Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 01:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Psychedelia Sponsor

Mange spændende forslag. Noget der med garanti virker er at sørge for at komme udendørs i vintermånederne. En halv times gå tur hver dag uden for kurerer selv den slemmeste vinterdep.

Titel:
Tidligere holdmedlem

Citat:
Noget der med garanti virker er at sørge for at komme udendørs i vintermånederne. En halv times gå tur hver dag uden for kurerer selv den slemmeste vinterdep.

Ævl og bævl, lad være med at komme med dine postulater så skråsikkert!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Malkavian skrev:
Update

Efter filosofien "vi tager ingen chancer" er der indkøbt et Philips lyspanel, og så suppleres der med dagligt perikum og 5-htp. Melatonin (1-2 piller a 3 mg) efter behov, når der skal soves igennem efter ekstra stresset dag.

Indtil videre virker det som om det har positive effekter.

Noget tyder på at melatonin kan forværre depression*. Så vidt jeg har forstået producerer kroppen mere melatonin om vinteren pga. de kortere dage, dette er måske en del af årsagen til vinterdepressioner?

* http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Titel:
Insane psychedelia user!

Lys regulerer melatoninproduktionen - jo mindre lys, jo mere melatonin. Det er derfor folk føler sig mere "søvnige" om vinteren, og derfor man regulerer jet-lag med melatonin kapsler. Så melatonin vil nok ikke gøre en vinterdepression bedre - tværtimod.

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Treasure skrev:
Lys regulerer melatoninproduktionen - jo mindre lys, jo mere melatonin.

Kunne det også være derfor jeg har meget tydligere drømme end i sommerperioden? Det hænger vel godt nok sammen?
Jeg drømmer i hvert fald helt vildt meget for tiden, og de er egentlig ret uhyggelige.
Jeg har gået og gættet mig til forskellige konklusioner på hvorfor, men denne lyder da klart mest plausibel.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
Her er et Viden om program om vigtigheden af dagslys for mennesker og dyr. http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/2005/11/22/20060405135213.htm

De kommer også ind på depressioner, og melatonins funktion i hjernen, og en masse andre spændende ting.

Titel:
Insane psychedelia user!

Frugthat skrev:
Treasure skrev:
Lys regulerer melatoninproduktionen - jo mindre lys, jo mere melatonin.

Kunne det også være derfor jeg har meget tydligere drømme end i sommerperioden? Det hænger vel godt nok sammen?
Jeg drømmer i hvert fald helt vildt meget for tiden, og de er egentlig ret uhyggelige.
Jeg har gået og gættet mig til forskellige konklusioner på hvorfor, men denne lyder da klart mest plausibel.

Hehe, du drømmer lige meget hver nat uanset om det er vinter eller sommer. Forskellen på om man kan huske sine drømme handler om hvor tæt på opvågningen drømmeperioden er. Til trods for det, er der dog en sammenhæng mellem livlige/voldsomme drømme og melatonin. Husk på, at drømme opstår når nerveimpulser bliver sendt mod cortex (hjernebarken - der hvor langtidshukommelse er lagret) og stimulerer den. Hvis melatonin fungerer som medierende forstærker for sådanne impulser, er det vel en forholdsvis plausibel forklaring, men jeg ved ikke om det er blevet undersøgt rent eksperimenlt. En af teorierne er jo også at melatonin fungerer som hjælp til konsolideringen, dvs. omlagring af hukommelse fra kortid til langtid, som primært sker om natten. Men om det har nogen sammenhæng med livlige drømme, skal jeg ikke kunne sige... for så burde man i princippet have bedre indlæring om vinteren :)

En anden vigtig faktor er omdannelsen af melatonin til DMT og 5-MeO-DMT i pinealkirtlen, som man også mener er betydende for drømme. Jeg ved dog ikke præcis hvordan, men et ekstra højt niveau af melatonin kunne medføre øget dannelse DMT og 5-MeO-DMT og således give mere livlige drømme.

Sjovt nok er der også sammenhæng mellem koncentrationen og REM-perioder (drømmeperioder) - når koncentrationen af melatonin er på sit højeste, indfinder en REM-periode sig også. Så der er altså en nær beslægtelse mellem melatonin og drømme - selv om man umiddelbart ikke dermed kan sige, at melatonin får dig til at drømme mere. Men folk der tager melatonin som søvninducerende husker tilsyneladende deres drømme bedre, så en eller anden sammenhæng må der være.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

hanslicht skrev:
Mange spændende forslag. Noget der med garanti virker er at sørge for at komme udendørs i vintermånederne. En halv times gå tur hver dag uden for kurerer selv den slemmeste vinterdep.

Det er jo derfor man anbefaler lyspanelerne. Problemet med din løsning er, at det forudsætter at personen har mulighed for det netop når vinterlyset er på sit højeste. For folk i arbejde kan det være en meget svært at få passset ind med en lang gåtur midt på dagen (middagspausen skal jo bruges ti lat spise i).

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Angående det med melatoninen + lidt status.

Problemet er til en vis grad at selve det depressive element begynder at ødelægge nattesøvnen, og så går det i selvsving. Derfor er der en vis ræson i at bruge melatonin _sporadisk_ for at sikre nattesøvnen. Her i weekenden er hun indlagt på hårdt arbejde og fest+alkohol om aftenen, og generelt virker alkohol sådan at det ødelægger hendes nattesøvn. Her får vi så se, om melatoninen gør fra eller til.

Ellers er den faste dosis 1 perikum x 0,3% og 1 x 50 mg 5-HTP + en halv time i lysterapi.

Indtil videre har dette medvirket til, at hun har en overraskende god nattesøvn, og det gør virkelig verden til forskel.

Man kan måske også tvivle lidt på, at det er pga. melatoninen, at folk med vinterdepression bliver depressiv? En person med almindelige depression har jo uafhængigt af vejret lyst til at sove hele tiden. Altså: måske er søvntrangen mere følge af depressionen og det øgede melatonin en hjælpende faktor?

Titel:
Tidligere holdmedlem

en deprimeret person har ikke altid lyst til at sove hele tiden, på ingen måde, personligt bliver jeg manisk og søvnløs.

Titel:
Insane psychedelia user!

Ja man har ikke lyst til at sove... man føler sig bare udkørt og tappet for energi, men uden hverken mulighed eller lyst til at sove. Mange folk i depressive episoder sover heller ikke mere end måske 3-4 timer (nogle færre) på en nat, og så er man jo ikke ligefrem fornyet med frisk energi til en ny dag. Det er ihvertfald en væsentlig forskel på den kliniske depression og så den mere gengse vinterdepression, hvor folk bare føler sig lidt mere snøvlede og at have svært ved at komme i gear om morgenen.

I øvrigt tror jeg den lettere form for mani, der opstår under en depression (uden at det dog har nogen tilknytning til bipolar depression/maniodepressivitet) er hjernens egen måde at "peppe" sig selv op på, og komme "op af hullet". Enten det, eller fordi serotonin virker dæmpende visse steder i hjernen, og manglen på serotonin derfor får visse processer til at løbe løbsk.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
depression/maniodepressivitet) er hjernens egen måde at "peppe" sig selv op på, og komme "op af hullet". Enten det, eller fordi serotonin virker dæmpende visse steder i hjernen, og manglen på serotonin derfor får visse processer til at løbe løbsk.

Sikkert rigtigt - jeg har i hvert fald læst et sted, at personer, der var overvældede, stressede, ensomme, kørt op og lignende også vågnede om morgenen med et ekstra stort skud cortisol (stresshormon). Altså i forhold til mere psykisk stabile mennesker, der gik glade og rolige i seng.

Kan man sige (for at omformulere mig), at deprimerede personer ofte "bare har lyst til at sove", men at det reelt er for svært for dem?

Titel:
Insane psychedelia user!

Malkavian skrev:
Sikkert rigtigt - jeg har i hvert fald læst et sted, at personer, der var overvældede, stressede, ensomme, kørt op og lignende også vågnede om morgenen med et ekstra stort skud cortisol (stresshormon). Altså i forhold til mere psykisk stabile mennesker, der gik glade og rolige i seng.

Det er sjovt du nævner cortisol i den sammenhæng, for der er faktisk stor sammenhæng mellem netop depression og cortisol-niveau'erne i blodet. Indgiver man glucose med et radioaktivt mærket carbon (f.eks. 14-Carbon) kan man via MR scanninger følge glucosens optagelse i hjernen og dermed se hvilke områder der er mest aktive. Under en depression er områder, hvor serotonin normalt befinder sig, i lavere aktivitet end normalt. Det gælder f.eks. pandelappen. Andre steder påvirkes dog også, nemlig i hippocampus, der er området som styrer indlæring og korttidshukommelse. Hvad der er interessant er, at hos folk med længervarende depressioner mindskes størrelsen af hippocampus (hos nogle med op til 20%), grundet celledød. For det første har man set en sammenhæng mellem høje cortisolniveau'er og celledød, og effekten af serotonin, der har en stimulerende virkning på gendannelsen af hippocampus. Endvidere er serotonin med til at stimulere hypothalamus, der også påvirkes af cortisol. Normalt fungerer cortisol-frigivelsen via negativ feedback, men hos depressive synes den funktion ikke helt at fungere optimalt - måske pga. den manglende serotonin. Så det synes, at der er flere veje ind til depressionen, enten gennem lave koncentrationer af serotonin og dermed lavere hæmning af cortisol, eller gennem kronisk stress, der også påvirker serotoninkoncentrationen.

Citat:
Kan man sige (for at omformulere mig), at deprimerede personer ofte "bare har lyst til at sove", men at det reelt er for svært for dem?

Jeg tror de "bare har lyst til at sove", i den forstand, at forsvinde fra hverdagen og den psykiske smerte, der er forbundet med selve depressionen. Ikke i form af at begå selvmord, men selve tilstanden er enormt psykisk smertefuld, og der tror jeg mange ville ønske de "bare kunne lægge sig til at sove".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]