Gisrat skrev:
Jeg har fået opgaven at finde ud af hvad nh2, ch, ch2, ch3 er
er der nogen af jer der kan hjælpe mig med det.
Tak på forhånd.
Er det et spørgsmål om funktionelle grupper? Grundstofferne betegnes med stort bogstav (i nogle tilfælde flere, som Cadmium, Cd). Bindestreger bruges til at angive, at det er en gruppe, og ikke et selvstændigt stof, og endeligt er der i forummet indbygget en funktion som gør at du kan skrive med sænket og hævet skrift.
Sænket:
Kode:
[sub][/sub]
Hævet:
Kode:
[sup][/sup]
Omslut den tekst, du vil formatere, med disse.
Min pointe? Det ville være langt lettere at besvare dit spørgsmål, hvis du gad at formulere det korrekt. Naturvidenskaben er gennemsyret af forkortelser, fx. kan ch både forståes som en binding mellem et carbon og et hydrogenatom, og en forkortelse for cyclohexan. Hvis du havde skrevet "Hvad er en -CH gruppe?" ville der ikke være nogen tvivl. Udover det, at det ikke giver meget mening at tale om en -CH gruppe

Til spørgsmålet:
Såfremt du spørger til grupper i organisk kemi må besvarelsen være noget lig dette:
-NH[sub]2[/sub] må være en primær aminogruppe, -CH[sub]3[/sub] er en methylgruppe. -CH[sub]2[/sub]- har, såvidt jeg husker, ingen betegnelse, det er jo bare en helt almindelig gruppe i grundstrukturen i organiske molekyler. Den kan desuden ikke findes som fri radikal, da den ikke opfylder den generelle alkyl-ligning C[sub]n[/sub]H[sub]2n+1[/sub] (i modsætning til ikke-bundne alkyler som methyl og buthyl). -CH? Does not compute.
Se en oversigt over nogle funktionelle grupper
her.
Er det i natur og teknik du er blevet stillet det spørgsmål?