Kjær skrev:
Jeg forklarede først grundende til, hvorfor jeg gik i andre stoffer end alkohol. Hun ville så lære mig om stoffer, og kom med den konklusion, at alle stoffer var stimulanser. Hun var totalt misinformeret, og jeg begyndte at forsvare mit eget forbrug lidt. Samtalen endte så med, at jeg til næste gang skulle overveje, om jeg ville lave en aftale, som gik ud på at holde mig fra alle de ulovlige stoffer i den periode, jeg er i behandling. Da alle andre stoffer end alkohol tilsyneladende kun er en forværring af behandlingen.
Når du har åbnet posen, så er det en kamp, du bliver nødt til at tage. Først og fremmest skal du prøve at forstå, at det er en
psykolog du er i behandling hos. De aner bjælde om psykiatriske diagnoser - no shit, men det er faktisk ganske almindeligt, at psykologer ikke aner det mindste om de somatiske (fysiske) aspekter af sindssyge. Altså aner de ikke nødvendigvis noget om selv almindelig medicin, og pr. definition aner de endnu mindre om illegale stoffer. Og ting som receptorer, tolerance, serotonin, dopamin, (nor)adrenalin og endorfiner er også yderst teoretisk tilegnede vidensområder for psykologer.
Du kan prøve at pege psykologen i retning af den basale harm reduction filosofi, der accepterer at man ikke altid kan kræve stoffrihed men hellere skal aftale et fælles niveau for stofferne, som er på den sikre side af skadevirkningerne.
Altså - om du kunne få held til det - så kunne i aftale et niveau for de ulovlige stoffer, som du lover at holde dig til. I det mindste giver det psykologen en mulighed for at kende den "baseline" du er på (hvis jeg må misbruge ordet lidt).