kun 1 menings-gruppe)))
Jeg vil ikke gi' gode ideer til politikere eller medier der er imod den sag jeg mener er værd at kæmpe for (legalisering af narko med henblik på at redde menneskeliv og kulturel diversitet)
MaroK skrev:
Jeg giver dig fuldstændigt ret i at sensationsultne journalister er en kedelig tendens, men måske er det blot fordi du føler dig lidt usat i deres lys som bruger af psychedelia.dk (og ramt af en lovgivning) at det også er hvad der kaster lyset over resten af det du siger? Det kan nemt ske og jeg bebrejder dig det ikke. At der skabes to fronter, hvor man går sammen om at hade hinanden er ganske normalt. Bare se politik eller sorte og hvide i USA før Martin Luther King.
Ja det har du nok en go' pointe med, jævnfør det jeg lige skrev i paragraffen ovenover. Men hvis medierne virkelig delte sol og vind lige, i narko-emnerne, så ville den front-dannelse vel næppe opstå? For hvis jeg ved de ikke formidler narko-emnet korrekt (og andre emner hvor folk har kendskab til fakta), så er det svært at anta' at de ikke sku' ha' samme problemer i generelt alle emner. Så jeg mener ikke min antipati skyldes at jeg er fortørnet over at de angriber min position (hvilket de jo gør når de altid fremstiller narko som noget negativt), da jeg klart støtter en reel fri og fair presse (også når det går udover sager jeg sympatiserer med, _såfremt_ det er reelle fakta de præsenterer, og ikke en forskruet sensations-jagt eller menings-tyrani)
De mennesker der ender som politikere og journalister ligner jo langt henad vejen hinanden, og har i de fleste tilfælde den samme mainstream-holdning til dette og hint emne. Det er et problem (selvfølgelig er der undtagelser, som før sagt, men de 'store' journalister og de 'store' politikere kommer oftest fra samme samfunds-klasse, og ligner dermed hinanden for meget til at ku' repræsentere de andre klasser tilstrækkeligt (efter _min_ mening, som jo i sagen's natur er i opposition til _deres_ klasse eftersom jeg selv tilhører en anden klasse end dem

))