banisteriopsis skrev:
(quote Sayeh) Hey (: tak for alle de gode råd til psykisk udforskning!!
ja jeg har ikke særlig meget efaring og kan godt se at det er en vigtig ting, men det får jeg forhåbeligvis en masse af i mit liv fremover
jeg har bare brug for ET ELLER ANDET for at komme videre
Jeg forstår ikke helt det med at tilføje alkohol til listen , mener du at jeg burde holde mig fra det ? Hvis ja hvorfor ?

(quote)
Alkohol hjælper dig på ingen måder. Jeg ser det sammen med din fars skizofreni som en farlig cocktail.
Ok nu kan jeg jo på ingen måde sige noget som helst om din mentale tilstand og ved ikke nok om arvelige anlæg i forb. med skizofreni, men alkohol er et stof der ofte fjerner folk fra dem selv. Så´n lidt kort fortalt.
Ok du er ung, og jeg vil ikke bede dig om at leve på en sten, så det vigtigste at holde afstand til lige nu for dig, er selvfølgelig psykedelika og andre stoffer.
Måske andre har en mening om dette?
(quote) De metoder du skriver syntes jeg lyder rigtig spændene selvom der er nogle af dem jeg ikke rigtig ved hvad der indebære ( der er jo google)
Du skriver ikke Holotropi på ""listen"" ?? det skulle måske lige siges at jeg hos en kognetiv psykolog har fået konstateret svære overbliks vanskligheder hvilket jeg aldrig har lagt mærke til for som min mor siger, så dramatisk " Det lissom ikke at have sin tredje arm"
men kunne det have betydning for at det ville være svært for mig at praktisere de ting du skriver ?? (quote)
Jeg nævnte ikke holotropi, fordi jeg allerede har nævnt det
- hvis en facilitator vurderer, at du er gammel nok og i en mental tilstand til det, så kan det anbefales!
Af respekt for din egen psyke er det vigtigt at du er ærlig overfor facilitatoren.
-Hvis du f.eks ikke er klar til det endnu - så kan det jo være, at situationen ser anderledes ud om nogle år.
Da jeg var 15 var jeg i hvert fald ikke klar til holotropi, men dermed ikke et ord om din parathed.
Nej, overbliksvanskeligheder skulle ikke have den store betydning i forhold til at have en spirituel praksis
- en spirituel praksis kunne måske hjælpe dig med at få koncentration/fokus og bedre overblik.
Bare du ikke starter med hele listen på en gang! -Tag det der tiltaler dig og fordyb dig i det.
Dog vil vipassana meditation være et fantastisk sted at begynde (kald det en slags "opmærksomheds-meditation").
(quote) Min far og jeg har snakket om at på et tidspunkt tage til et Holotropisk kursus? Men vi skal nok først snakke med en Terapeut om der er grundlag for det .. !! (det kunne være SÅ fedt hvis det kunne hjælpe både min far og jeg !! ) (quote)
Oooooops Sayeh, her må jeg stoppe dig !
Hvis du og din far begge vil lave holotropi, så gør det for guds skyld ikke sammen. Dels er du for ung og dels er jeres forhold for problematisk.
Der kunne være en risiko for, at I ville tage ansvaret for den andens oplevelser/session, og dermed ødelægge jeres egen oplevelse.
Det hele kunne meget let blive mudret og forplumret, hvor I ikke vidste hvis shit, der var jeres eget eller den andens...
Jeg kan se at du rigtig gerne vil hjælpe din far.
Netop det kunne ødelægge din proces, fordi du måske ville være mere optaget af hans udbytte end dit eget.
Og din far er skizofren - nok ikke en god ide med holotropi.
For det er meget vigtigt, at man i en session kan tage ansvar for sig selv og sit eget shit
- kunne se sine dæmoner og mørke sider i øjnene, uden at have brug for at andre tager ansvaret for dem.
(quote) tak for alle dine svar du er til en MEGET stor hjælp!!(quote)
Som tidligere nævnt er min søn 16, og hvis han en dag vender sig til et forum som dette, håber jeg, at der er nogen derude, som vil passe lidt på ham.
Du er bare en anden mors søn.
Og jeg har stor sympati for din seriøse søgen.
Hej undskyld jeg først skriver nu men har ikke kunne komme på internettet !
Tak for dit svar jeg kan nu godt se at Holotropi sammen med min far nok er en dårlig idé !!
Jeg har lige fået svar fra en Facillitator, ved ikke om det er iorden at nævne hendes navn så det undlader jeg, men jeg vil lige vedlægge det svar jeg fik fra hende som jeg selv syntes lyder meget positivt !
Hej Jona,
Allerførst beklager jeg at der er gået et par dage før du får svar. Jeg
har
været afsted på kursus og har ikke været på min mail før nu. Men tak
for din
henvendelse. Dejligt at du er begyndt at interessere dig for holotropi.
Der er flere såvel psykologer som læger der i Danmark også er uddannet
i
holotropi. Du kan prøve at se siden
http://www.holotropi.dk hvor nogle af dem
også
har deres navne nævnt. I det hele taget er der indenfor alle fagområder
større og større åbenhed omkring det at vi kan bevæge os i flere lag af
psyken og kosmos, end man tidligere har tænkt. Eller man kan måske sige
at
vi genopdager det.
Det er rigtig godt at læse Stanislav Grof's bøger - den der er lettest
at
begynde med er den bog der hedder: "Introduktion til Den indre Rejse".
Det
er den 5.bog han skrev, men den første som omtaler den teknik vi i dag
bruger der hedder Holotropisk åndedrætsteknik. De første 4 bøger, som
hedder
"Den indre Rejse" er nogle gange lidt svære at læse. Men se hvordan du
syns
om dem - og giv ikke op, hvis du synes de er for tunge. Han har skrevet
flere bøger senere, som er nemmere at gå til. Du kan også vælge den bog der
hedder "Fremtidens psykologi" som kom i 2003, den er faktisk en
opsamling på
de første 5 bøger der hed "Den indre Rejse". Og den er noget nemmere at gå til.
Men god fornøjelse med læsningen.
Vi siger som en generel regel, at man skal være i stand til at tænke
abstrakt for at kunne forstå holotropien. Det gør man normalt omkring
11 års
alderen. Jeg plejer at sige at grænsen er ved 15 år for at jeg vil tage
en person i holotropi. Mine egne børn prøvede det også første gang der.
Der er situationer hvor holotropi ikke er det rigtige redskab at bruge.
Men det kræver en individuel vurdering. Man har faktisk rigtig god gavn af
holotropien hvis man går med megen stress og angst - men der kan være andre ting som gør at det ikke vil være det rigtige. Jeg ville under alle omstændigheder vælge at tage en samtale med dig før jeg afgjorde om det var det rigtige. Jeg holder nogle informationsaftener inde i Århus ca. hver måned, så du er velkommen til at deltage på et af dem, hvis det har din interesse. Nu ved jeg jo ikke helt hvor du bor i landet - og om det er en mulighed for dig.
Men - du er velkommen til at skrive tilbage hvis du er interesseret i mere
information. Du har fat i den lange ende ved at søge hvilke redskaber
der
findes. Der er mange i din alder som ikke har ressourcerne til det, men
som bare går og får det værre og værre. At være 15 år i dagens Danmark er
sjældent let - og det kræver at man får den støtte på ens vej, så man
selv lærer at vælge til og fra fremover. Vi er jo ikke ens - men mange gange ved alle andre, hvad der er det rigtige for en, uden at de behøver at lytte til hvad den unge siger. Og sådan er virkeligheden jo ikke. Det er præcis derfor jeg holder så meget af at arbejde med holotropi - det er oplevelser fra den enkelte person som kommer i focus - ikke hvad alle andre tror og tænker.
God vind fremover.
Kærlig hilsen
XXX
Hvad syntes i ???