The Rocketmann skrev:
Nej - korstogsforestillingen og retorikken om WMD's var del af samme tankesæt omkring en demokratisering af mellemøsten, med afsæt i et moralsk normsæt som baseres på USA's neokonservatives universelle menneskeretstolkning.
Kort sagt, for amerikanerne der skabte dagsorden på det tidspunkt var troen på at det simpelthen var retfærdigt tildels motivet for at fjerne Saddam.
Ikke at det derfor var det rigtige at gøre (især ikke set i lyset af den borgerkrig der er i dernede nu) - men motivet er ikke helt så dæmonisk som visse naive venstreorienterede ønsker at det skal være.
Hvis motivet for en angrebs-krig (altså en krig hvor man selv er den der slår først på en teknisk set Uskyldig mod-part) er at ville hjælpe en befolkning i nød, så lyder det indledningsvis som et udemærket fornuftigt motiv i mine øre (dog forbeholdt at den invaderende part ikke er _Uønsket_ af alle andre involverede parter selvfølgelig (og i særdeleshed af den part som befolkningen i nød udgør))
Hvis motivet for en angrebs-krig er at ville hjælpe sin egen befolkning i nød, så lyder det som et ikke helt Urealistik motiv i mine øre, omend ikke ligeså nobelt som det første. Dette vil jo være en krig der i bund-og-grund kun startes for egen vindings skyld (men som jo stadig godt ka' afstedkomme bedre muligheder for den anden part også (feks en befolkning i nød, som man måske befrier, i det land man angriber))
Hvis motivet for en angrebs-krig er at ville tvangs-overtage, afstræffe, ymyge, eller begrænse/standse/minimere udbredelsen af en ikke-angribende befolkning, så lyder det som et Ulækkert motiv i mine øre (her ka' man selvfølgelig så ta' en Uudtømmelig lang debat om præcis _hvad_ der definerer begrebet 'angreb'. Den sædvanlige juridiske beaukratiske NeverEndingStory, som er så go' til at holde tiden hen i evigheder, indtil den ene part simpelthen dør af udmattelse. Det er en go' strategi, men den er led

)
Og endnu har jeg ikke selv ku' gennem-skue hvilket af de 3 motiver der egentlig er det ægte. Måske lidt af alle 3?
Det er vist også lige-gyldigt med alt det nu alligevel. Skaden er jo sket (vores samfund har været i krig i flere år allerede, så hvor meget værre ka' det blive? Hvis krig er det værste der findes, så må vi jo leve i det værste lige for tiden, eftersom vi jo lever i danmark som er et land i krig. Men på et eller andet tidspunkt så stopper den vel igen? Det har alle andre krige jo gjort

)
The Rocketmann skrev:
Du siger at det er et ønske om en høj materiel levestandard der får amerikanerne til at tie over for regeringens forbrydelser. Dette er ikke nødvendigvis korrekt - det er ikke en økonomisk fordel for USA at deltage i krigen, og 3000 dræbte GI's kan vel næppe kan et godt krigsbytte. Så taler du om en "højreorienteret idé" - hvad er det præcis ? Liberalismen? Kulturkonservatismen? amerikansk nationalisme? eller noget helt fjerde?
Nej, jeg si'r ikke det er ønsket om at de ska' få det bedre. Jeg si'r det er angsten for at det ska' gå dem dårligere. Du kender sikkert selv udtryk som: "Nej, jeg ska' squ ikke ha' noget i klemme", når man ikke vil rodes ind i et eller andet, eksempelvis en angrebs-krig

'højre-orienteret' er her mest et skælds-ord for de krigs-førende (selvom blair jo er lidt i midten, på papiret ihvertfald)
Jeg ved godt visse typer ideer, som beskrives som højre-orienterede, _ikke_ er baseret grundlæggende på at andre mennesker er mindre værd. Men de har dog alle dét tilfælles at de mener enhver bør passe sig selv, og at der ikke findes et fælles ansvar for mennesker's ve og vel, og at mennesker overhovedet ka' opgøres i værdi (arbejds-fortjeneste tilsyneladende som det eneste vigtige. Hvor tit hører man feks den højre-orienterede regering snakke om tabt fortjeneste i livs-værdi? De gør jo alt op i penge, så dét er et Ukendt begreb for dem. De anerkender jo feks heller ikke at deres narko-krig gør skade på Uskyldige, da de har ophøjet den til noget helligt fordi _de_ føler de _selv_ er de vigtigeste og mest retfærdige. Så den højre-orienterede ide er altså i dette tilfælde ment som den tanke-gang hvor man sætter sig selv først og dermed undskylder sine aggresive handlinger mod Uskyldige (feks som når man sætter policen ind med vold og magt mod folk fordi de nyder hash))
The Rocketmann skrev:
Retsvakuummet er svært at arbejde med da USA ikke anerkender domstolen i Haag og nok aldrig kommer til det. Derfor er problemet netop at der er et vakuum mellem forskrifterne (menneskeretten) og håndhævelsen (FN & Haag)
Hvis usa har underskrevet geneve-aftalen fri-villigt, og vel-vidende hvad den indeholdt (dvs hvis de ikke er blevet snydt eller forholdt info på nogen måder), så er de juridisk bundet af den. I dén aftale tales der, såvidt jeg har forstået, kun om _2_ definitioner på mennesker; civile-tilbageholdte eller krigs-fanger. Altså ka' der ikke være noget rets-vakuum, for begrebet 'illegale kombatanter' eksisterer slet ikke. Enten er man defineret civil, eller også er man ikke.
Så hvis aftalen er lovlig, og usa _ikke_ efterlever den, så ved vi godt hvad usa er.
Retsligt vakuum, no-more

The Rocketmann skrev:
Lad alt dette være sagt så tror jeg ikke at vi er så langt fra hinanden i opfattelsen af regeringens karakter over there (og for den sags skyld også på christiansborg)
Well, jeg stemmer på enheds-listen, fordi livet er bedst når det er grønt

(i gamle dage stemte jeg på fremskridst-partiet, dengang livet var sort og hvidt)