Malkavian skrev:
Sikkert rigtigt - jeg har i hvert fald læst et sted, at personer, der var overvældede, stressede, ensomme, kørt op og lignende også vågnede om morgenen med et ekstra stort skud cortisol (stresshormon). Altså i forhold til mere psykisk stabile mennesker, der gik glade og rolige i seng.
Det er sjovt du nævner cortisol i den sammenhæng, for der er faktisk stor sammenhæng mellem netop depression og cortisol-niveau'erne i blodet. Indgiver man glucose med et radioaktivt mærket carbon (f.eks. 14-Carbon) kan man via MR scanninger følge glucosens optagelse i hjernen og dermed se hvilke områder der er mest aktive. Under en depression er områder, hvor serotonin normalt befinder sig, i lavere aktivitet end normalt. Det gælder f.eks. pandelappen. Andre steder påvirkes dog også, nemlig i hippocampus, der er området som styrer indlæring og korttidshukommelse. Hvad der er interessant er, at hos folk med længervarende depressioner mindskes størrelsen af hippocampus (hos nogle med op til 20%), grundet celledød. For det første har man set en sammenhæng mellem høje cortisolniveau'er og celledød, og effekten af serotonin, der har en stimulerende virkning på gendannelsen af hippocampus. Endvidere er serotonin med til at stimulere hypothalamus, der også påvirkes af cortisol. Normalt fungerer cortisol-frigivelsen via negativ feedback, men hos depressive synes den funktion ikke helt at fungere optimalt - måske pga. den manglende serotonin. Så det synes, at der er flere veje ind til depressionen, enten gennem lave koncentrationer af serotonin og dermed lavere hæmning af cortisol, eller gennem kronisk stress, der også påvirker serotoninkoncentrationen.
Citat:
Kan man sige (for at omformulere mig), at deprimerede personer ofte "bare har lyst til at sove", men at det reelt er for svært for dem?
Jeg tror de "bare har lyst til at sove", i den forstand, at forsvinde fra hverdagen og den psykiske smerte, der er forbundet med selve depressionen. Ikke i form af at begå selvmord, men selve tilstanden er enormt psykisk smertefuld, og der tror jeg mange ville ønske de "bare kunne lægge sig til at sove".