Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 17:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
toxtoxtox skrev:
MEN Sayeh. Tror måske ikke du får så meget ud af at læse groff og udøve selvterapi.

Hvorfor skulle han ikke det? Han virker som om han er fornuftig og bare har en stor lyst til at udforske området.

Citat:
Det er sku ret befriende at have nogle mål og se dem bliver realiseret efter en indsats frem for at se sig selv synke hen i psykedelia og mærkelige paranoide tanker.

Nu er det jo ikke alle som synker hen i paranoide tanker, og iøvrigt er stofferne slet ikke på tale. Og hvem siger at han ikke kunne finde sig et mål gennem det han læser? Det kunne være at han endte med at ville læse psykologi engang, og så er der da intet galt i, at han går igang med at undersøge emnet som 15 årig.

Jeg mener ikke der er noget galt i, at man som 15 årig tænker meget over livet og selvudvikling og jeg tror ikke der er nogen som tager skade af at læse Grof.

Sayeh> Har du lyst til at fortælle lidt om hvad det er som gør, at du gerne vil have terapi? Hvad er dit problem? Når du ikke fortæller så meget om dig selv, er der størrere risiko for, at du får forkerte råd.
Folk her inde er hurtige til at komme med velmenende råd, men ofte råder de ud fra et indre billede om hvem du er, og det er ikke sikkert at du kan bruge det til noget.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Fanny skrev:
toxtoxtox skrev:
MEN Sayeh. Tror måske ikke du får så meget ud af at læse groff og udøve selvterapi.

Hvorfor skulle han ikke det? Han virker som om han er fornuftig og bare har en stor lyst til at udforske området.

Citat:
Det er sku ret befriende at have nogle mål og se dem bliver realiseret efter en indsats frem for at se sig selv synke hen i psykedelia og mærkelige paranoide tanker.

Nu er det jo ikke alle som synker hen i paranoide tanker, og iøvrigt er stofferne slet ikke på tale. Og hvem siger at han ikke kunne finde sig et mål gennem det han læser? Det kunne være at han endte med at ville læse psykologi engang, og så er der da intet galt i, at han går igang med at undersøge emnet som 15 årig.

Jeg mener ikke der er noget galt i, at man som 15 årig tænker meget over livet og selvudvikling og jeg tror ikke der er nogen som tager skade af at læse Grof.

Sayeh> Har du lyst til at fortælle lidt om hvad det er som gør, at du gerne vil have terapi? Hvad er dit problem? Når du ikke fortæller så meget om dig selv, er der størrere risiko for, at du får forkerte råd.
Folk her inde er hurtige til at komme med velmenende råd, men ofte råder de ud fra et indre billede om hvem du er, og det er ikke sikkert at du kan bruge det til noget.

Hilsen Fanny

Hej Fanny tak for din mening :D
Grunden til at jeg gerne vil have terapi er nok bedst beskrevet i min anden tråd "Meget lang nedtur" hvis du ikke har tid eller lyst til at læse den går den i korte træk ud på at jeg er begyndt at isolere mig selv, er meget stresset og har oplevet at vågne om natten med angst anfald..!
Gunden til at jeg har det sådan tror jeg kan have noget at gøre med min far var på gaden da jeg var mindre , og nogle oplevelser vedrørende det, tror jeg har kunne "sætte sig fast i sjælen" så derfor tænker jeg at igennem terapi og måske Holotropisk terapi kan få disse oplevelser gennemlevet og derved forstået fordi jeg er blevet ældre ..!!

Tak fordi du bakker mig op i at der ikke er noget galt i at læse Grof som 15 årig og interessere sig for selvudforskning..!!!

Kærlig Hilsen Jona

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg tror heller ikke jeg var meget ældre end en 15-16 år da jeg begyndte at læse Grof og interessere mig for hele den transpersonlige gren af videnskaben.

Og jeg tror nærmere at holotropi kan stabilisere din psyke end ødelægge den (hvis du er villig til at kigge på dine "mørke" sider). Men det er klart at en facilliator skal have sagt "god" for din tilstand før du prøver det af.

God fornøjelse med bøgerne! De er mildt sagt pisse spændende :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
Jeg tror heller ikke jeg var meget ældre end en 15-16 år da jeg begyndte at læse Grof og interessere mig for hele den transpersonlige gren af videnskaben.

Og jeg tror nærmere at holotropi kan stabilisere din psyke end ødelægge den (hvis du er villig til at kigge på dine "mørke" sider). Men det er klart at en facilliator skal have sagt "god" for din tilstand før du prøver det af.

God fornøjelse med bøgerne! De er mildt sagt pisse spændende :)

Hej Drupe okey ( :
jeg har skrevet til Facillitator og venter spændt på svar (hvis hun svare tilbage :wink: ) Jeg har læst 50 sider af bogen "intruktion til Den indre rejse" og syntes også at den som ovenstående er mildt sagdt pisse spændene :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hej igen Sayeh

Selvfølgelig er der ikke noget galt i at læse Grof som 15 årig - tværtimod. Grof er for alle, der vil vide mere om psyken.
Fedt at du søger viden - og du er startet det rigtige sted.
Selv om jeg selv er til Grof (holotropi er fantastisk!!!),
vil jeg minde om, at der er mange måder at udforske psyken på.
Vigtigt at vi hver især finder den metode der er rigtig for os.

Det jeg mente med ikke at køre for meget rundt i dit indre, var mere møntet på, at du også skal huske den ydre verden.
Det er f.ex let at blive opslugt af, hvad der f.ex sker i psyken/en holotropi session og så glemme det daglige liv - måske især i teenage årene..
- hvor meningen jo egentlig er at integrere det man lærte af sessionen i sit daglige liv og få det til at fungere.
Du skrev noget om at du var indadvendt? Vær opmærksom på at din søgen ikke fjerner dig fra verden, men integrerer dig i den i stedet!
Din søgen kan lede frem til at du finder dit unikke bidrag til denne verden.

God rejse og pas på dig.
Og endnu en gang husk at du har hele livet foran dig - no need to hurry!
Held og lykke med din aktuelle søgen efter terapi
Og ja som Fanny skrev er det svært at råde dig udfra sparsomme oplysninger og vi sidder jo også ved hver vores skærm...
En facilitator vil være bedre rustet til at hjælpe da hun er fysisk til stede og trænet til at lede dig gennem en session.
God læselyst

Titel:
Medlem

Geografisk sted: dk
[quote]Nu er det jo ikke alle som synker hen i paranoide tanker, og iøvrigt er stofferne slet ikke på tale. Og hvem siger at han ikke kunne finde sig et mål gennem det han læser? Det kunne være at han endte med at ville læse psykologi engang, og så er der da intet galt i, at han går igang med at undersøge emnet som 15 årig.

Jeg mener ikke der er noget galt i, at man som 15 årig tænker meget over livet og selvudvikling og jeg tror ikke der er nogen som tager skade af at læse Grof.[quote]

Har jeg udtalt at der er noget i vejen med at læse psykologi eller groff???
Jeg synes det er super fedt at sayeh kommer igang med noget (han har jo osse malet nogle efter min mening svedige billeder - masser af potentiale på den kreative side).

Men ta det dog roligt Fanny. Jeg fortæller INGEN hvad de skl gøre eller ej. Men eftersom jeg er 30 år gammel, har taget psykedelika samt læst en del om emnet burde jeg vel kunne sige min mening.

Jeg mener stadig at sayeh skal læse alt det groff og psykolig han gider. Men jeg har stadig den holdning at han måske ikke får så meget ud af det - ENDNU. For at forstå og ikke mindst indkorporere psykoterapeutiske metoder er det nødvendigt at have en vis erfaring med i bagagen. I hvertfald hvis man ønsker at integrere det lærte i ens liv.

Men igen - prove me wrong! Gå da i gang med groff og fortæl hvad du får ud af det. Det vil da være spændende.

@ Fanny

Jeg forsøger at gi min mening her, det er det hele. TA det nu med ro. Synes altid dine kommentarer er spydige på en eller anden måde. Acceptér nu bare at det ikke kun er dig der sidder med alle de rigtige svar.

tox

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

banisteriopsis skrev:
Hej igen Sayeh

Selvfølgelig er der ikke noget galt i at læse Grof som 15 årig - tværtimod. Grof er for alle, der vil vide mere om psyken.
Fedt at du søger viden - og du er startet det rigtige sted.
Selv om jeg selv er til Grof (holotropi er fantastisk!!!),
vil jeg minde om, at der er mange måder at udforske psyken på.
Vigtigt at vi hver især finder den metode der er rigtig for os.

Det jeg mente med ikke at køre for meget rundt i dit indre, var mere møntet på, at du også skal huske den ydre verden.
Det er f.ex let at blive opslugt af, hvad der f.ex sker i psyken/en holotropi session og så glemme det daglige liv - måske især i teenage årene..
- hvor meningen jo egentlig er at integrere det man lærte af sessionen i sit daglige liv og få det til at fungere.
Du skrev noget om at du var indadvendt? Vær opmærksom på at din søgen ikke fjerner dig fra verden, men integrerer dig i den i stedet!
Din søgen kan lede frem til at du finder dit unikke bidrag til denne verden.

God rejse og pas på dig.
Og endnu en gang husk at du har hele livet foran dig - no need to hurry!
Held og lykke med din aktuelle søgen efter terapi
Og ja som Fanny skrev er det svært at råde dig udfra sparsomme oplysninger og vi sidder jo også ved hver vores skærm...
En facilitator vil være bedre rustet til at hjælpe da hun er fysisk til stede og trænet til at lede dig gennem en session.
God læselyst

Hej banisteriopsis jeg håber Holotropi er noget jeg kan bruge da Psychedelia/delika? Nok er No go for mig da min far er Skizofren .
Hvis du gider vil du så fortælle lidt om andre måder at udforske sindet end Holotropi, Meditation og Psychedelia ?? Som du sagde er der nok rigtig mange, men Jeg kan ikke komme i tanke om nogle eller også kender jeg ikke andre ! ( ;

Du skrev noget om at du var indadvendt? Vær opmærksom på at din søgen ikke fjerner dig fra verden, men integrerer dig i den i stedet![/quote]

Ja det syntes jeg, uanset hvad jeg laver bruger jeg nok mere end godt er på at være i mine egne tankker ! Så jeg syntes det du skriver er rigtig! positivt så er rigtig spændt på at komme videre og lave mine egne efaringer ( :

Tak for goe ord :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

(quote)....Hvis du gider vil du så fortælle lidt om andre måder at udforske sindet end Holotropi, Meditation og Psychedelia ?? Som du sagde er der nok rigtig mange, men Jeg kan ikke komme i tanke om nogle eller også kender jeg ikke andre ! ( ; [quote="sayeh"]

Allerførst må jeg understrege (som toxtoxtox vist også nævnte), at for at få det optimale ud af et dybt psykisk arbejde med sig selv, er det ofte en fordel at have en del erfaring at trække på - livserfaring som du på tros af at du virker som en meget moden 15-årig, jo altså ikke har endnu. Men fortvivl ikke, for du er på rette vej, og du har set helt rigtigt i følgende:

(quote)...da Psychedelia/delika? Nok er No go for mig da min far er Skizofren . (quote Sayeh).

Dog må jeg tilføje alkohol til listen.

Især med tanke på din fars historie er det vigtigt, at du med årene lærer at arbejde med din egen psyke ved hjælp af f.ex meditation (vipassana f.ex), yoga (for at få kombinationen af kroppen og det spirituelle med i det), eller en seriøs form for kampsport (med åndelig træning), chanting, trommerejser, naturoplevelser i stilhed, shamanisme (uden brug af planter) : Jeg ved ikke om jeg her bryder en regel, hvis det er tilfældet må I meget undskylde - så sletter jeg kommentaren igen - men kontakt evt. "Scandinavian Center For Shamanic Studies" (dansktalende dygtige folk) og læs evt Michael Harner "Shamanens Vej"

Og stay out of trouble kiddo...
Livet har så meget at give til dig. Så værdsæt livet, hver morgen når du vågner...
Det var vist alt for nu.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

...glemte lige... en måde at arbejde med transformation/psyken på er også at manifestere sine tanker i den fysiske verden gennem kunst.
Efter en holotropi session laver man en mandala/tegning af sin rejse - fantastisk at se tilbage på transformationen ved at se udviklingsforløbet i disse mandalaer.
Kunstterapi er også en mulighed.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

banisteriopsis skrev:
(quote)....Hvis du gider vil du så fortælle lidt om andre måder at udforske sindet end Holotropi, Meditation og Psychedelia ?? Som du sagde er der nok rigtig mange, men Jeg kan ikke komme i tanke om nogle eller også kender jeg ikke andre ! ( ;
sayeh skrev:

Allerførst må jeg understrege (som toxtoxtox vist også nævnte), at for at få det optimale ud af et dybt psykisk arbejde med sig selv, er det ofte en fordel at have en del erfaring at trække på - livserfaring som du på tros af at du virker som en meget moden 15-årig, jo altså ikke har endnu. Men fortvivl ikke, for du er på rette vej, og du har set helt rigtigt i følgende:

(quote)...da Psychedelia/delika? Nok er No go for mig da min far er Skizofren . (quote Sayeh).

Dog må jeg tilføje alkohol til listen.

Især med tanke på din fars historie er det vigtigt, at du med årene lærer at arbejde med din egen psyke ved hjælp af f.ex meditation (vipassana f.ex), yoga (for at få kombinationen af kroppen og det spirituelle med i det), eller en seriøs form for kampsport (med åndelig træning), chanting, trommerejser, naturoplevelser i stilhed, shamanisme (uden brug af planter) : Jeg ved ikke om jeg her bryder en regel, hvis det er tilfældet må I meget undskylde - så sletter jeg kommentaren igen - men kontakt evt. "Scandinavian Center For Shamanic Studies" (dansktalende dygtige folk) og læs evt Michael Harner "Shamanens Vej"

Og stay out of trouble kiddo...
Livet har så meget at give til dig. Så værdsæt livet, hver morgen når du vågner...
Det var vist alt for nu.

Hey (: tak for alle de gode råd til psykisk udforskning!!
ja jeg har ikke særlig meget efaring og kan godt se at det er en vigtig ting, men det får jeg forhåbeligvis en masse af i mit liv fremover :wink:
jeg har bare brug for ET ELLER ANDET for at komme videre :?
Jeg forstår ikke helt det med at tilføje alkohol til listen , mener du at jeg burde holde mig fra det ? Hvis ja hvorfor ? :cry:

De metoder du skriver syntes jeg lyder rigtig spændene selvom der er nogle af dem jeg ikke rigtig ved hvad der indebære ( der er jo google)
Du skriver ikke Holotropi på ""listen"" ?? det skulle måske lige siges at jeg hos en kognetiv psykolog har fået konstateret svære overbliks vanskligheder hvilket jeg aldrig har lagt mærke til for som min mor siger, så dramatisk " Det lissom ikke at have sin tredje arm" :P
men kunne det have betydning for at det ville være svært for mig at praktisere de ting du skriver ??

Min far og jeg har snakket om at på et tidspunkt tage til et Holotropisk kursus? Men vi skal nok først snakke med en Terapeut om der er grundlag for det .. !! (det kunne være SÅ fedt hvis det kunne hjælpe både min far og jeg !! )

tak for alle dine svar du er til en MEGET stor hjælp!!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

(quote Sayeh) Hey (: tak for alle de gode råd til psykisk udforskning!!
ja jeg har ikke særlig meget efaring og kan godt se at det er en vigtig ting, men det får jeg forhåbeligvis en masse af i mit liv fremover :wink:
Jeg forstår ikke helt det med at tilføje alkohol til listen , mener du at jeg burde holde mig fra det ? Hvis ja hvorfor ? :cry: (quote)

Alkohol hjælper dig på ingen måder. Jeg ser det sammen med din fars skizofreni som en farlig cocktail.
Ok nu kan jeg jo på ingen måde sige noget som helst om din mentale tilstand og ved ikke nok om arvelige anlæg i forb. med skizofreni, men alkohol er et stof der ofte fjerner folk fra dem selv. Så´n lidt kort fortalt.
Ok du er ung, og jeg vil ikke bede dig om at leve på en sten, så det vigtigste at holde afstand til lige nu for dig, er selvfølgelig psykedelika og andre stoffer.
Måske andre har en mening om dette?

(quote) De metoder du skriver syntes jeg lyder rigtig spændene selvom der er nogle af dem jeg ikke rigtig ved hvad der indebære ( der er jo google)
Du skriver ikke Holotropi på ""listen"" ?? det skulle måske lige siges at jeg hos en kognetiv psykolog har fået konstateret svære overbliks vanskligheder hvilket jeg aldrig har lagt mærke til for som min mor siger, så dramatisk " Det lissom ikke at have sin tredje arm" :P
men kunne det have betydning for at det ville være svært for mig at praktisere de ting du skriver ?? (quote)

Jeg nævnte ikke holotropi, fordi jeg allerede har nævnt det
- hvis en facilitator vurderer, at du er gammel nok og i en mental tilstand til det, så kan det anbefales!
Af respekt for din egen psyke er det vigtigt at du er ærlig overfor facilitatoren.
-Hvis du f.eks ikke er klar til det endnu - så kan det jo være, at situationen ser anderledes ud om nogle år.
Da jeg var 15 var jeg i hvert fald ikke klar til holotropi, men dermed ikke et ord om din parathed.

Nej, overbliksvanskeligheder skulle ikke have den store betydning i forhold til at have en spirituel praksis
- en spirituel praksis kunne måske hjælpe dig med at få koncentration/fokus og bedre overblik.
Bare du ikke starter med hele listen på en gang! -Tag det der tiltaler dig og fordyb dig i det.
Dog vil vipassana meditation være et fantastisk sted at begynde (kald det en slags "opmærksomheds-meditation").

(quote) Min far og jeg har snakket om at på et tidspunkt tage til et Holotropisk kursus? Men vi skal nok først snakke med en Terapeut om der er grundlag for det .. !! (det kunne være SÅ fedt hvis det kunne hjælpe både min far og jeg !! ) (quote)

Oooooops Sayeh, her må jeg stoppe dig !
Hvis du og din far begge vil lave holotropi, så gør det for guds skyld ikke sammen. Dels er du for ung og dels er jeres forhold for problematisk.
Der kunne være en risiko for, at I ville tage ansvaret for den andens oplevelser/session, og dermed ødelægge jeres egen oplevelse.
Det hele kunne meget let blive mudret og forplumret, hvor I ikke vidste hvis shit, der var jeres eget eller den andens...
Jeg kan se at du rigtig gerne vil hjælpe din far.
Netop det kunne ødelægge din proces, fordi du måske ville være mere optaget af hans udbytte end dit eget.
Og din far er skizofren - nok ikke en god ide med holotropi.
For det er meget vigtigt, at man i en session kan tage ansvar for sig selv og sit eget shit
- kunne se sine dæmoner og mørke sider i øjnene, uden at have brug for at andre tager ansvaret for dem.

(quote) tak for alle dine svar du er til en MEGET stor hjælp!!(quote)

Som tidligere nævnt er min søn 16, og hvis han en dag vender sig til et forum som dette, håber jeg, at der er nogen derude, som vil passe lidt på ham.
Du er bare en anden mors søn.
Og jeg har stor sympati for din seriøse søgen.

Titel:
Medlem

hey sayeh,

Kan kun være enig i hvad banisteriopsis siger. Der ligger mange vise ord gemt!

nå, du snakker om at du har brug for et konkret redskab til at komme videre. Banisteriopsis forslår at en en form for kampsport kunne være en god idé. Her kan jeg kun give ham ret. Har selv dyrket kampsport i over ti år hvilket har hjulpet min selvtillid helt vildt! Men det kræver at man holder fat og ikke forsvinder så snart det bliver hårdt eller gør ondt. Jeg tror du vill have utroeligt gavn af at dyrke en form for kampsport samtidig med din fordybelse af dig selv. Så udvikler du både krop og sind - hvilket jo utvetydigt hænger sammen.

Der findes en del forskellige typer kampsporte og egentlig tror det er underordnet hvilken en du ønsker at beskæfige dig med. Har selv lidt tanker om at forsøge mig med Capoiera - tror det er super godt for én. Udøverne både synger danser og laver de mest svedige tricks du kan forestille dig. Bare en tanke.

tox

Titel:
Medlem
Brugeravatar

toxtoxtox skrev:
hey sayeh,

Banisteriopsis forslår at en en form for kampsport kunne være en god idé. Her kan jeg kun give ham ret.

tox

Hmmm, en lille rettelse om jeg må ha lov...: "her kan jeg kun give hende ret" :wink:

Titel:
Medlem

Ok..du er altså en kvinde...HMMM så glem alt hvad jeg har sagt..!

Nej...det er bare gas...lidt svært at se hvilket køn der skriver..men burde nok have læst det mellem linierne.. :D

tox

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Tox. Jeg tager det fuldstændig med ro, og forstår ikke helt hvorfor du farer op? Jeg bliver egentlig bare lidt ked af det og ærgelig når du bliver så vred over min kritik (som jeg fremfører uden at svine dig til på nogen måde), at du føler dig nødsaget til at rette skarp personlig kritik til mig:

Citat:
@ Fanny

Jeg forsøger at gi min mening her, det er det hele. TA det nu med ro. Synes altid dine kommentarer er spydige på en eller anden måde. Acceptér nu bare at det ikke kun er dig der sidder med alle de rigtige svar.

Du fremfører din mening ja, men andre må vel have lov til at respondere på den?
En anden gang, så skriv mig en PM istedet.

Og så til forsvaret :wink: :
toxtoxtox skrev:
Har jeg udtalt at der er noget i vejen med at læse psykologi eller groff???

Ja, det lød sådan, -ihverfald hvis man er for ung:
Citat:
MEN Sayeh. Tror måske ikke du får så meget ud af at læse groff og udøve selvterapi. Du er nu engang kun 15 år og det du burde prøve at fokusere på er hvilken retning du er på i.

Min kritik af ovenstående, gik på, at det jo kunne være, at han havde fundet en retning, nemlig sin interresse for psyken og dens funktioner.

Citat:
Jeg mener stadig at sayeh skal læse alt det groff og psykolig han gider. Men jeg har stadig den holdning at han måske ikke får så meget ud af det - ENDNU. For at forstå og ikke mindst indkorporere psykoterapeutiske metoder er det nødvendigt at have en vis erfaring med i bagagen. I hvertfald hvis man ønsker at integrere det lærte i ens liv.

Her giver jeg dig delvist ret. Der er mange psykiske processer som man først forstår når man er blevet ældre, men jeg tror stadig på, at hvis man har lysten og interressen som 15 årig, skal man bare gå igang med at læse om det.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

banisteriopsis skrev:
(quote Sayeh) Hey (: tak for alle de gode råd til psykisk udforskning!!
Jeg forstår ikke helt det med at tilføje alkohol til listen , mener du at jeg burde holde mig fra det ? Hvis ja hvorfor ? :cry: (quote)

Alkohol hjælper dig på ingen måder. Jeg ser det sammen med din fars skizofreni som en farlig cocktail.
Ok nu kan jeg jo på ingen måde sige noget som helst om din mentale tilstand og ved ikke nok om arvelige anlæg i forb. med skizofreni, men alkohol er et stof der ofte fjerner folk fra dem selv. Så´n lidt kort fortalt.
Ok du er ung, og jeg vil ikke bede dig om at leve på en sten, så det vigtigste at holde afstand til lige nu for dig, er selvfølgelig psykedelika og andre stoffer.
Måske andre har en mening om dette?

(quote) De metoder du skriver syntes jeg lyder rigtig spændene selvom der er nogle af dem jeg ikke rigtig ved hvad der indebære ( der er jo google)
men kunne det have betydning for at det ville være svært for mig at praktisere de ting du skriver ?? (quote)

Jeg nævnte ikke holotropi, fordi jeg allerede har nævnt det
- hvis en facilitator vurderer, at du er gammel nok og i en mental tilstand til det, så kan det anbefales!
Af respekt for din egen psyke er det vigtigt at du er ærlig overfor facilitatoren.
-Hvis du f.eks ikke er klar til det endnu - så kan det jo være, at situationen ser anderledes ud om nogle år.
Da jeg var 15 var jeg i hvert fald ikke klar til holotropi, men dermed ikke et ord om din parathed.

Nej, overbliksvanskeligheder skulle ikke have den store betydning i forhold til at have en spirituel praksis
- en spirituel praksis kunne måske hjælpe dig med at få koncentration/fokus og bedre overblik.
Bare du ikke starter med hele listen på en gang! -Tag det der tiltaler dig og fordyb dig i det.
Dog vil vipassana meditation være et fantastisk sted at begynde (kald det en slags "opmærksomheds-meditation").

(quote) Min far og jeg har snakket om at på et tidspunkt tage til et Holotropisk kursus? Men vi skal nok først snakke med en Terapeut om der er grundlag for det .. !! (det kunne være SÅ fedt hvis det kunne hjælpe både min far og jeg !! ) (quote)

Oooooops Sayeh, her må jeg stoppe dig !
Hvis du og din far begge vil lave holotropi, så gør det for guds skyld ikke sammen. Dels er du for ung og dels er jeres forhold for problematisk.
Der kunne være en risiko for, at I ville tage ansvaret for den andens oplevelser/session, og dermed ødelægge jeres egen oplevelse.
Det hele kunne meget let blive mudret og forplumret, hvor I ikke vidste hvis shit, der var jeres eget eller den andens...
Jeg kan se at du rigtig gerne vil hjælpe din far.
Netop det kunne ødelægge din proces, fordi du måske ville være mere optaget af hans udbytte end dit eget.
Og din far er skizofren - nok ikke en god ide med holotropi.
For det er meget vigtigt, at man i en session kan tage ansvar for sig selv og sit eget shit
- kunne se sine dæmoner og mørke sider i øjnene, uden at have brug for at andre tager ansvaret for dem.

(quote) tak for alle dine svar du er til en MEGET stor hjælp!!(quote)

Som tidligere nævnt er min søn 16, og hvis han en dag vender sig til et forum som dette, håber jeg, at der er nogen derude, som vil passe lidt på ham.
Du er bare en anden mors søn.
Og jeg har stor sympati for din seriøse søgen.

Hej undskyld jeg først skriver nu men har ikke kunne komme på internettet !
Tak for dit svar jeg kan nu godt se at Holotropi sammen med min far nok er en dårlig idé !!

Jeg har lige fået svar fra en Facillitator, ved ikke om det er iorden at nævne hendes navn så det undlader jeg, men jeg vil lige vedlægge det svar jeg fik fra hende som jeg selv syntes lyder meget positivt !

Hej Jona,

Allerførst beklager jeg at der er gået et par dage før du får svar. Jeg
har
været afsted på kursus og har ikke været på min mail før nu. Men tak
for din
henvendelse. Dejligt at du er begyndt at interessere dig for holotropi.

Der er flere såvel psykologer som læger der i Danmark også er uddannet
i
holotropi. Du kan prøve at se siden http://www.holotropi.dk hvor nogle af dem
også
har deres navne nævnt. I det hele taget er der indenfor alle fagområder
større og større åbenhed omkring det at vi kan bevæge os i flere lag af
psyken og kosmos, end man tidligere har tænkt. Eller man kan måske sige
at
vi genopdager det.
Det er rigtig godt at læse Stanislav Grof's bøger - den der er lettest
at
begynde med er den bog der hedder: "Introduktion til Den indre Rejse".
Det
er den 5.bog han skrev, men den første som omtaler den teknik vi i dag
bruger der hedder Holotropisk åndedrætsteknik. De første 4 bøger, som
hedder
"Den indre Rejse" er nogle gange lidt svære at læse. Men se hvordan du
syns
om dem - og giv ikke op, hvis du synes de er for tunge. Han har skrevet
flere bøger senere, som er nemmere at gå til. Du kan også vælge den bog der
hedder "Fremtidens psykologi" som kom i 2003, den er faktisk en
opsamling på
de første 5 bøger der hed "Den indre Rejse". Og den er noget nemmere at gå til.
Men god fornøjelse med læsningen.

Vi siger som en generel regel, at man skal være i stand til at tænke
abstrakt for at kunne forstå holotropien. Det gør man normalt omkring
11 års
alderen. Jeg plejer at sige at grænsen er ved 15 år for at jeg vil tage
en person i holotropi. Mine egne børn prøvede det også første gang der.
Der er situationer hvor holotropi ikke er det rigtige redskab at bruge.
Men det kræver en individuel vurdering. Man har faktisk rigtig god gavn af
holotropien hvis man går med megen stress og angst - men der kan være andre ting som gør at det ikke vil være det rigtige. Jeg ville under alle omstændigheder vælge at tage en samtale med dig før jeg afgjorde om det var det rigtige. Jeg holder nogle informationsaftener inde i Århus ca. hver måned, så du er velkommen til at deltage på et af dem, hvis det har din interesse. Nu ved jeg jo ikke helt hvor du bor i landet - og om det er en mulighed for dig.

Men - du er velkommen til at skrive tilbage hvis du er interesseret i mere
information. Du har fat i den lange ende ved at søge hvilke redskaber
der
findes. Der er mange i din alder som ikke har ressourcerne til det, men
som bare går og får det værre og værre. At være 15 år i dagens Danmark er
sjældent let - og det kræver at man får den støtte på ens vej, så man
selv lærer at vælge til og fra fremover. Vi er jo ikke ens - men mange gange ved alle andre, hvad der er det rigtige for en, uden at de behøver at lytte til hvad den unge siger. Og sådan er virkeligheden jo ikke. Det er præcis derfor jeg holder så meget af at arbejde med holotropi - det er oplevelser fra den enkelte person som kommer i focus - ikke hvad alle andre tror og tænker.

God vind fremover.

Kærlig hilsen
XXX

Hvad syntes i ??? :P

Titel:
Medlem

hey fanny,

det var absolut ikke min hensigt at svine dig til på nogen måde. ved godt at du er kompetent på området (har læst mange af dine indlæg).

tox trækker hermed sine verbale håndlussinger tilbage.

tox

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
jeg har også gået og tænkt meget over Holotropi, og ud fra hvad jeg kan læse fra dit svar fra en facilitator, lader det til at jeg vil kunne have gavn af det også (det med at have angst).

Men det er godt nok nogle hamper priser synes jeg. Spørgsmålet er egentlig bare: Er det sådan en gang hvert halve år man plejer at gøre brug af det, eller oftere?

ps.: Nu lyder jeg som en der har brug for en tudekiks, men hvorfor skal så meget hjælp være så dyrt? Jeg tænker på psykoterapi, psykologer og også holotropi. Jeg synes det er mange penge at undvære (for mit vedkommende).

men, sayeh, jeg ønsker dig god vind. Skriv endelig dine erfaringer efterhånden som du gør dem, jeg tror vi er mange som er interesserede. :)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Tox@ Alt tilgivet!

Hilsen Fanny

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Det menneskeædende tårn > Man gør det så tit man nu har lyst, kig på holotropi.dk og se hvornår der bliver afholdt workshops. Psykisk hjælp er dyrt fordi vi lever i et rigt land med høje lønninger. Personligt synes jeg ikke holotropi er så dyrt igen. En psykologtime koster vel i omegnen af 800 kr, hvorimod en hel holotropi-dag på ca. 10 timer, hvor man både prøver teknikken på sig selv, og er sitter for en anden, koster mellem 700 og 1000 kr. Det er 70-100 kr/time. Som sagt tidligere så giver en del facilliatorer desuden nedslag i prisen hvis man ikke har råd, så bare spørg!

Hvis det stadig virker for dyrt kan acem meditation måske være noget: http://www.acem.dk - Det koster 1400 kr (800 kr for studerende) for et kursus der varer 7 uger (2½ time pr. uge). Det er en god teknik, og når den først er lært kan man have gavn af den resten af livet. Grunden til at de kan gøre det så billigt er, at organistationen er baseret på frivillig arbejdskraft.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]